افزایش وزن با SSRI ها چگونه است و چه کاری باید انجام داد؟

افزایش وزن با SSRI ها در اکثریت افراد بعد از مصرف داروهای ضد افسردگی ایجاد می شود. داروها می تواند مشکلات زیادی برای افراد ایجاد کند. افزایش وزن به علت های مختلفی اتفاق می افتد. علاوه بر این افزایش وزن ممکن است برای مشکلات روانی خطرناک تر باشد. روش های کاهش وزن توسط روان شناسان مختلف معرفی شده است. درمان مشکلات روانی در دنیای امروزی بسیار مهم است. مادران زنانی می توانند باردار شوند که آمادگی های لازم را داشته باشند. آمادگی ذهنی برای بارداری بسیار مهم است. یکی از مواردی که برای آمادگی ذهنی در دوران بارداری مهم است شرایط خانواده است.

برخی از اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که افزایش وزن با SSRI ها چگونه است و چه کاری باید انجام داد؟

رفتار افراد در برابر افزایش وزن با SSRI ها

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با افزایش وزن با SSRI ها چگونه است و چه کاری باید انجام داد، صحبت کنیم.

افزایش وزن با SSRI ها

نگرانی در مورد میزان وزنی که در دوران افسردگی به دست می آورید بسیار رایج است. همانطور که ممکن است حدس بزنید، هنگامی که چند مشکل را با هم دارید، نسبت به زمانی که فقط یک نوع اشکال داشته باشید، افزایش وزن با SSRI ها را در خود خواهید دید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افزایش وزن در بارداری فقط این نیست که شما بیشتر غذا می خورید. وزن اضافی را می توان به وزن ترکیبی نوزادان و همچنین مایع اضافی، بافت، رشد رحم و افزایش حجم خون مورد نیاز برای تامین غذای جفت (ها) برای دو یا چند نوزاد نسبت داد.

دستورالعمل افزایش وزن در بارداری و افزایش وزن با SSRI ها

در سال 2009، انستیتوی پزشکی دستورالعمل‌هایی را ارائه کرد که توسط دکتر باربارا لوک برای افزایش وزن در دوران بارداری دوقلو ایجاد شد. و نتایج مطالعه او مبنایی برای دستورالعمل های IOM بود.

این مطالعه افزایش وزن مادر و رشد جنین را برای ایجاد مدل هایی برای افزایش وزن مطلوب بر اساس شاخص توده بدنی قبل از بارداری (BMI) ارزیابی کرد. این ها هنوز هم جدیدترین توصیه های بیشتر شدن وزن برای بارداری دوقلو هستند.

دستورالعمل های افزایش وزن در بارداری

اگر دوقلو باردار هستید، مقدار وزنی که باید اضافه کنید به وزن اولیه شما بستگی دارد.

  • زنان سالم و با وزن طبیعی (BMI 18.5-24.9): 37-54 کیلو
  • مادران دارای اضافه وزن (BMI 25.0-29.9): 31-50 کیلو
  • مادران چاق (BMI 30.0 یا بیشتر): 25 تا 42 کیلو

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برای تعیین BMI خود، به محاسبه‌گر BMI مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری مراجعه کنید.

دستورالعمل های قبلی افزایش وزن با SSRI ها، وزن افراد را قبل از مشکلات روانی در نظر نمی گرفت. اگر چه این دستورالعمل‌های فعلی بر اساس دسته‌های وزنی تقسیم‌بندی می‌شوند، برخی از پزشکان آن ها را به دلیل گنجاندن اهداف وزنی بسیار بالا برای زنان دارای اضافه وزن یا چاق مورد انتقاد قرار داده‌اند.

افزایش وزن با SSRI ها

مانند هر دارویی، داروهای ضد افسردگی در کلاس مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) دارای عوارض جانبی بالقوه هستند. برای برخی از افرادی که SSRI مانند پروزاک (فلوکستین) یا زولافت (سرترالین) مصرف می کنند، یکی از این عوارض جانبی احتمالی افزایش وزن است. تحقیقات نشان می‌دهد که میزان وزنی که معمولاً هنگام استفاده از SSRI به دست می‌آید، متوسط ​​است. در حالی که از بیرون، چند پوند اضافی ممکن است در ازای تغییرات مثبت در سلامت روان شما قربانی کوچکی به نظر برسد، افزایش وزن می‌تواند آزاردهنده باشد.

SSRI های رایج و تأثیر آن ها بر وزن

بر اساس داده‌های سال 2017، رایج‌ترین داروهای SSRI تجویز شده  شامل زولوفت (سرترالین)، سلکسا (سیتالوپرام)، پروزاک (فلوکستین) و لکساپرو (اسکیتالوپرام) است. بیشتر داروهای ضد افسردگی با افزایش وزن مرتبط هستند. اما خطر ابتلا به افزایش وزن با SSRI ها در برخی بیشتر از سایرین است. برای مثال، برخی تحقیقات نشان می دهد که پاکسیل (پاروکستین) نسبت به Zoloft یا Prozac با افزایش وزن بیشتری مرتبط است.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقاتی که به بررسی اثرات SSRI های فردی بر افزایش وزن می پردازد، پیچیده است. برخی از مطالعات اثرات کوتاه‌مدت داروهای ضد افسردگی بر وزن را مورد بررسی قرار می‌دهند. این می‌تواند با اثرات بلندمدت آن ها متفاوت باشد. در واقع، تحقیقات نشان داده است که برخی از داروها با افزایش وزن با SSRI ها همچنین به کاهش وزن در کوتاه مدت مرتبط هستند. همه افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند وزن اضافه نمی کنند. و برخی از افراد حتی ممکن است وزن خود را کاهش دهند.

چرا SSRI ها باعث افزایش وزن می شوند؟

کارشناسان مطمئن نیستند که چرا SSRI ها پتانسیل افزایش وزن را دارند، اما برخی نظریه ها وجود دارد. ممکن است این داروها تغییراتی را در متابولیسم ایجاد کنند که باعث شود بدن کالری را به طور مؤثری مصرف کند یا بر اشتها تأثیر بگذارد و منجر به پرخوری شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

فرضیه دیگر این است که وزن اضافه شده در حین مصرف SSRI ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که برخی افراد در هنگام افسردگی تمایلی به خوردن ندارند و ممکن است وزن کم کنند. با این حال، هنگامی که آن ها شروع به مصرف یک داروی ضد افسردگی می کنند، احساس بهتری پیدا می کنند و در نتیجه ممکن است اشتهای آن ها برگردد. این ممکن است باعث شود آن ها بیشتر غذا بخورند و در نهایت به وزن قبلی خود بازگردند.

مدیریت افزایش وزن با SSRI ها

اگر هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی وزن اضافه کرده اید و واقعاً شما را آزار می دهد، ممکن است وسوسه شوید که مصرف داروی خود را متوقف کنید. اما قبل از انجام این کار، با یک پزشک صحبت کنید. به احتمال زیاد، شما می توانید بدون به خطر انداختن سلامت روان خود، به وزنی برسید که با آن راحت هستید. همچنین توقف مصرف یک داروی ضد افسردگی می تواند خطرناک باشد. با بسیاری از آن ها، توقف ناگهانی می تواند منجر به مجموعه ای از عوارض ناخوشایند ترک شود که در مجموع به عنوان سندرم قطع شناخته می شوند.

در این جا کارهای دیگری وجود دارد که می توانید برای مدیریت وزن، بهبود سلامتی و کمک به داشتن رابطه سالم با غذا و خوردن انجام دهید.

مصرف غذای آگاهانه

مصرف غذای آگاهانه می تواند برای کمک به مدیریت افزایش وزن با SSRI ها مفید باشد. غذا خوردن آگاهانه شامل تمرکز بیشتر بر سیگنال های درونی گرسنگی و سیری و کمتر بر سیگنال های بیرونی است. به عبارت دیگر، رساندن خود به لحظه حال، توجه به سطح گرسنگی و کاهش سرعت در هنگام غذا خوردن، همگی نمونه هایی از چگونگی هنگام غذا خوردن حواس تان بیشتر باشد. به طور قابل‌توجهی، نشان داده شده است که شیوه‌های مبتنی بر ذهن آگاهی، شدت علائم افسردگی را بهبود می‌بخشد.

افزایش فعالیت

گنجاندن فعالیت بدنی در سبک زندگی شما نه تنها به مدیریت وزن کمک می کند، بلکه برای سلامت کلی شما نیز مفید است. پیوستن به باشگاه، ورزش کردن، کوهنوردی در باشگاه جنگلی با بچه ها، یا پیاده روی سگ خود را در نظر بگیرید. علاوه بر کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، سکته مغزی، فشار خون بالا و سایر مسائل سلامتی، ورزش نیز علائم افسردگی را کاهش می دهد. اگر تازه ورزش می کنید، قبل از بستن آن کفش های کتانی با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که در ابتدا زیاده روی نکنید.

داروها را تغییر دهید

این امکان وجود دارد که یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بتواند یک SSRI جدید را تجویز کند که باعث افزایش وزن نمی شود. یا ممکن است از شما بخواهد که یک ضد افسردگی غیر SSRI مانند Wellbutrin (بوپروپیون)، یک مهارکننده بازجذب نوراپی نفرین-دوپامین (NDRI) را امتحان کنید. Wellbutrin در مغز متفاوت از افزایش وزن با SSRI ها عمل می کند. و برخی از افراد حتی با مصرف آن کمی وزن کم می کنند.

سخن آخر

در حالی که پرداختن به افزایش وزن با SSRI ها در نتیجه داروهای ضد افسردگی شما ممکن است خسته کننده باشد. فراموش نکنید که با جستجوی درمان سلامت روان، گام مثبتی برای کمک گیری برای خود برمی دارید.

عوارض جانبی داروها فقط یک واقعیت است. اما همیشه می توانید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کار کنید تا بهترین داروی ضد افسردگی را برای خود پیدا کنید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا