برای امر تنهایی در ازدواج چه کار باید کرد؟

تنهایی در ازدواج یک موضوع بسیار مهم است. همه ما می دانیم که در طول ازدواج هر اتفاقی می تواند برای زوجین بیفتد. اما روان شناسان می گویند که هر دو نفر باید توانایی مدیریت لحظات بحرانی را داشته باشند. اگر شخصی در طول زندگی عادی خودش نتوانسته عصبانیت خود را کنترل کند طبیعتاً با این روش در ازدواج خود موقع نخواهد بود. همه این عوامل باعث می شود تا این شخص در طول ازدواج دچار تنهایی شود. همه ما نیاز به برقراری ارتباط با افراد مختلف داریم. در دنیایی که زندگی می کنیم ارتباطات مهم ترین گزینه است. این نکته را باید بدانید که هر نوع ارتباطی هم مناسب نیست. در واقع برقراری ارتباط باید به گونه ای باشد که باعث پیشرفت ما شود.

هیچ کس نمی تواند تا آخر زندگی خودش تنها بماند. طبیعتاً هیچ کس هم تنهایی را دوست ندارد. در واقع همه ما نیاز داریم که با شخصی دوست شویم یا این که کسی را دوست داشته باشیم. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد.

مثالی در ارتباط با امر تنهایی در ازدواج

خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. به عنوان مثال دیگر افرادی هستند که در دوران نوجوانی دچار مشکلات خانوادگی شده اند ممکن است در آینده هم دچار مشکل شوند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با برای امر تنهایی در ازدواج چه کار باید کرد، صحبت کنیم.

احساسات تنهایی در ازدواج

آیا شما دائماً توسط افراد دیگری احاطه شده اید اما احساس می کنید هیچ کس شما را نمی شناسد؟

برای امر تنهایی در ازدواج چه کار باید کرد؟

برای احساس تنهایی در ازدواج لازم نیست به صورت فیزیکی تنها باشید. شما ممکن است در یک رابطه متعهدانه که راه حلی برای احساس تنهایی به نظر برسد قرار بگیرید. اما ممکن است متاهل باشید ولی در عین حال تنهایی را احساس کنید. تنهایی یک حالت ذهنی است که در آن افراد تمایل به تماس اجتماعی بیشتری دارند اما احساس می‌کنند که از دیگران جدا شده‌اند. این بیشتر به احساس شما نسبت به ارتباط خود با دیگران بستگی دارد. اگر تا به حال در میان جمع احساس تنهایی کرده اید، می توانید درک کنید که محاصره شدگی توسط افراد دیگر لزوماً درمانی برای احساس انزوا نیست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ممکن است در حال گذراندن وقت با همسرتان باشید، اما این بدان معنا نیست که حتی در حضور او نمی توانید احساس تنهایی کنید. این احساسات می تواند باعث شود که احساس پوچی، ناخواسته یا سوء تفاهم توسط طرف مقابلتان کنید. بر اساس یک نظرسنجی در سال 2018 توسط AARP، اما تنهایی در ازدواج غیر معمول نیست. نزدیک به 33 درصد از افراد متاهل بالای 45 سال احساس تنهایی کرده اند. این مقاله به این موضوع می پردازد که چرا افراد گاهی اوقات متاهل اما تنها هستند و همچنین برخی از اقداماتی که می توانید برای مبارزه با احساس تنهایی در ازدواج خود بردارید، مورد بحث قرار می دهد.

نشانه های تنهایی در ازدواج

زندگی با شخص دیگری درمان تنهایی نیست. این احساسات شما از ارتباط با همسرتان است که شما را از احساس انزوا و تنهایی در رابطه خود باز می دارد. برخی از علائمی که نشان می دهد ممکن است در ازدواج خود احساس تنهایی کنید عبارتند از:

  • حتی وقتی با هم هستید احساس تنهایی می کنید. به نظر می رسد جدایی بین شما وجود دارد که نمی دانید چگونه آن را برطرف کنید.
  • شما با هم حرف نمیزنید شاید احساس می کنید که همسرتان علاقه ای به صحبت های شما ندارد.
  • یا شاید دوست ندارید در مورد نکات و  روزتان به آن ها بگویید. در هر صورت، شما ارتباط برقرار نمی کنید و این منجر به احساس انزوا و ناامیدی می شود.

دلایلی برای دوری از همسرتان پیدا می کنید

این ممکن است شامل ماندن در محل کار تا دیروقت، یافتن چیزهایی برای مشغول ماندن از شریک زندگی خود، یا صرفاً مرور شبکه های اجتماعی برای جلوگیری از تعامل با آن ها باشد.

شما به ندرت یا هرگز رابطه جنسی ندارید

نه تنها تنهایی در ازدواج  فاقد صمیمیت عاطفی است، بلکه  فاقد صمیمیت فیزیکی نیز هست.

همه این عوامل می تواند به احساس تنهایی در ازدواج شما کمک کند. گاهی اوقات این ممکن است تنها روی یک فرد در رابطه تأثیر بگذارد. اما در بسیاری از موارد، هر دو طرف ممکن است احساس انزوا و جدایی از شریک خود داشته باشند.

تنهایی شخصی در مقابل تنهایی در ازدواج

به یاد داشته باشید که تنهایی شخص همان تنهایی در ازدواج نیست. همچنین می توانید زمانی را با همسر خود بگذرانید و همچنان احساس انزوا یا رها شدن از نظر عاطفی کنید. وقت گذاشتن برای خود می تواند برای سلامت روان شما مفید باشد. اما مهم است که بدانید اگر احساس تنهایی می کنید چه کاری می توانید انجام دهید.

چرا افراد دچار تنهایی در ازدواج می شوند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که تنهایی در سال‌های اخیر در حال افزایش بوده است. نظرسنجی در سال 2018 که توسط مرکز تحقیقاتی پیو انجام شد نشان داد که افرادی که از زندگی خانوادگی خود ناراضی هستند، بیشتر احساس تنهایی می‌کنند. عوامل متعددی وجود دارد که می تواند به تنهایی در ازدواج شما کمک کند:

کار و خانواده

یکی از رایج‌ترین دلایلی که زوج‌های متاهل احساس می‌کنند در حال جدا شدن هستند، فشارهای خانواده و کار است. هنگامی که هر دوی شما با برنامه‌های شلوغ پر از مراقبت از کودکان، کار و انجام وظایف دیگر دست و پنجه نرم می‌کنید، ممکن است احساس کنید که دو کشتی در شب در حال عبور هستند. از آنجایی که به‌ندرت به‌عنوان زوج با هم وقت دارید، ممکن است احساس بیشتری داشته باشید و بیشتر از شریک زندگی خود جدا می شوید.

رویدادهای استرس‌زا

یک رویداد استرس‌زا یا می‌تواند حتی بر قوی‌ترین رابطه‌ها فشار وارد کند. اما اگر ضعف‌های زناشویی شما را بزرگ‌تر یا آشکار کند، ممکن است سخت‌تر شود. اخراج از شغل چیزی است که اگر احساس کنید همسرتان حامی یا همدردی نیست، می تواند دشوارتر شود. در این موارد، ممکن است حتی پس از برطرف شدن رویداد استرس زا، احساس رها شدن و تنهایی کنید.

انتظارات غیر واقعی

در برخی موارد، احساس تنهایی شما ممکن است کمتر با همسرتان ارتباط داشته باشد و بیشتر به نیازهای دیگری که برآورده نشده اند مربوط باشد. به عنوان مثال، روابط بین فردی ضعیف خارج از ازدواج شما ممکن است باعث شود که از همسرتان انتظار داشته باشید که تمام نیازهای اجتماعی شما را برآورده کند. از آن جایی که شما به دنبال برآورده کردن نیازی از همسرتان هستید که نمی توان به طور منطقی انتظار داشت آن را برآورده کند، جای تعجب نیست که در نهایت احساس نارضایتی کنید.

فقدان آسیب پذیری

آسیب پذیر نبودن با شریک زندگی خود نیز می تواند منجر به احساس انزوا شود. این به این معنی است که  اگر در مورد احساسات عمیق‌تر خود از جمله رویاها و ترس‌هایتان صحبت نمی‌کنید، احساس درک و ارتباط با همسرتان بسیار دشوارتر است.

مقایسه رسانه‌های اجتماعی

مقایسه‌های غیرواقعی با روابطی که در رسانه‌های اجتماعی به تصویر کشیده می‌شوند نیز می‌تواند به احساس تنهایی در ازدواج کمک کند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که افرادی که زمان بیشتری را در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، سطوح بالاتری از تنهایی را نیز تجربه کرده‌اند. این افزایش تنهایی احتمالاً با همه‌گیری COVID-19 بدتر شده است. از آن جایی که در دو سال گذشته حلقه های اجتماعی بسیاری از افراد بسیار محدودتر شده است. این امر فشار زیادی را برای بسیاری از زوج های متاهل ایجاد کرده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در جایی که قبلاً افراد برای کمک به ایجاد برخی از نیازهای اجتماعی خود روابط دیگری داشتند، بیماری همه گیر اغلب افراد را مجبور می کرد برای انجام همه این نقش ها به همسر خود تکیه کنند. بنابراین وقتی شریک زندگی شما به سادگی نمی تواند تمام این خواسته ها را برآورده کند، ممکن است احساس کنید که حمایت لازم را ندارید. تنهایی در ازدواج می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. خانواده، کار و استرس اغلب نقش دارند. اما عوامل درونی مانند انتظارات غیر واقعی شما و ترس از آسیب پذیری نیز می تواند ارتباط با همسرتان را سخت کند.

اثرات متاهل بودن اما تنها بودن

تنهایی یک تجربه عاطفی دردناک است. همچنین یکی از مواردی است که بسیاری از مردم در مورد آن صحبت نمی کنند. متأسفانه، تحقیقات همچنین نشان می دهد که این احساسات می توانند بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر منفی بگذارند. برخی از راه هایی که تنهایی ممکن است بر شما تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • مصرف الکل و مواد را افزایش دهید
  • افزایش خطر ابتلا به افسردگی
  • تشدید ایمنی
  • رفاه کلی ضعیف
  • خطر بیشتر بیماری های قلبی عروقی و سکته
منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا