آیا بچه ها به بهترین دوست نیاز دارند؟

برقراری ارتباط در دنیای امروزی بسیار مهم است. دوستی می تواند باعث پیشرفت ما در زندگی شود. اما به شرطی که این دوستی سمی نباشد. کودکان از آن جا که دوران حساسی را می گذارنند ارتباطات با آن ها نیز حساسیت های خاص خود را دارد. برای مثال والدین باید برای انتخاب دوست مناسب برای آن ها حساسیت های خاصی نشان دهند.

این خیلی خوب است که شما همیشه یک همراه و همدل با خود داشته باشید. چرا که بسیاری از زمان ها عواملی مانند ازدواج‌ و سفر افراد به مناطق دیگر باعث می شود دوستی ها خود به خود پایان یابد. در مقاله های قبل گفتیم که دوستی در دوران بزرگسالی چه اهمیتی دارد. حتی ما گفتیم که اگر بزرگسالان در دوران خودشان دوستی نداشته باشند دچار اختلالات روانی بسیاری می شوند. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا بچه ها به بهترین دوست نیاز دارند؟

حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. زندگی باید به گونه ای باشد که به افراد آرامش بدهد نه این که آرامش را از افراد  بگیرد. در مقاله های قبل در ارتباط با این که دوستی و شادی چگونه می توانند مکمل هم باشند توضیحات کوتاهی دادیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آیا بچه ها به بهترین دوست نیاز دارند؟ صحبت کنیم.

داشتن بهترین دوست اغلب بخش ارزشمندی از دوران کودکی هستند.

آیا بچه ها به بهترین دوست نیاز دارند؟

بهترین دوستی ها اغلب بخش ارزشمندی از دوران کودکی هستند. بچه ها در این روابط زمان قابل توجهی را با هم می گذرانند و تمایل به ایجاد روابط نزدیک دارند. آن ها یک منبع اجتماعی سازگار ارائه می دهند، دوستانشان به آن ها در ایجاد مهارت های اجتماعی کمک می کنند و منبع حمایتی را ارائه می دهند. این باعث می شود که بسیاری از بچه ها به آن تکیه می کنند و از آن لذت می برند. در حالی که بسیاری از بچه ها بهترین دوست (یا چند نفر) را دارند، برخی از بچه ها ندارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

والدین ممکن است تعجب کنند که داشتن BFF (بهترین دوستان برای همیشه) اهمیت دارد یا خیر. به عنوان مثال، ممکن است نگران باشید که فرزند شما با تمرکز زیاد بر یک دوست، دایره اجتماعی خود را بیش از حد محدود کرده است. یا ممکن است سوال کنید که در صورت نداشتن آن، آن ها همه چیز را از دست داده اند. همچنین ممکن است تعجب کنید که در صورت از بین رفتن این دوستی ها چگونه از فرزند خود حمایت کنید. در این جا، ما اهمیت روابط دوستانه و مزایا و معایب احتمالی داشتن BFF و سایر انواع دوستی را بررسی می کنیم. ما به چگونگی توسعه مهارت های دوستی در سنین مختلف می پردازیم. ما برای انواع مختلف کودکان و آن چه والدین می توانند برای حمایت از فرزند خود در توسعه مهارت های دوستی انجام دهند، نکاتی می گوییم.

بهترین دوست کیست؟

بسیاری از بچه ها بهترین دوست یا گروهی از بهترین دوستان را دارند. بچه های دیگر گروهی از دوستان دارند اما یک یا چند نفر را به عنوان “بهترین دوست” مشخص نمی کنند. با این حال، ممکن است یک یا چند نفر از آن کودکان بیشترین زمان را با فرزند شما بگذرانند و در واقع بهترین دوست شوند. این روابط ممکن است سال ها طول بکشد یا کوتاه مدت باشد. برخی از بچه ها در طول دوران کودکی خود به مجموعه ای از بهترین دوستان خود دست می یابند. برخی دیگر ممکن است همان دوست را در تمام زندگی خود حفظ کنند.

سپس، بچه های دیگری وجود دارند که دارای بهترین دوست نیستتد. آن ها شاید بعداً دوستانی داشته باشند که هیچ کدام را بر دیگری ترجیح نمی دهند. دیگران هنوز ممکن است دوستی های نزدیک زیادی نداشته باشند.

بهترین دوستی ها به صورت ارگانیک یا به دلایل عملی ایجاد می شوند.

آیا بچه ها به بهترین دوست نیاز دارند؟

اغلب، بهترین دوستی ها به صورت ارگانیک یا به دلایل عملی ایجاد می شوند. به ویژه هنگامی که بچه هایی با علایق یا سابقه مشابه در نزدیکی یکدیگر هستند. کودکانی که قسمت های قابل توجهی از زمان خود را با هم می گذرانند این روابط را ایجاد می کنند. همانند نشستن در کنار یکدیگر در کلاس، بازی در یک تیم ورزشی مشابه، شرکت در یک باشگاه یا فعالیت مشابه، یا زندگی در کنار خیابان در کنار یکدیگر.

از طرف دیگر، بچه ها ممکن است بصورت آنلاین بهترین دوست خود را انتخاب کنند. اگر والدین کودکان دوستان خوبی باشند، ممکن است به این دلیل که آن ها زمان زیادی را با یکدیگر می گذرانند، بهترین دوستان شوند. اغلب بچه هایی با ویژگی های مشترک، انواع شخصیت یا علایق با هم جمع می شوند. اما گاهی اوقات بچه هایی که کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند یا ظاهراً هیچ شباهتی به هم ندارند، بهترین دوستان هم می شوند.

عوامل موثر بر ایجاد بهترین دوست

مایکل وایتهد، دکترا، LMFT، درمانگر ازدواج و خانواده در توین فالز آیداهو، تخمین می زند که به طور متوسط ​​اکثر بچه ها بین 7 تا 9 دوست دارند. او می گوید: “این ها افرادی هستند که به طور منظم با آن ها صحبت می کنند و با آن ها ملاقات می کنند.” تعداد و کیفیت دوستی های یک کودک برای هر کودک متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل تیپ شخصیتی، مهارت تنظیم احساسات و رفتارهای اجتماعی مانند دوستی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وایتهد می گوید: “من فکر می کنم این بستگی به کودک و میزان برون گرا بودن و درون گرایی او دارد. در واقع این تعیین می کند تعداد دوستان نزدیک آن ها چقدر باشد.” تحقیقات همچنین نشان می دهد که داشتن والدین از مهارت های اجتماعی مثبت نیز به بچه ها کمک می کند تا دوستان خود را حفظ کنند.

چرا دوستی با کودکان اهمیت دارد؟

دوستی های دوران کودکی اهمیت دارد. زیرا آن ها همراهی، حمایت، تعامل اجتماعی در سطح همسالان و فرصت کاوش در خارج از واحد خانواده خود را برای کودکان فراهم می کنند. روان شناسی به نام رناتا کلاباچا، MA، LMFT، درمانگر مجاز ازدواج و خانواده در شیکاگو، نکته ای را می گوید. این که دوستی ها بخش بزرگی از توسعه در طول عمر هستند. از آن جا که همه ما موجودات اجتماعی و دارای انگیزه اجتماعی هستیم، دوستی نقش بسیار مهمی در رشد کودک دارد.

ارزش بهترین دوست نزد کودکان چگونه است؟

آیا بچه ها به بهترین دوست نیاز دارند؟

تحقیقات نشان می دهد که داشتن گروهی قوی از دوستان به کودکان کمک می کند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند. به طور خاص، داشتن بهترین دوست، ارزش خود را افزایش می دهد و احساسات مثبتی در مورد مدرسه و همکلاسی های خود ایجاد می کند.

مهارت های کلیدی اجتماعی به خاطر داشتن بهترین دوست در کودکان

کلاباچا توضیح می دهد که در دوران کودکی و نوجوانی، دوستی ها به بچه ها کمک می کند. این کار باعث می شود تا مهارت های مختلفی مانند حل مسئله، حل تعارض، توانایی سازش، مهارت های گوش دادن، تدبیر، تنظیم احساسات، استقلال، شکل گیری هویت و ایجاد حس تعلق یا اجتماع را توسعه دهند.

تحقیقات درباره این زمینه

در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که دوستی های محکمی در دوران کودکی وجود دارد. این دوستی ها با احساس تعلق و توسعه مهارتهای اجتماعی مرتبط است. علاوه بر این، داشتن حداقل یک دوست خوب در کودکی با داشتن سلامت روانی سالم در بزرگسالی مرتبط است.

نحوه آموزش الگوپذیری به بزرگترها با داشتن بهترین دوست

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

هوش هیجانی و داشتن بهترین دوست

وایتهد خاطر نشان می کند که تحقیقات نشان داده است که هوش هیجانی (ظرفیت تنظیم احساسات و مناسب بودن از نظر اجتماعی) بیشتر از نمره بهره هوشی پیش بینی کننده موفقیت بزرگسالان است. او می گوید: “وقتی کودکان دوستان خوبی دارند، احتمالاً مهارت های تنظیم هیجان، مهارت حل تعارض و مهارت حل مسئله را افزایش می دهند.”

اغلب اوقات، ممکن است کودکان روابط منفی همسالان خود را افزایش می دهند (مانند تأثیرات بد یا زورگویی). به این دلیل است که از نظر اجتماعی منزوی شده یا توسط همسالان مثبت خود از آن ها دوری می کنند. وایتهد می گوید: “این می تواند راه را برای رفتارهای بیرونی منفی ادامه دهد.”

برابری در داشتن بهترین دوست

آیا بچه ها به بهترین دوست نیاز دارند؟

جیمز یونسی، دکتری، استاد روانشناسی در دانشگاه کاتولیک آمریکا در واشنگتن، نکته ای را می گوید. دوستی با همسالان به بچه ها اجازه می دهد تا رابطه ای برابر داشته باشند. یونیس توضیح می دهد: “دوستی یک رابطه ضروری متمایز از روابط با والدین است.” او می گوید، در واقع، همسالان در دنیایی متقابل زندگی می کنند که در آن هر کودک دارای اقتدار و خودمختاری است.

یونسی می گوید: “بچه های کوچک را به تماشای بازی هایی که در آن ها به طور مشترک قوانین را اجرا می کنند، بگذارید. دوستی بر اساس این رفتار متقابل شکل می گیرد که در آن همسالان منتخب با یکدیگر کنار می آیند.

https://www.verywellfamily.com/do-kids-need-a-best-friend-5186953

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا