آیا شخصیتتان شما را پایین می آورد؟

یک تست جدید 7 راه را نشان می دهد که شخصیت شما می تواند مشکلات روزمره را ایجاد کند. روانشناسان مدتهاست که رفتارهای خودزنی را به عنوان علل تمایلات روان رنجور می دانند. یک تست ۷ مقیاسی جدید می تواند به شما کمک کند الگوهای شخصیتی را که می توانند در موفقیت و شادی شما اختلال ایجاد کنند، شناسایی کنید. پس از نمره دادن به خود در آیتم های این آزمون، می توانید بینشی در مورد آنچه که می توانید برای غلبه بر این تمایلات خود باخت انجام دهید، به دست آورید. در این مقاله از وب سایت همکده می خواهیم بدانیم که آیا شخصیتتان شما را پایین می آورد؟ مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران شناخته می شود. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

آیا شخصیتتان شما را پایین می آورد؟

مواقعی وجود دارد که متوجه می‌شوید با خلق و خوی بد صحبت می‌کنید؟ آیا برای اهداف خاصی تلاش می کنید تا متوجه شوید که توانایی خود را برای رسیدن به آن اهداف مسدود می کنید؟ مشکلاتی مانند رفتارهای خودتخریب کننده تنها یکی از چندین روش معمول برای پاسخ به موقعیت هایی است که می تواند مانع موفقیت شما شود، چه در روابط و چه در محل کار.

چه چیزی باعث می‌شود افراد به سمت خودشکستگی بروند؟

آیا شخصیتتان شما را پایین می آورد؟

در اوایل قرن بیستم، روانشناس آلمانی الاصل کارن هورنی، عاقلانه مشاهده کرد که افراد می توانند ناخواسته بدبختی خود را در زندگی به واسطه شخصیت خود ایجاد کنند. در واقع، همان طور که او مشاهده کرد، «شخصیت روان رنجور زمان ما»، فردی است که رفتار ویرانگر او  به دلیل نوعی سندرم فریبنده رخ می دهد. این باور که شما آنقدر خوب نیستید که دوست دارید مردم فکر کنند شما هستید. در نتیجه، فقط برای تأیید این تصور منفی از خود، در مسیر موفقیت خود قرار می گیرید.

شاید فکر می کنید که به اندازه کافی شایسته نیستید که مورد توجه و محبت شریک عاشقانه خود قرار بگیرید. به جای لذت بردن از محبت و احترام شریک زندگی خود، دائماً موانعی بر سر راه رابطه خود ایجاد می کنید، مانند دیر ظاهر شدن، شروع مشاجرات مسخره یا فقط انجام کارهایی که می دانید شریک زندگی تان را آزار می دهد. با درگیر شدن در رفتارهایی که بین شما و شریک زندگی تان دیواری ایجاد می کند، طعمه پیشگویی های خودشکوفایی می شوید که فقط حس بی لیاقتی شما را تقویت می کند. در واقع این شخصیتتان شما را پایین می آورد.

مطابقت مشاهدات هورنی با تحقیقات جدید

اگرچه کار هورنی به نوعی در پس‌زمینه محو شده است، مشاهدات او با تحقیقات اخیر در مورد مشکلاتی که شخصیت افراد می‌تواند در سازگاری با زندگی ایجاد کند، به خوبی مطابقت دارد. به گفته مایکل بودرو و همکارانش (2021) از سیستم ارزیابی هوگان مبتنی بر تولسا، «مشکلات شخصیتی» «تظاهرات نسبتاً تکرار شونده و خودشکسته‌ای از شخصیت عادی هستند که منعکس‌کننده عادات غیرسازگارانه، سبک‌های مقابله، باورها و روش‌های ارتباط با دیگران هستند». مشکلاتی که از درون شخصیت شما نشات می‌گیرد می‌تواند باعث ناراحتی، عملکرد تحصیلی یا شغلی شود و به روابط اجتماعی آسیب برساند.

توجه داشته باشید، علیرغم این واقعیت که مشکلات شخصیتی یکی از رایج ترین دلایلی است که افراد به دنبال درمان سلامت روان هستند، هیچ ابزار تثبیت شده ای وجود ندارد که بتواند به اندازه گیری این ویژگی های ناسازگار کمک کند. هدف از مطالعه بودرو و همکارانش ابداع چنین مقیاسی بود.

بررسی مقیاس مشکلات شخصیت

آیا شخصیتتان شما را پایین می آورد؟

برخی اوقات است که شخصیتتان شما را پایین می آورد. تیم تحقیقاتی با استفاده از دو نمونه مجزا از دانشجویان مقطع کارشناسی (به ترتیب 1197 و 598 شرکت‌کننده)، آنچه را که اکنون مقیاس رتبه‌بندی مشکلات بین‌فردی (IPRS) می‌نامند، ایجاد و تأیید کردند. بودرو و همکارانش در ابتدا با مجموعه‌ای از عبارات کلمه به کلمه ارائه شده توسط یک نمونه بزرگسال جوان شروع کردند و سپس مجموعه‌ای از عبارات کوتاه را ایجاد کردند که این احساسات را به تصویر می‌کشید.

به عنوان مثال، یک بیانیه کلمه به کلمه با مشاهده یک شرکت‌کننده شروع شد که “من دائما نگران این هستم که به پتانسیل خود عمل نمی‌کنم – اهدافی را تعیین می‌کنم که به طرز مضحکی بالا هستند و وقتی نمی‌توانم آنها را برآورده کنم احساس وحشتناکی می‌کنم…” نویسندگان از این استفاده کردند. بیانیه به عنوان مبنایی برای موارد پیش نویس در قالب اظهارات خود رتبه بندی مانند “داشتن انتظارات غیر واقعی از خودم” ( گرفت.

سپس مجموعه ای از تحلیل ها 7 عامل یا ابعاد را تولید کردند که 212 مورد اولیه را در پیش نویس ثبت کردند. سپس نویسندگان به مرحله بعدی اعتبارسنجی ابزار در برابر سایر آزمون‌های شخصیتی مرتبط ادامه دادند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل‌های اضافی نشان داد که نمرات IPRS با معیارهای نتایج عملکرد انطباقی، از جمله رضایت از زندگی، عملکرد اجتماعی، رفتار بهداشتی، و استفاده از مواد مخدر و الکل، ارتباط معنی‌داری دارد. با حفاری بیشتر در داده ها، نویسندگان توانستند آیتم اصلی را به 96 کاهش دهند. اکنون زمان آن است که به خود IPRS روی بیاوریم. همانطور که در عنوان “درون شخصی” مشخص است، همه موارد به مشکلات مربوط به خود اشاره دارد که شامل حضور فرد دیگری نیست.

مقیاس های ارائه شده که نشان می دهد شخصیتتان شما را پایین می آورد

آیا شخصیتتان شما را پایین می آورد؟

شما یک مشکل “درون” شخصی دارید. یک مشکل “بین” شخصی مشکلی است که شما در روابط خود با افراد دیگر ایجاد می کنید. با این حال، محور IPRS این ایده است که مشکلات درونی می توانند پیامدهای خارجی داشته باشند. موارد زیر از هر یک از 7 مقیاس IPRS هستند. برای هر مورد نمونه، خود را در مقیاس 0 (مشکلی نیست) تا 3 (مشکل جدی) ارزیابی کنید.

به راحتی از چیزهای کوچک ناراحت می شوید.

  • خیلی راحت گریه کردن
  • زود عصبانی شدن

به راحتی توسط دیگران اذیت می شوند.

  • احساس بی ارزشی یا ناکافی بودن.
  • بیش از حد خودم را با دیگران مقایسه می کنم.
  • احساس اینکه دیگران بهتر از من هستند (مثلاً باهوش تر، ظاهر بهتر، ثروتمندتر).
  • انتقاد بیش از حد از خودم

داشتن مشکل در تمرکز

  • نمی دانم با زندگیم چه کنم.
  • به تعویق انداختن بیش از حد.

خیانت به شریک یا همسرم

  • تقلب یا دزدی از دیگران.

ریسک کردن بیش از حد

  • نادیده گرفتن قوانین (مانند پارک غیرقانونی، سرعت غیرمجاز).
  • ناتوانی در انجام عمل خود به خود.
  • ترس از ریسک کردن

فشار دادن بیش از حد برای برتری.

  • نیاز به انجام کامل کارها
  • ترس از امتحان کردن چیزهای جدید
  • ناتوانی در انجام عمل خود به خودی

گم شدن در فانتزی

  • داشتن تخیل بیش از حد فعال
  • احساس کمبود هیجان یا اشتیاق.
  • نداشتن احساسات قوی

نمرات رتبه بندی

برای اینکه بدانید آیا شخصیتتان شما را پایین می آورد یا نه باید به خود نمره بدهید. اکنون که خود را در مورد این موارد رتبه‌بندی کرده‌اید، این نمرات می‌تواند به شما درباره تمایل شما به تجربه مشکلات بین فردی بگوید. پنج عامل دارای زیرمقیاس‌هایی بودند که در پرانتز زیر نشان داده شده‌اند، اما با هم عامل کلی را تشکیل می‌دادند. اعداد نشان داده شده در اینجا نشان دهنده موارد مقیاس هستند:

  • بی نظمی هیجانی (مشکل در مدیریت استرس و عدم تحمل ناامیدی): 1-4.
  • درونی سازی (غم و اندوه و عدم اطمینان از خود): 5-8
  • اراده برای دستیابی (عدم خودراهبری و حواس پرتی): 9-12
  • برونی سازی (عملکرد در رفتار مخاطره آمیز): 13-16
  • احتیاط (ریدیژیتی و کمال گرایی): 17-22.
  • استعداد فانتزی: 23-24.
  • بی تفاوتی: 25-26.

نمرات شما به چه معناست و این دانش چگونه می تواند به شما کمک کند؟

آیا شخصیتتان شما را پایین می آورد؟

در بین نمونه‌های اعتبارسنجی، میانگین هر مورد تقریباً 2 بود (مشکل متوسط). اگر بین 2 تا 3 امتیاز می‌گیرید، می‌توانید این احساس را داشته باشید که نقاط قوت و ضعف درون فردی شما ممکن است کجا باشد. مهم‌تر از آن، می‌توانید ببینید که چگونه مواردی که احساس می‌کنید برای شما اعمال می‌شوند، می‌توانند الگوهای متمایز روش‌های مشکل‌ساز تفکر درباره خودتان را نشان دهند.

نمرات بالا در این 7 مجموعه آیتم نشان‌دهنده مجموعه کلی از مشکلاتی است که ممکن است در زندگی واقعی داشته باشید، اما با توجه به اینکه برخی از این موارد متضاد قطبی هستند (مانند درونی‌سازی و بیرونی‌سازی)، به احتمال زیاد نمایه شما برخی قله‌ها و دره‌ها را نشان می‌دهد. علاوه بر این، هر مقیاس فردی مجموعه ای از خطرات بالقوه خود را نشان می دهد که می توانید در طول زندگی با آنها روبرو شوید و شما را به سمت مسیر “عصبی” هدایت می کند. برخی از اینها ممکن است بدیهی باشند (مثلاً بیرونی کردن) اما برخی دیگر نشان دهنده شکل ظریف تری از تمایلات مخرب هستند. در حقیقت می توانید ببینید شخصیتتان شما را پایین می آورد.

به عنوان مثال، به تعویق انداختن، یک شکل کلاسیک از رفتار خودزنی است که در آن آنقدر به تعویق می افتید و به تعویق می اندازید که هیچ شانسی برای موفقیت ندارید. شما یا در انجام یک تکلیف خیلی دیر خواهید رسید یا در تاریخی حاضر می شوید که توانایی ها یا جذابیت شما هرگز آزمایش نخواهد شد. همچنین شکست خود را تضمین می‌کنید، و به خود ثابت می کنید که خوب نیستید.

مهم ترین موارد که نشان می دهد آیا شخصیتتان شما را پایین می آورد؟

حواس پرتی یکی دیگر از الگوهای خودشکوفایی است. اگر توجه خود را از تمرکز بر روی کار در دست نگه دارید، باز هم بعید است که در آن موفق شوید. تمایل به فانتزی نیز می‌تواند شما را از واقعیت دور نگه دارد و بنابراین آمادگی شما را برای رویارویی با نیازهای واقعی زندگی روزمره‌تان کاهش می‌دهد.

احتیاط، که به نظر می رسد باید کیفیت خوبی داشته باشد، همچنین دارای پیامدهای خودباختگی است. مثلاً اگر بیش از حد کمال گرا باشید، نتیجه همان تعلل خواهد بود و کارتان را به موقع انجام نمی دهید. در روابط، اگر مدام به ظاهر خود فشار بیاورید یا تصمیم بگیرید چه بپوشید، به ناچار دیر در رویدادها حاضر می شوید یا بدتر از آن، شما و همسرتان را از رسیدن به موقع برای یک کار مهم باز می دارید.

یکی از مزایای چارچوب IPRS این است که برای اهداف تشخیصی استفاده نمی شود. در نتیجه، می تواند به طیف وسیعی از تجربیات که ممکن است مشکلات زندگی را ایجاد کند، استفاده کند. همانطور که نویسندگان خاطرنشان می کنند، “حتی افرادی که با موفقیت تنظیم شده اند و بدون علامت هستند، گاهی اوقات احساس غمگینی می کنند، خود را زیر سوال می برند، و مشکلات و نگرانی های دیگری را در کنار آمدن با استرس مداوم تجربه می کنند.” به طور خلاصه، به دست آوردن بینش در مورد تمایلات خود برای خنثی کردن شانس موفقیت خود اولین گام مهم در اتصال کوتاه یک چرخه معیوب است.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا