چگونه با افراد بی ادب برخورد کنیم

چگونه با افراد بی ادب برخورد کنیم؟ بدون شک در طول زندگی خود مجبور خواهید شد با افراد بی ادب و بدزبان برخورد داشته باشید. چه این فرد کسی کاملا غریبه باشد که در مغازه دیده اید، هم خانه ای شماست یا یک همکارتان، همیشه ممکن است کسی باشد که روی اعصاب شما می رود. با توجه به شرایطی که در آن قرار دارید استراتژی های متفاوتی برای برخورد با افراد مختلف وجود دارد.

اگر این فرد کسی است که عمدا شما را آزار می دهد یا بی ادبی او چیزی است که باید هر روز با آن برخورد داشته باشید، بهترین راه این است مستقیما در طی روالی روزانه با آن ها برخورد داشته باشید تا مانع از بروز دوباره ی این رفتار بی ادبانه شوید. اگر این فرد یک غریبه بوده و بی ادبی او برای شما اهمیتی ندارد و حس می کنید ارزشی ندارد برای او زمان بگذارید، شاید کار عاقلانه ای باشد که باهم از آن موقعیت دور شوید.

چگونه با افراد بی ادب برخورد کنیم؟

چگونه با افراد بی ادب برخورد کنیم

گزینه اول:

چگونه با افراد بی ادب برخورد کنیم؟ آرام بمانید. برخورد با فردی که بی ادبی کرده است در صورتی که شما عصبانی و پرخاشگر باشید فایده ای نخواهد داشت.

  • اگر بر اثر شنیدن جمله ی نادرست و بی ادبانه ای که او به شما گفته است احساس ناراحتی یا پریشانی دارید و کنترلی روی اعصاب خود دارید قبل از نزدیک شدن به فرد مقابل چند نفس عمیق بکشید. هرچه بیشتر ناراحت بوده و ذهنتان آشفته تر باشد احتمال کمتری وجود دارد که او بتواند حرف هایی که شما می زنید را بپذیرد.
  • به جای اینکه شما هم در واکنش به رفتار بد او بی ادبی کرده و شروع به فریاد کشیدن کنید از قبل برای چند لحظه با خودتان فکر کرده و ببینید می خواهید به او چه بگویید. اگر بتوانید نشان دهید که جمله ی بد او نتوانسته باعث ناراحتی و پریشانی شما شود به احتمال کمتری در واکنش دوباره با شما پرخاش و دعوا خواهد کرد. فرد بزرگ و بخشنده تر بودن یعنی اینکه شما اعتماد به نفس کافی داشته و قادرید احساساتتان را در کنترل خود نگه دارید.
  • هرگز با این فرد خود را درگیر هیچگونه دعوا و زد و خورد فیزیکی نکنید. این کار تنها باعث بدتر شدن وضعیت میان شما خواهد شد. اگر نگرانید که نتوانید خود را کنترل کرده و وارد دعوا می شوید دوست آرامی را با خود همراه کنید که بتواند در این بین شما را کنترل نماید.
چگونه با افراد بی ادب برخورد کنیم

گزینه ی دوم:

چگونه با افراد بی ادب برخورد کنیم؟ روراست و مستقیم حرف بزنید. سعی کنید حاشیه پردازی نکرده و فردی پرخاشگر نباشید. مستقیم موضوع اصلی را بیان کنید. درست مقابل فرد قرار بگیرید، ارتباط چشمی برقرار کنید، و مستقیم به سراغ موضوع اصلی رفته و بگویید چه کاری او کرده که باعث ناراحتی شما شده است. اگر آن فرد نداند که چه کار اشتباهی انجام داده و کدام رفتار یا حرفش درست نبوده است هرگز نمی تواند از اشتباهات خود درس بگیرد.

  • اگر در صفی که برای خرید هستید فردی مقابل شما آمده و بخواهد بدون نوبت جلو برود اینکه بخواهید آهی نمایش کشیده و با ان نارحتی خود را نشان دهید یا اینکه با چشمان خود به او خیره شوید به این امید که متوجه ناراحتی شما شود اصلا فایده ای نخواهد داشت. مستقیما او را مخاطب قرار داده و بگویید. “ببخشید، اما من فکر می کنم من در صف جلوی شما بودم ” یا اینکه ” متاسفم اما صف از ان طرف و از پشت سر من شروع می شود.”

گزینه ی سوم برای اینکه چگونه با افراد بی ادب برخورد کنیم؟

از شوخ طبعی خود استفاده کنید.اگر برای اینکه فردی که نسبت به شما بی ادبی کرده است را بخواهید جدی مخاطب خود قرار دهید احساس راحتی نمی کنید می تونید برای کاهش این فشار و راحت تر کردن جو از کمی شوخ طبعی خود کمک بگیرید.

  • اگر در مترو نشسته اید و کسی در کنارتان ساندویچ خود را با صدای بدی می خورد و باعث می شود شما احساس بدی پیدا کنید می توانید به او لبخند زده و ارام چیزی شبیه به این را بگویید. “خیلی خوبه، تو واقعا داری از خوردن ساندویچت لذت می بری. اینطور نیست؟ ” با لبخندی ملایم این حرف را بزنید. اگر با وجود گفته ی شما او متوجه منظورتان از این حرف نشد می توانید با چیزی شبیه به این حرفتان را ادامه دهید ” آیا دوست نداری کمی آرام تر و با صدای کمتر ساندویچت را بجوی؟ “
  • حتما باید مطمئن باشید شوخ طبعی شما حالت توهین یا پرخاشگری نداشته باشد و لحنی صمیمانه دارد. حالتی دوستانه داشته و لبخند بزنید. شاید بخواهید جمله ی شما شبیه به جکی به نظر برسد که هردو به آن بخندید، نه یک جمله ی خسته کننده که باعث عصبانیت فرد مقابل شما شود.

گزینه ی چهارم.

چگونه با افراد بی ادب برخورد کنیم؟ حتما شما مودب باشید.بهترین راه برای مبارزه با بی ادبی استفاده از مهربانی است. شما فرد بزرگتر بوده و کاری نکنید او را تا سطحی ببرید که در مقابل شما از خود بی ادبی نشان دهد.

  • تن صدای خود را پایین نگه داشته و لحنی محترمانه داشته باشید. لبخند بزنید. سعی کنید مسائل را از نقطه نظر خود یا دیدگاهی واقع گرایانه مطرح کنید تا فرد مقابل شما حالت تدافعی به خود نگیرد.
  • از عباراتی مانند متشکرم و یا لطفا استفاده کنید. برای مثال سعی کنید بگویید “لطفا این رفتار را کنار بگذارد. از نظر من این کار بی ادبی و آزاردهنده است. از نظر من این رفتار تو اصلا درست نیست” یا “اصلا نیازی نیست در اینجا از این جملات (پرخاشگرانه، بی ادبانه، آزاردهنده و…) استفاده کنی. خیلی از تو ممنونم.”
  • گاهی از اوقات افراد بی ادب ممکن است رفتاری داشته باشند که باعث آزار شما می شود. شاید این بی ادبی گریه کردن برای دریافت کمک باشد یا اینکه ان ها به دنبال یک گوش شنوا و فردی برای همدردی می گردند. اگر این فرد را به اندازه ی کافی خوب می شناسید از او بپرسید آیا چیزی باعث ناراحتی و رنجش او شده است و یا اینکه آیا به کمکی نیاز دارد. مطمئن باشید لحن شما اصلا نباید نیش دار و طعنه آمیز باشد. سعی کنید چیزی شبیه به این را بگویید “من حس می کنم تو اخیرا خیلی (پرتنش، عصبی، بی قرار و…) به نظر می رسی. آیا همه چیز مرتب است؟ آیا کاری هست که بتوانم برای کمک به تو انجام دهم؟

گزینه ی پنجم که بدانیم چگونه با افراد بی ادب برخورد کنیم؟

مکالمه ای با تمدن داشته باشید. اگر شخص باعث آزار دیدن خود شما شده یا چیزی گفته است که شدیدا با ان مخالف هستید، با حفظ ادب و احترام نظر خود را بیان کرده و یا از او بپرسید چرا این رفتار را داشته است.

  • سعی کنید با گفتن چیزی شبیه به این دیدگاه او را درک کنید “من متوجه شدم حرفی که تو الان زدی بی ادبانه و بی احترامی بوده است… چه چیزی باعث شد تو این حرف را به زبان بیاوری؟ ” این کار می تواند احتمال داشتن مکالمه یا بحثی سالم را زیاد کند. اما سعی کنید بحث شما از کنترلتان خارج نشود.
  • اگر صحبت شما تبدیل به بحثی داغ شد و فرد مقابل به بی ادبی و بی احترامی خود ادامه داد از او دور شوید. باید بدانید شما هرکاری که می توانستید را انجام دادید و حالا دیگر او را رها کنید.
  • به یاد داشته باشید که برخی افراد روی نظریات خود ثابت قدم و تغییرناپذیر هستند. البته ممکن نیست همه ی افراد در مورد همه چیز با هم موافق باشند و حتی گاهی با وجودی که تلاشتان را کرده اید نخواهید توانست ذهنیت فرد مقابلتان را تغییر دهید.
چگونه با افراد بی ادب برخورد کنیم | مرکز مشاوره همکده

گزینه ی ششم:

از جملات “من” استفاده کنید. جملات “تو” تقصیر را نشان داده و شنونده را متهم می کنند و این باعث می شود او حالت تدافعی به خود بگیرد. به جای آن برای او توضیح دهید کارهایش برای شما چه احساسی را ایجاد می کنند.

  • اگر یکی از خویشاوندان شما مرتبا جمله ای در مورد وزنتان می گوید چیزی مانند این را امتحان کنید “وقتی تو این حرف ها را در مورد بدن من می زنی من احساس بدی نسبت به خودم پیدا می کنم” نه اینکه بگویید “تو خیلی فرد بی ادب و بددهانی هستی”.

گزینه ی هفتم برای اینکه بدانیم چگونه با افراد بی ادب برخورد کنیم؟

در جایی با او خصوصی صحبت کنید.هیچ کس دوست ندارد در مقابل دیگران بیان شود که اشتباهی کرده است.

  • همچنین صحبت کردن در جایی خصوصی باعث می شود دوستان دیگر در بحث بین شما جانب داری نکنند، کاری که باعث بدتر شدن شرایط گشته و می تواند فاصله ای عمیق میان گروه دوستانتان ایجاد کند.

گزینه ی هشتم:

زیاد در مورد آن شرایط فکر نکنید.اگر با فردی در مورد رفتار نادرستش صحبت کرده و چیزی برای او تغییر نکرد باید بپذیرید تا جایی که می توانستید تلاش خود را برای بهبود روابطتتان انجام داده اید.

  • اگر فردی می خواهد بی ادب باشید شما نمی تواند او را مودب کنید و تغییر دادن او اصلا بر عهده ی شما نیست. در حقیقت سعی کردن زیاد برای اجبار به ایجاد تغییر در رفتار فردی اغلب باعث می شود او به جای بهتر شدن رفتار بدتری داشته باشد. گاهی شما مجبورید بی ادبی دیگران را بپذیرید، بفهمید این تقصیر شما نیست و بگذارید خودشان راه حلی پیدا کنند.

بی توجهی کردن به فرد

چگونه با افراد بی ادب برخورد کنیم

گزینه اول: ارتباط مستقیم چشمی را قطع کنید. زمانی که ارتباط چشمی برقرار می کنید در واقع فرد را تصدیق کرده و برای کارهای او ارزش قائل می شوید. نگاه خود را از او گرفته و به چیزی دیگر در جایی دور خیره شوید.

  • به سمت پایین و به زمین نگاه نکنید. این نوع زبان بدن نشانه ی عدم اعتماد به نفس و مطیع بودن است. نگاه خود را بالا و ثابت نگه دارید تا حس کند کاملا او را در کنترل خود گرفته اید.

گزینه ی دوم: بدن خود را به سمت دیگری برگردانید. شما تنها از طریق زبان بدن خود می توانید مفاهیم زیادی را منتقل کنید. شانه ها و پاهای خود را به سمت مخالف برگردانید. دست هایتان را بسته و مقابل بدن خود نگه دارید.

گزینه ی سوم: از او دور شوید. اگر ممکن است در مسیر مخالف به سرعت از او دور شده و به عقب نگاه نکنید. در زمان راه رفتن صاف ایستاده و با اعتماد به نفس بایستید.

  • اگر احساس عصبانیت دارید قبل از رفتن چیزی نگویید. واکنش های خود را تا حد ممکن کوتاه نگه دارید. این کارتان نشان می دهد شما حرف های ان فرد را شنیده اید اما با آن موافق نیستی. تنها می توانید قبل از رفتن و دور شدن چیزی شبیه به این بگویید “باشه” یا “من نمی دونم”
  • اگر این فرد کسی است که می دانید دوباره هم با او در ارتباط خواهید بود، مانند همکار یا یک دوست، دور شدن از او برای چند دقیقه باعث می شود فضای لازم برای آرام شدن را داشته باشد. این امید هست که وقتی دوباره همدیگر را دیدید او رفتار خود را تغییر داده باشد.
منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا