تاثیر تغییر آب و هوا بر سلامت روان فراتر از اضطراب است

سلامت روان افراد تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. همه ما می دانیم که اهمیت سلامت روان تا چه قدر می تواند مهم باشد. طبیعتاً همان طور که همه ما برای تقویت قوای جسمانی خود تلاش می کنیم باید سلامت روان خودمان را هم بهبود ببخشیم. بسیلر شنیدیم که عواملی مثل اضطراب یا افسردگی می تواند سلامت روانی را تحت تاثیر قرار دهد. امروز می خواهیم ببینیم که آیا تغییر آب و هوا می تواند مشکلاتی برای سلامتی روان انسان ایجاد کند.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در زندگی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که اتفاقات ناگوار بسیار خطرناک و آسیب زا است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این تجربیات اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده افراد بسیار تاثیر گذار است عدم مدیریت رفتار با آن ها است. هر چیزی باید در حد تعادل خودش اتفاق بیفتد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چرا تاثیر تغییر آب و هوا بر سلامت روان فراتر از اضطراب است

سلامت روان و تغییر آب و هوا

تاثیر تغییر آب و هوا بر سلامت روان فراتر از اضطراب است

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با تاثیر تغییر آب و هوا بر سلامت روان فراتر از اضطراب است صحبت کنیم.

آمار درباره تغییر آب و هوا و اثرات آن بر سلامت روان

یک نظرسنجی اخیر نشان داد که 75 درصد از نوجوانان و جوانان به دلیل تغییر آب و هوا نسبت به آینده احساس ترس می کنند. اضطراب تنها یکی از تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت روان است که با اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی و اختلالات خلقی جدی نیز مرتبط است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کارشناسان می گویند که پرورش انعطاف پذیری در سطح فردی و اجتماعی برای کاهش تأثیر تغییر آب و هوا بر سلامت روان کلیدی خواهد بود. از یک فرد جوان بپرسید که برای آینده بیشتر نگران چه چیزی است، و این احتمال وجود دارد که به تغییرات آب و هوایی اشاره کند. در واقع، بر اساس نظرسنجی اخیر که از 10000 فرد 16 تا 25 سال در مورد احساسات آنها بر اساس تغییرات اقلیمی سوال شد، 75 درصد مردم می گویند “آینده ترسناک است”.

اصطلاح اکو – اضطراب

تاثیر تغییر آب و هوا بر سلامت روان فراتر از اضطراب است

اکو-اضطراب – اصطلاحی که “ترس مزمن از نابودی محیطی” را توصیف می کند. در واقع فقط آغاز راه هایی است که در آن اثرات گرمایش جهانی می تواند به سلامت روان ما آسیب برساند. یک گزارش نگران‌کننده جدید از انجمن روان‌شناسی (APA) ارتباط بین تغییرات آب و هوا و نگرانی‌های جدی سلامت روان، از افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) تا اسکیزوفرنی را یافته است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به راه‌هایی بیندازیم که تغییر آب و هوا سلامت روان افراد را به خطر می‌اندازد و توصیه‌های کارشناسان برای رسیدگی به این نگرانی‌ها چگونه است.

بلایای طبیعی بازماندگان را مبتلا به PTSD می کند

با دقت به اینکه تغییرات آب و هوایی در حال حاضر باعث افزایش رویدادهای شدید زیست محیطی مانند طوفان های شدید، سیل و آتش سوزی های جنگلی شده است. محققان این فرصت را داشته اند تا تأثیر این بلایا را بر بازماندگان مطالعه کنند. آن ها دریافته‌اند که PTSD یکی از شایع‌ترین پیامدهای سلامت روان پس از یک بلای طبیعی است. مورد مثال: طبق گزارش APA، تقریباً نیمی از ساکنان یک جزیره یونانی در طی یک ماه پس از قرار گرفتن در معرض آتش سوزی، دچار PTSD شدند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برای مثال شما به علت آتش سوزی از خانه خود فرار می کنید. همین که صحنه های آتش گرفتن خانه خود را می بینید فشار روانی زیادی را به شما وارد خواهد کرد. این تلاش برای زنده ماندن در یک رویداد ناگوار بسیار آسیب زا است. آندریا دینینگر، یک درمانگر ازدواج و خانواده دارای مجوز مستقر در سانفرانسیسکو، توضیح می‌دهد که: پس از آن که متوجه شوید خانه و تمام وسایل و خاطرات شخصی شما ویران شده است حتی نسبت به تغییر آب و هوا هم ترس دارید.

وقایع ناشی از مشکلات زیست محیطی و تاثیرات آن

او توضیح می دهد که وقایع ناشی از تغییر آب و هوا می تواند سیستم عصبی را فراتر از توانایی آن برای تنظیم سوق دهد. آندریا دینینگر می افزاید: “برای بسیاری از افراد، سیستم عصبی سمپاتیک در وضعیت متفاوتی باقی می ماند. و جسم شما را بیش از حد تحریک می کند. نمی تواند آرام شود و برای جنگیدن، فرار یا هر چیز دیگری مهیا کند.”

بدتر از آن، درمان PTSD ممکن است برای یک بازمانده از یک رویداد شدید آب و هوایی، که ممکن است بدون خانه، شغل، و توانایی پرداخت هزینه مراقبت باقی باشد، باعث فشار های روانی شود. بنابراین، در حالی که برخی از افراد می‌توانند در کمتر از 6 ماه از PTSD بهبود یابند، افرادی هستند که  تحت تأثیر بلایای طبیعی قرار گرفته‌اند و ممکن است سال‌ها یا بیشتر این وضعیت را تجربه کنند.

هر چه قدر که دما بالا تر برود اختلالات خلقی بیشتر می شود

تاثیر تغییر آب و هوا بر سلامت روان فراتر از اضطراب است

دمای بالا ناشی از تغییر آب و هوا باعث مشکلات و ناراحتی های جسمی می شود. آن ها همچنین استرس های روانی را ایجاد می کنند.  سیستم بر مبنای رشدی از تحقیقات در حال یافتن ارتباط بین افزایش گرما و پیامدهای نگران کننده سلامت روان، از جمله اسکیزوفرنی و زوال عقل عروقی هستند.

دکتر رجی فریرا، استادیار دانشگاه تولان، می گوید: «این موضوع نگران کننده است. زیرا مطالعات متعدد نشان داده اند که افزایش دما نه تنها منجر به تغییر خلق و خو و اختلالات اضطرابی می شود، بلکه می تواند منجر به خودکشی بالقوه شود.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، گزارش APA به تحقیقاتی اشاره می کند که نشان می دهد ارتباطی میان استفاده بیشتر از خدمات بهداشت روانی اضطراری (مانند اقدام به خودکشی) و افزایش میانگین دما وجود دارد. برای بسیاری از افراد، افزایش دما همچنین می تواند کاهش سطح استرس را دشوارتر کند و به سلامت روان آسیب بیشتری وارد کند. “افزایش دما به صورت شدید نیاز به صبر و توانایی برای یک فرد دارد که نه تنها رفتار خود را با این فرایند ناگهانی تنظیم کند، بلکه خلق و خوی خود را نیز تنظیم کند. دینینگر می‌گوید: وقتی تغییر آب و هوا امکان‌پذیر نیست، حفظ تمرکز حواس در لحظه دشوارتر می‌شود و می‌تواند به اضطراب دامن بزند.

کاهش استراتژی های مقابله ای در برابر تغییر آب و هوا

استراتژی های مقابله ای می تواند تاثیرات بسیار زیادی در برابر افسردگی و اضطراب داشته باشد. یکی از موارد تاثیر گذار این فرایند تغییرات اقلیمی و زیست محیطی است.

تغییرات آب و هوایی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد

بر اساس گزارش APA، از آنجایی که تغییرات آب و هوایی همچنان بر سیاره ما تأثیر می گذارد، باید منتظر افزایش سطوح افسردگی باشیم. پژوهشی که توسط اشخاص مختلف انجام شده است نشان می دهد که اختلالت روانی در افرادی که وقایع ناگواری پشت سر گذاشتنه اند بیشتر از افراد عادی خواهد بود. در معرض آلودگی شهری قرار گرفته‌اند یا با تغییرات ناخواسته در محیط‌شان مواجه شده‌اند، به خطر بیشتری تبدیل می‌شود.

تغییرات زیست محیطی و اقلیمی ارتباط بسیار زیادی با افسردگی دارند. نظرات بسیار زیادی در ارتباط با ارتباط بین تغییرات اقلیمی و فشار های روانی وجود دارد. بطور مثال در مکانی که سیل رخ می دهد، افرادی که این اتفاق را تجربه کرده اند دچار اختلالات شخصیتی خواهند شد. این همچنین نرخ افسردگی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: هوای شدید باعث مرگ افراد زیادی می‌شود. و اگر یکی از اعضای خانواده یا یکی از نزدیکان خود را از دست داده باشید، قطعاً شانس ابتلا به افسردگی را در شما افزایش می‌دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد صرفا مطالعه در مورد تغییرات آب و هوا می‌تواند منجر به افسردگی شود. این نشان می‌دهد که همه (از جمله کسانی که احساس نمی‌کنند مستقیما تحت تأثیر گرمایش جهانی قرار گرفته‌اند) ممکن است با تداوم و تداوم تغییرات اقلیمی با خطرات سلامت روانی مواجه شوند.

تاب آوری یک ابزار کلیدی برای بهبود سلامت روان است

تاثیر تغییر آب و هوا بر سلامت روان فراتر از اضطراب است

“افزایش آگاهی در مورد سلامت روان و تاب آوری برای کاهش تاثیر تغییرات آب و هوا بر سلامت روان مردم ضروری است. روان حماده، روان شناسی در سازمان جهانی بهداشت و امداد بشردوستانه، می گوید: پرورش انعطاف پذیری و انجام فعالیت های خودمراقبتی و عادات سبک زندگی سالم، بهترین راه برای آماده کردن خود برای رویارویی با سختی ها و شرایط نامطلوب است. مکان هایی که بیشتر تحت تاثیر تغییرات اقلیمی بوده اند آسیب های روانی زیادی را تجربه کرده اند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا