آیا ارتباط افسردگی با سروتونین پایین امکان دارد؟

ارتباط افسردگی با سرتونین پایین ممکن است وجود داشته باشد اما روانشناسان آن را تایید کنند. اما متاسفانه بسیاری از افراد بعد از مدتی اعتیاد شدی به این داروها پیدا می کنند. افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات روانی در بین افراد است. همان طور که می دانید افسردگی و اضطراب باعث مشکلات فراوانی می شود. گاهی اوقات زندگی و آینده هر فرد می تواند با این اختلالات روانی تحت تأثیر قرار بگیرد. افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات در دنیای امروزی است. امواج مغزی آلفا یکی از مواردی است که می تواند افسردگی را کاهش دهد. در مقاله های قبل گفتیم که این امواج می تواند افسردگی را کاهش دهد. اختلالات روانی همیشه در دنیا قابل بحث بوده اند.

در روان شناسی افراد نظرات مختلفی درباره اختلالات روانی گفته اند. متاسفانه به دلیل حضور بیماری کرونا در این دو سال اخیر اختلالات روانی در بین مردم بیشتر شده است.  یکی از این اختلالات روانی شایع افسردگی است. افسردگی بسیار خطرناک است. حتی در برخی موارد گفته شده که افسردگی باعث خودکشی برخی افراد هم شده است. پزشکان و روان شناسان هر ساله سعی دارند تا از طریق راه های مختلف افسردگی را در افراد کاهش دهند. اگر به یاد بیاورید در مقاله های قبل در ارتباط با افسردگی صحبت کردیم.

ارتباط افسردگی با سروتونین پایین و داروهای ضد افسردگی

هر کدام از این ها به دلایل خاصی ایجاد شده بودند و به بخش های مختلف بدن آسیب می زدند. افسردگی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. پس نمی توانیم بگوییم که کودکان یا بزرگسالان در سن های مختلف اصلا احتمال این که افسردگی بگیرند را ندارند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی تلفنی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آیا ارتباط افسردگی با سروتونین پایین امکان دارد، صحبت کنیم.

داروهای ضد افسردگی چگونه تجویز می شوند؟

از سال 2015 تا 2018، بیش از 14 درصد از افراد 12 ساله و بالاتر گفتند که در ماه گذشته یک داروی ضد افسردگی مصرف کرده اند. شاید شناخته شده ترین در میان آن‌ها پروزاک (فلوکستین) باشد. هنوز هم برای بسیاری از مردم بهترین گزینه است. اما از آن جایی که توسط سازمان غذا و داروی (FDA) در سال 1987 تایید شد، داروهای ضدافسردگی متنوع دیگری نیز به پروزاک اضافه شدند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر قصد مصرف یک داروی ضد افسردگی را دارید، درک نحوه عملکرد محبوب‌ترین آن‌ها می‌تواند به شما و پزشک کمک کند. این کار باعث می شود تا تصمیم بگیرید کدام یک برای شما بهتر است.

داروهای ضد افسردگی و ارتباط افسردگی با سروتونین پایین چگونه کار می کنند؟

پنج دسته اصلی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد، و همه آن ها به روش های مختلف عمل می کنند:

  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)
  • مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs)
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs)
  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)
  • داروهای ضد افسردگی غیر معمول

اما وجه مشترک همه این داروها این است که در دسترس بودن انتقال دهنده های عصبی مونوآمین در مغز را افزایش می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

انتقال دهنده های عصبی مونوآمین مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین به تنظیم خلق و خو، احساسات و رفتار شما کمک می کنند.

در افراد مبتلا به افسردگی، در دسترس بودن این انتقال دهنده های عصبی مونوآمین در مغز مشخصاً کم است. داروهای ضد افسردگی با جلوگیری از بازجذب یک یا چند مورد از این انتقال دهنده های عصبی عمل می کنند و در نتیجه در دسترس بودن آن‌ ها را افزایش می دهند.

SSRI ها و ارتباط افسردگی با سروتونین پایین

پروزاک به دسته ای از داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) تعلق دارد. SSRI ها دقیقاً همان کاری را انجام می دهند که در نام توضیح داده شده است.

آن ها از بازجذب سروتونین جلوگیری می کنند و مواد شیمیایی بیشتری را در دسترس قرار می دهند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

یک مطالعه که بین سال‌های 1996 تا 2015 روی افراد تحت درمان با داروهای ضد افسردگی در ایالات متحده انجام شد، نشان داد که تقریباً 70 درصد از پاسخ‌دهندگان با SSRI درمان شده‌اند.

برخی از رایج ترین SSRI های تجویز شده عبارتند از:

پروزاک (فلوکستین)

پروزاک هنوز یکی از محبوب ترین SSRI ها در کشور های مختلف است. این یکی از تنها مواردی است که FDA برای کودکان و نوجوانان تایید کرده است. مطالعه استفاده از داروهای ضد افسردگی در سال 2017 نشان داد که کمی بیش از 11 درصد از پاسخ دهندگان گزارش دادند که پروزاک را برای افسردگی مصرف کرده اند.

سلکسا (سیتالوپرام)

مطالعات نشان می دهد که سلکسا به خوبی سایر داروهای SSRI عمل می کند و عوارض جانبی مشابهی دارد. یکی از نکات مهمی که باید در مورد این داروی ضد افسردگی بدانید این است که مصرف دوزهای بالای آن با مشکل نادر ریتم قلب مرتبط است.  تخمین می زنند که 14 درصد از پاسخ دهندگان مطالعه مصرف داروهای ضد افسردگی گزارش دادند که از این دارو استفاده می کردند.

زولافت (سرترالین) و ارتباط افسردگی با سروتونین پایین

زولوفت بسیار موثر است، اگر چه برخی افراد احتمال بیشتری نسبت به سایر داروهای SSRI برای ایجاد اسهال دارند. زولوفت رایج ترین داروی ضد افسردگی است. تقریباً 17 درصد از افرادی که در مطالعه استفاده از داروهای ضد افسردگی در سال 2017 مورد بررسی قرار گرفتند، گزارش دادند که این دارو را مصرف کرده‌اند.

Lexapro (escitalopram)

همراه با Prozac، Lexapro یکی از تنها SSRI هایی است که توسط FDA برای استفاده نوجوانان تایید شده است. حدود 8٪ از افراد مورد بررسی گزارش دادند که Lexapro مصرف کرده اند.

بیشتر SSRI ها از نظر نحوه عملکردشان بسیار شبیه به هم هستند. اگر چه ممکن است تفاوت های ظریفی وجود داشته باشد که می تواند یکی از آن ها را به انتخاب بهتری نسبت به دیگری برای شما تبدیل کند. مدتی طول می کشد تا SSRI ها به اندازه کافی در بدن ایجاد شوند تا روی علائم تأثیر بگذارند. به همین دلیل، ممکن است چندین هفته یا حتی ماه ها آزمون و خطا طول بکشد تا دارو و دوز خاصی را پیدا کنید که بیشترین سود را برای شما داشته باشد.

در حالی که Strattera یک SNRI است، به عنوان یک داروی غیر محرک برای درمان ADHD، نه افسردگی یا اضطراب، استفاده می شود.

آیا ارتباط افسردگی با سروتونین پایین امکان دارد؟

به اصطلاح “نظریه سروتونین” ادعا می کند که فعالیت یا سطوح سروتونین در مغز مسئول افسردگی است. بررسی عمده تحقیقات قبلی نشان می دهد که هیچ مدرک قانع کننده ای برای ارتباط افسردگی با سروتونین پایین وجود ندارد. بسیاری از مردم داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند. زیرا به دلیل بیوشیمیایی برای افسردگی اعتقاد پیدا کردند. اما این بررسی آن‌چه را که داروهای ضدافسردگی واقعا انجام می‌دهند زیر سوال می‌برد.

نکته

تحقیقات امروزی فرآیند های جدیدی در مورد ارتباط افسردگی با سروتونین پایین صدا ایجاد کرد. دانشمندان به رهبری کالج دانشگاه لندن (UCL) هیچ مدرک روشنی مبنی بر اینکه سطوح سروتونین یا فعالیت سروتونین مسئول افسردگی هستند، پیدا نکردند. این اطلاعات که در روانپزشکی مولکولی منتشر شد. همچنین پس از دهه ها بررسی دقیق متاآنالیزهای موجود و بررسی های سیستماتیک به دست آمد. محققان پیشنهاد می کنند که افسردگی به احتمال زیاد ناشی از عدم تعادل شیمیایی در مغز نیست و نقش داروهای ضد افسردگی را به عنوان اولین خط درمان به چالش می کشد.

آیا ارتباط افسردگی با سروتونین پایین یک واقعیت علمی است؟

پروفسور جوآنا مونکریف می گوید: «برای دهه ها به مردم می گفتند که ایده افسردگی ناشی از سروتونین پایین، یک واقعیت علمی ثابت است. مونکریف توضیح می دهد که این ایده یا فرضیه توجیه اولیه استفاده از داروهای ضد افسردگی مدرن (مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین، معروف به SSRIs) بود. همچنین صنعت داروسازی به شدت آن را در دهه های 1990 و 2000 ترویج کرد. او می‌افزاید: «بسیاری از دانشمندان می‌دانستند که شواهدی که آن را تأیید می‌کنند ضعیف و متناقض است. اما از آنجایی که هیچ‌کس قبلاً یک مرور سیستماتیک از شواهد انجام نداد، بیان اینکه آیا درست بود یا نه، دشوار بود.

نکته

در حالی که نتایج این مطالعه مطمئناً قابل توجه است. اما اثربخشی داروهای ضد افسردگی را برای بسیاری از افراد نفی نمی کند، و همچنین به این معنا نیست که شما باید مصرف آن‌ها را متوقف کنید. علاوه بر آموزش گسترده در مورد روش های جایگزین برای مدیریت افسردگی، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

نگاهی دقیق تر به بررسی ارتباط افسردگی با سروتونین پایین

مطالعات درگیر در این بررسی شامل ده‌ها هزار شرکت‌کننده بود و چندین رویکرد مختلف را برای ارتباط بین سروتونین و افسردگی اتخاذ کردند. تحقیقاتی که سطح سروتونین و محصولات تجزیه آن را در خون یا مایعات مغزی مقایسه می کرد. این تحقیقات تفاوتی بین افراد مبتلا به افسردگی و شرکت‌کنندگان کنترل سالم (مقایسه) پیدا نکرد.

مطالعات به ما اجازه می دهد تا به یک حکم مبتنی بر شواهد مناسب در مورد نظریه سروتونین افسردگی برسیم. ما معتقدیم برای جامعه علمی و برای عموم مردم این موضوع مهم است. – جانا مونکریف

اسید های آمینه و افسردگی

این تیم همچنین مطالعاتی را که شامل صدها شرکت کننده بود، تجزیه و تحلیل کرد. در آن تحقیق سطح سروتونین آن‌ها به طور مصنوعی با حذف اسید آمینه مورد نیاز برای ساخت سروتونین از رژیم غذایی آن‌ها کاهش یافت. یک متاآنالیز در سال 2007 و نمونه ای از مطالعات اخیر نشان داد که این ارتباط افسردگی با سروتونین پایین در شرکت کنندگان ایجاد نمی شود و ارتباط بین کمبود سروتونین و این بیماری را بی اعتبار می کند.

چندین مطالعه بزرگ به بررسی تنوع ژنی از جمله ژن ناقل سروتونین پرداختند. اما هیچ تفاوتی در ژن‌های افراد مبتلا به افسردگی و افراد سالم مشاهده نکردند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

بسیاری از مطالعات بررسی کردند که چگونه رویدادهای استرس زا در زندگی بر خطر افسردگی تأثیر می گذارد. همچنین دریافتند افرادی که رویدادهای استرس زا تری در زندگی را تجربه کردند بیشتر در معرض افسردگی بودند.

این روش برای مراقبت از افسردگی به چه معناست؟

مونکریف می‌گوید، نکته اصلی این است که نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که داروهای ضدافسردگی به روشی عمل می‌کنند که اکثر مردم به آن باور دارند. او توضیح می‌دهد: «یعنی کمبود یا ناهنجاری سروتونین زمینه‌ای را اصلاح نمی‌کنند. زیرا مورد دوم قابل اثبات نیست».

Aron Tendler، MD، C.BSM، مدیر ارشد پزشکی BrainsWay، می‌گوید که بررسی اخیر نظریه سروتونین را به چالش می‌کشد. اما اثربخشی درمان سلامت روان را به چالش نمی‌کشد.

نکته

این بررسی به همه دانشمندان یادآوری می‌کند که رفتار های متواضعانه داشته باشند و به جای تئوری، روی اطلاعات تمرکز کنند. دکتر Tendler می‌گوید: «بسیاری از روان‌پزشکان و عصب‌شناسان به موضوعی مشکوک بودند. این که نظریه ارتباط افسردگی با سروتونین پایین در مطالعه جایگزین‌های درمان متوالی برای رهایی از افسردگی معتبر نیست. او اشاره می‌کند که به همین دلیل است که کلاس‌های مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارند که بر روی انتقال‌دهنده‌های عصبی دیگر کار می‌کنند. به علاوه درمان‌های دیگری مانند روان‌درمانی، تحریک مغناطیسی جمجمه‌ای، و درمان تشنج الکتریکی.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا