حافظه سازگار با خلق و خو چیست و چه چیزی می تواند به ما بیاموزد؟

حافظه مهم ترین بخش در ذهن و مغز افراد است. برای آن که حافظه خود را تقویت کنیم نیاز است راه حل های مختلفی را انجام دهیم. این راه حل ها می تواند انواع مختلفی داشته باشد. برخی از افراد هستند که برای تقویت حافظه خود از مواد غذایی مختلف استفاده می کنند. حافظه می تواند باعث تقویت ذهن شما و فعالیت های کاری شما شود. شما باید سعی کنید همیشه حافظه خود را قوی نگه دارید. در مقاله های قبل در ارتباط با انواع حافظه صحبت کردیم.  در ادامه این مقاله می خواهیم بگوییم که حافظه سازگار با خلق و خو چیست و چه چیزی می تواند به ما بیاموزد؟  چیست.

انواع حافظه در دنیا وجود دارد. بخش های مختلف حافظه می تواند روی قسمت های مختلفی از بدن تاثیر بگذارد. برخی افراد هستند که در طول دوران مختلف دچار مشکلات حافظه می شوند. مشکلات حافظه می تواند بسیار آسیب زا باشد. در روان شناسی مشاوران و متخصصان معمولا برای افراد از داروها یا روش هایی برای تقویت حافظه استفاده می کنند. برای همین امر هم است که معمولا همه باید تلاش کنند مشکلات حافظه را در خود بهبود بخشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با حافظه سازگار با خلق و خو چیست و چه چیزی می تواند به ما بیاموزد؟ صحبت کنیم.

حافظه شما فقط یک مفهوم یکپارچه نیست.

حافظه شما فقط یک مفهوم یکپارچه نیست. اگر می خواهید تصویر کامل تری را ببینید، شاخه های زیادی از حافظه باید مطالعه شود. در این مقاله، ما به تأثیر حافظه سازگار خلق و خوی می پردازیم و می بینیم که چیست. سپس، ما روش‌ های دیگری را که احساسات می توانند بر حافظه شما تأثیر بگذارند، مورد بحث قرار می دهیم.

آیا حافظه دارای روحیه سازگار با خلق و خو است؟

حافظه سازگار با خلق و خو چیست و چه چیزی می تواند به ما بیاموزد؟

اثر همخوانی خلق و خو زمانی است که بتوانید چیزی را که برای شما اتفاق افتاده است به خاطر بیاورید اگر حافظه با وضعیت فعلی شما مطابقت داشته باشد. به عبارت دیگر، اگر غمگین هستید، خاطرات غم انگیز را به یاد می آورید، اگر خوشحال هستید، خاطرات خوش و غیره. این می تواند یک چرخه سخت برای شکستن ایجاد کند. اگر افسرده هستید، خاطرات افسردگی را به خاطر می آورید و این باعث افسردگی بیشتر شما می شود. منطقی است که احساساتی که در طول یک تجربه دارید می تواند بر نحوه به یاد آوردن آن تأثیر بگذارد. اگر از وقوع یک رویداد خوشحال هستید، به احتمال زیاد آن را از نظر مثبت به خاطر می آورید.

نکته ای در ارتباط با حافظه سازگار با خلق و خو

احساسات می توانند از راه های مختلف روی رمزگذاری حافظه شما تأثیر بگذارند، از جمله این که آیا می توان حافظه را به یاد آورد یا خیر.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

بیایید به مطالعه گوردون باور در سال 1981 نگاه کنیم، که ابتدا ایده تأثیر همخوانی خلق و خو را پیشنهاد کرد. این مطالعه دارای موضوعاتی بود و مشخص شد که آن ها می توانند رویدادهایی را به یاد آورند که حالت احساسی مشابهی با حال و هوای فعلی آن ها دارد. اگر سوژه آزرده خاطر بود، ممکن است خاطرات دیگری را که در آن آزرده شده بودند به خاطر بیاورند. این همچنین به شما کمک می کند تا اخبار خاصی را به خاطر بسپارید. اگر افسرده هستید، ممکن است اخبار منفی را بیشتر از آن چه ممکن است مثبت باشید به خاطر بسپارید.

چرا احساسات ما بر حافظه شما تأثیر می گذارد؟

با بسیاری از ویژگی های عجیب و غریب در انسان، پاسخ معمولا این است که این چیزی بود که ما برای بقای خود در روزهای ماقبل تاریخ استفاده می کردیم.

به خاطر سپردن یک خاطره احساسی در حافظه سازگار با خلق و خو

حافظه سازگار با خلق و خو چیست و چه چیزی می تواند به ما بیاموزد؟

 خاطرات منفی می تواند مانع از خطر شدن ما شود، در حالی که خاطرات شاد به ما احساس راحتی می دهد و ما را تشویق می کند که به خطر نرویم.

چگونه مغز ما حافظه عاطفی را رمزگذاری می کند؟

وقتی صحبت از تحقیق می شود، مشخص شده است که مغز ما روی محرک های احساسی تمرکز می کند. در یک مطالعه، تصاویر به شرکت کنندگان نشان داده شد. برخی از نظر احساسی خنثی بودند، در حالی که به برخی دیگر تصاویری از یک جراحت نشان داده شد. این مطالعه نشان داد که وقتی افراد به عکس های مصدوم نگاه می کردند، به احتمال زیاد آن ها را به خاطر می آوردند. ما همچنین باید این واقعیت را در نظر بگیریم که مغز ما هر روز شاهد چیزهای زیادی است. ما صدها روز در جایی زندگی می کنیم که اتفاقات کمی می افتد و سپس یک خاطره فوق العاده احساسی رخ می دهد. این خود را از زندگی روزمره ما متمایز می کند و به ما امکان می دهد آن را بهتر به خاطر بیاوریم.

احساسات و مغز در حافظه سازگار با خلق و خو

همان طور که ممکن است تصور کنید، مغز یک اندام مرموز است. جنبه های زیادی در مورد مغز وجود دارد که ما هنوز نمی دانیم  و این که چگونه مغز شما احساسات را پردازش می کند و به یاد می آورد چیزی است که هنوز به طور کامل درک نشده است. با این حال ، علم فعلی که ما می شناسیم سرنخ هایی به ما می دهد. دو ناحیه از مغز وجود دارد که ممکن است نقش مهمی را ایفا کنند، زیرا آن ها احساسات و خاطرات را پردازش می کنند. این ها به عنوان هیپوکامپ و مناطق آمیگدال شناخته می شوند. از آن جا که آن ها خاطرات و احساسات را پردازش می کنند، ممکن است یک فرض مطمئن وجود داشته باشد که بین این دو مفهوم ارتباطی وجود دارد و این بخش ها باعث می شوند که ما همانطور که انجام می دهیم خاطرات احساسی را به خاطر بیاوریم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یک پیشنهاد این است که آمیگدال به تعدیل نحوه عملکرد هیپوکامپ کمک می کند. این می تواند بر نحوه شکل گیری خاطرات جدید تأثیر بگذارد.

نحوه تمرین و بازیابی خاطرات

احساسات می توانند رویدادهای رخ داده را به تجربه ای کاملاً متفاوت تبدیل کنند. با این حال، همان طور که این مقاله به شما گفته است، حال و هوایی که در آن هستید می تواند بر نحوه یادآوری این خاطرات تأثیر بگذارد. اگر در تعطیلات هستید، می توانید سایر خاطرات خوب تعطیلات را بهتر به خاطر بسپارید. این احساس شادی بیشتری به شما می دهد که بدانید خاطراتی که به خاطر می آورید خوشایند هستند و تعطیلات را افزایش می دهد.

نکته ای در ارتباط با حافظه سازگار با خلق و خو

در همین حال، یک تجربه بد می تواند یک چرخه غم را ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر یکی از بستگان شما بمیرد، ممکن است تمام تلفات دیگری را که در زندگی خود تجربه کرده اید به خاطر بیاورید و این می تواند شما را حتی بیشتر احساساتی کند. خلق و خوی شما واقعاً بر آن چه می توانید به یاد بیاورید تأثیر می گذارد و ثابت می کند که توانایی ما در به خاطر آوردن خاطرات خنثی نیست. آزمایش های متعددی برای اثبات این پدیده انجام شد. یکی آزمایش دانشگاه کلارک بود. در آن، حالات شرکت کنندگان از طریق حالات مختلف صورت به طور مصنوعی تغییر کرد.

حال و هوای محرک ها در حافظه سازگار با خلق و خو

حافظه سازگار با خلق و خو چیست و چه چیزی می تواند به ما بیاموزد؟

حال و هوای محرک ها و به آن چه که فکر می کنید تنها چیزی که ممکن است لازم باشد یک إحساس خوشایند داشته باشید، مانند حالت چهره که با آن احساس همراه است. به عنوان مثال، اگر به چهره های شاد نگاه کنید، ممکن است شادتر باشید و برعکس. این همچنین به حمایت از این نظریه کمک می کند که یادآوری برخی خاطرات بستگی به روحیه شما دارد. افراد می توانستند به خاطرات خاصی دسترسی پیدا کنند، زیرا قادر بودند احساسات خود را تغییر دهند.

تاثیر حافظه سازگار با خلق و خو بر تعصب افراد

به نظر می رسد جانبداری محو کننده شامل خاطرات خاصی است که در نهایت فراموش می کنیم. این زمانی است که یاد می گیریم چگونه خاطرات منفی را فراموش کنیم و به جای آن روی خاطرات مثبت تمرکز کنیم. بسیاری از مردم ممکن است به گذشته نگاه کنند و فکر کنند همه چیز در آن زمان بهتر بود و در زمان حال دیگر همه چیز خوب نیست. 

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا