تصمیم گیری در مورد زمان تسلیم شدن در برابر وسوسه

زندگی که به ندرت تسلیم وسوسه می شود ممکن است خیلی بی رنگ باشد. از سوی دیگر، تسلیم شدن بیش از حد می تواند منجر به یک زندگی ناامید کننده برای شما و دیگرانی شود که به شما اهمیت می دهند. از این سوالات برای تعیین اینکه چه زمانی می خواهید زیاده روی کنید و چه زمانی بهتر است این کار را نکنید، استفاده کنید. در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی تکنیک های تصمیم گیری در مورد زمان تسلیم شدن در برابر وسوسه می پردازیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

تصمیم گیری در مورد زمان تسلیم شدن در برابر وسوسه

تصمیم گیری در مورد زمان تسلیم شدن در برابر وسوسه

اعتیاد من به یکی از ناسالم ترین چیزهایی که می توانید بخورید زمانی شروع شد که دستیار کلاس من یک مغازه دونات فروشی هم داشت. یک روز، او برای من یک رول دارچین آورد: پر از سه گانه نامقدس کربوهیدرات، شکر و چربی، همراه با یک گرم میوه یا سبزی! این ماجرا مربوط به چندین سال پیش بود و من خوردن رول دارچینی را به کل فراموش کرده بودم. تا این که چند مدت پیش برای خرید بیرون از منزل بودم. ماشین را نزدیکی مغازه جدیدی پارک کردم. ناگهان بوی رول دارچینی به مشامم خورد. بله یک رول دارچینی عالی. حالا اغلب زمانی که پیاده روی خود را تمام می کنم یک رول دارچینی و قهوه می گیرم. بیرون می نشینم و مردم را تماشا می کنم که برای خوردن این خوشمزه جذاب صف می کشند.

همانطور که در مورد اعتیاد به رول دارچین فکر می کنم، ممکن است درسی برای همه ما باشد، که ممکن است به خصوص در فصل تعطیلات به موقع باشد. همه ما هر بار که از رختخواب بیرون می آییم ریسک می کنیم. من ناخودآگاه این محاسبه را انجام دادم که لذتی که از تماشای مردم در حین پایین انداختن رول دارچینم می‌برم ارزش ریسک کردن را دارد. در این میان پزشک تغذیه ام می گوید: حتی اگر ب ه طور مدام هفته ای دو عدد رول دارچینی مصرف کنم، خطر سلامتی آن نسبت به لذتی که می برم ناچیز است.

برای کسانی از شما که ترجیح می دهند مدل دقیق تری را برای تصمیم گیری در مورد زمان تسلیم شدن در برابر وسوسه ترجیح می دهند، سؤالات زیر را در نظر بگیرید. البته که تصمیم گیری در مورد زمان تسلیم شدن در برابر وسوسه همیشه با این تحلیل ها همراه نیست و می تواند سخت و چالش برانگیز باشد.

سوالاتی برای وسوسه های خاص

اگر هر بار که با وسوسه ها مواجه می شوید تحلیل گر باشد، واقع بینانه نیست. اما داشتن حداقل برخی از این سؤالات در ذهن ممکن است به شما کمک کند که تصمیم‌های خود را بیشتر بر اساس تفکر منطقی قرار دهید تا سوگیری‌های شناختی ذاتی. از این رو این سوالات را نادیده نگیرید:

  • لذت آن چقدر عالی است؟
  • لذت آن تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • چقدر احساس گناه به همراه خواهد داشت؟
  • چه مقدار احتمال دارد که در برابر وسوسه ایجاد آسیب مداوم تسلیم شوید؟
  • چقدر احتمال دارد که تسلیم شدن در برابر این امر شما را بیشتر در معرض سایر لذت‌های گناه‌آمیز قرار دهد؟
  • آیا می خواهید نسخه ای با خطر کمتر از وسوسه را در نظر بگیرید؟

با بررسی این سوالات می توانید به نتیجه اساسی در این باره برسید.

سایر وسوسه های رایج

Decide when to give in to temptation

تصمیم گیری در مورد زمان تسلیم شدن در برابر وسوسه به مولفه های زیادی بستگی دارد. البته که باید به شناخت این موارد رایج هم پرداخته شود. ممکن است در نظر گرفتن این افکار در رابطه با وسوسه های رایج زیر کمک کند. ما قبلاً درباره خوردن صحبت کرده ایم، بنابراین من آن را در اینجا لیست نمی کنم:

اهمال کاری

طبیعی است که لذت را به درد ترجیح دهیم، حتی اگر یک درد کوتاه مدت سود بلندمدت بیشتری به همراه داشته باشد. اما در آن لحظه تصمیم گرفتید در خدمت پاداش طولانی مدت مقداری درد را تحمل کنید، یک راه برای جلوگیری از تغییر نظرتان این است که با قسمت اول یک ثانیه ای کار شروع کنید، حتی اگر فقط باز کردن یک کامپیوتر باشد. بنابراین، آیا حداقل یک چیز وجود دارد که دوست دارید کمتر آن را به تعویق بیندازید؟ ازاین رو سعی کنید در مقابل وسوسه ها مقاومت داشته باشید. این چالش ها را بررسی کنید و اهمال کاری را کنار بگذارید. اهمال کاری خود می تواند منجر به بروز مشکلات بسیاری همانند اضطراب و افسردگی هم شود.

ورزش نکردن

در اینجا، درد می تواند به معنای واقعی کلمه باشد – تمرین با وزنه به ذهن می رسد. خبر خوب این است که می‌توان برای ورزش‌های متوسط ​​و در نتیجه کمتر نفرت‌انگیز یک مورد درست کرد. چه نوع ورزش ساده ای برای شما پایدار است: به عنوان مثال، بسکتبال نیمه زمین، تنیس دو نفره، یا ورزش پایدار مانند پیاده روی. بنابراین، آیا می خواهید بیشتر ورزش کنید؟ کمتر؟ متفاوت؟ آیا می خواهید ورزش خود را به چیزی که می دانید انجام خواهید داد، مانند ورزش درست قبل از شام گره بزنید؟ تصمیم گیری در مورد زمان تسلیم شدن در برابر وسوسه با ایجاد تکنیک های جدید می تواند به خوبی برطرف شود.

خرج کردن

تصمیم گیری در مورد زمان تسلیم شدن در برابر وسوسه

من هم تسلیم این وسوسه می شوم. وای بر خرید های اینترنتی و تخفیف های خاص. یک دقیقه پس از دیدن آن ها در تلاش برای خرید هستم. تنها چیزی که می توانم پیشنهاد کنم این است که سعی کنید خریدهای بیش از حد را برای آنچه هست تشخیص دهید: شاید صرفاً به این دلیل که سرگرم کننده است، یا راهی برای به تعویق انداختن کار است، یا تلاش بیهوده برای پر کردن یک حفره احساسی در درون شما. شاید ترسناک‌تر و در نتیجه قوی‌تر، خرید بیش از حد ممکن است به دوز بیشتری نیاز داشته باشد تا شما را بالا ببرد. بنابراین، آیا برایتان مهم است که کمتر خرج کنید؟ اگر چنین است، آیا آیتم، زمان یا فعالیت خطرناکی وجود دارد که خرید از آن یک استراحت فریبنده باشد؟

استفاده از مواد مخدر

تصمیم گیری در مورد زمان تسلیم شدن در برابر وسوسه می تواند سخت و چالش برانگیز باشد. برای برخی افراد، لذت مورد انتظار بیشتر از لذت واقعی است. به نظر می‌رسد برخی افراد اثرات منفی کوتاه‌مدتی را از مصرف مواد تجربه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر، به عنوان مثال، در هنگام مستی یا حتی خوردن مقادیر نامعقول مواد غذایی زمانی که ماری‌جوانا مصرف می کنند را ندارند. بنابراین کل لذتی را که از مصرف مواد به دست آورده اید در مقابل پیامدهای منفی کوتاه مدت و بلندمدت آن در نظر بگیرید. آیا باید استفاده خود را ادامه دهید، معتدل کنید؟ استفاده نکنید و یا حتی استفاده از آن ها را افزایش دهید؟ ممکن است فعالیت های کم خطرتری وجود داشته باشد که بخواهید جایگزین کنید؟

رابطه ی جنسی

شاید شما رابطه جنسی محافظت نشده را ترجیح می دهید، اما با چشمانی روشن، آیا ارزش خطر ابتلا به بیماری و بارداری را دارد؟ و ممکن است شما در معرض خطر عاطفی قرار بگیرید؟ به عنوان مثال، آیا رابطه جنسی با آن شخص ممکن است شما را از نظر عاطفی درگیر کند، زمانی که برای آن درگیری آماده نیستید؟ اگر چنین است، آیا ارزش این را دارد که برای مدتی خود را مهار کنید تا زمانی که اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید؟ یا بیش از حد خود را انکار کرده اید و بنابراین باید بیشتر رابطه جنسی داشته باشید؟

حرفه یکی از وسوسه های موجود در زندگی

مگر اینکه بدانید یک ستاره هستید، ممکن است از سندروم فریبنده رنج ببرید. این می تواند فرد را وسوسه کند که به دنبال شغلی نگردد یا به شغلی بسنده کند که سطح پایین تر از آن چیزی که یک فرد منصف می گوید سزاوار آن است. بنابراین، آیا باید هدفتان بالا، متوسط ​​یا حداقل در حال حاضر پایین باشد؟ در حقیقت کار و شغل می تواند شما را وارد چرخه ای پر از وسوسه ها کند. از این رو تصمیم گیری در مورد زمان تسلیم شدن در برابر وسوسه می تواند بسیار سخت تر باشد.

قمار یکی از وسوسه های سخت

تصمیم گیری در مورد زمان تسلیم شدن در برابر وسوسه

در اعماق وجود، بیشتر قماربازان، از جمله معامله گران سهام روزانه، می دانند که در دراز مدت، ضرر خواهند کرد. اما اعتیاد به هجوم آدرنالین کوتاه مدت یا تمایل آنها به خود تخریبی بر آن غلبه می کند. من به عنوان یک نوجوان آنجا بودم، و سپس، به نوعی، بدون هیچ توضیحی آشکار، به سادگی متوقف شدم. اگر معتاد به قمار هستید سعی کنید راه حل هایی را برای آن بیابید.

بازی های ویدیویی

من آن را یک اعتیاد نسبتاً بی ضرر می دانم. بله، برخی از منتقدان ادعا می کنند که این کار مانع اجتماعی شدن می شود، اما لازم نیست همه افراد آنقدر اجتماعی باشند، چه افرادی که دوست دارند کتاب بخوانند، بنویسند، ساز بزنند، باغچه بازی کنند یا یک بازی ویدیویی بازی کنند. منتقدان دیگر ادعا می‌کنند که خشونت بازی‌های ویدیویی بازیکنان را به خشونت در زندگی واقعی تشویق می‌کند. نکته مثبت این است که بازی های ویدیویی برخلاف تلویزیون تعاملی هستند و پر از حل مسئله هستند. و بازی های ویدیویی خوب نیز دارای داستان، تصاویر و/یا موسیقی جذابی هستند. بنابراین، آیا می خواهید بازی های ویدیویی بیشتری انجام دهید؟ کمتر؟

 

منابع
وب سایت psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا