تجربه درمانی جسمانی چیست؟

درمان ها در روان شناسی برای هر فرد متفاوت است. هیچ یک از روان شناسان و حتی پزشکان برای دو فرد یک درمان یکسان را در نظر نمی گیرند. شاید در زمینه های آن دو فرد شباهت های داشته باشند. اما این باعث نمی شود که نحوه درمان یکسان باشد. گاهی اوقات درمان ها به صورت شناختی است. برخی زمان ها هم تجربه درمانی جسمانی به کمک بیمار می آید. یکی از مواردی که همیشه مورد بررسی قرار می گیرد بحث ضربه های جسمی است. در واقع این ضربه های جسمی به گونه ای است که باعث اختلالات روانی بسیاری می شود.

یکی از این موارد تروما است. تروما یک نوع اختلال است که در افراد مختلف متفاوت است. علائم تروما می تواند شامل موارد و ویژگی های منحصر به فردی باشد. نحوه درمان آن اما می تواند به افراد کمک های بسیاری کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که تجربه درمانی جسمانی چیست؟ یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد.

این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با تجربه درمانی جسمانی چیست؟ صحبت کنیم.

تجربه درمانی جسمانی چیست؟

تجربه درمانی جسمانی چیست؟

تجربه درمانی جسمانی نوعی درمان جایگزین است که برای کمک به افراد برای یافتن شفای تروما طراحی شده است. این درمان که توسط دکتر پیتر لوین ایجاد شده است، بر این اصل کار می کند که تروما در بدن به دام می افتد.  در واقع این درمان منجر به برخی از علائمی که افراد مبتلا به PTSD یا افرادی که تروما را تجربه کرده اند، می شود. از طریق این روش، پزشکان روی رهاسازی این استرس از بدن کار می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسیاری از افرادی تروما را تجربه کرده‌اند.  به ویژه افرادی که آسیب‌های فیزیکی مانند خشونت خانگی یا تجاوز جنسی را تجربه کرده‌اند. آن ها می‌توانند از این حالت جدا شوند. تجربه درمانی جسمانی به آن ها کمک می کند تا نسبت به تجربه درونی خود (احساس درونی، حس عمقی و جنبشی) آگاهی بیشتری داشته باشند.

تکنیک های تجربه درمانی جسمانی

پزشکان تجربه جسمانی از چارچوبی به نام SIBAM (احساس، تصویرسازی، رفتار، تأثیر و معنا) استفاده می‌کنند. این کار باعث می شود تا به افراد کمک کنند که  بدن خود را در پردازش تروما ترکیب کنند. به طور معمول، بیشتر درمان‌ها از مهارت‌های شناختی ما برای دسترسی به خاطرات یا آسیب‌هایمان از طریق روش‌های «بالا به پایین» استفاده می‌کنند. با این حال، تجربه جسمانی از رویکرد «پایین به بالا» استفاده می‌کند که با احساسات بدنی قبل از بازگشت به افکار ما شروع می‌شود.

احساس

تجربه درمانی جسمانی چیست؟

ممکن است عادت نداشته باشید که با احساساتی که دائماً در بدن شما جریان دارد زندگی کنید. یا ممکن است قبلاً متوجه نشده باشید که چگونه آن ها با احساسات شما مرتبط هستند. شما با توجه به آن چه در بدن خود احساس می کنید شروع به زندگی خواهید کرد.

تصویرسازی و تجربه درمانی جسمانی

این بخش از چارچوب از تصاویر هدایت‌شده (جایی که تمرین‌کننده شما را از طریق تصور صحنه‌ای در حین گوش دادن راهنمایی می‌کند) است.  یا از تصاویر هدایت‌شده تعاملی استفاده می‌کند. مورد دوم یک مکالمه مداوم بین شما و تمرین‌کننده است که در آن آن چه را که در جریان این تمرین پیش می‌آید به اشتراک می‌گذارید.

رفتار

در حالی که بیشتر این درمان شامل گزارش تجربیات درونی‌تان می‌شود. بخش رفتاری مدل لوین شامل مشاهده‌ی پاسخ‌های رفتاری شما، مانند زبان بدن یا وضعیت بدن شما می‌شود.

تأثیر

این گونه است که احساسات خود را به دنیای بیرون نشان می دهید، مانند انتخاب کلمات، لحن و سرعت.

معنی

در نهایت، این بخش از مدل به نحوه درک شما از درمان و معنی تجربیات شما برای شما می‌پردازد.

تجربه درمانی جسمانی با چه چیزی می تواند کمک کند؟ تجربه درمانی جسمانی ممکن است در جنبه های زیر مفید باشد:

  • ضربه
  • اضطراب
  • غم و اندوه
  • اختلالات مصرف مواد
  • PTSD
  • درد مزمن
  • ارتباط بین PTSD و درد

مزایای تجربه درمانی جسمانی

ضربه ای که در بدن وجود دارد ممکن است منجر به اختلال در تنظیم عاطفی شود. اعتقاد بر این است که تجربه درمانی جسمانی با رهاسازی ضربه ای که در بدن “به دام افتاده” می شود، عمل می کند. یکی از جنبه های این بی نظمی به عنوان پاسخ بدن، دفاع اولیه بدن ما در برابر خطر شناخته می شود. اگر کسی توسط یک سگ تعقیب شود، این پاسخ فعال می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بر خلاف پاسخ “جنگ یا گریز” که در پاسخ به یک تهدید حاد انجام می شود. این باعث می شود سیستم عصبی سمپاتیک ضربان قلب، تنفس و تمرکز افزایش یابد. پاسخ های دیگر “بدن” می تواند برعکس این را ایجاد کند. گفته می شود که بدن نمی داند که چگونه آسیب جسمی را از آسیب روحی تشخیص دهد. اگر خطر تهدید کننده زندگی باشد، مانند آن سگ، زمانی که سگ دیگر در اطراف نیست، ممکن است بتوانید از نظر فیزیکی این ترس را از بین ببرید. با این حال، با آسیب های عاطفی، مغز می تواند با این باور بماند که شما هنوز در وضعیت خطر هستید. پاسخ انجماد ممکن است در هر دو علائم شناختی و فیزیکی ظاهر شود مانند:

علائم شناختی

  • گیجی
  • کناره گیری
  • مشکل در تمرکز

علائم فیزیکی

  • مشکل در حرکت
  • نفس آهسته
  • ضربان قلب پایین تر

اثر بخشی تجربه درمانی جسمانی

تحقیقات زیادی در مورد تجربه درمانی جسمانی منتشر نشده است. یک مطالعه، یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده، نشان داد که 44٪ از شرکت کنندگان تشخیص PTSD را از دست دادند. یک مطالعه به بررسی اثربخشی مداخلات تجربه جسمانی پس از سونامی 2004 در هند پرداخت. در حالی که هیچ گروه کنترلی وجود نداشت، 90 درصد از 150 شرکت کننده در یک مطالعه، هیچ علامتی یا کاهش علائم را در یک فاصله پیگیری هشت ماهه پس از یک جلسه 75 دقیقه ای گزارش نکردند.

مطالعات درباره این زمینه

یک مطالعه مداخله غیرکنترل‌شده دیگر، 53 شرکت‌کننده را دنبال کرد. آن ها یک تا دو جلسه درمان یک ماه پس از سونامی دریافت کردند. همچنین سه تا پنج روز پس از درمان و یک سال بعد مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از اولین جلسه، 67 درصد از شرکت کنندگان یک تجربه درمانی جسمانی را گزارش کردند. کاهش نسبی علائم هنگامی که یک سال بعد مورد ارزیابی قرار گرفت، 90٪ از این افراد در آن دوره زمانی بهبود یافته بودند

چیزهایی که باید برای تجربه درمانی جسمانی در نظر بگیرید

تجربه درمانی جسمانی چیست؟

در حالی که درمان تجربه جسمانی شامل بازگویی و پردازش کامل ترومای گذشته شما مانند سایر درمان‌های تروما نمی‌شود. از شما خواسته می‌شود که برخی از این خاطرات دردناک را به یاد بیاورید. انجام این کار ممکن است باعث شود شما احساس “فعال شدن” کنید. یا سطح بالایی از برانگیختگی پرانرژی را در بدن خود احساس کنید. این ممکن است به عنوان احساس تحریک نیز شناخته شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این ممکن است باعث ایجاد احساس ناراحت شود. قبل از رسیدن به این مرحله، درمانگر شما روی «منابع‌سازی» با شما کار می‌کند.  یا ابزارهایی را پیدا می‌کند که به شما کمک می‌کند در مواقعی که از نظر احساسی بیش از حد دچار اذیت می شوید خود را آرام کنید. این کار باعث می شود تا بتوانید با کار کردن روی این خاطرات زمانی که در درمان ظاهر می‌شوند، به خود کمک کنید.

چگونه یک درمانگر در زمینه تجربه درمانی جسمانی پیدا کنیم

درمانگران زیادی وجود دارند که ممکن است خود را درمانگر جسمانی بنامند. اما تجربه درمانی جسمانی روش خاصی است که توسط دکتر پیتر لوین توسعه یافته است. سازمان او آموزش هایی را در این رویکرد خاص ارائه می دهد. می توانید لیستی از پزشکان را در وب سایت آن ها بیابید. آماده باشید که پزشک از شما در مورد سابقه تروما سوال کند. به یاد داشته باشید، این درمان شماست، بنابراین شما می توانید به همان اندازه که احساس راحتی می کنید پاسخ دهید. یک پزشک خوب باید آن را تشخیص دهد و به آن احترام بگذارد. و با شما همکاری کند تا با افشای اطلاعات بیشتر احساس امنیت کند.

یک جلسه چگونه به نظر می رسد؟

تجربه درمانی جسمانی چیست؟

ابتدا، پزشک یا درمانگر یک مصاحبه اولیه انجام می دهد. این کار باعث می شود تا در مورد آسیب و سابقه کلی سلامتی شما بیاموزد. همچنین به هر سوالی در مورد انتظارات شما پاسخ دهد. سپس آن ها سوالاتی را با محوریت ارزیابی چگونگی پاسخ بدن شما به ضربه و استرس می پرسند.

این روند رفت و برگشت بین حالت های مختلف آونگ نامیده می شود. در واقع بر تشخیص این احساسات تمرکز دارد. تروما می‌تواند در توانایی ما برای تشخیص وضعیت درونی‌مان اختلال ایجاد کند. و این تکنیک به ما کمک می‌کند دوباره با خود و آن چه در بدنمان می‌گذرد ارتباط برقرار کنیم.

https://www.verywellmind.com/what-is-somatic-experiencing-5204186

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا