احساسات در طول بارداری

در طول بارداری، تولد نوزاد و دوران بعد از ان، تغییرات در هورمون های بدن شما می تواند روی احساساتتان در بارداری اثرگذار باشد. واکنش های عاطفی نیز با تولد نوزاد جدید ناچارا وارد زندگی خانواده خواهد شد. ایده ی خوبی است که شما و همسرتان در مورد احساسات منفی و مثبتی که ممکن است ایجاد شوند صحبت کرده و شاید روی استراتژی هایی کار کنید که در صورت مشکل ساز شدن این احساسات بتوانند به شما کمک کنند. احساسات در طول بارداری پیچیده اند.

احساسات در طول بارداری و پیچیدگی آن ها

زنان اغلب در دوران بارداری می گویند احساساتشان تغییرات زیادی داشته و ثبات روحی ندارند. با این که این موضوع کمی پیچده است اما بسیار متداول می باشد. شاید این بالا و پایین ها هم مرتبط با تغییرات هورمونی در دوران بارداری باشد و هم مرتبط با تغییرات دیگر در بدن. وقتی مغز شما در حال دریافت اطلاعات زیادی می باشد عجیب نیست که در این دوران مشکلاتی را در وضعیت عاطفی خود تجربه کنید. از سلامت فیزیکی خودتان خود مراقبت کنید، خصوصا خواب و استراحت کافی داشته باشید، این کار به حفظ ثبات احساسات شما کمک می کند. صحبت کردن با زنان یا زوج های دیگر نیز می تواند باعث شود بفهمید شما در این تجربیات تنها نیستید. می توانید عضو یک گروه شده که بتواند به شما یک حمایت ثابت بدهد.

احساسات خیلی شدید یا خشونت زیاد می تواند نشانه ای از مشکلات روانی یا فیزیکی در طول بارداری باشد. هورمون ها یا فاکتورهای دیگر می توانند ریشه ی این مشکل باشند. پزشکتان ممکن است در صورت نیاز به شما بگوید به دنبال درمان های دیگر بروید.

احساسات در طول بارداری و تصمیم گیری

احساسات شما در طول بارداری

برخی افراد در زندگی انسان هایی بسیار عاطفی هستند. اغلب انتخاب ها و تصمیم گیری ان ها بر پایه ی احساسات و غریزه ی آن هاست. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید. اگر پزشکتان بخواهد انتخابی داشته باشید و پیشنهادهایی بر پایه ی خطرات متعدد برای شما بیان کند با این تصمیم گیری خیلی مشکل خواهید داشت. اما خیلی اوقات باید هردو احساسات و حقایق را در تصمیم گیری خود دخالت دهید. بنابراین سعی کنید یک حد تعادل پیدا کرده و برای تصمیمات مهم به خودتان کمی زمان دهید.

در مقابل برخی افراد اغلب تنها روی حقایق تکیه داشته و بر اساس آن تصمیم گیری می کنند. اما در طول بارداری احساساتی را تجربه می کنند که قبلا ان را حس نکرده بودند. اگر حس کردید اینطور است احساسات خود را تحلیل کرده و ببینید منخصصان چطور احساسات را گروه بندی می کنند. حالا بررسی کنید که آیا بهتر می توانید ان ها را درک کنید یا نه.

انواع متفاوت احساسات در طول بارداری

شاید در دوران بارداری در طی گذر از مسیر بارداری تا زایمان احساسات متفاوت و متعددی را تجربه کنید.

  • تعجب
احساسات شما در طول بارداری

بارداری شاید دوران عجیبی برای شما باشد یا خبرهایی که ممکن است در این دوران بشنوید؛ مانند اینکه پزشکتان به شما می گوید که شما دوقلو باردار هستید. تعجب و سورپرایز شدن می تواند روی افراد مختلف به شکل متفاوتی اثر بگذارد. برخی از یافتن چیز جدیدی که روی زندگی ان ها تاثیر می گذارد خوشحال می شوند. برخی دیگر ترجیح می دهند تمامی مراحل از قبل خوب برنامه ریزی شده باشند.

اگاه بودن از احتمال های ممکن، با خواندن کتاب یا دریافت اطلاعات از وب سایت های قابل اطمینان، احتمال این سورپرایز را برای شما کمتر خواهد کرد. حتی اگر درشرایط عادی از چیزهای غیرمنتظره لذت می برید اما باز هم بهتر است اماده باشید. زیرا در برخی شرایط مکن است نیاز به تصمیم گیری های سختی وجود داشته باشد.

  • لذت

تایید یک بارداری برنامه ریزی شده و خواسته خودتان می تواند حس لذت و شادابی زیادی برای شما همراه داشته باشد. در یک بارداری سالم این حس نشاط و لذت از شرایط برای شما ادامه خواهد داشت، حتی اگر با بعضی ناراحتی های فیزیکی در دوران بارداری مواجه باشید. برخی افراد دوست دارند عکس یا یادگارهایی از این دوران برای خود نگه دارند تا وقتی حس بدی داشتند این لحظات شادی برای آن ها یاداوری شود.

  • خشم

احساس عصبانیت در نتیجه ی تغییرات هورمونی در بارداری ایجاد شده و باعث بروز حس زودرنجی و عدم امنیت می شود. این ها می توانند ارتباط مستقیمی با همسر یا خانواده ی شما، همکاران یا دوستان، متخصص سلامت یا خودتان داشته باشند. ممکن است گاهی اوقات در طول بارداری به خاطر ناراحتی هایی که تجربه می کنید عصبانی و حساس شوید.

  • ترس از احساسات در طول بارداری

شاید آشکارترین ترس های متداول در طول زایمان و بارداری مرتبط با نگرانی های مشکلات احتمالی برای نوزاد باشد. نگرانی برای داشتن نوزادی بیمار یا معلول نمی تواند به راحتی کنار گذاشته شود اما اگاه بودن از خطرات اصلی می تواند به شما کمک کند. از پزشک خود بخواهید در مورد احتمال بروز مشکلاتی که نگران آن هستید برای شما توضیح دهد و در صورت نیاز مراقبت های لازم برای پیشگیری از ان انجام شود.

برخی زنان و حتی والدین ان ها، ترس از مرگ در زمان زایمان دارد اما این مورد بسیار نادر است، خصوصا اگر از خدمات سلامت مناسب بهره مند بوده و چک اپ های منظمی در زمان لازم داشته باشید.

ترس از زایمان خود نیز وجود دارد و یک اختلال روانی شناخته می شود. اگر فکر می کنید ممکن است در این بین آسیب ببینید شاید نیاز باشد به مشاور مراجعه کرده یا با پزشک متخصص خود صحبت های بیشتری در این رابطه داشته باشید و این می تواند احتمال زایمان موفق را افزایش دهد.

  • عشق

عشق، از جمله محبت، صمیمیت و تمایل فیزیکی ارتباطی قوی با هورمون اوکسی توسین دارد: هورمونی که آن را هورمون عشق می نامند. سطح اوکسی توسین انقباضات رحم در زایمان را بهبود می بخشد اما باید بدانید بعد از زایمان نیز در بدن هردو مادر و نوزاد وجود دارد.

یک زایمان بدون دارو و مستقیم باعث ارتباط و پیوندی قوی بین مادر و کودک شده و به ان ها حس نزدیکی می دهد. مشکلات زایمان می توانند این فرایند را به تاخیر بیندازند و برخی مادران نگران هستند فورا به کودک خود حس علاقه و تمایلی نداشته باشند اما اغلب این عشق به سرعت ایجاد می شود..

  • ناراحتی از احساسات در طول بارداری
احساسات شما در طول بارداری

ناراحتی می تواند نتیجه ی ناامیدی از برنامه هایی باشد که برای زایمان داشته اید یا در برخی موارد برای بیمار بودن کودک یا دیگر مشکلات در زمان بارداری. بهتر است همیشه بیشترین تلاش خود را کرده و در مقابل توقعات خود انعطاف پذیر باشید و در ذهن خود برنامه ای داشته باشید که اجازه ندهد از خودتان یا کودکتان کاملا ناامید شوید.

در بارداری و بعد از آن، ممکن است به بدشانسی های خود بسیار حساس شوید و تحت تاثیر خبرهای جدید قرار بگیرید. این واکنش بسیار عادی است.

منابع
nct.org.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا