اعتیاد به کتامین، تعریف، علائم، اثرات و درمان

اعتیاد به کتامین مانند اعتیاد به داروهای مختص آسیب های روان است. همان طور که قبلاً گفتیم داروهای مثل بندودیازپان ها باعث اعتیاد در افراد می شود. اعتیاد به داروهای ضد افسردگی یکی از شایع ترین نوع اعتیاد ها است. همان طور که می دانید اعتیاد در هر نوعی آسیب های مختلفی را به همراه دارد. استرس و اضطراب می تواند آسیب های زیادی را به ما وارد کند. خصوصا اگر در دوران کودکی این اتفاقات برای ما افتاده باشد. یکی از مواردی که همیشه در هنگام اضطراب و استرس ها خطرناک است ماندگاری آنان است. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد.

این اختلالات می تواند به علت های مختلفی در افراد به وجود بیاید. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی أنواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است. اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که اعتیاد به کتامین، تعریف، علائم، اثرات و درمان چگونه است؟

انواع مختلف کلونوپین و عوارض اعتیاد به کتامین

درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اظزذای طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اعتیاد به کتامین، تعریف، علائم، اثرات و درمان، صحبت کنیم.

اعتیاد به کتامین

کتامین دارویی است که به سرعت در میان جمعیت جوان شهرت پیدا می کند. در سال 2020، 1.3٪ از دانش آموزان کلاس دوازدهم مشخص شد که از این دارو برای اهداف تفریحی سوء مصرف کرده اند – این تعداد فقط یک سال قبل 0.7٪ بود. اثرات کتامین که به دلیل خواص دارویی آن شناخته شده است، آن را به یک مکمل محبوب در صحنه مهمانی تبدیل کرده است. همچنین به عنوان داروی تجاوز به عنف خرما به صفوف GHB (گاما هیدروکسی بوتیرات) و روهیپنول (Flunitrazepam) پیوسته است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

راه های مختلفی برای شناسایی فرد معتاد به کتامین وجود دارد. ما علائم و علل احتمالی اعتیاد به کتامین را بررسی خواهیم کرد. برای کمک به غلبه بر این وضعیت، این راهنما به روش‌های درمانی قابل اعتماد برای عادت کتامین می‌پردازد.

کتامین چیست؟

این دارو ترکیبی است با فواید بالقوه بسیاری برای درمان اختلالات روانی و همچنین خطرات فراوان، و آن را به یک “موضوع داغ” در زمینه روانپزشکی تبدیل کرده است. کتامین برای اولین بار در دهه 1960 در روش های پزشکی برای بیهوشی مورد استفاده قرار گرفت. این دارو همچنین برای درمان علائم روان پریشی در اسکیزوفرنی، درمان افسردگی و درمان اعتیاد نقش دارد. اگر چه کتامین خود یک داروی رایج مورد استفاده نادرست است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

FDA اولین بار اعتیاد به کتامین را به دلیل خاصیت بیهوشی آن تایید کرد. علاوه بر این، FDA اکنون فواید ضدافسردگی کتامین را زمانی که با داروهای ضد افسردگی خوراکی ترکیب می شود، تشخیص می دهد. به عنوان یک داروی جدول III، کتامین برای استفاده دارویی با نسخه مناسب در دسترس است.

استفاده خارج از نیاز کتامین دارای فوایدی در تسکین درد است و می تواند اثرات آرام بخش داشته باشد. با توجه به کاربردهای غیررسمی کتامین، این دارو اغلب برای ایجاد اثراتی مشابه PCP مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

این دارو چه حالتی را می تواند ایجاد کند؟

کتامین می تواند حالت خلسه مانندی را در مصرف کنندگان ایجاد کند. این دارو همراه با توانایی آن در ایجاد تجربه ای خارج از بدن، می تواند بینایی و صدا را منحرف کند. در حالی که کاربران گزارش می دهند که از کتامین احساس خوشبختی کامل می کنند، مصرف مقادیر بالای این دارو می تواند اثراتی مشابه تجربه نزدیک به مرگ داشته باشد. اعتیاد به کتامین می تواند حواس، قضاوت و عملکرد حرکتی را تا 24 ساعت پس از مصرف مختل کند. این اثرات باعث استفاده روزافزون و نگران کننده از این دارو برای تجاوز به خرما شده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این دارو به دلیل ماهیت اعتیادآور آن بیشتر در کلینیک های دامپزشکی برای آرام کردن حیوانات استفاده می شود. کتامین به صورت مایع تزریقی در دسترس است اما به صورت پودر نیز مورد سوء استفاده قرار می گیرد. آن را با نام های عامیانه می شناسند: K Special, Vitamin K, Purple, Kit Kat, Super Acid, Jet K و غیره.

علائم اعتیاد به کتامین

کاربران تمایل دارند خیلی سریع عادت کتامین را شکل دهند. این به دلیل افزایش تحمل است، که در آن مقادیر بیشتری کتامین برای تولید بالاتر مورد نیاز است. هنگامی که فردی به کتامین معتاد می شود، علائم زیر ممکن است مشاهده شود:

  • مشکل در تمرکز
  • گفتار درهم
  • خستگی و بی تفاوتی
  • عدم پاسخ به درد فیزیکی
  • هماهنگی حرکتی ضعیف
  • قرمزی پوست
  • مشکل خواب
  • درد مثانه
  • مشکل در نگه داشتن ادرار
  • ترشح بیش از حد بزاق
  • کبودی های غیر قابل توضیحی که در هنگام مسمومیت ایجاد می شود

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هرکسی که به کتامین معتاد است انجام فعالیت های روزانه بدون درمان آن ها برایش مشکل است. هنگامی که کار، مدرسه و روابط شخصی برای رفع نیاز به این دارو متوقف می شود، این می تواند نشان دهنده اعتیاد به این ماده مخدر باشد.

اثرات اعتیاد به کتامین

کتامین یک داروی خطرناک برای ایجاد عادت است. از یک طرف، زمانی که به تنهایی استفاده می شود تا حد زیادی کشنده نیست – میزان کمی از دوز کشنده این دارو در انسان ثبت شده است. یا مواد توهم زا مانند LSD و PCP، این دارو می تواند کشنده باشد. این بدون توجه به این واقعیت است که کتامین نیمه عمر نسبتاً کوتاهی دارد (زمان مورد نیاز برای کاهش مواد فعال در بدن به نصف). در عرض 2.5 ساعت، حداقل نیمی از مواد فعال موجود در کتامین مصرف شده از بدن خارج می شود.

اثرات خطرناک ذهن و بدن در این افراد

هنگامی که فردی به کتامین معتاد می شود، می تواند اثرات خطرناکی برای بدن و ذهن ایجاد کند. افرادی که از این دارو استفاده کرده‌اند، حتی چند هفته پس از پاک‌سازی دارو از بدن، بازگشت‌های ناگهانی شدیدی را گزارش می‌کنند. این دارو با شرایطی مانند افسردگی، هیستری، از دست دادن حافظه و فشار خون بالا در مصرف‌کنندگان معمولی مرتبط است.

در هنگام مصرف بیش از حد کتامین چه اتفاقی می افتد؟

در حالی که ایجاد عادت کتامین آسان است، تجربه مصرف بیش از حد کتامین به همان سادگی است. از آن جایی که اعتیاد به کتامین به طور گسترده به شکل مایع و پودر مصرف می‌شود، یا در این شکل‌ها با سایر محرک‌ها مخلوط می‌شود، احتمال زیادی وجود دارد که فردی که از این دارو استفاده می‌کند، اطلاعی از میزان مصرف آن نداشته باشد.

این امر فضای زیادی را برای مصرف مقادیر بیش از حد کتامین باقی می گذارد، مقادیری که می تواند منجر به مصرف بیش از حد شود. به همین ترتیب، از آنجایی که خروپف و تزریق کتامین راه‌های رایج مصرف کتامین است، این امکان ورود سریع آن را به جریان خون فراهم می‌کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می زند که با تزریق دوزهای کشنده کتامین حدود 11 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن شروع می شود. این می تواند یک دوز حدود 680 میلی گرم برای یک فرد در حدود 60 کیلوگرم باشد. هنگامی که فردی مصرف بیش از حد کتامین را تجربه می کند، موارد زیر را می توان مشاهده کرد:

  • حالت تهوع
  • سردرگمی شدید
  • درد قفسه سینه
  • فلج
  • توهمات شدید
  • عدم هوشیاری
  • مایع یا اشیاء دیگر در مجاری هوایی
  • حملات صرعی
  • فشار خون بالا

در حالی که مصرف بیش از حد کتامین به شدت با مرگ مرتبط نیست، مصرف مقادیر زیاد این دارو می تواند کشنده باشد.

درمان اعتیاد به کتامین

هنگامی که کتامین برای عملکرد روزانه ضروری می شود، زندگی بدون این دارو ممکن است غیرممکن به نظر برسد. با این حال، با توجه به اینکه کتامین مسئول چالش‌های فیزیکی و روانی جدی است، یافتن قدرت برای رهایی از این دارو باید در اولویت قرار گیرد. برای بهبودی از اعتیاد به کتامین، این قدرت را نباید به تنهایی یافت. مراکز توانبخشی می توانند با گزینه های مختلف درمانی، برنامه های سم زدایی و سایر کمک های ضروری برای غلبه بر وابستگی کمک کنند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا