درمان متقابل والدین و فرزندان چیست؟

بر اساس گزارش PCIT International، درمان متقابل والدین و فرزندان (PCIT) “یک درمان مبتنی بر شواهد برای کودکان خردسال با مشکلات رفتاری است که از طریق جلسات” کوچینگ “انجام می شود.” والدین و کودک در حالی که درمانگر مشاهده می کند، در یک اتاق بازی شرکت می کنند.

فرزندان نیاز به مراقبت های ویژه دارند. در دنیایی که زندگی می کنیم مشکلات بسیاری وجود دارد. خصوصا امروزه و به علت وجود بیماری همه گیری افراد دچار مشکلات فراوانی می شوند. نکته ای که باید بدانید این است که خانواده ها باید مراقب فرزندان خود باشند. فرزندان خصوصا در سن های ۶ تا ٨ سالگی نیازمند مراقبت توسط والدین هستند. درمان ها در فرزندان می تواند از طریق راه های مختلفی ایجاد شود. روان شناسان و مشاوران راه حل های مختلف این درمان ها را ارائه داده اند. بهتر است که همزمان با این درمان ها والدین خود نیز با مشاور مشورت کنند. در ادامه می خواهیم ببینیم که درمان متقابل والدین و فرزندان چیست؟ درمان ها نیز انواع مختلفی دارد.

نکته ای در رابطه با این زمینه

اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درمان متقابل والدین و فرزندان چیست؟ صحبت کنیم.

درمان متقابل والدین و فرزندان چیست؟

درمان متقابل والدین و فرزندان چیست؟

بر اساس گزارش PCIT International، درمان متقابل والدین و کودکان (PCIT) “یک درمان مبتنی بر شواهد برای کودکان خردسال با مشکلات رفتاری است که از طریق جلسات” کوچینگ “انجام می شود.” والدین و کودک در حالی که درمانگر مشاهده می کند، در یک اتاق بازی شرکت می کنند. این عملیات می تواند از طریق آینه یک طرفه و چه از طریق ویدئو کنفرانس زنده برگزار شود. علاوه بر این، والدین از بلوتوث یا دستگاه هدفون استفاده می کنند که به درمانگر اجازه می دهد در زمان واقعی بازخورد و پیشنهاداتی در مورد نحوه واکنش والدین به رفتار کودک و تسهیل دلبستگی مثبت ارائه دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شواهد گسترده ای برای اثربخشی PCIT برای مسائل عاطفی و رفتاری کودکان وجود دارد. درمان متقابل والدین و فرزندان (PCIT) “یک درمان مبتنی بر شواهد برای کودکان خردسال با مشکلات رفتاری است که از طریق جلسات” کوچینگ “انجام می شود.”

طرح درمان متقابل والدین و فرزندان

PCIT در دو مرحله انجام می شود. ابتدا، درمانگر بر ایجاد رابطه مثبت بین والدین و فرزند تأکید می کند. دوم، درمانگر والدین را در ایجاد مهارت های ارتباطی موثر، با استفاده از لحنی آرام برای کاهش تنش در مواقع ضروری و ایجاد اعتماد و امنیت بین کودک و والدین راهنمایی می کند. بهبود رابطه بین والدین و فرزند، شدت و دفعات طغیان های رفتاری را کاهش می دهد، زیرا والدین بهتر می توانند با آرامش پاسخ دهند و کودک را از تنش خارج کنند. به نوبه خود ، کودک به والدین اعتماد می کند تا نیازهای آن ها را برآورده کند.

خانواده ها اغلب خود را در چرخه های ناکارآمد می بینند که والدین نسبت به رفتار کودک به گونه ای واکنش نشان می دهند که کودک را تشدید می کند و رفتارهای منفی جلب توجه را تقویت می کند. در مرحله اول PCIT، والدین یاد می گیرند که چگونه این چرخه را بشکنند و الگویی از تعاملات سالم تر و مثبت تر ایجاد کنند.

مرحله دوم PCIT

مرحله دوم PCIT مهارت ها و تکنیک های خاصی را برای والدین به منظور رسیدگی سالم به رفتارهای مشکل ساز و ایجاد مرزهای روشن، سازگار و منطقی با فرزندان خود آموزش می دهد. هدف این است که رفتارهای بهبود یافته در کودک و پاسخ های سالم تر و منظم تر از طرف والدین نشان داده شود. PCIT محدود به تعداد مشخصی از جلسات نیست. با این حال، رژیم های درمانی موثرمی توانند به مدت 12 هفته، 2 مورد با بسیاری از رژیمهای درمانی از 12 تا 20 جلسه ادامه داشته باشند.

تکنیک درمان متقابل والدین و فرزندان

درمان متقابل والدین و فرزندان چیست؟

راه اندازی دفتر PCIT به طور معمول شامل یک فضای بازی برای والدین و کودک، با یک اتاق جداگانه (یا پشت آینه یا متصل از طریق ویدئو زنده)، و همچنین یک نقطه زمان بندی است. PCIT International توصیه می کند که فضای تایم اوت از منطقه بازی جدا باشد. در طول یک جلسه PCIT، درمانگر تعامل مثبت بین والدین و کودک را هدایت می کند. همچنین خانواده ها در بین جلسات تکلیف خود را تکمیل می کنند تا مهارت های آموخته شده را تقویت کرده، رفتارهای مشکل ساز را تقویت کرده و دلبستگی سالم را تقویت کنند.

آموزش به والدین برای درمان متقابل

در مرحله اول درمان PCIT، به والدین آموزش داده می شود که مهارت های PRIDE را هنگام تعامل با فرزند خود پیاده کنند: ستایش کودک، بازتاب رفتار کودک، تقلید رفتار مثبت کودک، توصیف یا روایت رفتار کودک و تعامل با اشتیاق با کودک. در مرحله دوم، والدین یاد می گیرند که دستورات را به طور م makeثر اجرا کنند و انتظارات ثابتی را از کودک نشان دهند. بهبود تنظیم هیجان و ارتباطات در والدین و کودک منجر به تعاملات مثبت و روابط سالم تر در خانواده می شود

درمان متقابل والدین و کودکان یک روش “کمک گروهی” برای “اصلاح” رفتار نیست ، بلکه یک مداخله عمیق است که همچنین در وهله اول به آنچه ممکن است باعث ایجاد مشکل شود ، می پردازد.

درمان متقابل والدین با کودک چه کمکی می تواند بکند

تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی PCIT در کودکان 14 ماهه وجود دارد. 5 علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که کودکان با تشخیص های مختلف، از جمله اختلال نقص توجه یا بیش فعالی،  اوتیسم،  اختلال نافرمانی مخالف،  و اضطراب می تواند از PCIT بهره مند شود. از آن جا که PCIT بر نگرانی های رفتاری فوری و آشکار کودک و مسائل دلبستگی و پویایی رابطه تأکید می کند، دلیل فوری مراجعه و مسائل اساسی ایجاد کننده این مشکلات را مورد بررسی قرار می دهد.

بنابراین، این یک روش “BAND-AID” برای “اصلاح” یک رفتار نیست، بلکه یک مداخله عمیق است که همچنین در وهله اول به آن چه ممکن است باعث ایجاد مشکل شود، می پردازد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

والدین نه تنها می توانند نحوه ارتباط موثر با فرزندان خود و آموزش رعایت اصول را بیاموزند، بلکه می توانند همزمان دلبستگی ایمن تری را تقویت کنند.

مواردی که باید در نظر گرفت

اگر احساس می کنید که تحت فشار هستید و از رفتار کودک خود مطمئن نیستید که آیا روش فرزندپروری شما به طور موثر این مشکلات را برطرف می کند، ممکن است PCIT را مداخله ای برای خانواده خود در نظر بگیرید. اگر فرزند شما دارای یک درمانگر انفرادی است اما شما احساس می کنید که پویایی خانواده وجود دارد که باید به آن توجه شود، PCIT ممکن است برای حل این مسائل مناسب باشد.

PCIT مستلزم مشارکت والدین در درمان است، بنابراین قرار ملاقات ها باید زمانی برنامه ریزی شود که والدین بتوانند با فرزند خود در ملاقات باشند و در طول جلسه شرکت کنند.

چه طور باید شروع کرد؟

PCIT International دارای فهرست راهنمای درمانگران PCIT در سراسر جهان است و می تواند اطلاعاتی را در مورد ارائه دهندگان خدمات در منطقه جغرافیایی شما به شما ارائه دهد. متخصص اطفال فرزند شما همچنین ممکن است لیستی از ارائه دهندگان را که برای مشکلات خاص شما توصیه می کنند، داشته باشد. اگر هیچ ارائه دهنده ای در نزدیکی شما وجود ندارد، نگران نباشید. خوشبختانه، PCIT را می توان به طور موثر از طریق سلامت از راه دور اداره کرد، تا زمانی که درمانگر مجوز فعالیت در محل زندگی شما را داشته باشد، می توانید بدون مراجعه به مطب وی خدمات دریافت کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درمانگر به احتمال زیاد می خواهد مصاحبه ای را برای جمع آوری اطلاعات در مورد سابقه و پویایی خانواده فرزند شما انجام دهد. لطفاً به خاطر داشته باشید که درمانگر برای قضاوت در مورد شما به عنوان والدین نیست بلکه به شما کمک می کند تا تغییرات مثبتی را در خانواده خود ایجاد کنید.

جست و جوی درمان برای کودکان

درمان متقابل والدین و فرزندان چیست؟

هنگامی که برای فرزند خود به دنبال درمان هستید، احساس می کنید که یک والد بد هستید، و مهم است که این نگرانی ها را با درمانگر خود مطرح کنید. احساس تدافعی می تواند مانع درمان شود و حتی بهترین والدین گاهی اوقات به حمایت نیاز دارند. درمانگر شما اطلاعاتی در مورد روند آن ها و جزئیات خاص برنامه درمانی شما به شما می دهد. ارتباطات باز کلید پیشرفت است، بنابراین هر گونه سوال یا نگرانی دارید.

PCIT یک رویکرد مورد احترام عمومی برای مشکلات رفتاری کودکان است، زیرا هم مشکلات کودک و هم پویایی ها و سیستم های اساسی را که ممکن است آن ها را تقویت کند، برطرف می کند. کودکان با دفترچه راهنما همراه نیستند و PCIT می تواند به والدین در یادگیری مهارت های موثر برای تقویت رفتارهای ترجیحی و ایجاد دلبستگی سالم با فرزندان خود کمک کند.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا