سکس درمانی چه زمانی توصیه می شود؟

سکس درمانی یا سکس تراپی یک روند درمانی مناسب و موثری است که می تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود روابط افراد و حل مشکلات جنسی داشته باشد. سکس تراپی به شما کمک می کند تا بتوانید روابط جنسی خودتان را بهبود ببخشید. این در حالی است که روابط جنسی می تواند تاثیر زیادی در رفاه عاطفی و جسمی شما داشته باشد.

اگر در روابط خود با همسرتان مشکلی دارید که نمی توانید خودتان آن را حل کنید، به عنوان آخرین راهکار به شما پیشنهاد می شود به یک سکس تراپ مراجعه کنید. اگر از این کار خجالت می کشید باید بدانید که 43 درصد از زنان و 31 درصد از مردان  درجاتی از اختلال عملکرد جنسی را گزارش می دهند. سکس درمانی برای رسیدن به عمق مسائل جنسی و معکوس کردن آنها طراحی شده است.

اما شاید برایتان سوال باشد که سکس تراپی چیست و چه افرادی باید به سکس تراپ مراجعه کنند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سکس تراپی یا سکس درمانی بهتر است ادامه این مقاله از همکده را تا انتها بخوانید.

سکس درمانی چیست و چگونه می تواند کمک کند؟

سکس درمانی نوعی روان درمانی است که مشکلات فیزیکی احتمالی در حین رابطه جنسی افراد را بررسی می کند. وقتی زن و شوهری مشکل جنسی دارند باید علت اصلی این وضعیت بررسی شود تا نقش هر یک از آنها در بروز مشکل تشخیص داده شود. برای همین در این شرایط یک سکس تراپ رفتار زوجین را مورد بررسی قرار می دهد تا علت را تشخیص و در نهایت گزینه درمانی را ارائه دهد.

در یک جلسه سکس درمانی چه اتفاقی می افتد؟

در شروع جلسات سکس درمانی، درمانگر به شما کمک می‌کند تا مشکلات عاطفی را که ممکن است به مشکلات جنسی، مانند اختلال نعوظ کمک کند، حل کنید. اگر اضطراب عملکردی باعث بروز مشکلی در روابط جنسی شما شده باشد یک سکس تراپ سعی می کند این وضعیت را تشخیص دهد و راهکارهایی را برای مقابله با اضطراب عملکردی به زوجین آموزش دهد. سپس به آنها آموزش می دهد که چگونه خطوط ارتباطی باز برای بحث در مورد خواسته ها و نیازهای جنسی ایجاد کنند و در مورد مسائل جنسی بهتر و موثر بتوانند با شریک خود ارتباط برقرار کنند.

چه زمانی باید به سکس تراپ مراجعه کنیم؟

سکس درمانی چه زمانی توصیه می شود؟ || مرکز مشاوره همکده

روانشناسان و کارشناسان معتقدند که سکس تراپی در اکثر شرایط می تواند موثر باشد. اما این روند درمانی بیشتر برای موارد زیر توصیه می شود:

مسائل تعارض شخصی مربوط به رابطه جنسی: این شامل، برای مثال، ضربه یا تجاوز جنسی است. البته کارشناسان توصیه می کنند در این شرایط بهتر است ابتدا به دنبال درمان فردی باشید تا با این مسائل کنار بیایید، سپس به تدریج با شریک زندگی خود صحبت کنید تا روند درمانی سکس تراپی خود را آغاز کنید.

تعارض در مورد رابطه: یک مثال رایج در اینجا می تواند شریکی باشد که کسالت جنسی را تجربه می کند. در این مورد، بهتر است ابتدا به دنبال درمان فرد باشید تا بتوانید خود و نگرانی‌های جنسی خود را بهتر درک کنید، سپس برای سکس تراپی اقدام کنید.

رفتار جنسی اجباری: (CSB) در این روش فرد مبتلا به  رفتار اجباری بهتر است ابتدا به تنهایی به یک درمانگر مراجعه کند، سپس همراه با شریک زندگی خود برای سکس درمانی مراجعه کند. گاهی اوقات، ممکن است نیاز باشد که احساسات شخصی خیانت، گناه یا ترس از رابطه جنسی بررسی شود. چون افرادی که از CSB رنج می برند ممکن است طیف گسترده ای از احساسات مانند ترس، شرم و اضطراب را نیز تجربه کند.

مشکلات زناشویی و جنسی: به عنوان مثال در صورت بروز خیانت، زوجین باید از همان ابتدا نگرانی یا مشکل را با هم حل کنند و به نقش هایی که ممکن است در رابطه با این موضوع ایفا کرده باشند، بپردازند. در صورت بروز هر گونه مشکل در روابط زوجین، هر دو طرف ممکن است مقصر باشند. در این شرایط زوج ها می توانند به طور مشترک با یکدیگر همکاری کنند تا کیفیت تجربه خود را بهبود بخشند.

مشکلات مقابله ای شخصی مرتبط با رابطه جنسی: در صورت بروز این مشکلات ممکن است شامل مواردی باشد که به تازگی یک عفونت مقاربتی  تشخیص داده شده است  و می خواهید یاد بگیرید که چگونه وضعیت خود را برای شریک تان توضیح دهید.

سکس درمانی چگونه انجام می شود؟

سکس درمانی چه زمانی توصیه می شود؟ || مرکز مشاوره همکده

در روند درمانی سکس درمانی یک درمانگر راهکارهایی را برای حل مشکل تان به شما ارائه می دهد. درمانگر ممکن است به شما پیشنهاد کند تمرین‌هایی به نام تمرین‌های تمرکز حسی را امتحان کنید، که برای کمک به شما در هماهنگی بیشتر با همسرتان طراحی شده‌اند. تمرینات معمولاً به صورت مرحله‌ای انجام می‌شوند که با لمس یا نوازش در هر نقطه‌ای از بدن به‌جز سینه‌ها و نواحی تناسلی شروع می‌شود. هدف این است که حس لمس کردن را تجربه کنید نه اینکه به  ارگاسم برسید. در نهایت، تمرینات می تواند منجر به مقاربت شود.

سکس درمانی فردی در برابر گروهی

روند درمانی سکس تراپی ممکن است به صورت فردی و یا گروهی صورت بگیرد. به طور کلی برای افرادی که مشکلات جنسی فردی را تجربه می‌کنند، بهتر است به‌تنهایی به دنبال درمان باشند، سپس روند درمان را با شریک زندگی خودشان ادامه دهند. این در حالی است که اکثر افراد در هنگام بروز مشکلات ممکن است فقط طرف مقابل را مقصر بدانند. اما در سکس درمانی، درمانگر به افراد کمک می کند تا بتوانند مشکلات خود را بهتر و موثرتر بررسی کرده و ریشه مشکلات را شناسایی کنند.

در طی روند درمانی مشاور یا درمانگر می تواند سبک های ارتباطی بین زوجین را در زمان واقعی ارزیابی کند. اگر زوجین بر سر یکدیگر فریاد می زنند یا از زبان توهین آمیز استفاده می کنند، صحبت هایشان را قطع می کنند. اگر در حین روند درمانی، زوجین به یکدیگر بی احترامی کنند، مشاور می تواند سبک ارتباط و آنچه در زندگی صمیمی آنها اتفاق می افتد را تشخیص دهد.

حتی درمانگر می تواند زبان بدن زوجین را بررسی کند، چون در حین سکس تراپی، زوجین ممکن است جزئیاتی را در مورد مشکلات جنسی خود فاش کنند و در مورد آنها حرف بزنند. در طی روند درمان، یک سکس تراپ باتجربه می تواند ریشه مشکلات را شناسایی کند و گزینه درمانی را ارائه دهد.

فواید سکس درمانی چیست؟

به طور کلی سکس‌درمانی می‌تواند روابط زوجین را از طرق مختلف بهبود بخشد:

  • تقویت ارتباطات عاطفی و جنسی
  • افزایش درک نیازها، خواسته ها و خواسته های جنسی یکدیگر
  • تقویت حس و تمایلات جنسی از طریق تمرینات جنسی که ممکن است به رفع خستگی جنسی کمک کند.

سکس درمانی مانند هر نوع روان درمانی است. شما با صحبت کردن از طریق تجربیات، نگرانی ها و احساسات خود، این بیماری را درمان می کنید. به همراه درمانگر خود، راهکارهایی را یاد می گیرید تا بتوانید زندگی جنسی سالم‌تری داشته باشید. در طول قرارهای اولیه، درمانگر شما یا فقط با شما یا با شما و شریک زندگیتان با هم صحبت خواهد کرد. آنها به دنبال مقصر شناختن و یا متقاعد کردن افراد نیستند.

اما مهمترین نکته در روند درمانی سکس تراپی این است تحت هیچ شرایطی نباید لباس های خود را در مطب متخصص جنسی درآورید یا درمانگر نباید شما را لمس کند. سکس‌تراپیست‌ها به بیماران خود دست نمی‌زنند مگر اینکه متخصص زنان یا اورولوژیست باشند و معاینه فیزیکی انجام شود.

اگر درمانگر شما مشکوک باشد که وضعیت شما به یک بیماری زمینه ای یا جسمی خاص ارتباط داشته باشد، شما را به یک متخصص پزشکی ارجاع می دهد. درمانگر و پزشک شما می توانند در مورد علائم و نشانه های شما مشورت کنند.

آیا من و همسرم به سکس درمانی نیاز داریم؟

سکس درمانی چه زمانی توصیه می شود؟ || مرکز مشاوره همکده

افراد و زوج ها به دلایل مختلف به سکس تراپی نیاز داشته باشند. برخی از مهمترین شرایطی که برای رفع مشکل خود باید به سکستراپیست مراجعه کنید عبارتند از:

  • کنار آمدن با خیانت
  • تأثیر رفتارهای جنسی اجباری بر رابطه و در نتیجه پریشانی شخصی
  • میل جنسی کم (یک یا هر دو طرف علاقه ای به فعالیت جنسی ندارند).
  • بی حوصلگی جنسی (یک یا هر دو طرف از رابطه جنسی خود خسته شده اند).
  • تمایل به تغییر پارادایم (مثلاً بحث در مورد چند همسری، یا باز کردن رابطه برای سایر شرکا).
  • میل جنسی ناسازگار (یکی از همسران دائماً تمایل به رابطه جنسی دارد، یکی از طرفین به ندرت آن را می خواهد).

اگر در رابطه جنسی خود مشکل دارید، یا احساس می کنید که موانعی وجود دارد که ممکن است شامل روابط صمیمیت فیزیکی، حسی یا جنسی با شریک زندگی خود باشد، ممکن است به مشاوره یا درمان جنسی نیاز داشته باشید.

یکی از راه‌های تشخیص اینکه آیا به جای صحبت‌درمانگر دیگری نیاز به مراجعه به یک درمانگر جنسی دارید یا خیر، این است که تجزیه و تحلیل کنید که چه بخش‌هایی از زندگی شما بیشتر تحت تأثیر مشکلات جنسی قرار گرفته است.

اگر کیفیت زندگی و سلامت عاطفی شما به شدت تحت تاثیر اختلال عملکرد جنسی شما قرار گرفته است، بهتر است به یک متخصص جنسی مراجعه کنید. به همین ترتیب، اگر فقدان صمیمیت یا مشکل در برقراری ارتباط با شریک زندگی شما به عنوان جدی ترین مشکل باعث نگرانی شما شده بهتر است به سکستراپیست مراجعه کنید.

سخن آخر

سکس درمانی نوعی گفتگو درمانی است که برای کمک به افراد و زوج ها طراحی شده است تا عوامل پزشکی، روانی، شخصی یا بین فردی موثر بر رضایت جنسی را بررسی کنند. هدف از سکس درمانی کمک به افراد برای عبور از چالش های فیزیکی و عاطفی برای داشتن یک رابطه رضایت بخش و زندگی جنسی لذت بخش است.

منابع
https://www.everydayhealth.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا