دلایل سلامت روان برای ماندگاری در یک رابطه

ماندگاری در یک رابطه نیاز به روش های مختلف و راهکارهای مناسب در زوجین دارد. همان طور که می دانید عادت های مثبت در رابطه انواع مختلفی دارد. اما شما نمی توانید همیشه توقع داشته باشید که همسر شما تمام رفتارهای مثبت را داشته باشد. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. این تعاریف می تواند برای پیگیری از گزینه های مختلف درمانی یا پیشگیری باشد. در مقاله امروز ما می خواهیم در ارتباط با دلایل سلامت روان برای ماندگاری در یک رابطه  صحبت کنیم. روابط در همه افراد نقش های مختلفی دارند. برخی افراد ازدواج و روابط را ساده می پندارند و برخی هم روابط خود را سخت می گیرند.

روابط افراد و ماندگاری در یک رابطه

این که هر فردی در روابط خودش چه نوع طرز فکری دارد می تواند در زندگی او هم تاثیر داشته باشد. روابط بین افراد دارای نکات و قوانین مختلفی است. هر فرد که بتواند این قوانین را به درستی انجام دهد می تواند در آینده روابط خود پیشرفت داشته باشد. جذابیت عاشقانه در افراد مختلف به صورت های مختلفی اتفاق می افتد. در ادامه می خواهیم ببینیم که این جذابیت عاشقانه برای هر فردی چه تعریفی دارد و چه تاثیراتی می تواند بگذارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با دلایل سلامت روان برای ماندگاری در یک رابطه، صحبت کنیم.

عادت های مثبت در رابطه که باعث ماندگاری در یک رابطه می شود

شما می خواهید که رابطه شما دوام داشته باشد و یک شراکت امن، سالم و شاد ایجاد کنید. شما می خواهید که شریک زندگی تان در طولانی مدت با شما همراه باشد. اما گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، به خصوص در صحنه دوستیابی امروزی. مردم همیشه از هم جدا می شوند، و این احتمال وجود دارد که شما سهم عادلانه خود را از روابطی که به پایان نهایی خود رسیده است، دیده باشید. بنابراین، راز آن زوج های طولانی مدتی که برای یک دهه با هم بوده اند و هنوز خیلی خوشحال به نظر می رسند چیست؟ چرا به نظر می رسد برخی از روابط هرگز حالت های دوستی را ترک نمی کنند؟ در این‌جا چند عادت مثبت در رابطه که باعث ماندگاری زوجینها می شود، آورده شده است.

عادت شماره ١: ابراز قدردانی منظم

هر چه یک رابطه بیشتر طول بکشد، افراد حاضر در آن تمایل کمتری به ابراز قدردانی از یکدیگر دارند.  مردم تصور می کنند که شریک زندگی آن‌ها می دانند که آن‌ها را دوست دارند و از آن‌ها قدردانی می کنند. یا آنقدر به اعمال شریک زندگی خود عادت می کنند که همه چیز را فراموش می کنند و واقعاً در عشقی که دریافت می کنند غوطه ور شوند. ماهیت تند و گاه به گاه نحوه کاهش عبارات قدردانی در طول زمان ماندگاری زوجین را برای روابط بسیار کشنده می کند. تحقیقات نشان می دهد که حرکات کوچک و ابراز تشکر و قدردانی از شریک زندگی شما می تواند به میزان قابل توجهی رضایت از رابطه را افزایش دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تنها کاری که باید انجام دهید این است که به کارهایی که همسرتان انجام می دهد توجه کنید و در مورد آن چیزها نظر مثبت بدهید. فقط مطمئن شوید که با صداقت و واقعیت صحبت می کنید.  مردم می توانند بفهمند که شما در حال نمایش دادن هستید. می توانید این کارها را امتحان کنید:

  • از آن‌ها برای زحماتشان در خانه و شغلشان تشکر کنید
  • چیزهایی را که در مورد آن‌ها دوست دارید با توجه به ویژگی ها و نقاط قوت آن‌ها بیان کنید
  • وقتی شما را تحت تاثیر قرار دادندار آن‌ها تعریف کنید
  • از آن‌ها حمایت کنید
  • زمانی که آن‌ها با مشکلی روبرو می شوند و تحسین خود را برای پشتکار، قدرت و توانایی های آن‌ها ابراز کنید.
  • مرتباً از ظاهرشان تعریف کنید
  • یادداشت های کوچکی برای یکدیگر بنویسید
  • هدایای کوچک اما متفکرانه به یکدیگر بدهید

عادت شماره 2 – انجام کارها با هم

هیچ چیز سریعتر عدم همکاری جرقه یک رابطه را از بین نمی برد. خصوصا این که برای شریک زندگی خود مانند یک خانه دار، خدمتکار یا والدین باشید. انجام کارها با هم و تقسیم وظایفی که هر دو دوست ندارید می تواند به تسهیل پیوند و در عین حال کاهش عصبانیت کمک کند. همچنین با یکدیگر اعتماد ایجاد خواهید کرد، و این راهی است برای گذراندن وقت با هم می توانید انجام دهید.

نکته ای در ارتباط با ماندگاری در یک رابطه

تقسیم کار در واقع می تواند به این معنا باشد که یکی از شرکا در نهایت کارهای بیشتری را انجام می دهد. برای مثال، یک همسر خانه‌دار احتمالاً کارهای خیلی بیشتری را نسبت به شریکی که خانه را برای کار ترک می‌کند انجام می‌دهد. با این حال، این تصور اشتباه وجود دارد که این تقسیم به این معنی است که همسر شما نباید هیچ کاری را انجام دهد. در این‌جا دلیل این امر وجود دارد:

کارها برای او عادی هستند

کارهای روزمره بخشی از زندگی همه افراد است. افرادی که تمام وقت کار می کنند و مجرد هستند 100٪ کارهای خود را انجام می دهند. در یک رابطه، برای فرآیند ماندگاری زوجین آن افراد مسئولیت های شخصی خود را از دست نمی دهند. البته می‌توان برخی از آن کارها را به شریکی واگذار کرد، اما آن‌ها نباید مسئولیت 100% کارهای طرف مقابل را بر عهده بگیرند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که شریک زندگی در خانه مجبور باشد کودکان را بزرگ کند و از آن‌ها مراقبت کند. چرا که این خود یک کار طاقت فرسا است.

خانوم های خانه دار تمام وقت همیشه «در حال فعالیت» هستند

وقتی در خارج از منزل کار می کنید، زمانی وجود دارد که به خانه می آیید و برای خود استراحت می کنید. با این حال، زنان خانه دار هرگز استراحت نمی کنند. آن‌ها باید شبانه روز به انجام کار ادامه دهند، اما برای این اضافه کاری 24 ساعته حقوق دریافت نمی کنند. منطقی است که یک زن خانه دار تمام کارهایی را که می تواند در زمانی که همسرش در محل کار است انجام دهد. اما هنگامی که هر دو طرف در خانه با هم هستند، منطقی است که کار خود را تقسیم کنند تا هر دو نفر بتوانند از کیفیت زندگی بهتری لذت ببرند.

خانه داری یک فعالیت “آسان” نیست

یک تصور اشتباه در فرآیند ماندگاری در یک رابطه وجود دارد که می‌گوید خانه داری آسان است، اما این موضوع بسیار دور از ذهن است. حجم عظیمی از بار ذهنی به مدیریت یک خانواده وارد می شود، به خصوص اگر تربیت فرزندان نیز دخیل باشد. شغل های مختلف یک هنر تمام وقت و با دستمزد خوب در خارج از خانه است.

دلایل سلامت روان برای ماندگاری در یک رابطه

سوالی که باید بپرسید: “اگر می خواهم در یک رابطه باشم، چرا آن را می خواهم؟” به احتمال زیاد شما فرد خوبی هستید که می خواهید زندگی خود را با دیگری به اشتراک بگذارید. با این حال، برخی از افراد به دلایل اشتباه به دنبال ماندگاری در یک رابطه هستند. وقتی صحبت از آن به میان می‌آید، داشتن یک رابطه یک تعهد بزرگ است – و بررسی دقیق انگیزه‌هایتان مفید است.

نکته

دکتر مارگارت پل، کارشناس مشهور روابط، بر اهمیت عشق به خود قبل از تعهد به کسی تاکید می کند. به گفته پل، رایج‌ترین دلیل ناسالم برای اینکه افراد وارد روابط می‌شوند: عدم دریافت عشق کافی و نیاز به شریک زندگی برای دادن عشق به آن‌ها.

“افرادی که به این دلیل می خواهند رابطه داشته باشند، عموماً بسیار ناامید هستند. زیرا اگر خودشان را دوست نداشته باشند، عشق شریک زندگی آن‌ها نمی تواند جای خالی درون را پر کند.”

با این حال، دلایل سالم برای ماندگاری در یک رابطه چیست؟

“یک رابطه سالم، چه عاشقانه، چه برادرانه یا دوستانه، زمانی است که به هر فرد اجازه دهد تا رشد کند. همچنین مورد قضاوت قرار نگیرد و همچنان دوست داشته شود.”

ایجاد و دریافت محبت و مراقبت

تفاوت زیادی بین تمایل به اشتراک عشق و تمایل به دریافت عشق وجود دارد. حل مسائل عمیق قبل از یافت یک شریک عاشقانه احتمالاً بهترین است. این زمانی است که شما خودتان را دوست دارید و از آن مراقبت می کنید که باید تعیین کند که چه زمانی برای ملاقات با کسی آماده هستید. وقتی خودتان را دوست دارید، برای یک همسر احتمالی خیلی راحت‌تر است که شما را دوست داشته باشد.

نکته

رابطه ای که در آن دو نفر به خود عشق می ورزند و برای خود ارزش قائل هستند، امکان تجربه لذتی را که شامل اشتراک عشق و اشتیاق است، باز می کند.

حمایت متقابل و ماندگاری در یک رابطه

به عنوان موجودات اجتماعی، بیشتر ما می خواهیم فردی قابل اعتماد در طول زندگی ما را ببیند. حمایت، در چارچوب یک رابطه، چند وجهی است. ما به حمایت عاطفی و معنوی از طرف شریک زندگی خود نیاز داریم. وجود یک شریک دوست داشتنی که از رویاها و علایق شما نیز حمایت می کند، برای خوشبختی رابطه بسیار مهم است. وقتی کسی در مورد آنچهع شما می خواهید در زندگی به دست آورید “همه چیز” است، همه چیز بسیار آسان تر و بسیار لذت بخش تر می شود.

رشد و ماندگاری در یک رابطه

حقیقت این است که ما تا حدی توسط کسانی که اجازه ورود به زندگی خود را می دهیم، دگرگون می شویم. شرکای ما تأثیرات زیادی بر زندگی و چشم انداز زندگی ما دارند. بسیاری از مردم توسط یک شریک وظیفه شناس که با محبت و قاطعیت، هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف ما را بیان می کند، برای رشد بهتر تغییر کردند. ما همچنین با مشاهده شریک زندگی خود یاد می گیریم.

نکته جالب این است که هر فردی چیزهای متفاوتی برای ارائه دارد. ماهیت صمیمی یک رابطه محبت آمیز، همراه با این تفاوت ها، برای تبدیل به شریک و فرد بهتری کافی است.

اهمیت خانواده و فرزندان

برای افرادی که خواهان خانواده و فرزند هستند، این عامل اصلی در یک رابطه شاد است. خوشبختانه، ما متوجه می‌شویم که آیا یک فرد در مراحل اولیه دوستیابی بچه می‌خواهد یا خیر. به هر حال داشتن خانواده چیز زیبایی است. داشتن فرزند در حالی که با شریک زندگی خود باقی می ماند به چند دلیل عمیقاً رضایت بخش است. اولاً، فرزندپروری می‌تواند یک تلاش چالش‌برانگیز باشد. همچنین داشتن شریکی که در این چالش‌ها سهیم باشد، کار را کمی آسان‌تر می‌کند.

مطالعات در ارتباط با این زمینه

مطالعات نشان می دهد که کودکانی که در رابطه مناسب بزرگ می شوند، عموماً وضعیت بهتری دارند. به عنوان مثال، بین یک محیط خانوادگی باثبات و ایجاد مشکلات شخصی و روانی رابطه مستقیمی وجود دارد.

دوستی و تفریح

شما همیشه می شنوید که مردم می گویند: “شریک زندگی من بهترین دوست من است.” شما از نزدیک با مرد یا زنی درگیر هستید که شما را بهتر از بسیاری از دوستان می شناسد. بنابراین، جمله «همسر من بهترین دوست من است»، اگرچه در ظاهر کمی بدبین است، با این وجود درست است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا