تاثیر موسیقی در جرقه زدن خاطرات گذشته

موسیقی خاطرات زنده و احساسی را از زندگی ما تداعی می کند. اما محققان تازه شروع به کشف دلیل این امر کرده اند. در یک مطالعه اخیر، ما آزمایش کردیم که آیا موسیقی در مقایسه با سایر نشانه های بسیار احساسی، همچنان یک نشانه حافظه خوب است یا خیر. موسیقی به طور مداوم بیش از اصوات و کلمات احساسی خاطرات زندگی‌نامه‌ای مثبت را برانگیخت. در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی تاثیر موسیقی در جرقه زدن خاطرات گذشته پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

نگاهی بر تاثیر موسیقی در جرقه زدن خاطرات گذشته

همه ما حکایت هایی در مورد «قدرت موسیقی» شنیدیم. ما را دوباره با لحظاتی از  سابقمان پیوند می دهد. شاید یکی از صدها  ویدیوی ویروسی YouTube را از یک بیمار مبتلا به زوال عقل در حال تمرکز بر یک موسیقی دیدید. ناگهان به خاطرات دوران جوانی خود منتقل شود. اگر فیلم کوکو دیزنی پیکسار را دیده باشید، صحنه عطف اشک‌آور را به یاد خواهید آورد. وقتی شخصیت اصلی، میگل، آهنگی آشنا را برای مادربزرگش پخش می‌کند تا خاطرات خانوادگی فراموش شده را باز بیدار کند.

تحقیقات روان‌شناختی از این ایده حمایت کرده‌اند که موسیقی می‌تواند خاطرات زنده و احساسی زندگی را به‌ویژه نشان دهد. به طور مثال، یک تحقیق نشان داد که موسیقی عامه پسند، خاطرات دقیق و واضح‌تری را نسبت به عکس‌های چهره‌های معروف تداعی می‌کند. تیم تحقیقاتی نشان داد تمرکز بر موسیقی خاطرات مثبت و اجتماعی بیشتری نسبت به تماشای تلویزیون ایجاد می کند.

اما یک سوال بزرگ باقی می ماند: چرا به نظر می رسد موسیقی در بازگرداندن خاطرات کلیدی بسیار خوب است؟

چرا موسیقی در بازگرداندن خاطرات اهمیت دارد؟

تاثیر موسیقی در جرقه زدن خاطرات گذشته

تاثیر موسیقی در جرقه زدن خاطرات می تواند جنبه های مختلفی را بررسی کند. تحقیقات تا به امروز به طور کامل به این سوال پاسخ نداده است. اما ما چند پاسخ احتمالی داریم. به سادگی می توان گفت موسیقی محرکی است که در طول بسیاری از رویدادهای مهم زندگی ما وجود دارد. ما در مراسم عروسی، مراسم تشییع جنازه و تدفین و حتی گاهی هنگام زایمان موسیقی می نوازیم. وجود موسیقی در چنین رویدادهایی به این معنی است که موسیقی می تواند سرنخ خوبی برای خاطرات این رویدادها در آینده باشد.

یک مطالعه نشان داد مردم در طول زندگی خود بیشتر از کتاب ها یا فیلم های مورد علاقه‌شان خود با موسیقی مورد علاقه‌شان درگیر می کنند. به نظر می رسد که این تعامل مجدد با موسیقی به ویژه خاطرات سال های نوجوانی ما را تقویت می کند (جانسن و همکاران، 2007). از آنجایی که سال‌های نوجوانی دوره‌ای حیاتی برای کشف و توسعه هویت شخصی است، این ممکن است شروع به توضیح پیوند بین موسیقی و خاطرات خود تعریف کند.

ارتباط موسیقی و خاطرات

در مطالعه‌ای که این هفته منتشر شد، توضیح بالقوه دیگری برای ارتباط بین موسیقی و خاطرات زندگی را بررسی کردیم. یکی از مهمترین ویژگی های موسیقی این است که احساسات را منتقل می کند. تحقیقات قبلی نشان داد محرک‌های عاطفی اغلب خاطرات زندگی‌نامه‌ای عاطفی مشابهی را نشان می‌دهند. بنابراین، هدف ما این بود که آزمایش کنیم که آیا موسیقی در مقایسه با سایر نشانه‌های بسیار احساسی، همچنان یک نشانه حافظه خوب است یا خیر.

در مراحل ابتدایی تحقیق، ما قطعات موسیقی را با صداهای محیطی و تک کلماتی که بصورت احساسی یکی رتبه‌بندی شدند، تطبیق دادیم. به طور مثال، برخی از موسیقی های هوی متال با صدای خشمناک با صدای جیغ کارخانه‌ها و “گردباد” تطبیق پیدا کرد. سپس این کلیپ های موسیقی، صداها و کلمات را به 350 شرکت کننده به عنوان نشانه ارائه کردیم تا به آنها کمک کنیم به خاطراتی از وقایع زندگی خود فکر کنند.

آزمایشات مختلف بر تاثیر موسیقی در جرقه زدن خاطرات گذشته

در چهار آزمایش مختلف، متوجه شدیم که موسیقی نسبت به صداها و کلمات، خاطرات کمتری را تداعی می کند. این نشان می دهد که موسیقی به سادگی یک نشانه موثرتر از دیگر نشانه های حافظه عاطفی نیست. با این حال، موسیقی خاطرات مثبت تری را در مقایسه با صداها و کلمات زنده کرد. در حالی که صداها و کلمات منفی بیشتر خاطرات منفی بیشتری را برمی انگیزد، موسیقی غمگین و خشمگین به اندازه قطعات موسیقی شاد خاطرات مثبت را زنده می کند.

این نشان می دهد که موسیقی ممکن است در ارتباط با رویدادهای مثبت زندگی تا حدودی منحصر به فرد باشد. این می تواند به این دلیل باشد که حتی موسیقی با صدای منفی اغلب ما را در روحیه مثبت قرار می دهد. موسیقی خشمگین می تواند ما را برانگیزد. موسیقی غمگین اغلب زیبا و تکان دهنده تلقی می شود. این پاسخ مثبت به موسیقی منفی می تواند ما را به یادآوری خاطرات مثبت مشابه سوق دهد.

این تحقیق فقط در پاسخ به این سوال که چرا موسیقی در توانایی آن برای بازگرداندن خاطرات مادام العمر “ویژه” به نظر می رسد، سطح را خنثی می کند.

موسیقی و مغز

تاثیر موسیقی در جرقه زدن خاطرات گذشته با مغز و حافظه در ارتباط است. موسیقی و حافظه با این درک شروع شد که موسیقی عمیقاً در مغز خودآگاه و ناخودآگاه ما ریشه دارد. همانطور که این ایده قدرتمند است، اگر عملکرد مغز بدتر شود، اهمیت بیشتری پیدا می کند. همانطور که در بیماری آلزایمر و زوال عقل و سایر انواع از رفع شناختی رخ می دهد. اما موسیقی می تواند مغز و همراه با آن، گنجینه ای غنی از خاطرات را بیدار کند که با آهنگ های آشنا یا قطعات دوست داشتنی مرتبط است.

حافظه و احساسات

الیور ساکس، دکتر، متخصص مغز و اعصاب و مطلب نویس پرفروش موزیکوفیلیا، در ارتباط با تأثیر موسیقی شخصی سازی بر افرادی که از آلزایمر رنج می برند و از نابودی حافظه شدید صحبت می کند. تاثیر موسیقی در جرقه زدن خاطرات گذشته، احساسات را به خوبی نشان می دهد.

دکتر ساکس در 30 آگوست 2015 درگذشت. او دوست فوق‌العاده‌ای برای موسیقی و حافظه بود. از طریق یک عمر کار و تحقیق در گفتگو در ارتباط با آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل مشارکت مهمی داشت. «گذشته‌ای که اصلا قابل بازیابی نیست. گویی در کهربا، در موسیقی قرار دارد. مردم می‌توانند حس هویت خود را باز هم کسب کنند… 》

تأثیر موسیقی و حافظه بر نتایج

دیویس مطالعه عمیق در نوع خود را در مورد تأثیرات برنامه موسیقی و حافظه به آخر رساندند. مفهوم موسیقی شخصی با کاهش مقدار مصرف داروهای ضد روانپریشی مرتبط است. توسط ساکنین خانه سالمندان و رفتارهای پریشان کمتر. مطالعه سه ساله روی 4107 ساکن در 265 خانه سالمندان کالیفرنیا نشان داد که استفاده از داروهای ضد روان پریشی 13 درصد و داروهای ضد اضطراب در هر سه ماهه برای ساکنان مبتلا به زوال عقل با استفاده از برنامه موسیقی 17 درصد کاهش یافته است. تاثیر موسیقی در جرقه زدن خاطرات گذشته منجر به کاهش استرس و اضطراب هم می شود. احتمال علائم افسردگی در هر سه ماهه 16 درصد و احتمال درد گزارش شده 17 درصد در هر فصل کاهش می یابد. علاوه بر این، تعداد روزهای مصرف دارو 30 درصد و رفتارهای پرخاشگرانه 20 درصد کاهش یافت.

موسیقی مناطقی از مغز را فعال می کند که آلزایمر در امان است

یک مطالعه در آوریل 2018 گزارش می‌دهد: «شواهد عینی از تصویربرداری مغز نشان می‌دهد که موسیقی معنادار شخصی یک مسیر جایگزین برای برقراری ارتباط با بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر است». این تحقیق که توسط تیمی از دانشگاه یوتا بهداشت در سالت لیک سیتی در مجله پیشگیری از بیماری آلزایمر منتشر شد، نشان می‌دهد که موسیقی آشنا ممکن است توجه، پاداش و انگیزه را تسهیل کند. به نوبه خود مدیریت پریشانی عاطفی در آلزایمر را بهبود می‌ بخشد. در حالی که حجم نمونه کوچک و جلسات تصویربرداری منفرد این مطالعه فضایی را برای انجام تحقیقات بیشتر باقی می‌گذارد، یافته‌ها گام مهمی در جهت نشان دادن اینکه چگونه برنامه موسیقی شخصی‌سازی شده Music & Memory یک مکانیسم درمانی برای بهبود قابل اندازه‌گیری در خلق و خو، آگاهی و کیفیت زندگی است را نشان می‌دهد.

موسیقی و حافظه و بهبود بلع در بیماران مبتلا به زوال عقل پیشرفته

تاثیر موسیقی در جرقه زدن خاطرات گذشته

تاثیر موسیقی در جرقه زدن خاطرات گذشته بسیار پیچیده و در عین حال چالش برانگیز است. مسائل مربوط به بلع، خود تغذیه و خفگی بر بسیاری از افراد مبتلا به زوال عقل پیشرفته تأثیر می گذارد. منجر به عواقب جدی برای سلامتی مانند کم آبی، سوء تغذیه و کاهش وزن (تغییر وضعیت) می شود. این مطالعه در سال 2018 که به همراه دکتر استفان پست از دانشگاه استونی بروک در زوال عقل منتشر شد: مجله بین‌المللی تحقیقات اجتماعی و تمرین داده‌هایی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد مداخله موسیقی شخصی موسیقی و حافظه باعث بهبود بلع در افراد مبتلا به زوال عقل پیشرفته می‌شود. بلع غذا را ساده تر و به طور اساسی کاهش می‌دهد. اتکا به لوله های تغذیه و مداخله PEG. یک دریافت مهم در سطح آزمایشی است. به اندازه کافی قوی است که تکرار بیشتر را تضمین کند.

علائم عصبی روانی از ویژگی های رایج زوال عقل هستند و این علائم در سه چهارم بیماران بستری در بخش روان سالمندان رخ می دهد. این علائم به طور سنتی با عوامل دارویی درمان می‌شوند. اما بسیاری از داروها به همان اندازه به بیماران مبتلا به زوال عقل آسیب می‌رسانند که به آنها کمک می‌کنند. در نتیجه، مداخلات غیردارویی به طور فزاینده ای به عنوان راه هایی برای کاهش این علائم مورد بررسی قرار می گیرند. این مطالعه در سال 2018 که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه کانزاس منتشر شد، نتیجه‌گیری می‌کند که بی‌قراری، خلق منفی و خلق مثبت همگی از مداخله مبتنی بر موسیقی سود می‌برند و در نتیجه اندازه‌های اثر بزرگ حاصل می‌شود.

 

منابع
وب سایت musicandmemory

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا