درک درد عاطفی و تغییر آن

درد و فشار های عصبی و عاطفی در دنیای ما وجود دارد. دنیای روان شناسی در ارتباط با این درد ها و فشار های عصبی صحبت های بسیاری کرده است. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. هر کدام از این اختلالات و درد های عاطفی می تواند در افراد مختلف علائم متفاوتی داشته باشد. در واقع درد های عاطفی می تواند از کودکی شروع شده باشد. علت های آن هم می تواند رفتار نامناسب افراد خانواده با کودک باشد. درد های عاطفی باید مورد درمان قرار بگیرند چرا که در صورت عدم درمان باعث ایجاد آسیب در افراد می شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که درک درد عاطفی و چگونگی تغییر آن در ما چگونه است. برخی از این اختلالات ممکن است در برخی افراد به وجود آمده باشد.

یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درک درد عاطفی و چگونگی تغییر آن در ما صحبت کنیم.

درد و اندوه چیزی فراتر از احساسات موقتی یا احساسات گذرا نیست

درک درد عاطفی و تغییر آن

درد و اندوه چیزی فراتر از احساسات موقتی یا احساسات گذرا نیست. رنج عاطفی تمایل دارد بر تمام افراد تأثیر بگذارد و آن ها را تغییر دهد، از ارزش ها و دیدگاه ما نسبت به زندگی گرفته تا نحوه رفتار ما با دیگران. یادگیری نحوه تشخیص عذاب و آثار آن می تواند به شما کمک کند این تغییرات را در جهت مثبت تری هدایت کنید.

تعریف عذاب یا این که درد عاطفی چیست؟

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا برای غلبه بر درد عاطفی به کمک نیاز دارید؟

درد و رنج حالت رنج شدید، معمولاً گسترده، جسمی، روحی یا احساسی است. از کلمه عذاب می توان برای توصیف درد شدید بدن یا ذهن استفاده کرد. رنج عاطفی نوعی درد روانی شدید است که برخی از ما ممکن است در برهه ای از زندگی خود برای مدت کوتاه یا طولانی مدت تجربه کنیم.

5 علت رایج درد عاطفی در افراد مختلف چگونه است؟

برای درک درد عاطفی و تغییر آن باید علل های رایج درد را بدانیم. این موارد در ادامه بیان شده اند.

1. رنج عاطفی از نوع ضرر

یکی از رایج ترین انواع رنج عاطفی، از دست دادن کسی است که در نزدیکی ما زندگی می کند – در غیر این صورت به عنوان اندوه شناخته می شود. تقریباً هر فردی باید در مرحله ای از زندگی مراحل غم و اندوه را پشت سر بگذارد، اگر چه برای برخی، غم می تواند زود و اغلب رخ دهد.

2. بیماری روانی و درد عاطفی

درد عاطفی همچنین می تواند ناشی از یک اختلال روانی و احساسی مانند اختلال دوقطبی، افسردگی و اختلال شخصیت مرزی (BPD) باشد. افراد مبتلا به این اختلالات می توانند بیشتر از کسانی که این اختلالات را ندارند، رنج عاطفی را تجربه کنند و در شرایطی که اکثر آن ها سطوح بالای عذاب عاطفی (یا هرگونه ناراحتی احساسی) را تجربه نمی کنند.

3. بیماری جسمی

درد جسمی اعم از حاد (مانند شکستگی استخوان) یا مزمن (مانند ورم مفاصل) می تواند منجر به حالت عذاب وجدان شود. درد مزمن، به ویژه، می تواند احساس ناامیدی ایجاد کند و باعث پریشانی عاطفی مداوم و رنج روحی شود.

4. پشیمانی

اشتباهات گذشته و پشیمانی یکی دیگر از عوامل اصلی آشفتگی احساسی در زندگی است. اگر مرتکب اشتباهی شده اید که از آن پشیمان هستید – خواه عمداً کاری را انجام داده اید که اکنون متوجه اشتباه آن شده اید، یا تصادفی بوده است که احساس می کنید می توانید از آن جلوگیری کنید – زندگی در حسرت های گذشته می تواند منجر به دوره های طولانی عذاب عاطفی شود.

5. رد و شکست و درد عاطفی

اکثر افراد درد عاطفی ناشی از طرد یا شکست را در برهه ای از زندگی خود تجربه می کنند. با این حال، برای برخی، احساس طرد شدن می تواند منجر به احساس مداوم رنج عاطفی شود که مزمن و مداوم است.

درد عاطفی در مقابل رنج عاطفی

درک درد عاطفی و تغییر آن

درد عاطفی در زندگی روزمره وجود دارد: ممکن است مجبور باشیم در روزی کار کنیم که ترجیح می دهیم در خانه بمانیم. ممکن است در این ماه نتوانیم اجاره بدهیم و مجبور باشیم از والدین یا شریک خود وام بگیریم. این دردهای عاطفی حاد معمولاً به سرعت و به راحتی برطرف می شوند (شما به سر کار می روید و خانه مورد نظر خود را انتخاب می کنید؛ پول را قرض می گیرید و تصمیم دارید ماه آینده آن را بازپرداخت کنید).

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درد عاطفی، از سوی دیگر، یک درد احساسی شدید است که به راحتی کمتر برطرف می شود و مداوم تر است. به طور معمول، رنج عاطفی راه حل ساده ای ندارد و بنابراین بیشتر طول می کشد. همچنین معمولاً بیشتر از دردهای عاطفی بر ما تأثیر می گذارد.

تفاوت بین رنج عاطفی و درد عاطفی را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

درد عاطفی

احساس خشم، ناراحتی یا احساس منفی که راه حل مشخصی دارد و می تواند در مدت کوتاهی یا با اقدامی نسبتاً مستقیم و آسان برطرف شود.

رنج عاطفی

ناراحتی عاطفی شدید که راه حل ساده ای ندارد و فقط ممکن است در طی یک دوره طولانی مدت یا اقدامات مکرر (یعنی درمان) برطرف شود.

درد عاطفی چگونه ما و اطرافیان ما را تغییر می دهد

تجربه رنج عاطفی ناگزیر فرد را تغییر می دهد. چقدر همیشه به فرد بستگی ندارد با این حال، ما این توانایی را داریم که این تغییرات مثبت یا منفی باشند.

شما انتظار های  غیر منتظره را دارید

هنگامی که برای هر دوره ای رنج عاطفی را تجربه کرده اید، می آموزید که رویدادهای منفی زندگی (چه تحت کنترل شما باشند چه نباشند) می توانند در هر لحظه به طور غیرمنتظره رخ دهند.

به عنوان یک تغییر مثبت:

شما زندگی را آن طور که پیش می آید می پذیرید، با این درک که حتی بهترین برنامه ریزی ها نیز گاه و بیگاه شکست می خورند. شما آن تغییرات را به تدریج پیش می برید و انعطاف پذیرتر می شوید.

به عنوان یک تغییر منفی:

شما بیشتر و بیشتر تلاش می کنید تا برای اتفاقات غیرمنتظره برنامه ریزی کنید اما به طور حتم در پیش بینی آینده شکست می خورید. بیش از پیش نسبت به تغییرات هشدار می دهید و حتی از کوچکترین انحرافات از کارهای روزمره متنفر می شوید.

شما از خود محافظت می کنید

رنج عاطفی می تواند به شخص درد درک  اهمیت واقعی و شکنندگی را کمک کند. به علت بهزیستی احساسی آن ها شما تلاش می کنید تا جایی که ممکن است خود را از رنج عاطفی دور نگه دارید و  بیشتر از خودتان محافظت کنید. این محافظت باعث می شود شما کمتر در معرض این رنجش عاطفی قرار بگیرید.

به عنوان یک تغییر مثبت:

متوجه می شوید که بهزیستی احساسی شما تا حد زیادی تحت کنترل شما است، اما تا حدی اینطور نیست. برای محافظت از خود در برابر رنج عاطفی شما اقدامات احتیاطی را انجام دهید. اما هنگامی که این اقدامات احتیاطی انجام نشد، خود یا دیگران را سرزنش نمی کنید. در عوض، شما برای غلبه بر رنجی که اکنون با آن روبرو هستید کار می کنید.

شما به هر موقعیت و همه به عنوان تهدیدی بالقوه برای سلامت عاطفی خود نگاه می کنید

درک درد عاطفی و تغییر آن

به هر موقعیت و همه به عنوان تهدیدی بالقوه برای سلامت عاطفی خود نگاه می کنید. شما شروع به عایق بندی خود می کنید و خود را از روابط بالقوه و فرصت ها غافل می کنید، زیرا می ترسید حباب محافظ شما شکسته شود. قبل از این که شما رنج عاطفی را تجربه کنید، احتمالاً نمی توانستید آن را در دیگران تشخیص دهید، یا حداقل نه به خوبی اکنون. اکنون که خودتان آن را تجربه کرده اید، در همه جا شاهد رنج عاطفی هستید.

نکته

شما در دیگران متوجه رنج عاطفی می شوید، اما درد دیگران را به عنوان درد خود نمی پذیرید. در عوض، شما راحت تر با دیگران ارتباط برقرار می کنید و کمتر احساس درد می کنید. شما تشخیص می دهید که تجربه درد و رنج عاطفی هر فرد با شما متفاوت است.

رنج عاطفی دیگران و ناراحتی شما  

شما رنج عاطفی دیگران را به عنوان یک بار و اضافه بر ناراحتی احساسی خود می بینید. به عنوان راهی برای جلوگیری از غم دیگران، خود را بیشتر منزوی می کنید. شما رنج عاطفی خود را با رنج دیگران مقایسه می کنید. به طور بالقوه آن ها را کمتر از شما می دانید. می دانید که شاد بودن راحت تر از آن چیزی است که فکر می کنید. حتی هنگامی که درد و رنج شروع به محو شدن می کند، ممکن است همچنان بی حسی، ناامیدی یا تنهایی را تجربه کنید. درک درد عاطفی و تغییر آن نیاز به ویژه ترین موارد دارد.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا