آیا ماری جوانا اعتیاد آور است؟

اعتیاد موضوع بسیار مهمی در دنیای امروزی است. همه ما می دانیم که اعتیاد آسیب های بسیار زیادی به افراد می رساند. ماری جوانا یکی از مواد اعتیاد آور محبوب در بین جوانان است. روان شناسان می گویند که فشار های روانی ناشی از اعتیاد به مصرف مواد مخدر می تواند بسیار خطرناک باشد. ترک مصرف ماری جوانا برای بسیاری از افراد سخت است. بنابراین بهتر است زیر نظر پزشک رو مشاور این فرآیند ترک انجام شود. اختلال اضطراب اجتماعی یکی از موارد شایع در دنیای امروزی است. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود.

اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است. اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با ترک مصرف ماری جوانا

صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا ماری جوانا اعتیاد آور است؟ درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم.

مصرف ماری جوانا و استرس افراد

آیا ماری جوانا اعتیاد آور است؟

تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آیا ماری جوانا اعتیاد آور است؟ صحبت کنیم.

ماری جوانا یکی از رایج ترین مواد مخدر

در حالی که ماری جوانا یکی از رایج ترین مواد مخدر در کشور های مختلف است، بسیاری از مردم این سوال را دارند: آیا ماری جوانا اعتیادآور است؟ پاسخ این است که بله، می تواند باشد. با این حال، این بدان معنا نیست که همه کسانی که از این ماده استفاده می کنند معتاد می شوند.

اکثر افرادی که از ماری جوانا استفاده می کنند به آن معتاد نمی شوند. آن ها کنترل استفاده از آن را از دست نمی دهند. آن ها معمولاً از مقداری که می خواهند استفاده کنند استفاده می کنند و وقتی می خواهند از آن استفاده کنند مقدار مصرف کنترل می کنند. هنگامی که آن ها از ماری جوانا استفاده می کنند، دقیقاً نتایجی را که انتظار دارند و قصد دارند دریافت می کنند. با این حال، برخی از افرادی که از ماری جوانا استفاده می کنند، پس از مصرف مزمن ماری جوانا، علائم اعتیاد واقعی را بروز می دهند.

آیا ماری جوانا اعتیاد آور است؟

در حالی که اکثر افرادی که از ماری جوانا استفاده می کنند، اعتیاد پیدا نمی کنند، اما این بدان معنا نیست که هرگز اتفاق نمی افتد. برخی از افرادی که از ماری جوانا استفاده می کنند بسیاری از رفتارهایی را که معمولاً با اعتیاد مرتبط است از خود نشان می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اختلال مصرف ماری جوانا وضعیتی است که در نتیجه مصرف مزمن آن ایجاد می شود. در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) به عنوان نتیجه وابستگی یا سوء استفاده از ماری جوانا تعریف شده است.

شیوع

موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر (NIDA) گزارش می دهد که 30 درصد از افرادی که از ماری جوانا استفاده می کنند، در مصرف آن دچار مشکلاتی می شوند که به عنوان اختلال مصرف ماری جوانا شناخته می شود.

نشانه های اعتیاد به ماری جوانا

کسی که معتاد یا وابسته به ماری جوانا می شود احتمالاً برخی از علائم رفتاری کلاسیک اعتیاد را نشان می دهد که عبارتند از:

  • آن ها شروع به نیاز به مقادیر بیشتری خواهند کرد.
  • آن ها زمان بیشتری را صرف فکر کردن در مورد استفاده از مواد خواهند کرد.
  • استفاده از مواد شروع به ایفای نقش اصلی در زندگی آن ها خواهد کرد.
  • این افراد زمان و پول بیشتری را صرف خرید ماری جوانا خواهند کرد.
  • اگر مواد تمام شوند، تحریک پذیر یا آشفته می شوند.
  • با افزایش پیامدهای منفی، استفاده از آن ها ادامه خواهد یافت.
  • آن ها ادعاهای افراد نزدیک به خود مبنی بر تغییر مصرف مواد را رد خواهند کرد.

دو مورد از رایج‌ترین نشانه‌های اختلال مصرف ماری جوانا، وابستگی فیزیکی و ترک است.

وابستگی به ماری جوانا

اکثر متخصصان موافق هستند که وابستگی به یک ماده با افزایش تحمل به آن ماده همراه است. این به مقادیر بیشتری نیاز دارد تا اثرات مشابهی داشته باشد. و هنگامی که شخصی مصرف آن ماده را متوقف می کند، منجر به علائم ترک می شود. اکثر مصرف کنندگان ماری جوانا نه تحمل ترک و نه کناره گیری را تجربه می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اکثر تحقیقات اولیه در مورد اعتیاد به ماری جوانا نشان داد که استفاده از ماری جوانا به ندرت باعث تحمل و ترک می شود. اما ماری‌جوانایی که امروزه در دسترس است، قوی‌تر از ماری‌جوانای دهه 1960 است و حاوی سطوح بالاتری از ماده فعال دلتا-9-تتراهیدروکانابینول (THC) است که جزء روان‌گردان علف‌های هرز است.

علاوه بر این، مشخص شده است که وابستگی به این ماده ممکن است بر توانایی شما برای پاسخ دادن به انتقال دهنده عصبی دوپامین تأثیر بگذارد. این به ما اجازه می دهد احساس لذت کنیم. در یک مطالعه، کسانی که وابستگی به این ماده داشتند، احساسات مثبت کمتری داشتند، سطح استرس بالاتری داشتند و تحریک پذیری بیشتری داشتند.

ترک ماری جوانا

تحقیقات امروزی نشان می‌دهد که تحمل نسبت به THC ایجاد می‌شود و علائم ترک در برخی افراد رخ می‌دهد. مطالعات روی کسانی که به طور مزمن این ماده مصرف می کنند و سپس آن را ترک می کنند نشان می دهد که این علائم ترک را تجربه می کنند:

برخی از محققان بر این باورند که از آن جایی که گلدان امروزی بسیار قوی‌تر است، احتمال ابتلای برخی افراد به وابستگی فیزیولوژیک را افزایش می‌دهد. حتی اگر از نظر فیزیکی یا شیمیایی به این ماده وابسته نباشند، برخی افراد وابستگی روانی به مواد مخدر پیدا می کنند. این اغلب با وجود این که شخص می‌داند وابستگی دارد یا می‌خواهد آن را ترک کند، ادامه می‌یابد

چرا ماری جوانا اعتیاد آور است؟

آیا ماری جوانا اعتیاد آور است؟

کارشناسان هنوز در حال بررسی این موضوع هستند که چرا برخی افراد معتاد می شوند در حالی که برخی دیگر معتاد نمی شوند. دلایل مختلفی وجود دارد که یک فرد ممکن است به این ماده وابسته شود. البته، این بدان معنا نیست که اگر یک یا چند مورد از این عوامل خطر را تجربه کنید، به این ماده اعتیاد پیدا خواهید کرد.

فاکتور قدرت بالاتر

این ماده از اجزای زیادی به نام کانابینوئید تشکیل شده است. دو تا از این اجزا، دلتا-9-تتراهیدروکانابینول (THC) و کانابیدیول (CBD)، اثراتی دارند که معمولاً برای افرادی که از ماری جوانا استفاده می کنند شناخته شده است. THC به عنوان ماده ای شناخته می شود که باعث می شود فرد احساس “سرخوش بودن” کند، در حالی که CBD اغلب باعث ایجاد احساس آرامش می شود.

NIDA گزارش می‌دهد که قدرت بالاتر این ماده که امروزه در دسترس است. به‌ویژه با توجه به سطح THC آن – ممکن است عاملی در افزایش تعداد افرادی باشد که دچار مشکل می‌شوند.

آیا THC اعتیاد آور است؟

THC می تواند اعتیاد آور باشد. مطالعات نشان می دهد که THC ماده ای است که پتانسیل اعتیاد را در ما ایجاد می کند.  امروزه این ماده معمولاً حاوی THC بیشتری نسبت به گذشته هستند. به عنوان مثال، این ماده که امروزه توسط مجریان قانون مصادره می شود، به طور متوسط ​​حاوی 15٪ THC است در حالی که کمتر از 4٪ در علف های هرز ضبط شده در دهه 1990 است. محققان در حال بررسی هستند که آیا قدرت بالاتر دلیل افزایش مراجعات به بخش اورژانس توسط افرادی است که آزمایش این ماده مثبت شده است یا خیر.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آیا ماری جوانا اعتیاد آور است؟

این ماده که در محصولاتی که از عصاره این ماده ساخته می‌شوند، مانند روغن‌های حلال‌دار، حاوی بین 54 تا 69 درصد THC است که در برخی موارد بیش از 80 درصد است. افراد در هر سنی می توانند شروع به کشیدن سیگار کنند. کارشناسان در حال یافتن ارتباطی بین سنی که مصرف این ماده را شروع می‌کنید و احتمال وابستگی به آن پیدا می‌کنند. یک مطالعه نشان داد افرادی که از 14 تا 15 سالگی ماری جوانا مصرف می کردند، احتمال بیشتری برای ایجاد وابستگی داشتند. از سوی دیگر، برای کسانی که بعد از 15 سالگی شروع به مصرف این ماده کردند، خطر ابتلا به وابستگی به شدت کاهش یافت.

مطالعه دیگری نشان داد کسانی که مصرف این ماده را قبل از سن 18 سالگی شروع می کنند، چهار تا هفت برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال مصرف حشیش در آینده هستند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا