ویژگی ها و نحوه برخورد شخصیت غالب

شخصیت مسلط شامل ویژگی هایی مانند فعال بودن، قاطعیت و اغلب برون گرایی است. پرخاشگری و دستکاری نیز ممکن است. این همکار قاطع که شما را به محدودیت‌هایتان سوق می‌دهد، ممکن است یک دارایی تیمی و هدف‌گرا باشد، اما مدیریت یک شخصیت مسلط می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. همه افراد با شخصیت غالب به یک شکل رفتار نمی کنند. می‌توانید دوستی با اعتماد به نفس پیدا کنید که به نظر می‌رسد همیشه راه را رهبری می‌کند یا همسالی که در استفاده از ارعاب برای رسیدن به خواسته‌هایش تردیدی ندارد. به طور کلی، برخی از ویژگی‌های مرتبط با این تیپ شخصیتی قدرت‌گرا می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. ویژگی ها و نحوه برخورد شخصیت غالب در این نوشته از همکده بررسی می شود. مرکز مشاوره همکده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می کند.

چگونه می توان به کسی گفت که مسلط است؟

شخصیت غالب تیپ شخصیتی است که اغلب خود و دیگران را به سمت عمل هدایت می کند. این در درجه اول با انگیزه فراگیر برای قدرت و احساس غرور تعریف می شود. این بدان معنا نیست که شخصیت های مسلط همیشه مشتاق به دست آوردن قدرت هستند یا مانند ظالم رفتار می کنند. درعوض، ممکن است به این معنا باشد که برخی از آنها می‌توانند به شیوه‌های مداوم رفتار کنند:

  • مطمئن
  • اظهار کننده
  • بی امان

سلط بر بسیاری از گونه ها اغلب با الگوهای رفتاری مرتبط است که شامل ارعاب، اجبار و پرخاشگری است. اما وقتی صحبت از انسان می شود، همیشه اینطور نیست یا اگر هم هست، همیشه مفهوم منفی ندارد. در سال 1928، ویلیام مولتون مارستون یک مدل رفتاری انسانی از احساسات را پیشنهاد کرد که امروزه به عنوان DiSC شناخته می شود، که رفتارهای انسان را به چهار ربع طبقه بندی می کند:

  • تسلط
  • القاء (تأثیر)
  • ارسال
  • انطباق

تحت مدل DiSC، ویژگی ها و نحوه برخورد شخصیت غالب عبارتند از:

  • بی حوصلگی
  • دستکاری – اعمال نفوذ
  • خودخواهی
  • رک بودن
  • سرسختی
  • عزم
  • دوری
  • کمال گرایی
  • بی قراری

اما، به گفته دکتر نریدا گونزالس-بریوس، روانپزشک دارای گواهی هیئت مدیره از هیوستون، مسلط بودن تنها به رفتارهای منفی و کنترل کننده مربوط نمی شود. این یک انتهای طیف احتمالی صفات غالب خواهد بود. او می گوید: «شخصی با تیپ شخصیتی غالب، قاطع، شجاع، فعال و متکی به خود است. آنها همچنین متمرکز و هدف گرا هستند. این افراد خود را به گونه‌ای رفتار می‌کنند که از نظر اجتماعی تأثیرگذار است و باعث ایجاد حس مثبت در دیگران می‌شود.» او می‌افزاید که شخصیت‌های مسلط اغلب دارای عزت نفس و سطح اعتماد به نفس بالایی هستند.

ویژگی ها و نحوه برخورد شخصیت غالب از نگاه بویوس

ویژگی های دیگری که گونزالس-بریوس می گوید ممکن است با شخصیت غالب همراه باشد عبارتند از:

  • تعهد به کار سخت
  • توانایی های رهبری قوی
  • مثبت بودن بالا
  • رواقی گری
  • خود کنترلی
  • زبان بدن مطمئن

شخصیت غالب در مقابل شخصیت تأثیرگذار

تحت مدل DiSC، شخصیت غالب با نتایج یا رسیدن به یک هدف مرتبط است. این در مورد “پیشرو راه” است. شخصیت‌های تأثیرگذار نیز می‌توانند رهبر باشند، اما تحت استانداردهای DiSC، این کار را با کار با اطرافیان، ایجاد روابط و تمرکز بر شناخت اجتماعی به جای دستاوردها انجام می‌دهند. ویژگی ها و نحوه برخورد شخصیت غالب رفتار های خاصی را به همراه دارد که در ادامه بیان می کنیم.

رفتارهای غالب در روابط

گونزالس-بریوس توضیح می دهد که شخصیت های غالب معمولاً با مهارت های اجتماعی قوی نیستند. درعوض، به عنوان افرادی هدف گرا و هدایت شده، می توانند با سازش به چالش کشیده شوند و ممکن است در فرآیندها و افکار خود سفت و سخت باشند. او می گوید: «تا جایی که به همدلی و شفقت مربوط می شود، معمولاً کمتر از دیگران است. “آنها ابن کار را نمی کنند. در واقع بر این عقیده هستند که دوست دارم دنبال کنم اما ترجیح می دهم رهبری کنم.» مسلط بودن در روابط ممکن است برای برخی افراد به طور طبیعی اتفاق بیفتد. برای مثال، شخصیت‌های مسلط چالش رهبری دیگران را دوست دارند، یا زمانی که مسئولیت را بر عهده می‌گیرند، احساس قدرت می‌کنند.

یک شخصیت مسلط در یک رابطه ممکن است بخواهد به جای شما تصمیم بگیرد، اما همچنین می تواند شما را تشویق و انگیزه دهد که اقدام کنید. در برخی موارد، تمایلات غالب ممکن است شخصی را به رفتارهای توهین آمیز و سمی در رابطه سوق دهد. اما رفتارهای توهین آمیز در یک رابطه که همیشه در مورد قدرت و کنترل است، می تواند نشانه ای از یک وضعیت سلامت روان باشد و نه تنها یک تیپ شخصیتی. یک بررسی در سال 2012 منبع معتبر در مورد رفتار سلطه‌گرای نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی غالب اغلب با شیدایی و خودشیفتگی همپوشانی دارند. روان‌پریشی با سلطه‌جویی و قدرت‌جویی نیز مرتبط است، اگرچه مطالعه‌ای در سال 2017 نشان داد که این چارچوب سلطه عمدتاً با کسب جایگاه اجتماعی و نه موفقیت شخصی مرتبط است.

نکات مهم برای مقابله و مدیریت ویژگی ها و نحوه برخورد شخصیت غالب

گونزالس-بریوس برای مقابله با شخصیت غالب در زندگی خود نکات زیر را توصیه می کند.

سبک ارتباطی خود را تغییر دهید

گونزالس-بریوس می‌گوید: «شما باید با آنها دستور دهید و نیازهای خود را روشن کنید. “آنها علاقه ای به کشف داستان های پنهان ندارند.” گونزالس-بریوس پیشنهاد می کند:

  • اجتناب از صحبت های کوچک
  • در طول مکالمه بر روی حقایق و نتایج تمرکز کنید

پذیرفتن آنها همانگونه که هستند

رفتار یک فرد مسلط اینطور نیست که بازتابی از احساس آنها نسبت به شما  باشد. به احتمال زیاد، آنها شما را هدف قرار نمی دهند – آنها با همه، از جمله خودشان، این گونه رفتار می کنند. گونزالس-بریوس می گوید که آنها ممکن است از شیرین صحبت کردن استفاده نکنند یا نگرش دوستانه ای از خود نشان ندهند. در عوض، آنها ممکن است به صورت جسورانه، سرراست و دقیق وارد شوند. بیشتر اوقات از شما همین انتظار را دارند.

مدیریت ویژگی ها و نحوه برخورد شخصیت غالب با یک قدم جلوتر ماندن

Gonzales-Berrios پیشنهاد می‌کند که مهارت‌های جدید و روال‌های کارآمدی را حفظ کنید که ممکن است به شما کمک کند ماهیت حل مسئله تیپ شخصیتی غالب را جلب کنید. اگر یک قدم جلوتر هستید، احساس نیاز به هدایت شما برای آنها دشوار است.

تعیین مرز ها

پذیرفتن ویژگی‌های شخصیتی غالب به این معنا نیست که باید رفتارهای نامناسب یا نگرش‌هایی را تحمل کنید که با آن‌ها احساس راحتی نمی‌کنید. تعیین مرزهای واضح می تواند راهی برای محافظت از سلامت جسمی و روحی شما باشد. همچنین می‌تواند یک استاندارد و راهی برای «نه» گفتن بدون نیاز به فهرستی از دلایل یا بهانه‌ها ارائه کند.

شخصیت غالب در محل کار چگونه فردی است؟

شخصیت غالب کارمند یا سرپرستی را توصیف می‌کند که ویژگی‌های زیر را نشان می‌دهد: هدف‌محور، ریسک‌پذیر، خوب در شرایط استرس، بسیار رقابت‌پذیر، جاه‌طلب، سریع‌گام، کارآفرین و خوب در انجام چند کار. در واقع شخصیت های مسلط در محل کار تمایل دارند با اعتماد به نفس ارتباط برقرار کنند و بر نتایج متمرکز باشند. برخی از شخصیت‌های مسلط دارای جذابیت و انرژی مثبتی هستند که آنها را به رهبران طبیعی تبدیل می‌کند. دیگران می توانند تفرقه افکن باشند، به دنبال قدرت باشند و مهارت های نرم کمتری مانند تنظیم هیجانی و گوش دادن فعال داشته باشند.

ویژگی های شخصیتی غالب در کار

ویژگی ها و نحوه برخورد شخصیت غالب در محل کار می تواند متفاوت از حالت عادی باشد. شخصیت‌های مسلط در محل کار نتیجه‌محور هستند و بر پیروزی تمرکز دارند. ماهیت رقابتی آنها آنها را به تولیدکنندگان برتر تبدیل می کند. آنها ممکن است در نقش فروش یا توسعه کسب و کار یا مسئولیت های مدیریتی یا نظارتی به خوبی عمل کنند، با توجه به اینکه مهارت های بین فردی قوی دارند. در حالی که شخصیت مسئولیت پذیر آنها اغلب آنها را در یک موقعیت قدرتمند در یک سازمان قرار می دهد، ممکن است به همان اندازه صاحب نقش یا حوزه خاصی باشند که آنها را برای دستیابی به نتایج مستقل بدون محدودیت در مدیریت روزانه تیم توانمند می کند.

شخصیت غالب در روابط کاری

داشتن شخصیتی مسلط در تیم کاری شما می تواند چالش برانگیز باشد، اما همچنین می تواند پاداش دهنده باشد. کارمندانی که شخصیت‌های غالب دارند، کمتر مردم را خشنود می‌کنند و می‌توانند در بررسی تمام جنبه‌های یک موضوع یا همه گزینه‌های موجود برای حل یک مشکل عالی باشند. روند آنها می تواند پرانرژی، سرگرم کننده و سازنده باشد و نیازی به تنش یا ترس نداشته باشد.

کارمندان با شخصیت غالب در موقعیت های رهبری راحت هستند. اگر آموزش و پشتیبانی مناسب را به آنها ارائه دهید، می توانند جزو محبوب ترین و موثرترین مدیران شرکت شما باشند. سبک رهبری آنها می تواند اعتماد به نفس را القا کند زیرا کارکنان زیردست آنها یاد می گیرند که به آنها اعتماد کنند و برای سبک ارتباط باز آنها ارزش قائل شوند. برای ایجاد یک محیط کاری سالم، باید لحن مثبتی ایجاد کنید، آموزش و منابع را ارائه دهید، مرزها را تعیین کنید و به شخصیت های مسلط فضایی برای درخشش بدهید.

آیا باید یک فرد مسلط را استخدام کنید؟

با داشتن ویژگی ها و نحوه برخورد شخصیت غالب آيا حضور این افراد برای کار مناسب است؟ ترکیب مناسب شخصیت ها می تواند پویا و انرژی زا باشد. اگر کارفرمایان هنگام استخدام یک شخصیت مسلط، ترکیب تیم خود را درک کنند، یک فرآیند مصاحبه کامل می‌تواند بینشی در مورد اینکه چگونه شخصیت یک نامزد خاص در تیم فعلی شما قرار می‌گیرد، ارائه دهد. ممکن است مشکلات احتمالی را مشاهده کنید، اما آنها ممکن است عنصر گمشده ای باشند که می تواند کارکنان شما را به سطح بعدی برساند.

شخصیت‌های مسلط یا تیپ D در نقش‌های مقتدر عالی هستند. آنها رهبران تیم، مدیران اجرایی، سخنرانان عمومی و مدیران حسابداری عالی هستند. موقعیت هایی که در آن دستاوردهای فردی اهمیت دارد. در نقش درست، یک نگرش قاطع و پیشرو می تواند به جای تخریب زیردستان، دیگران را برانگیزد.

با ایجاد یک پایه شغلی از اعضای تیم با بالاترین عملکرد، می توانید ببینید که چه ویژگی های شخصیتی برای هر نقش در سازمان شما بهترین کار را دارد. از آنجا، می‌توانید با استفاده از خطوط پایه برای مقایسه کاندیداها با بهترین عملکردها قبل از بررسی دستی متقاضیان و برگزاری مصاحبه، فرآیند استخدام را تسریع کنید.

چگونه یک کارمند مسلط را مدیریت کنیم؟

پس از استخدام مسئله دیگر این است که با وجود ویژگی ها و نحوه برخورد شخصیت غالب چگونه می توان آن ها را مدیریت کرد؟ مدیریت یک کارمند مسلط نیاز به ظرافت خاصی دارد. وقتی صحبت از روابط کاری به میان می آید، یک شخصیت غالب نتیجه گرا است و ممکن است به سرعت به ایرادات موجود در سیستم ها و رویه های موجود اشاره کند. آنها برای ایده های خود ارزش قائل هستند و می خواهند بدانند که آنها شنیده شده اند. در اینجا نحوه مدیریت کارمندان مسلط به روشی است که با نقاط قوت آنها سازگار است. به آنها در محدوده های تعیین شده استقلال بدهید. به آنها اجازه دهید تا کارها را به روش خودشان انجام دهند، اما در نظر بگیرید که چگونه این ممکن است بر سایر اعضای تیم تأثیر بگذارد.

نظرات سایر کارمندان را تشویق کنید. فضا را ایجاد کنید یا فرآیندهایی را اجرا کنید که اجازه می دهد ایده ها و صدای سایر کارمندان شنیده شود و مورد توجه قرار گیرد. اقتدار خود را به روش های غیر تقابلی ابراز کنید. آماده باشید تا به آنها یادآوری کنید جایگاه را بدانند.

نگاه نهایی بر ویژگی ها و نحوه برخورد شخصیت غالب

در حالی که یک شخصیت غالب اغلب با ویژگی های منفی پرخاشگری و دستکاری همراه است، ویژگی های مثبت بسیاری نیز وجود دارد که باید شناسایی شوند. افراد مسلط می توانند رهبران قوی، فداکار و هدف گرا باشند. اگر همزیستی با یک شخصیت مسلط را چالش برانگیز می دانید، تغییر سبک ارتباطی و تعیین مرزهای واضح می تواند کمک کننده باشد.

 

 

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا