خشم فرار و علائمی که نباید نادیده بگیرید

در این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با خشم فرار و علائمی که نباید نادیده بگیرید صحبت کنیم. ‌

خشم یکی از احساساتی است که در همه افراد می تواند ایجاد شود. در دنیایی که زندگی می کنیم ممکن است احساسات مختلفی توسط افراد ایجاد شده باشد. همه افراد مدیریت احساسات و خشم را یاد نگرفته اند. افراد باید بدانند که خشم فرار می تواند در مواقع مختلفی بروز کند. خشم می تواند ناشی از احساسات فرد نسبت به شخصی یا موقعیتی باشد که در آن قرار گرفته است. نکته ای که باید بدانید این است که خشم می تواند در مواقع مختلف به گونه های مختلفی ایجاد شود. در دنیایی که زندگی می کنیم احساسات می تواند به شکل مختلفی ایجاد شود.

برای مثال یک فردی که دارای احساست خشم است. ممکن است در زندگی خود آدمی صبور بوده باشد اما به علت یک سری مشکلات خشمگین شده باشد. برخی افراد هم هستند که ‌خشم را از ابتدای زندگی خود دارند. موضوعی که برای همه ما قابل بحث است این است که روان شناسان برای این گونه افراد راه حل های مختلفی را ایحاد می کنند.

خشم احساسی است که توسط بسیاری تجربه می شود و به اشکال مختلف بروز می کند

خشم احساسی است که توسط بسیاری تجربه می شود و به اشکال مختلف بروز می کند. در بعضی مواقع، افراد ممکن است ناامیدی، دلخوری یا خشم را تجربه کنند. در حالی که برخی از اشکال ظریف هستند، موارد دیگری پیامدهای ناخواسته ای را ایجاد می کنند. یک قسمت از عصبانیت فرار ممکن است غیرمنتظره باشد اما وقتی کسی به سرعت از خاطر یک چیز بزرگ یا کوچک ناراحت شود.

نکته ای در ارتباط با خشم فرار و علائمی که نباید نادیده بگیرید

این ممکن است باعث شود دیگران در اطراف آن ها ناراحت کننده نباشند در حالی که می ترسند کاری برای تحریک خشم انجام دهند. اگر به این مسئله پرداخته نشود و درمان نشود، ممکن است باعث بروز هیجانات شدیدی در بروز خشونت شود.

خشم فرار تعریف شده است

خشم فرار

یک قسمت از عصبانیت شدید که به طور ناگهانی و بدون هشدار ظاهر می شود، در بسیاری از شرایط به عنوان عصبانیت ناپایدار شناخته می شود. گاهی اوقات اتفاق می افتد و ممکن است فرد پس از گذشت لحظه به عصبانیت خود ادامه دهد. به عنوان مثال شخصی که هنگام رانندگی قطع می شود.

مثالی در ارتباط با این زمینه

راننده بوق خود را به شخصی که آن ها را قطع کرده بوق می زند اما پس از قطع شدن احتمالاً به دلیل عصبانیت مداوم از این عمل، این کار را ادامه خواهد داد. این احساس به عنوان یک نوع رفتار انفجاری ظاهر می شود که به طور ناگهانی اتفاق می افتد و همه را متعجب می کند.

علائم عاطفی و جسمی را تشخیص دهید

هر چند وقت یکبار ناراحت شوید به این معنی نیست که در کنترل خشم خود با مشکلاتی رو به رو هستید. هنگامی که توسط یک متخصص بهداشت روان ارزیابی می شود، آن ها به دنبال علائم جسمی و عاطفی خشم به همراه الگوهای رفتاری برای تعیین تشخیص اختلال خشم هستند.

نکته ای در ارتباط با خشم فرار و علائمی که نباید نادیده بگیرید

شناخت خشم ناپایدار ممکن است شامل خشم های شدید یا بیش از حد باشد که خود به خود رخ می دهد.

علائم عاطفی ممکن است فقط به عصبانیت محدود نباشد

علائم عاطفی ممکن است فقط به عصبانیت محدود نباشد اما ممکن است شامل اضطراب، تحریک پذیری و عصبانیت نیز باشد. ممکن است فردی از افکار خود غرق شود. برخی ممکن است در مدیریت یا سازماندهی افکار خود دچار مشکل شوند و یا حتی فکر کنند که به خود یا دیگران آسیب برسانند.

علائم جسمی ممکن است در بسیاری از افراد وجود داشته باشد

علائم جسمی ممکن است در بسیاری از افراد وجود داشته باشد، و ممکن است آن ها متوجه نشوند که علائم ناشی از عصبانیت است. این علائم باعث تغییراتی در بدن می شود که در صورت عدم درمان می تواند منجر به افزایش خطرات سلامتی شود. ‌علائم شناخته شده مربوط به عصبانیت شامل سردرد، گزگز، افزایش فشار خون، گرفتگی در قفسه سینه، فشار سر یا سینوس و خستگی است.

مسائل خشم حل نشده خطر اضطراب را افزایش می دهد

مسائل خشم حل نشده خطر اضطراب را افزایش می دهد و ممکن است اثرات کوتاه مدت و بلند مدت ایجاد کند. علائم در این مورد ممکن است شامل درد و تنش عضلانی، سرگیجه ، ضعف حافظه و تمرکز، سردرد، حالت تهوع و تنفس سریع باشد. اختلالات مزمن خواب، سکته مغزی و از دست دادن حافظه نیز ممکن است همراه با مشکلات رابطه ای ایجاد شود. به همین دلیل خشم فرار و علائمی که نباید نادیده بگیرید اهمیت زیادی دارد.

علل و عوامل خطر

خشم فرار

عوامل خشم ممکن است شامل یک فرد، یک موقعیت، یک مسئله شخصی یا یک رویداد از گذشته باشد. سو مصرف مواد یکی از عوامل شایع خشم فرار است. مردان به احتمال زیاد علائم مرتبط را نشان می دهند. برخی از آن ها ممکن است علائم خشم ناپایدار را در دوران کودکی یا نوجوانی نشان دهند.

نکته

ژنتیک، محیط زندگی و سابقه نگرانی از سلامت روان از دیگر عوامل خطرساز احتمالی هستند.

علت این شکل از خشم ناشناخته است

علت این شکل از خشم ناشناخته است اما عناصری وجود دارد که ممکن است در وجود آن نقش داشته باشد. ممکن است افرادی در خانه با دیگران زندگی کرده باشند که نمی دانسته اند چگونه احساسات خود را کنترل کنند و کجا سو استفاده فیزیکی و کلامی رخ داده است. کودکان ممکن است در معرض شرایط توهین آمیز یا خشونت آمیز قرار بگیرند و هرچه بزرگتر می شوند، ویژگی های مربوط به مشکلات خشم را نشان می دهند.

نکته ای درباره خشم فرار و علائمی که نباید نادیده بگیرید

عدم تعادل شیمیایی در مغز نیز دلیل مشکوکی است. برخی از آن ها ممکن است تفاوت هایی در شیمی مغز و عملکرد در مقایسه با دیگران بدون مشکل خشم داشته باشند.

عصبانیت و آسیب به خود

گاهی اوقات افراد در طی یک دوره عصبانیت غیر منطقی در معرض آسیب به خود یا صدمه زدن به دیگران هستند. چنین احساساتی ممکن است باعث خسارت در اموال، ایجاد مشکل در روابط شخصی یا اعمال خشونت آمیز علیه دیگران شود. متخصصان بهداشت روان معتقدند این نوع عصبانیت هرگز نباید قابل قبول باشد. مردم تشویق می شوند که به کمک حرفه ای مراجعه کنند یا با 911 تماس بگیرند.

به عنوان یک اختلال همزمان

افرادی که عصبانیت ناپایداری را ابراز می کنند ممکن است بمب های ساعتی را ببینند زیرا آن ها در عرض چند دقیقه موجی از خشم را به راه می اندازند وقتی کسی حرف اشتباهی می زند یا می گوید. وقتی این شکل از عصبانیت مداوم باشد، ممکن است نشانه هشدار دهنده یک اختلال روانی مرتبط با خشم باشد.

این شامل:

  • اختلال انفجاری متناوب (IED)
  • هنگامی که شخص دارای حداقل سه دوره انفجاری عصبانیت شناخته شود. به عنوان مثال می توان به شکستن اشیا، خشم جاده، خلق و خوی و سو. استفاده فیزیکی اشاره کرد.
  • اختلال در تنظیم بی نظمی خلق و خو (DMDD):
  • قسمت های شدید احساسی از طغیان، تحریک پذیری و عصبانیت. افراد ممکن است هر روز با خلق و خوی کوتاه مزاج عصبانی شوند و دچار انفجارهای شدید کلامی یا جسمی شوند. کودکان بیشتر از بزرگسالان با DMDD تشخیص داده می شوند.
  • اختلال شخصیت مرزی (BPD )
  • رفتار و خلق و خو به شدت ناپایدار است و افراد ممکن است رفتارهای بی پروا، تکانشی را با مشکلات کنترل احساسات نشان دهند. افراد ممکن است روابط ناپایدار دیگری را تجربه کنند.

برخی موقعیت ها در خشم فرار و علائمی که نباید نادیده بگیرید

موارد ذکر شده همچنین ممکن است با اختلالات اضطرابی یا افسردگی همراه باشد. افراد همچنین ممکن است رفتارهای خودکشی از خود بروز دهند یا فکر خودکشی داشته باشند. اگر به هر یک از این شرایط مشکوک هستید، نگرانی ها را با پزشک خود یا یک متخصص بهداشت روان مجاز بررسی کنید.

چگونه شرایط زندگی روزمره در معرض خطر است

خشم فرار

روابط بین فردی وقتی شخص غالباً عصبانی باشد، مختل می شود. چنین اقداماتی منجر به از بین رفتن روابط با دوستان و خانواده می شود و ممکن است درگیری های کلامی یا جسمی در بین دیگران باشد. عصبانیت ناپایدار شرایط را در محیط کار یا مدرسه با عوارضی که منجر به از دست دادن شغل یا تعلیق از مدرسه به دلیل رفتارهای انفجاری می شود، دشوار می کند.

افزایش احتمال بروز انفجارهای عصبانیت هنگامی که علائم خشم و افسردگی با هم مخلوط می شوند

افزایش احتمال بروز انفجارهای عصبانیت هنگامی که علائم خشم و افسردگی با هم مخلوط می شوند یا کسی در کنترل خلق و خوی خود مشکل دارد، افزایش می یابد. سو مصرف الکل و مواد ممکن است همراه با خطرات سلامتی مانند بیماری های قلبی، دیابت و زخم ها به یک مشکل تبدیل شود. ممکن است افراد احساس کنند که از دنیای اطرافشان عصبانی هستند، عمداً خود را آزار دهند.

زندگی روزمره برای هر کسی که دارای مسائل عاطفی مربوط به عصبانیت باشد یک مبارزه است

زندگی روزمره برای هر کسی که دارای مسائل عاطفی مربوط به عصبانیت باشد یک مبارزه است. در صورت اعتراف به مشکلات خشم و تشخیص ناتوانی در کنترل احساسات، می توانید وضعیت زندگی خود را بهبود ببخشید. دشوار است پذیرفت که در صورت نیاز به کمک نیاز دارد اما وقتی آماده شروع کار باشید همیشه در دسترس است. از این رو ما بررسی خشم فرار و علائمی که نباید نادیده بگیرید را کامل کردیم.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا