ترس مزمن چیست؟

در صورت بروز ترس مزمن ممکن است استرس و تنش زیادی در بدن شما باقی بماند و عوارض زیادی را بر روی ذهن و سلامت شما بگذارد. اگر چه بروز ترس یک احساس طبیعی در انسان است که باعث تپش قلب، گشاد شدن مردمک ها و تنش بدن شما می شود. اما کنار آمدن و زندگی با ترس مزمن می تواند با عوارض مختلفی همراه باشد.

ترس توسط یک عامل تهدید کننده ایجاد می شود. این محرک به بدن شما سیگنال می دهد که با واکنش جنگ یا گریز پاسخ دهد و در صورت وجود یک تهدید واقعی شما را سالم نگه می دارد. با این حال، ترس مزمن می تواند ناتوان کننده باشد و تمام فعالیت های روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو شناخت علائم ترس مزمن و راه های مقابله با آن برای پیشگیری از بروز عوارض احتمالی ناشی از ترس مزمن بسیار مهم و ضروری است. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده ، هر آنچه که باید در مورد بروز و علل ترس مزمن را مورد بررسی قرار دهیم.

ترس مزمن چیست؟

ترس باعث بروز یکسری فرایند های مختلف در بدن می شود. اما در ترس مزمن همه این فرآیندها به ندرت متوقف می شوند. سیستم های حسی بدن به مغز هشدار می دهد و همین امر منجر به افزایش تحریک مغز، ترس و اضطراب می شود.

بررسی ها نشان می دهد در هنگام بروز استرس سه عامل منجر به ترس بیش از حد می شوند:

  • هشدار: در مواقع بروز نگرانی، بدن شما برای تهدید آماده می شود و آن را به عنوان استرس تشخیص می دهد. در این شرایط بدن شما با ترشح هورمون های استرس سیستم عصبی بدن را تحریک می کنند.
  • مقاومت: هورمون های استرس در این مرحله تثبیت می شوند، اما انرژی کمی برای شما باقی می ماند. همچنین مکانیسم دفاعی شما کمتر شده و همین امر منجر می شود که دوباره ترس بروز پیدا کند.
  • خستگی: با بازگشت دوباره ترس، احتمال بروز خستگی وجود دارد. چون در این شرایط بدن برای مقاومت در برابر استرس و سازگاری با تغییرات تلاش می کند.

ترس بدن را برای واکنش آماده می کند و برای مقابله با آن هورمون هایی را آزاد می کند. همچنین می تواند حواس زنده ماندن را تقویت کند و جریان خون و ضربان قلب را افزایش دهد. ترس مزمن همچنین باعث افزایش جریان هورمونی به مغز می شود.

عوارض و خطرات ناشی از ترس مزمن کدامند؟

ترس مزمن چیست؟ || مرکز مشاوره همکده

ترس مزمن می تواند منجر به بروز عوارض و خطرات زیادی در بدن شود. حتی ممکن است منجر به مشکلات جسمی و روانی شود که بر سلامت کلی شما تأثیر می گذارد.

ضعیف سیستم ایمنی بدن

ترس مزمن با افزایش آدرنالین و کورتیزون می تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این هورمون ها سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند و توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت، ویروس ها و سایر بیماری ها کاهش می دهد. ترس می تواند قدرت دفاعی بدن شما را کاهش دهد و در هنگام ترس مزمن و مداوم، بدن دیگر قادر به مبارزه با میکروب ها نیست.

نمی توانید با میکروب ها نیز مبارزه کنید. این هورمون کورتیزول شما را افزایش می دهد و پاسخ جنگ یا گریز شما را تحریک می کند. همین می تواند احتمال بروز عفونت و خطر ابتلا به بیماری ها را تا حدود زیادی افزایش دهد.

حملات پانیک و افسردگی

ترس مزمن می تواند باعث افسردگی شود زیرا شما دائماً احساس غمگینی، بدخلقی و فرسودگی می کنید. این نشان می دهد که ترس شما زندگی شما را به قدری مختل کرده است که احساس می کنید نمی توانید کاری برای تغییر شرایط خود انجام دهید.

تجربه ترس می تواند باعث اضطراب شود. در این شرایط احساسات منفی شما را از انجام دادن هر کاری باز می دارد. همین شرایط به راحتی می‌تواند باعث حمله پانیک شود. حتی در صورت بروز ترس مزمن ممکن است از برقراری ارتبااط با دیگران خودداری کنید و فرصت های رشدی زیادی را از دست بدهید.

کاهش اعتماد به نفس

ترس مزمن چیست؟ || مرکز مشاوره همکده

ترس مزمن در طولانی مدت می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شود. ممکن است احساس بدی نسبت به خودتان داشته باشید یا فکر کنید که بهتر است ساکت و تنها باشید. اعتماد به نفس را از بین می برد و می تواند باعث ترس یا اضطراب بیشتر شود.

آسیب قلبی عروقی

در هنگام بروز ترس دائم سطح آدرنالین افزایش پیدا می کند. قرار گرفتن بیش از حد طولانی مدت در معرض آدرنالین می تواند منجر به آسیب قلبی شود و آسیب بافتی شود. همچنین می تواند باعث انقباض عروق خونی شود که فشار خون را افزایش می دهد.

وقتی قلب شما نامنظم می‌زند و نمی‌توانید گردش خون را حفظ کنید، این مسائل می‌تواند منجر به آریتمی شود. همچنین بروز ترس مزمن قلب شما را ضعیف می کند و توانایی پمپاژ خون را کاهش می دهد. در نهایت ممکن است قلب به دلیل ترس دائمی تحت فشار قرار گیرد و باعث اختلال در عملکرد شود.

اختلال عملکرد شناختی

ترس می تواند با تحت تاثیر قرار دادن حافظه شما می تواند بر اختلال عملکرد شناختی شما تأثیر بگذارد. وقتی در پاسخ جنگ یا فرار هستید، نمی توانید چیزهایی را به خاطر بسپارید. شما نمی توانید بر روی چیزی غیر از ترس تمرکز کنید و همین موضوع باعث اختلال در فعالیت روزمره شما می شود.

اختلال و عدم تعادل هورمونی

وقتی می ترسید، غده فوق کلیوی سطح هورمون شما را افزایش می دهد. کاتکول آمین های زیادی تولید می کند که شامل اپی نفرین و نوراپی نفرین بیش از حد است. بدن همچنین کورتیزول، استروژن و تستوسترون زیادی تولید می کند تا قدرت و تحرک شما را برای جنگ یا فرار افزایش دهد. ترس مزمن همچنین می تواند انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و سروتونین را برای بهبود چابکی ذهنی تحریک کند و از طریق افزایش سطح هورمون ها بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد.

فوبیا و ترس مزمن

احتمال بروز فوبیا همراه با ترس مزمن وجود دارد. به خصوص وقتی که شما از یک شیء یا موقعیت خاصی بترسید. در مواقعی که ترس باعث بروز فوبیا شود ممکن است هنگام مواجهه با هر چیز و شرایط مشابه محرک اصلی دچار ترس شدید شوید.

چگونه بر ترس مزمن و استرس ناشی از آن غلبه کنیم؟

ترس مزمن چیست؟ || مرکز مشاوره همکده

ترس، اضطراب و خاطرات همگی در مخچه و آمیگدال شما ذخیره می شوند. از آنجایی که همه این احساسات در یک مکان ذخیره می شوند، می توانند یکدیگر را تحریک کنند. زمانی که به یک خاطره یا حتی محرک فکر می کنید احتمال دارد ترس بروز پیدا کند. ترس می تواند توانایی شما برای انجام فعالیت های روزمره شما را مختل کند

لازم نیست برای همیشه با ترس مزمن زندگی کنید. بسیاری از مردم آن را تجربه می کنند و به طور مثبت بر آن غلبه می کنند. بسیاری از مردم نمی توانند بر ترس غلبه کنند زیرا عوارض و خطرات آن را نمی شناسند و آنها را جدی نمی گیرند. این در حالی است که می توانید با شناسایی عوارض ترس مزمن، اهمیت درمان و مقابله با آن را بیشتر بشناسید.

اولین قدم برای مقابله با ترس مزمن این است که افکار منفی را از خودتان دور کنید. وقتی بدانید ترس مزمن چه خطرات و عوارضی برای شما دارد حتما سعی می کنید که افکار منفی را از خودتان دور کنید. همین باعث می شود انگیزه لازم را برای غلبه به ترس مزمن داشته باشید.

روی تنفس عمیق تمرکز کنید.

نفس های کوتاه می تواند باعث اضطراب شود، بنابراین تمرکز بر تنفس و حتی تنفس عمیق می تواند اثرات آن را کاهش دهد هنگامی که احساس می‌کنید ترس ممکن است بر شما غلبه کند، لحظه‌ای روی تنفس عمیق تمرکز کنید. می توانید یک نفس عمیق بکشید. این کار را تا زمانی که به احساس بهتر شدن برسید ادامه دهید.

پیاده روی کنید.

پیاده روی و رفتن به طبیعت برای هوای تازه می تواند احساسات ناشی از ترس را در شما کاهش دهد. پیاده روی یا نشستن در یک منطقه آرام سطح استرس و اضطراب یا ترس را کاهش می دهد و از بروز عوارض ناشی از آن پیشگیری می کند. غلبه و یا مقابله با ترس مزمن می تواند کمی سخت و چالش برانگیز باشد اما شما باید در طی این روند ثابت قدم باشید و هرگز تسلیم نشوید.

سخن آخر

ترس مزمن می تواند ناتوان کننده باشد و سلامت شما را مختل کند. این وضعیت می تواند توانایی بدن شما برای بهبودی خود را مختل کند، باعث بروز و ابتلا به هر گونه بیماری شود. شما می توانید بر ترس مزمن غلبه کنید و با بهبود رفاه زندگی سالم تر را شروع کنید. برای غلبه بر ترس خود باید تغییراتی را ایجاد کنید.

افکار منفی خود را بشناسید و آنها را به سمت افکار مثبت و سازنده سوق دهید. اما احتمال دارد در تشخیص افکار منفی خود دچار چالش و مشکلاتی شوید که به تنهایی نتوانید آنها را شناسایی کنید. در این شرایط می توانید از یک روانشناس یا روانپزشک با تجربه در زمینه درمان انواع اختلالات اضطرابی و فوبیا کمک بگیرید. آنها به شما کمک می کنند تا ریشه های ترس خود را شناسایی کرده و راهکارهای موثر تر و بهتری را برای مقابله با آنها پیدا کنید.

منابع
https://www.powerofpositivity.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا