آکنه نوزاد و تاثیرات آن بر روح و روان آن ها

همان طور که می دانید یک سری عوامل بیرونی می تواند به همه ما فشار های روحی روانی وارد کند. شاید برایتان جالب باشد که ساده ترین گزینه ها مثل ظاهر و استایل افراد چه تاثیری بر روحیه و روان شناسی افراد خواهد داشت. بعضا می بینیم که برخی از اطرافیان با با کوچک ترین تغییر ظاهری رفتار خود را تغییر می دهند.

آکنه نوزاد یکی از مواردی است که تاثیرات زیادی بر روی و روان کودک دارد. همان طور که روان شناسان می گویند دوران کودکی باید به صورت ایده آل مدیریت شود. نیاز های کودکان باید به درستی مدیریت شود. نکته ای که باید بدانید این است که آن ها هم باید محدودیت های داشته باشند. در واقع باید حد تعادل را برای کودکان رعایت کرد. شما اگر همیشه تابع کودک خود باشید به او آسیب خواهید زد.

از آن سمت هم اگر بخواهید جلوی او جبهه بگیرید در آینده فردی محتاج به محبت خواهد بود. در ادامه می خواهیم ببینیم که آکنه نوزاد و تاثیرات آن بر روح و روان آن ها چگونه است. نکات تربیتی و ویژگی های آن یکی از رفتار هایی است که موضوع امروز ما نیز هست. این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست.

نحوه مدیریت رفتار ها و آکنه نوزاد

نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آکنه نوزاد و تاثیرات آن بر روح و روان آن ها صحبت کنیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در ابتدا، ممکن است دچار وحشت شوید. بیشتر والدین با دیدن جوش روی بچه های کوچکشان این کار را انجام می دهند. اما پس از آن یک تماس سریع با پزشک همه چیز را روشن می کند و شما را راحت می کند. آکنه نوزاد گرمایی یک مشکل رایج دوران کودکی است که معمولاً طی چند روز خود به خود با اقدامات ساده خانگی برطرف می شود و به ندرت نیاز به مداخله پزشکی دارد.

درمان آکنه نوزاد با مشورت از پزشکان

با این حال، اگر مطمئن نیستید که چیزی که با آن سر و کار دارید آکنه نوزاد است یا چیز دیگری، همیشه توصیه می شود با پزشک اطفال خود مشورت کنید. پزشک شما همچنین می‌تواند نکاتی را برای تسکین ناراحتی‌هایی که گاهی همراه با آکنه نوزاد همراه است، به شما ارائه دهد.

آکنه نوزاد چیست؟

آکنه نوزاد که به عنوان پوسچولوز سفالیک نوزاد نیز شناخته می شود، در هفته های اولیه پس از تولد ایجاد می شود. این باعث ایجاد جوش های سرسفید و قرمز روی گونه ها، بینی و پیشانی نوزاد می شود. اگر چه جوش ها می توانند روی چانه، پوست سر، گردن، پشت نیز ظاهر شوند. یا حتی ایجاذ آکنه نوزاد در قفسه سینه 20 درصد از نوزادان رخ می دهد.

علائم

آکنه نوزاد موقتی است و معمولاً در عرض دو تا چهار هفته پس از تولد نوزاد ایجاد می شود و چند روز یا چند هفته طول می کشد. در برخی موارد، آکنه نوزاد می تواند تا چند ماه ادامه داشته باشد.

علائم آکنه نوزاد، که ممکن است زمانی که کودک گریه می‌کند یا هشیار است، آشکارتر شود، عبارتند از:

  • جوش های قرمز
  • بثورات ناهموار و ناهموار
  • جوش های کوچک سفید یا سر سفید

آکنه نوزاد در مقابل جوش نوزاد

اگر علائم از 3 تا 6 ماهگی شروع شود، به آن جوش نوزاد می گویند. مانند آکنه نوزادی، آن نیز به طور کلی صورت را درگیر می کند و بیشتر در پسران رخ می دهد. این نوع آکنه معمولاً طی سه ماه تا یک سال خود به خود از بین می‌رود. اما گاهی اوقات می‌تواند شدیدتر باشد و خطر ایجاد جای زخم را به همراه داشته باشد. در نتیجه، ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت با رتینوئیدهای موضعی و آنتی باکتریال باشد. آزمایش برای افزایش سطح هورمون ها نیز گاهی انجام می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بیشتر موارد آکنه نوزادی تا سن 4 یا 5 سالگی برطرف می شود، اما برخی از آن ها تا سن بلوغ فعال باقی می مانند. نوزادانی که سابقه آکنه نوزادی دارند، میزان بروز آکنه در نوجوانی را افزایش می دهند. اگر کودک شما دچار آکنه شده است، به پزشک اطفال خود اطلاع دهید.

تشخیص

متخصص اطفال شما می تواند آکنه نوزاد را در طی یک معاینه استاندارد با معاینه پوست آن خ تشخیص دهد. علاوه بر این، ممکن است از شما بپرسند که آیا سابقه خانوادگی آکنه دارید چکیا آیا نوزاد شما ممکن است با چیزی تماس داشته باشد که پوست حساس او را تحریک کرده باشد.

به عنوان بخشی از تشخیص، پزشک اطفال شما ممکن است شرایط پوستی رایجی را که در نوزادان و نوزادان جوان ایجاد می‌شود و می‌تواند با آکنه نوزاد اشتباه گرفته شود را رد کند، از جمله:

اگزما

یک بثورات قرمز، ملتهب و خارش دار که ممکن است پوسته پوسته یا ترشحی باشد. اگزما یک شکل ارثی از حساسیت پوستی است که باعث خشکی شدید پوست می شود. معمولاً در حدود سه ماهگی به صورت خشکی روی گونه ها ظاهر می شود، اما ممکن است به قسمت های دیگر بدن منتقل شود. خوشبختانه، اگزما با افزایش سن نوزادان بهبود می یابد و پوست حساس تر می شود.

Erythema Toxicum Neonatorum

تا 70 درصد از نوزادان تازه متولد شده این جوش ها را ایجاد می کنند که توسط یک ناحیه قرمز لکه دار احاطه شده است. برجستگی های نیش مانند معمولاً در زمانی که نوزادان دو یا سه روزه هستند ظاهر می شوند (علت ناشناخته است) و پس از حدود یک هفته بدون آن از بین می روند. درمان، اگر چه ممکن است برای چند هفته دوباره عود کنند.

بثورات گرمایی

بثورات گرمایی که به عنوان میلیاریا نیز شناخته می‌شود، زمانی ایجاد می‌شود که غدد عرق مسدود می‌شوند و تعریق در زیر پوست گیر می‌کند. تا 4 درصد از نوزادان را تحت تأثیر قرار می دهد و بیشتر در هوای گرم و مرطوب رخ می دهد. راش گرمایی، که به نظر می رسد مجموعه هایی از برجستگی های ریز احاطه شده با پوست قرمز است، معمولاً زمانی برطرف می شود که اجازه دهید پوست خنک شود.

درماتیت سبورئیک نوزادان

بسیاری از والدین این بثورات بسیار رایج را به عنوان  درماتیت تماسی می شناسند زیرا بیشتر روی پوست سر ایجاد می شود. اگرچه سایر نواحی آسیب دیده ممکن است شامل پشت گوش ها، در چین های گردن، بازوها و پاها و ناحیه پوشک باشد. مانند آکنه نوزاد، درماتیت سبورئیک نوزادان اغلب در عرض چند هفته یا چند ماه خود به خود از بین می رود.

میلیا

نیمی از نوزادان تازه متولد شده این برجستگی های ریز مرواریدی سفید یا زرد را تجربه می کنند که به دلیل رشد بیش از حد پروتئین در پوست ایجاد می شود. معمولاً بعد از یک ماه خود به خود ناپدید می شوند.

علل آکنه نوزاد

علت دقیق آکنه نوزاد ناشناخته است، اما برخی از کارشناسان بر این باورند که قرار گرفتن در معرض هورمون های مادر در دوران بارداری نقش دارد. از آن جایی که آکنه نوزاد در پسران شایع تر از دختران است، درگیری آندروژن های نوزاد (هورمون های مردانه) نیز ممکن است دخیل باشد. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می دهد که یک واکنش التهابی به کلونیزاسیون پوست با مخمر مالاسزیا علت آکنه نوزاد است. سایر دلایل آکنه نوزاد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • واکنش آلرژیک
  • داروهای خاص
  • پوست حساسی که با شیر، شیر خشک یا تف کردن تحریک می شود
  • بیماری های ویروسی

رفتار کودکان و آکنه نوزاد

آکنه نوزاد به طور کلی جای نگرانی ندارد. به کودک شما آسیبی نمی رساند و صرفاً یک مسئله زیبایی است که به ندرت باعث ایجاد جای زخم می شود.

مقابله

چند مرحله ساده می تواند به شما کمک می کند تا با  کودک خود در خانه کمک کنید و از آن مراقبت کنید:

  • به خود یادآوری کنید که ظاهر آن ها بد نیست و آکنه نوزاد در نهایت از بین خواهد رفت.
  • پوست لطیف کودک خود را با آب ولرم (نه داغ) یا با صابون ملایم به آرامی تمیز کنید.
  • از شستشوی شدید و استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و سایر کرم‌ها و لوسیون‌های چرب یا چرب که می‌تواند مشکل را تشدید کند، خودداری کنید.
  • لکه ها را نچینید، بیرون نکشید یا فشار ندهید.

سخن آخر

آکنه نوزاد می تواند برای والدین ناراحت کننده باشد، اما به خاطر داشته باشید که احتمالا شما را بیشتر از نوزادتان آزار می دهد. اگر نگران هستید، با پزشک اطفال خود در مورد بهترین راه برای درمان آکنه نوزادتان صحبت کنید، حتی اگر اصلاً درمانی نباشد. و به یاد داشته باشید که این یک مرحله گذرا است.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا