اعتقاد به تئوری های توطئه

 یکی از تعاریفی که در روان شناسی مورد بحث است در ارتباط با تئوری های مختلف است. تئوری ها در زمان های مختلف وجود داشته و روان شناسان و دانشمندان در سال های مختلف نظریاتی ارائه داده اند. در زمان های قدیم وقتی شخصی در هر زمینه ای نظریه ای را بیان می کرد هم مردم و هم سازمان های علمی کمتر آن را تایید می کردند. برای همین امر بیشتر تئوری ها اثباتشان تا به امروز طول کشیده است. در ادامه می ببینیم که چرا اعتقاد به تئوری های توطئه وجود دارد؟

برای مثال وقتی که فرد بتواند رفتار خود را در زمینه های مختلف بهبود بخشد می تواند توانایی‌اش خود را افزایش دهد. در ادامه می خواهیم ببینیم یادگیری رفتاری در افراد باعث چه چیزی می شود. شما ممکن است در بخشی از زندگی خود دچار مشکلاتی شده باشید اما این مشکلات قابل حل و اتمام است. مشکلات در افراد می تواند شامل بخش های مختلف باشد. برخی از افراد ممکن است به خاطر یک اتفاق دارای استرسی باشند اما این اتفاقات قابل حل است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا ما به تئوری های توطئه اعتقاد داریم؟ صحبت کنیم.

بیش از یک نفر از هر سه فرد اروپایی معتقدند که گرمایش زمین یک دروغ است.

بیش از یک نفر از هر سه فرد اروپایی معتقدند که گرمایش زمین یک دروغ است. 49 درصد نیویورکی ها معتقدند که دولت ایالات متحده در حملات 11 سپتامبر شریک بوده است. تنها در ترور جان اف کندی تقریباً 37 درصد از آمریکایی ها معتقدند که سازمان غذا و دارو (FDA) عمداً مردم را از دریافت داروهای طبیعی برای سرطان باز می دارد. نظریه های توطئه فوق العاده گسترده هستند و به نظر می رسد بخشی از همه جوامع مدرن و سنتی هستند. تحقیقات هنوز فرهنگی را که نوعی اعتقاد به توطئه ندارد، شناسایی نکرده است.

درک نظریه های توطئه

چرا ما به تئوری های توطئه اعتقاد داریم؟

دانشمندان علوم اجتماعی در مورد این که دقیقاً نظریه توطئه چیست، به توافق رسیدند. نگاهی به عناصر کلیدی نظریه توطئه کمک می کند تا روشن شود که چرا عصر رسانه های اجتماعی، افزایش مصرف اخبار و سردرگمی ناشی از همه گیری COVID-19 محیط مناسبی برای ظهور توطئه ها ایجاد کرد.

تئوری توطئه و توضیحات رویداد های مختلف

نظریه توطئه به عنوان نظریه ای تعریف می شود که توضیح استاندارد رویداد را رد می کند و در عوض گروه یا سازمانی پنهان را با توطئه محرمانه تصدیق می کند. نظریه های توطئه شامل این ایده است که گروه های قدرتمندی از مردم اقدامات مخفیانه ای را انجام می دهند که از نظر عمومی پنهان است. این ذاتاً به این معنی است که رد آن ها بسیار مشکل خواهد بود. به احتمال زیاد یک نظریه پرداز توطئه معتقد است که هرکسی که بخواهد نظریه خود را خنثی کند، خود درگیر آن است و خود بخشی از توطئه است.

پنج عنصر نظریه های توطئه

مطالعه روانشناسی نظریه های توطئه آن ها را به پنج عنصر اصلی تقسیم کرد:

  • فرض چگونگی ارتباط علّی افراد و رویدادها یا ایجاد الگویی
  • توطئه گران در اعمال خود عمدی هستند.
  • گروهی از بازیگران نادرست و بد در کنار هم به دنبال هدف هستند (توضیحات گرگ تنها با تعریف نظریه توطئه مطابقت ندارد)
  • تهدیدی برای آسیب رساندن به دیگران از سوی توطئه گران وجود دارد.
  • توطئه گران محرمانه عمل می کنند، این توضیح می دهد که چرا اغلب شواهد پراکنده وجود دارد و همچنین نمی توان آن ها را رد کرد.

نکته قابل توجه، اطلاعات بالا در واقع در سال 2017 منتشر شد، اگر چه به نظر می رسد توصیف مناسبی از وقایع جاری است.

نحوه گسترش نظریه های توطئه

چرا ما به تئوری های توطئه اعتقاد داریم؟

هیچ مدرکی مبنی بر وجود نظریه های توطئه در مقایسه با سایر دوره های زمانی وجود ندارد. ابزارهای بسیار بهتر و کارآمدتری برای تقویت هرگونه توطئه وجود دارد. هر ایده ای، صرف نظر از بی اساس بودن آن، اکنون می تواند با سرعت Wi-Fi حرکت کند. اینترنت به رسانه های اجتماعی و سایر منابع خبری اجازه می دهد تا هر گونه عقیده ای را منتشر کنند. از آن جا که بسترهای رسانه های اجتماعی، به ویژه برای بهینه سازی مشارکت کاربران طراحی شده اند، مشتریان بیشتر بر اساس علاقه نشان داده شده خود به یک سیستم اعتقادی از ایده استفاده می کنند. دیری نپایید، دو یا چند جریان موازی اطلاعات و تفسیرهای کاملاً متفاوت از رویدادها وجود دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

COVID-19 تقریباً از هر نظر زندگی ما را تغییر داد، از جمله باعث افزایش گسترده مصرف اخبار در همه اشکال-به ویژه رسانه های اجتماعی

اطلاعات مردم جهان درباره اعتقاد به تئوری های توطئه

یک نظرسنجی نشان داد که تقریباً 70 درصد از مردم در سراسر جهان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویروس کرونا مصرف اخبار خود را افزایش داده اند. بدیهی است که همه در تلاش بودند تا بفهمند این ویروس چگونه می تواند بر سلامتی، خانواده و مشاغل آن ها تأثیر بگذارد. این امر، همراه با سیستم مراقبت های بهداشتی مشمول مالیات، اضطراب بی حد و حصر و سوالات بی پاسخ بی شمار، باعث ایجاد خاکی مناسب برای آن جه سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را “اینفیدمی عظیم” نامیده است، شد. مصرف شده کاذب و یا دارای انگیزه سیاسی بوده است.

رونق صنعت تولید

جستجوی بسیار زیاد به صنعت تولید خبر رونق بخشید و در واقع اطلاعات فراوانی ارائه کرد، برخی از آن ها دقیق، برخی نادرست و برخی متناقض بودند. برای یک شخص غیرممکن دشوار بود که در چشم انداز اطلاعات حرکت کند و بداند به چه چیزی باید اعتقاد داشته باشد و چگونه راهنمایی قابل اطمینان پیدا کند. مطالعات نشان می دهد که اکثر اطلاعات مربوط به همه گیری صحیح بوده است، اما به نظر می رسد اخبار دروغ بیشتر به اشتراک گذاشته شده و بیشتر منتشر شده است. همانطور که می دانیم، در حال حاضر چندین نظریه توطئه ویژه در مورد همه گیری وجود دارد.

نظرسنجی مارس 2020 از ساکنان ایالات متحده نشان داد که از هر چهار آمریکایی یک نفر معتقد است که ویروس کرونا عمدا توسط دانشمندان توسعه یافته است

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یک زیر جمعیت قابل توجهی وجود دارد که معتقد است ویروس کرونا اصلا وجود ندارد و همه گیری همه گیر یک فریب است. ایده دیگری که در رسانه های اجتماعی مطرح شد این است که این آزمایش خود مردم را آلوده می کند و از مردم می خواهد از آزمایش امتناع کنند

آیا نظریه های توطئه را باور می کنید؟

کسانی که احساس می کنند طرد شده اند یا احساس تعلق ندارند، بیشتر به توطئه اعتقاد دارند. کسانی که احساس می کنند در وضعیتی هستند که در معرض تهدید هستند یا درآمد کمتری دارند نیز مستعد توطئه هستند. نمونه هایی از نظریه های توطئه را در ادامه می خواهیم بگوییم.

محاکمات افرادی به نام جادوگران سالم

چرا ما به تئوری های توطئه اعتقاد داریم؟

محاکمات جادوگران سالم نمونه ای عالی از قدرت نظریه های توطئه و احتمال پیامدهای کشنده است. محاکمه جادوگران سالم در سال 1692 زمانی آغاز شد که گروهی از زنان جوان در سالم، ماساچوست معتقد بودند که آن ها جن زده هستند و چندین زن دیگر را در زمینه جادوگری متهم کردند. در این دوره، افراد معمولی متقاعد شدند که همسایه های آن ها جادوگر هستند. این یک قصور کوتاه در قضاوت نبود؛ محاکمات بیش از یک سال ادامه یافت. این جادوگران فرضی در واقع توسط قاضی و هیئت منصفه محاکمه شدند و سی نفر از آن ها به اعدام محکوم شدند.

این یک نظریه توطئه است زیرا گروهی از مردم به این باور رسیدند که گروه قدرتمند دیگری با نیت شیطانی برای ایجاد آسیب همکاری می کنند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

در سال 1932، مطالعه ای بدون رضایت مردان سیاه پوست با هدف مشاهده اثرات طولانی مدت سفلیس آغاز شد. مردانی که در موسسه توسکی ثبت نام کرده بودند، سیفلیس داشتند و پزشکان درگیر به آن ها گفتند که تحت درمان هستند، اما هیچ درمانی دریافت نکردند. به بیماری اجازه داده شد بدن آن ها را خراب کنند و مردان عواقب جبران ناپذیری را متحمل شوند. این در حالی رخ داد که درمان سیفلیس، پنی سیلین، در دسترس بود.

تا سال 1972 ثابت شد که این اتفاق واقعاً رخ داده است. قبل از آن، تنها یک نظریه توطئه رایج بود که دانشمندان موسسه توسکی این اقدامات را علیه مردان سیاه پوست در آن منطقه تداوم بخشیده بودند.

چرا اعتقاد به تئوری های توطئه وجود دارد؟

نظریه های توطئه از برخی ویژگی های اساسی انسان بودن بهره می برند. ذهن انسان همیشه در تلاش است تا الگوهایی را بیابد و محیط خود را درک کند. انسان ها همواره به دنبال قبیله خود یا افرادی هستند که احساس می کنند با آن ها در ارتباط هستید. نظریه های توطئه بر آن ویژگی های انسانی تأثیر می گذارد. توضیحاتی را به ما ارائه می دهد که می تواند احساس امنیت بیشتری در ما ایجاد کند.

 
منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا