مراحل خواب کدامند و چه عواملی بر آن ها تأثیر می گذارد؟

خواب بسیار در زندگی مهم است. در روان شناسی تاکید بسیاری برای مراحل خواب شده است. خواب می تواند باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شما شود. خواب بسیار مهم است. در افراد خواب می تواند تاثیرات بسیار خوبی داشته باشد. برای مثال خواب خوب می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر سلامتی روحی روانی داشته باشد و علائم افسردگی را کاهش دهد. افسردگی باعث می شود. افراد در طول زندگی دچار مشکلاتی شوند. این مشکلات می تواند علت های مختلفی داشته باشد. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید.

یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. این نکته را باید بدانید که خواب کافی می تواند باعث پیشرفت فعالیت شما هم بشود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مراحل خواب کدامند و چه عواملی بر آن ها تأثیر می گذارد؟ صحبت کنیم.

کسی که از شدیدترین بی خوابی رنج می برد، سرانجام می خوابد.

همه، حتی کسی که از شدیدترین بی خوابی رنج می برد، سرانجام می خوابد. افراد مختلف الگوی خواب متفاوتی دارند، اما دانشمندان مراحل خاصی از خواب را شناسایی کرده اند که طبیعی و مفید است. این مراحل خواب معمولاً به روشی منظم اتفاق می افتند مگر اینکه اتفاقی منجر به اخلال در آن ها شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دانستن بیشتر در مورد مراحل خواب که هر شب طی می کنید می تواند به شما کمک کند تا در ساعات بیداری خواب بهتری داشته باشید و عملکرد بهتری داشته باشید.

مراحل خواب چیست؟

مراحل خواب کدامند و چه عواملی بر آن ها تأثیر می گذارد؟

مرحله خواب بخشی مشخص از کل تجربه خواب است. مدت زمان مراحل خواب بسته به عوامل مختلفی متفاوت است که در ادامه در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. یک مرحله از خواب مرحله دیگر را دنبال می کند تا زمانی که یک چرخه کامل از خواب به پایان برسد و مرحله دیگری شروع شود.

نکته

اگر همه چیز خوب پیش برود، پس از چندین مرحله از چرخه های خواب، تازه و آماده برای شروع روز، از این زمان فعالیت ذهنی بیدار می شویم.

چند مرحله خواب وجود دارد؟

ممکن است صحبت پزشکان یا کارشناسان خواب درباره 4 مرحله خواب یا 5 مرحله خواب را شنیده باشید. حتی ممکن است هر دو جمله را از یک شخص در زمان های مختلف بشنوید. این ممکن است برای کسی که تازه از مراحل خواب یاد می گیرد گیج کننده باشد. ممکن است خود را با ناامیدی بپرسید، “پس چند مرحله خواب وجود دارد؟”

۵ تا از مراحل خواب

حقیقت این است که در واقع 5 مرحله خواب وجود دارد: مرحله 1، مرحله 2، مرحله 3، مرحله 4 و خواب REM. با این حال، بسیاری از کارشناسان مراحل شماره گذاری شده خواب را 4 مرحله خواب عنوان می کنند و REM را جدا از آن ها ذکر می کنند، مانند “چهار مرحله خواب و خواب REM”.

به طور مشخص، مراحل خواب چیست؟

دانشمندان پنج مرحله خواب را به طور گسترده مطالعه کرده اند. به طور کلی ، آنها در مورد شرح اساسی برای هر مرحله توافق می کنند. خواب به طور طبیعی از مرحله یک تا مرحله چهار و خواب REM پیشرفت می کند. وقتی یک چرخه خواب به پایان می رسد، چرخه دیگری دنبال می شود مگر این که بیدار شوید. در یک شب معمولی، شما 50٪ از شب را در مرحله 2 خواب، 20٪ در خواب REM و بقیه زمان خواب خود را در سایر مراحل می گذرانید.

مرحله ی 1

مرحله یک خواب به طور طبیعی ابتدا اتفاق می افتد، مرحله ای از خواب سبک است. لحظه های آگاهی بین لحظات خواب سبک در هم می آمیزد. همچنین ممکن است در این مرحله تصاویر مختصر یا ناقص مشاهده کنید. شما به راحتی بیدار می شوید چشمان شما ممکن است حرکت کند، اما فقط به آرامی. فعالیت عضلانی شما کاهش می یابد، اگر چه اگر با صدای بلند یا سایر محرک های محیطی اذیت شوید ممکن است به راحتی بیدار شوید.

مرحله 2

در مرحله دو خواب، کمی بیشتر در خواب فرو می روید. چشمان شما از حرکت باز می ایستد. امواج مغزی شما به جز موج های سریع مغزی که بعضاً اسپیندل خواب نامیده می شوند، کند تر می شوند.

مرحله سوم از مراحل خواب

مرحله سه خواب آغاز خواب عمیق است. امواج دلتا، که امواج مغزی بسیار کند هستند، شروع به آمدن می کنند، هرچند که موج های کوچک و سریع مغزی نیز گاهی اوقات وجود دارند.

مرحله 4

مراحل خواب کدامند و چه عواملی بر آن ها تأثیر می گذارد؟

در مرحله چهار خواب، امواج سریعتر تقریباً کاملاً ناپدید می شوند. غالباً یا احتمالاً تنها امواج مغزی موجود، آن امواج دلتا بسیار کند هستند. چشمان شما حرکت نمی کنند، عضلات شما حرکت نمی کنند و بیدار شدن به هر دلیلی بسیار دشوار است. اگر به طور مستقیم از خواب در مرحله 3 یا مرحله 4 بیدار شوید، تمایل دارید تا قبل از بیدار شدن کامل، چند دقیقه احساس کندی و بی حالی کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مراحل 3 و 4، مرحله خواب عمیق، زمانی است که کودکان معمولاً تختخواب خود را خیس می کنند، وحشت شبانه دارند یا پیاده روی دارند. اگرچه نادرتر است، اما بزرگسالان ممکن است در خواب عمیق همین مشکلات را داشته باشند.

خواب REM

خواب سریع حرکت حرکتی، یا خواب REM، مرحله ای از خواب است که بیشتر رویاها و کابوس ها در آن اتفاق می افتد. این مرحله خواب نام خود را از حرکات سریع و تند چشم های ما در این مرحله می گیرد. تنفس شما سرعت می گیرد و کم عمق و نامنظم می شود.

نکته ای در ارتباط با مراحل خواب

ضربان قلب و فشار خون شما به میزان مشابه بیداری افزایش می یابد. در این مرحله به طور معمول نمی توانید دست و پایتان را حرکت دهید، این باعث می شود رویاها را عملی نکنید

چرخه مرحله خواب چگونه پیشرفت می کند؟

ما معمولاً اولین چرخه خواب را با یک مرحله REM کامل می کنیم که حدود 70 تا 90 دقیقه پس از خواب شروع می شود. متوسط ​​چرخه خواب کامل در کل حدود 90 تا 110 دقیقه طول می کشد. شما در آن چرخه اول زمان کمی را در خواب REM و در خواب عمیق مرحله 3 و مرحله 4 زمان بیشتری می گذرانید. در دوره های بعدی، شما بیشتر و بیشتر REM می خوابید، تا آخرین مرحله چرخه خواب، که بیشتر شامل مراحل 1، 2 و REM است.

چه چیزی می تواند چرخه مراحل خواب شما را مختل کند؟

انواع محرک های محیطی می توانند در هر مرحله شما را از خواب خارج کنند. ممکن است صدای بسیار بلندی مانند ضربه زدن به ماشین، شلیک گلوله یا چیزهای رایج تری مانند موسیقی با صدای بلند را بشنوید. ممکن است یک درخشش درخشان مانند آتش سوزی یا انفجار ناگهانی را مشاهده کنید، حتی اگر چشمان شما بسته باشد. اگر بوها قوی باشند می توانند شما را بیدار کنند

همچنین ممکن است با مصرف داروهای خیابانی یا نوشیدن مشروبات الکلی اختلالات را ایجاد کنید.

همچنین ممکن است با مصرف داروهای خیابانی یا نوشیدن مشروبات الکلی اختلالات را ایجاد کنید. افرادی که از نیکوتین استفاده می کنند معمولاً فقط تا زمانی که بدن شروع به مصرف مواد مخدر می کند، می خوابند، فقط در عرض 3 یا 4 ساعت. داروها برای انواع اختلالات پزشکی و روانی ممکن است مراحل خواب را نیز مختل کنند. (اگر چنین شد، حتماً آن را نزد پزشک خود ذکر کنید.)

چه اتفاقی می افتد که هر یک از مراحل خواب مختل شود؟

مراحل خواب کدامند و چه عواملی بر آن ها تأثیر می گذارد؟

این که آیا تأثیرات جدی بر سلامتی خود تجربه می کنید قطعاً به میزان خواب شما بستگی دارد، اما ممکن است به مرحله اختلال خواب نیز بستگی داشته باشد.

مرحله 1 و مرحله 2

از آن جا که شما مرتباً به داخل و خارج از خواب می روید، به هر حال در این دوره عادت دارید بیدار شوید. تا زمانی که اتفاقی آسیب زا برای بیدار کردن شما اتفاق نیفتاده باشد یا مشکلی فوری بوجود آمده باشد، احتمالاً برای خوابیدن مشکلی نخواهید داشت. مشکل اصلی بیدار شدن در هنگام خواب مرحله 1 یا مرحله 2 این است که اگر این مراحل به طور مداوم مختل شوند، نمی توانید به خواب عمیق تری بروید.

مراحل 3 و 4

بیشتر اوقات که در خواب عمیق مراحل 3 و 4 می گذرانیم خیلی قبل از بیدار شدن اتفاق می افتد. در این مراحل خواب است که بدن خود را ترمیم و تجدید می کند، بنابراین اختلالات می تواند تأثیرات جدی بر سلامتی شما بگذارد.

نکته

هنگامی که برای اولین بار بیدار می شوید، احساس عوضی می کنید و ممکن است در به خاطر سپردن مکان خود دچار مشکل شوید. با کمرنگ شدن گمراهی، متوجه می شوید که خوابیده اید.

نکته ای در ارتباط با مراحل خواب

اگر مجبورید برای کار یا کارهای خود بلند شوید و به جایی بروید، ممکن است قبل از این که بتوانید با خیال راحت رانندگی کنید یا در محل کار خود به نتیجه برسید، باید منتظر بمانید تا بطور کامل تری بیدار شوید.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا