آیا محرومیت از خواب می تواند کنترل و هماهنگی حرکتی را مختل کند؟

محرومیت از خواب مشکلات زیادی را به همراه دارد. فرآیند خواب کافی می تواند باعث کسب انرژی در طول روز و انجام فعالیت های مختلف به نحو احسن باشد. بخش های حرکتی بدن نیازمند استراحت و کسب انرژی هستند. خیلی از ما عادات خواب مناسبی نداریم. خواب برای کسی انرژی و سلامتی بسیار مهم است. افرادی که دارای خواب مناسبی هستند می توانند انرژی مناسبی در طول روز کسب کنند.

خوابیدن مراحل مختلفی دارد و روان شناسان راه حل های خابفص برای درست خوابیدن ارائه داده اند. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات خوابیدن نیز وجود دارد. برخی اوقات بیماری های مختلف می توانند اختلالات خواب را به وجود بیاورند. اگر فردی نتواند برنامه خواب درستی داشته باشد دچار آزار و اذیت خواهد شد. ما در مقاله های قبل در ارتباط با خوابیدن و ویژگی های خواب خوب صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا محرومیت از خواب می تواند کنترل و هماهنگی حرکتی را مختل کند؟ در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است.

مشکلات زندگی و محرومیت از خواب

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. این نکته را باید بدانید که خواب کافی می تواند باعث پیشرفت فعالیت شما هم بشود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آیا محرومیت از خواب می تواند کنترل و هماهنگی حرکتی را مختل کند، صحبت کنیم.

تعلل در وقت خواب و محرومیت از خواب

تعلل در وقت خواب به پدیده ای اشاره دارد که در آن افراد برای انجام فعالیت هایی که در طول روز وقت ندارند از رختخواب منصرف می شوند. این راهی برای یافتن زمان برای اوقات فراغت و سرگرمی است اما به قیمت خواب.

اصطلاح “به تعویق انداختن زمان خواب”

اصطلاح “به تعویق انداختن زمان خواب” در مقاله ای در سال 2014 معرفی شد. افزودن کلمه “انتقام” برای اولین بار در چین به کار رفت تا توصیف کند که چگونه افرادی که اغلب 12 ساعت کار می کنند، بیدار می مانند و تنها راه آن ها این است که کنترل خود را پس بگیرند. این اصطلاح به دنبال توئیت ویروسی روزنامه نگار دافنه کی لی رواج یافت. او این را چیزی توصیف می کند که زمانی اتفاق می افتد که “افرادی که کنترل زیادی بر زندگی روز خود ندارند از خوابیدن زود خودداری می کنند تا احساس آزادی خود را در ساعات پایانی شب به دست آورند.”

علائم محرومیت از خواب  در افراد مختلف متفاوت است

دیر بیدار ماندن لزوماً نشانه انتقام از تعویق در زمان خواب نیست. محققان پیشنهاد می کنند که سه ویژگی اصلی تعلل در خواب را تعریف می کند:

  • تأخیر در به خواب رفتن باید زمان کلی خواب هر فرد را در شب کاهش دهد.
  • این تأخیر در به خواب رفتن به دلیل دیگری نیست، مانند بیمار شدن از یک منبع محیطی که باعث اختلال در خواب می شود.
  • افرادی که این رفتار را انجام می دهند کاملاً می دانند که ممکن است منجر به عواقب منفی شود، اما به هر حال تصمیم می گیرند که آن را انجام دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این ممکن است بسته به موقعیت افراد و این که چرا آن ها احساس می کنند باید تا دیروقت بیدار بمانند، تأثیر متفاوتی داشته باشد. برای والدین کودکان خردسال، ساعت ها بعد از خواباندن بچه ها ممکن است تنها زمانی باشد که آن ها تنها می توانند تمرکز خود را بر روی کارهایی که می خواهند انجام دهند، داشته باشند. برای افرادی که برنامه کاری شلوغی دارند، نشستن روی کاناپه و تماشای پرشور برنامه های تلویزیونی ممکن است تنها زمانی برای تجربه محرومیت از خواب باشد.

آیا محرومیت از خواب می تواند کنترل و هماهنگی حرکتی را مختل کند؟

اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود دچار کم خوابی شده اند. این احساس که پس از استراحت بسیار کم مانند یک  فرد شدیداً خسته خودتان را روی پاهایتان می‌کشید. شما متوجه خواهید شد که چقدر انرژی و هماهنگی کمی در طول روز دارید و تحریک پذیرتر و بازدهی کمتری خواهید داشت. تقریباً یک سوم بزرگسالان با کمبود خواب مواجه هستند و این وضعیت به طور پیوسته بدتر می شود. مطالعات بیشتر نشان داده اند که این روند چقدر مخرب است. اثرات کوتاه مدت محرومیت از خواب آشکار است. اما اثرات بلندمدت در طول سال ها بیشتر درک شده است. به همین دلیل است که به اکثر افراد توصیه می شود از کم خوابی خودداری کنند. متأسفانه، بسیاری از آن‌ها به این توصیه گوش نمی دهند!

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسیاری از مردم خواب‌آلودگی را با اثرات روانی مرتبط می‌دانند. اما از نظر فیزیکی نیز می‌تواند بسیار بد باشد. در واقع، احتمالا تعادل بدنی خودتان را از دست خواهید داد. اما آیا این فقط یک تصادف است یا علم پشت آن است؟ آیا کم خوابی می تواند کنترل و هماهنگی حرکتی را مختل کند؟

محرومیت از خواب، کنترل و هماهنگی حرکتی را مختل می کند

کم خوابی بر هماهنگی و کنترل حرکتی تأثیر دارد. این برای چندین دهه به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است، و تا حدی به طور منطقی دنبال می شود. هر چه بیشتر خسته باشید، کمتر احتمال دارد که بتوانید مهارت های روانی حرکتی مختلف را با دقت بالا انجام دهید. برخی از مطالعاتی که این موضوع را بیشتر نشان می دهد به شرح زیر است:

  • “اثرات محرومیت کامل از خواب بر عملکرد حرکتی ظریف”، منتشر شده در Sleep Medicine and Psychophysiology در سال 2001. این مطالعه نشان داد که عملکرد ماهیچه ها به طور قابل توجهی با محرومیت از خواب مختل می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

محرومیت از خواب همچنین ماهیچه‌ها را سریع‌تر خسته می‌کند و باعث می‌شود که افراد به مرور زمان عملکرد کنترل حرکتی را از دست بدهند. در واقع، حتی یک روز پس از بروز کم‌خوابی، عضلات همچنان با این مشکل مواجه می‌شوند و به طور قابل توجهی بر هماهنگی حرکتی تأثیر می‌گذارند. این مقاله تحقیقاتی وجود تمام اثرات منفی معمول قابل درک از محرومیت از خواب را بر کنترل و هماهنگی حرکتی تایید می کند. همچنین به وضوح مشخص شد که حتی در فرهنگ‌هایی که محرومیت از خواب رایج‌تر در نظر گرفته می‌شود، همان اثرات اعمال می‌شود.

مقالاتی در ارتباط با این زمینه

“تأثیر محرومیت از خواب بر هماهنگی حرکتی ظریف در زمینه زنان و زایمان”، انتشار در مجله زنان و زایمان در سال 2008. این مطالعه نشان داد که افراد در معرض محرومیت از خواب در کارهای مختلف پزشکی، به ویژه در دست‌های غالب، ضعیف‌تر عمل می‌کنند. همچنین نشان داد که زنان ممکن است تحمل بیشتری نسبت به محرومیت از خواب داشته باشند. اگر چه هماهنگی آن‌ها همچنان تحت تأثیر روانشاسان است. اما برخی از جزئیات دقیق کمبود خواب و اثرات آن بر هماهنگی چیست؟

اثرات محرومیت از خواب، هماهنگی، از جمله راه رفتن شما را کاهش می دهد

راه رفتن انسان یک حرکت هماهنگ است که در حین حرکت انجام می شود. اساساً، این فرآیند ساده ای است که شما در زندگی روزمره راه می روید و حرکت می کنید. کنترل و هماهنگی حرکتی بخشی از چیزی است که این مکانیسم را به حرکت در می آورد و کم خوابی واقعاً می تواند آن را خراب کند.

تحقیقات نشان می دهد که افراد با محرومیت از خواب، کنترل حرکتی خود را از دست می دهند. این آن‌ها را دست و پا چلفتی می کند، باعث ایجاد گام های ناهموار می شود. و می تواند ایمنی هنگام انجام فعالیت های پیاده روی روزانه را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از عواملی که در اینجا باید به آن‌ها اشاره کرد عبارتند از:

بی نظمی در هماهنگی شما

ناتوانی در کنترل راه رفتن می تواند منجر به کلافگی شود. از این گذشته، یک الگوی حرکتی شامل ویژگی‌های مختلفی است، مانند انرژی جنبشی و پتانسیل، سرعت، نیروهای خارجی و تماس با زمین. برای این که به خوبی حرکت کنید باید این‌ها را به طور یکنواخت تنظیم کنید. هنگامی که شما کم خواب هستید، آن‌ها نامنظم می شوند و احتمال اینکه قدم هایتان را از دست بدهید یا بیفتید، بیشتر می شود.

اتوماسیون و محرومیت از خواب

بسیاری از مردم پیاده روی را به عنوان یک فعالیت تقریباً خودکار می بینند. تعداد کمی از مردم نیاز به تلاش زیادی برای هماهنگی خود در هنگام راه رفتن دارند. اما فرآیندهای ناخودآگاهی که این اتوماسیون تقریباً خودکار را هدایت می کنند، بر عملکرد شناختی متکی هستند که در صورت کمبود خواب آسیب می بینند. مغز اطلاعاتی را که می بیند دریافت می کند و راه رفتن شما را در صورت نیاز تنظیم می کند تا نیازها یا پیشنهادات جدید را برآورده کند. به عبارت دیگر، راه رفتن تحت تأثیر چیزهای مختلف است.

جبران خسارت ناشی از این اختلال

جبران کمبود خواب با افزایش خستگی در زمان های دیگر می تواند شدت راه رفتن را کاهش دهد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا