انضباط کودک نوپا چگونه است؟

انضباط در کودکان و بزرگسالان مهم است.  اگر زندگی افراد به صورت نامنظم اداره شوددچار مشکل خواهند شد. افراد باید سعی کنند در زندگی خود برنامه ریزی های مختلفی داشته باشند. ین بدان معنا است که رفتارهای ما هم می تواند باعث پیشرفت ما شود هم می تواند شخصیت ما را به یک فرد شکست خورده و ناامید تبدیل کند. گاهی أوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است.

متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچ ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که انضباط کودک نوپا چگونه است؟ این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست.

تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با انضباط کودک نوپا چگونه است؟ صحبت کنیم.

انضباط کودک نوپا ممکن است گاهی شبیه یک نبرد سخت باشد.

انضباط کودک نوپا چگونه است؟

انضباط کودک نوپا ممکن است گاهی شبیه یک نبرد سخت باشد. از این گذشته، بی دلیل روان شناسان این فرآیند را دشوار نمی دانند. با وجود جثه کوچکشان، می توانند به طرز چشمگیری سرسخت و با اراده باشند. در حالی که آن ها هنوز برای عواقب جدی آماده نیستند، مهم است که شروع به استفاده از استراتژی های انضباطی کنید که به آن ها یاد می دهد رفتار خود را مدیریت کنند. زمان خوبی برای شروع آموزش به فرزندتان است که چگونه انتخاب های خوب انجام دهد.

رفتار معمولی در یک کودک نوپا

اکثر کودکان 2 ساله بسته های کوچکی از انرژی هستند. آن‌ها از دویدن، پریدن و بازی دست نمی‌کشند تا زمانی که در شرف خستگی باشند. بنابراین مهم است که راه‌های سالمی برای انضباط کودک نوپا پیدا کنید تا این تکان‌ها را از بین ببرد. کودکان نوپا می توانند به راحتی بیش از حد تحریک شوند و گاهی اوقات در بازیابی آرامش خود دچار مشکل می شوند. گاهی اوقات، استراحت سریع از یک محیط محرک می تواند به آن ها کمک کند تا آرام شوند. در مواقع دیگر، ممکن است مجبور شوید یک روز دیگر دوباره تلاش کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودکان نوپا با تمام حواس خود – به خصوص حس لامسه – کاوش می کنند. اما مهارت های حرکتی در حال رشد آن ها، همراه با طبیعت تکانشی آن ها، می تواند باعث دست و پا چلفتی آن ها شود. بنابراین مهم است که به آن ها بیاموزیم که چگونه اشیا را به شیوه ای ایمن لمس کنند.

آن ها همچنین عاشق ابراز استقلال خود هستند. تعجب نکنید اگر کودک شما شروع به استفاده از توانایی های جدید گفتاری خود کند. یا مهارت های حرکتی آن ها برای فعالیت بیشتر از سی ما باشد. اگر چه کودکان نوپا می توانند کار زیادی داشته باشند، تماشای رشد و تکامل آن ها می تواند جذاب و سرگرم کننده باشد.

به دلیل همه این پیشرفت ها، کودکان نوپا نیازهای انضباطی بسیار خاصی دارند. آن ها به نظم و انضباط نیاز دارند که به تقویت استقلال آن ها کمک می کند. اما هنوز رفتار مناسب اجتماعی در کودکان تکمیل نشده است.

چالش های مشترک انضباط کودک نوپا

انضباط کودک نوپا چگونه است؟

کودکان نوپا گاهی اوقات دروغ می گویند، اما در دفاع از خود، ممکن است نفهمند که دارند دروغ می گویند. معمولاً پاسخ یک کودک نوپا به سوال سؤال مستقیمی مانند «آیا کلوچه را خوردی؟» «نه» است. این ممکن است در پاسخ به لحن صدای شما یا زبان بدن شما باشد که می تواند نشان دهد که آن ها کار اشتباهی انجام داده اند.

به یاد داشته باشید، کودکان نوپا تکلم محدودی دارند، بنابراین بیان کردن خود با کلمات برای آن ها دشوار است. در عوض، آن ها تمایل دارند از بدن خود برای نشان دادن احساس خود استفاده کنند. مهارت‌های ارتباط کلامی محدود کودک نوپا می‌تواند منجر به عصبانیت در هنگام ناراحتی یا عصبانیت شود. همچنین زمانی که کودک نتواند احساسات خود را کنترل کند یا بیش از حد تحریک شود، عصبانیت ایجاد می‌کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پرخاشگری نیز رایج است. کودکان نوپا فاقد مهارت‌هایی برای حل مسالمت‌آمیز تعارض هستند و هنوز نمی‌دانند که انتخاب‌هایشان چگونه بر دیگران تأثیر می‌گذارد. اگر مرتباً چیزهایی را می شکنند، گاز می گیرند یا پرتاب می کنند، تعجب نکنید.

چند قانون ساده خانگی را وضع کنید و آن ها را به طور مداوم اجرا کنید. انضباط کودک نوپا به یادآوری های مکرر نیاز دارند و باید چیزها را بارها و بارها تمرین کنند. هر بار از زبان یکسانی استفاده کنید تا به کودک نوپای خود کمک کنید که چگونه از قوانین پیروی کند.

استراتژی های انضباطی که کار می کنند

در حالی که استراتژی های انضباطی شما باید متناسب با نیازهای کودک شما باشد، این تاکتیک ها عموما برای کودکان نوپا موثر هستند.

راهنمایی فیزیکی ارائه دهید

انضباط کودک نوپا چگونه است؟

گاهی اوقات عملکردهای رفتاری باعث انضباط کودک نوپا می شود. از طریق نمایش به کودک خود نشان دهید که چه معنایی دارد. به عنوان مثال دست خود را روی دست فرزندتان بگذارید و به آرامی سگ را نوازش کنید. همان طور که این کار را انجام می دهید، کودک از شما یاد می گیرد. سپس، هر زمان متوجه شدید که فرزندتان خسته شده است، ادامه ندهید. در نهایت، آن ها یاد خواهند گرفت که از لمس های ملایم تر استفاده کنند.

نمایش دادن بسیار مؤثرتر از صحبت با فرزندتان است که چه کاری انجام دهند. بنابراین از راهنمایی های عملی برای آموزش مهارت های جدید به فرزندتان استفاده کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همچنین باید در طول روز فرصت های کافی برای انتخاب های مثبت فرزندتان فراهم کنید. این احساس که آن ها کنترل یک موقعیت (یا خودشان) را ندارند می تواند یک محرک عصبانیت باشد. با دادن فرصت انتخاب به فرزندتان، مانند میان وعده ای که می خواهد بخورد یا کتابی که می خواهد قبل از خواب بخواند، به او قدرت می دهید تا احساس کنترل بیشتری کند.

برای انضباط کودک نوپا او را از موقعیت خارج کنید

گاهی اوقات، کودکان برای انجام وظیفه حاضر نیستند و تلاش برای انجام دادن آن به زور به احتمال زیاد نتیجه خوبی نخواهد داشت. ممکن است آن ها طوری بی قراری کنند که شما مجبور باشید بخرید خود را زودتر تمام کنید. یا اگر فرزندتان در پارک به صحبت های شما گوش نمی دهد، به خانه بروید و یک روز دیگر دوباره امتحان کنید.

برای انضباط کودک نوپا رفتار خوب او را تحسین کنید

همه پذیرای ستایش هستند، از جمله کودکان نوپا. رفتار خوب را تحسین کنید و فرزندتان را تشویق کنید که آن رفتارها را تکرار کند. این مهم است که کودک خود را خوب تشخیص دهید. آن ها را بخاطر بازی بی سر و صدا، سعی در لباس پوشیدن یا برداشتن اسباب بازی هایشان تحسین کنید. آن ها وقتی بدانند که شما برای این کار خوب آن ها را تشویق می کنید، انگیزه پیدا می کنند. این انگیزه باعث پیشرفت آن ها در زندگی خواهد شد.

جلب توجه و انضباط کودک نوپا

انضباط کودک نوپا چگونه است؟

وابستگی کودکان به والدین با عواملی مثل گریه کردن یا فریاد زدن بیشتر خواهد شد. زیرا تنها تقویت‌کننده مثبتی است که این رفتارها را به ادامه تشویق می‌ کند. گاهی اوقات بهترین واکنش نادیده گرفتن رفتار جلب توجه است. به طرف دیگر نگاه کنید، وانمود کنید که صدای ناله یا فریاد فرزندتان را نمی شنوید، یا به خاطر چیز دیگری مانند کتاب حواستان پرت شده است.

به محض این که فرزندتان از بدرفتاری دست برداشت، می توانید دوباره توجه خود را شروع کنید. ممکن است چیزی شبیه این بگویید: چه عجب الان ساکتی! این بدان معنی است که شما رفتار او را بخشیده اید و او نیز متوجه خطایش شده است.

اگر فرزند خود را نادیده بگیرید مشکلی در رفتار او حل نخواهد شد.  شما باید به علت اصلی کج خلقی رسیدگی کنید. توجه به نشانه های گرسنگی و خستگی فرزندتان به شما کمک می کند از این نوع عصبانیت ها در آینده جلوگیری کنید. اگر نمی توانید به طور کامل کودک خود را نادیده بگیرید یا از او دور شوید در حالی که او عصبانی است، پاسخ خود را محدود کنید. بی حوصله بودن فرزندان شما یعنی این که شما را نادیده می گیرند.

از زمان استراحت برای انضباط کودک نوپا استفاده کنید

اکثر کودکان نوپا نمی توانند روی یک صندلی بدون هیچ کلری بنشینند تا استراحت کنند. آن ها حوصله کافی برای نشستن ندارند. فقط مطمئن شوید که اتاق کاملاً مناسب آنان است است، کودک خود را داخل اتاق بگذارید و در را ببندید.

https://www.verywellfamily.com/discipline-strategies-for-toddlers-4126167

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا