اضطراب برنامه ریزی در والدین و تکنیک های رفع آن

در عصر حاضر، غیر عادی نیست که والدین بر این باورند که باید مجموعه ای از انتظارات را برآورده کنند تا خوب باشند. به عنوان مثال، ممکن است برای ایجاد یک برنامه غذایی کامل، برنامه ریزی برای قرارهای بازی با دوستان، برنامه ریزی فعالیتهای آموزشی هر روز، اختصاص زمان زیاد برای ورزش و موارد دیگر، تحت فشار قرار بگیرید. اما چه اتفاقی می افتد وقتی که این انتظارات دست نیافتنی است یا بعد از یک یا دو روز در برآورده نشدن آنها احساس ناراحتی و اضطراب می کنید؟ اضطراب برنامه ریزی در والدین و تکنیک های رفع آن در این مقاله از وب سایت همکده بررسی شده است.

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. برای رفع اضطراب و استرس می توانید با متخصصان ما در ارتباط باشید.

اضطراب برنامه ریزی در والدین و تکنیک های رفع آن

اضطراب برنامه ریزی در والدین و تکنیک های رفع آن

اگر با اضطراب ناشی از تلاش برای برنامه ریزی روز، هفته یا ماه مناسب برای خود و خانواده خود مبارزه می کنید، تنها نیستید. در حقیقت، بسیاری از والدین با تلاش برای زندگی ایده آل خانوادگی دست و پنجه نرم می کنند. هنگامی که آنها این انتظارات را برآورده نمی کنند، می توانند به سرعت در چاله ناامیدی قرار بگیرند. در ادامه برای غلبه بر اضطراب و احساس گناه تلاش کنند. گرچه با کمک مشاوران مرکز مشاوره همکده این مشکل نیز رفع می شود.

چرا بیشتر افراد از برنامه ریزی نگران می شوند؟

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می شود اضطراب برنامه ریزی به زندگی والدین وارد شود. گذشته از این واقعیت که امروزه بسیاری از والدین احساس کم بودن می کنند. بسیاری از آنها در دام این می افتند که بخواهند والدین ایده آل باشند. بنابراین، آنها این انتظارات بالا را برای خود تعیین می کنند و سپس با احساس اضطراب برای دستیابی به آنها مبارزه می کنند. گاهی اوقات این اضطراب ناشی از ترس از شکست است که آنها را بی حرکت نگه می دارد. زمانهای دیگر آنها فقط نمی دانند از کجا شروع کنند. اما اغلب اوقات، اضطراب آنها در جستجوی کمال گرایی است. اضطراب برنامه ریزی در والدین می تواند مانع هر حرکت مفیدی برای آن ها باشد.

در واقع، یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه ایالتی اوهایو نشان داد که والدین نوزادان تازه متولد شده در صورتی که احساس کنند جامعه انتظار دارد آنها مادران و پدران کامل باشند، با نقش جدید خود سازگاری ضعیف تری نشان می دهند. این خواسته های اجتماعی-یا کمال گرایی جامعه گرا-باعث شد که مادران با اعتماد به توانایی والدین خود و پدران استرس بیشتری را تجربه کنند.

کمال گرایی پدران

Planning anxiety in parents and coping techniques

با این حال، این مطالعه اشاره کرد که کمال گرایی خود مدار، که استانداردهایی است که افراد برای خود تعیین می کنند، برای والدین جدید کمتر از فشارهایی که از جامعه احساس می کنند، مخرب است. در حقیقت، آنها دریافتند که کمال گرایی خودگرا گاهی اوقات منجر به رضایت بیشتر، استرس کمتر و خودکارآمدی بیشتر، به ویژه برای پدران می شود.

محققان مطمئن نیستند که چرا پدران تمایل بیشتری برای پاسخگویی به کمال گرایی خودخواسته نشان می دهند، اما این نظریه را مطرح کردند که این امر می تواند به این دلیل مربوط باشد که استانداردهای بالای آنها به آنها انگیزه می دهد تا والدین بیشتری را درگیر کنند. بنابراین، آنها احساس اعتماد به نفس می کردند و از خود مطمئن بودند که والدین خوبی هستند. اضطراب برنامه ریزی در والدین با تکنیک هایی می تواند بهبود یابد.

چگونه با اضطراب کنار بیاییم؟

احساس اضطراب در برخی مواقع می تواند ناتوان کننده باشد، و باعث می شود احساس کنید در زمان منجمد شده اید و نمی توانید جلو بروید و کاری انجام دهید. اگر این احساس شما را در مورد برنامه ریزی توصیف می کند، تنها نیستید. اما، به همان اندازه مهم است که بدانیم چگونه با این احساسات کنار بیاییم و به جلو حرکت کنیم. در ادامه ما تکنیک هایی را بیان می کنیم که اضطراب برنامه ریری والدین را کاهش می دهد. با این روش ها شما می توانید از مشکلات جدا شوید. در عین حال می توانید یک خانواده قدرتمند در کنار هم داشته باشید.

علت را مشخص کنید

اضطراب برنامه ریزی در والدین و تکنیک های رفع آن

اولین قدم شناسایی دلیل احساس اضطراب یا گناه است. واقعاً بس کنید و فکر کنید که چه چیزی ریشه اضطراب شماست به عنوان مثال، ممکن است مقدار زیادی از غذا را در بشقاب خود داشته باشید و این باعث می شود احساس خستگی یا گیرکردن کنید. شاید می ترسید شکست بخورید یا نمی دانید از کجا شروع کنید. یا شاید شما با یک مشکل سلامت جسمی یا روانی دست و پنجه نرم می کنید که باعث افزایش انرژی شما یا افزایش سطح اضطراب شما می شود. حتی می توانید با کمال گرایی دست و پنجه نرم کنید.

هر دلیلی برای احساس اضطراب شما وجود دارد، نمی توانید انتظار داشته باشید که راههای سالمی برای مقابله با احساسات خود بیابید. خصوصا اگر نمی دانید که واقعا چه چیزی باعث ایجاد آنها می شود. از این رو اگر می خواهید اضطراب برنامه ریزی در والدین را از بین ببرید باید علت را بیابید. دلیل این مسئله می تواند بسیار خاص باشد. در عین حال شما می توانید با بازنگری آن به نتایج مناسبی برسید. اگر دچار سردرگمی شدید و مشکلاتی را احساس می کنید می توانید به متخصص این زمینه مراجعه کنید. با مراجعه به مرکز مشاوره همکده می توانید از کمک متخصصان بهره مند شوید.

برای رفع اضطراب برنامه ریزی والدین به احساسات خود بپردازید

هنگامی که می دانید چرا احساس اضطراب می کنید، می توانید به طور مستقیم به آن رسیدگی کنید. به عنوان مثال، اگر با کمال گرایی دست و پنجه نرم می کنید، می توانید انتظارات خود را پایین بیاورید. تشخیص دهید که خوب است والدین خوبی باشید. اما نیازی نیست که به خود سخت بگیرید. یا اگر احساس می کنید بیش از حد سردرگم شده اید، کاهش برخی از تعهدات شما ممکن است بهترین مکان برای شروع باشد. در همین حال، اگر می ترسید شکست بخورید، شاید لازم باشد به خود یادآوری کنید که اشتباه کردن مشکلی ندارد. زندگی آشفته است و لازم نیست کامل باشد. در حقیقت، بخشی از شادی در یک زندگی خوب این است که کمی به هم ریخته باشید. حتی می توانید اشتباه کنید.

نقاط قوت خود را بپذیرید

یکی از اصلی ترین تکنیک های رفع اضطراب برنامه ریزی والدین پذیرش است. البته برای نقاط قوت. همچنین به خاطر داشته باشید که وقتی صحبت از برنامه ریزی می شود، این مهارت به طور طبیعی برای همه ایجاد نمی شود و مشکلی نیست. به عنوان مثال، شما ممکن است فردی خودجوش تر باشید یا شاید دوست دارید گزینه های خود را باز بگذارید. مهم این است که مزاج خود را بشناسید و قدر آن را بدانید.

تلاش برای مجبور کردن خود به فردی که نیستید تقریباً همیشه اضطراب ایجاد می کند. این بدان معنا نیست که اگر واقعاً می خواهید برنامه ریزی را بیاموزید، اما اگر به طور طبیعی برای شما پیش نیامد، خود را اذیت نکنید. به شکنجه خود دست نزنید.  سعی کنید به جای این کار روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و روز به روز برای بهتر شدن آن تلاش کنید. در کنار آن می توانید به ضعف ها و مشکلات هم رسیدگی کنید.

برای رفع اضطراب برنامه ریزی والدین با یک متخصص صحبت کنید

در نهایت، اگر در تشخیص دلیل اضطراب خود مشکل دارید یا به نظر می رسد هیچ توضیحی برای اضطراب شما وجود ندارد، با پزشک یا متخصص بهداشت روانی خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما در رفع اضطراب و یافتن راه های سالم برای مقابله کمک کنند. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات در مورد امکانات پشتیبانی و درمان در منطقه خود با متخصصان مرکز مشاوره همکده در تماس باشید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

نکاتی برای برنامه ریزی در آینده و رفع اضطراب والدین

اضطراب برنامه ریزی در والدین و تکنیک های رفع آن

اضطراب برنامه ریزی در والدین با تکنیک هایی برطرف می شود. در مورد برنامه ریزی، برای والدین – به ویژه والدین جدید – مهم است که از تلاش زیاد خودداری کنند. به عبارت دیگر، به جای تلاش برای ایجاد زندگی کامل یا والد ایده آل، روی یک چیز تمرکز کنید که می خواهید تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر می خواهید برای خانواده خود برنامه غذایی داشته باشید، روی آن تمرکز کنید. یا اگر می خواهید مطمئن شوید که برای هوای تازه و ورزش بیرون می روید، روی آن تمرکز کنید. اما، سعی نکنید همه چیز را به یکباره تغییر دهید.

فشار زیاد بر خود یا داشتن فهرستی طولانی از انتظارات، فقط اضطراب شما را افزایش می دهد. یکی از مواردی را که می خواهید تغییر دهید انتخاب کنید و سپس آن را به اهداف کوچک و قابل مدیریت تقسیم کنید که می توانید به آنها برسید. بنابراین، اگر تصمیم دارید بر تهیه یک برنامه غذایی برای خانواده خود تمرکز کنید، اهداف کوچکی را تعیین کنید که می دانید می توانید به آنها برسید. از تلاش برای برنامه ریزی یک ماه کامل در یک زمان خودداری کنید. شاید حتی برنامه ریزی یک هفته کامل برای شما زیاد باشد. برای هدفی تصمیم بگیرید که می دانید می توانید به آن برسید.

نکته اصلی این است که هدفی را تعیین می کنید که می دانید می توانید به آن برسید. اگر هدف خود را بیش از حد بالا تعیین کنید و سپس شکست بخورید، به احتمال زیاد احساس گناه و اضطراب بیشتری خواهید داشت. اما اگر هدفی معقول و دست یافتنی تعیین کنید، احتمال موفقیت شما بیشتر است. سپس، می توانید بر این موفقیت تکیه کنید. و اگر به اهداف خود در هفته نرسیدید، مشکلی نیست. می توانید هفته آینده دوباره امتحان کنید.

منابع:

https://www.verywellfamily.com/anxiety-of-planning-4843552

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا