نشانه هایی که شما را با شخصیت اعتیادی پررنگ می کند

نشانه هایی که شما را با شخصیت اعتیادی پررنگ می کند اهمیت زیادی دارند. به نظر می رسد اصطلاح “شخصیت اعتیاد” این روزها صحبت های روزمره، تقریباً کلیشه ای است و به طور گسترده ای سو تفاهم شده یا به طرز اشتباهی به کار رفته است. داشتن شخصیتی اعتیاد آور، تصاویر بسیاری از افراد معتاد به مواد مخدر و الکلی ها را به ذهن ما می آورد. در کل واقعیت، هرکسی می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. این که احتمال بیشتری برای اضافه شدن دارند به نوع شخصیت آنها بستگی دارد. این شرایط می تواند نشان دهنده اعتیاد به هر چیزی باشد. نه فقط مواد مخدر یا مواد الکلی. اعتیاد می تواند به خرید، غذا، بازی های ویدیویی، قمار، رابطه جنسی و سایر موارد باشد.

اگر از شرایط اعتیادی رنج می برید می توانید از طریق متخصصان مرکز مشاوره همکده اقدام کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مزکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

شخصیت های اعتیادآور

شخصیت ها، از جمله شخصیت های اعتیاد آور، بسیار پیچیده هستند. در حالی که یک نوع خاص وجود ندارد که بیش از سایرین مستعد اعتیاد باشد، عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند فرد را به احتمال بیشتری معتاد کند.

ژنتیک

مطالعات نشان می دهد که یک مولفه ژنتیکی برای اعتیاد وجود دارد. در حقیقت، مطالعات نشان داده است که ژنتیک تقریباً نیمی از احتمال اعتیاد فرد را بر عهده دارد. نشانه هایی که شما را با شخصیت اعتیادی پررنگ می کند شامل ژنتیک هم می شود.

محیطی

داشتن اعضای خانواده با اعتیاد به طور خودکار به این معنا نیست که شما در مقطعی از زندگی خود مجبور به اضافه شدن به تیم آن ها هستید. بسیاری از فاکتورهای دیگر مانند دوستانی که با آنها معاشرت می کنید، تحصیلات، حمایت اجتماعی و محیطی که در آن بزرگ می شوید، همگی در ایجاد ویژگی های شخصیتی اعتیاد آور به یک مدل اعتیاد نقش دارند. اعتیاد یک بیماری پزشکی است و به همان روش بسیاری از بیماری ها ایجاد می شود خود را نشان می دهد. فردی با آسیب پذیری ژنتیکی زمینه ای در معرض محیطی قرار می گیرد که بیماری را به وجود می آورد. در مورد اعتیاد به مواد مخدر و الکل، عوامل محیطی رایج استرس و البته در دسترس بودن مواد اعتیاد آور است.

بهداشت روانی و عاطفی

نشانه هایی که شما را با شخصیت اعتیادی پررنگ می کند

سلامت روانی و عاطفی فرد می تواند زمینه ساز اعتیاد به چیزی شود. در حقیقت می توان آن را به عنوان نشانه هایی که شما را با شخصیت اعتیادی پررنگ می کند شناخت.

قرار گرفتن در معرض

اگر شخصی هرگز در معرض الکل قرار نگرفته است، پس نمی تواند به آن اعتیاد پیدا کند. به عبارت دیگر، حتی اگر شخصی شخصیت اعتیاد داشته باشد، نمی تواند رفتارهای اعتیادی مربوطه را به ماده ای نشان دهد، مگر اینکه در معرض آن ماده قرار گیرد.

نشانه هایی که شما را با شخصیت اعتیادی پررنگ می کند

هیچ آزمایش پزشکی برای تعیین اینکه چه کسی ممکن است دچار اعتیاد شود وجود ندارد، اما ویژگی های شخصیتی خاصی وجود دارد که می تواند کسی را مستعد ابتلا به اعتیاد کند. یک عامل مشترک اساسی در هر اعتیاد، احساس پاداش است. مغز تمام لذت ها را به یک روش ثبت می کند، خواه از یک لیوان شراب، از مناظر و صدای آهنگ های جذاب و خاص که مورد علاقه تان است، از خریدهای بزرگ و یا یک وعده غذایی راضی کننده نشات گرفته باشد. هنگامی که فرد احساس پاداش می کند، مغز فوراً با انتقال دهنده عصبی دوپامین سرازیر می شود. یکی از قسمت هایی که دوپامین بازی می کند، کنترل احساسات فرد است. تعادل مناسب دوپامین برای سلامتی جسمی و روحی بسیار حیاتی است. در اینجا برخی از نشانه های شخصیت اعتیاد آور وجود دارد:

وسواس

فردی با شخصیت اعتیاد گرایش به وسواس دارد. درست مثل اینکه یک الکلی در صورت وجود نوشیدنی بعدی وسواس زیادی به خرج می دهد یا معتاد قمار وقتی کار تمام می شود وسواس بیشتری به خرج می دهد تا بتواند برای بازی در قسمت بعدی به وب سایت های قماربازی برود، یک شخص معتاد نیز به احتمال زیاد وسواس می کند .

همیشه بیشتر می خواهیم

برای شخصی که علائم اعتیاد از خود نشان می دهد، “کافی” هرگز کافی نیست. یک جفت شلوار جین یا چند جفت کفش دیگر، یک تلاش دیگر برای برنده شدن لوتو یا چند کوکتل در ساعت ناهار. آنها تمایل به چیزهای بیشتری خواهند داشت و همین امر در مورد بسیاری از افراد که ویژگی های شخصیتی اعتیاد آور دارند، صادق است.

دروغ گفتن

اعتیاد و دروغ دست در دست هم هستند و چند لایه هستند. اول، کاربر در مورد داشتن اعتیاد به خودش دروغ می گوید. در نتیجه، آنها همچنین باید به دیگران در اطراف خود نیز دروغ بگویند. هر چه عمیق تر درگیر اعتیاد شوند، احتمال احساس نیاز به استراحت بیشتر می شود. و طولی نکشید که دروغ ها برای آنها به حقیقت تبدیل می شوند و آنها در چرخه معیوب دروغ و انکار گرفتار می شوند. یک فرد با شخصیت اعتیاد ممکن است نشانه هایی از دروغ نیز داشته باشد، که در صورت اعتیاد به همان رفتار منتقل می شود.

دستکاری احساسات و شخصیت دیگران

چیزی که فرد به آن اعتیاد دارد، بیشتر از همه چیز در زندگی خود، اعم از خانواده، دوستان یا شریک زندگی، اولویت دارد. در نتیجه، آنها دیگران را دستکاری می کنند تا روند اعتیاد آور را برآورده کنند. من می توانم دروغ بگویم یا برای بدست آوردن پول داستان بسازم یا حتی عشق و علاقه ای را تقلب سازی کنم تا فرد آنها را از بیرون روانه کند. به همین ترتیب، شخصی با شخصیت اعتیاد نیز از روش های مختلف دستکاری برای منافع شخصی خود استفاده خواهد کرد. این یکی از نشانه هایی که شما را با شخصیت اعتیادی پررنگ می کند است.

رفتار مجرمانه

نشانه هایی که شما را با شخصیت اعتیادی پررنگ می کند

در بیشتر موارد، شما باید پول داشته باشید تا از یک عادت حمایت کنید. خواه خرید لباس باشد یا قمار، اگر دستکاری در احساسات و شرایط مردم دیگر نتیجه ای نداشته باشد و پول تمام شود، ممکن است شخصی به ارتکاب جرایمی مانند سرقت پول، سرقت جواهرات یا سایر کالاهای گران قیمت برای پیدا شدن پول نقد یا جعل چک برای پر کردن این نیاز اعتیاد آور متوسل شود. . درک آنها از واقعیت به خوبی می تواند به دلیل اعتیاد انحرافی باشد و بنابراین ممکن است رفتار مجرمانه را توجیه کند. فردی با ویژگی های شخصیتی اعتیاد آور نیز ممکن است به همان روشی رفتار مجرمانه از خود بروز دهد.

رفتار تکانشی

رفتار تکانشی به معنای عملکرد بدون فکر کردن در مورد تأثیر اعمال شما است. اگرچه اکثر افراد در برخی مواقع قضاوت ضعیفی دارند، اما شخصی که مرتباً دچار این نوع رفتارها می شود رفتاری تکانشی از خود نشان می دهد که می تواند نشان دهنده شخصیت اعتیاد آور باشد. مطالعات انجام شده بر روی مغز معتادان نشان داد که آنها بدون تصمیم گیری در مورد عواقب طولانی مدت، احتمالاً تصمیمات سریع می گیرند.

عدم پذیرش مسئولیت

عدم پاسخگویی یا مسئولیت در قبال انتخابها و نتایج آنها ویژگی مشترک فردی با شخصیت اعتیاد آور است. این مسئله نیز صادق خواهد بود اگر اعتیاد ایجاد شود که در آن فرد انگشت خود را به سمت همه بجز آنها ادامه دهد و باور کند که دیگران مشکل دارند.

روابط چرخان و نشانه هایی که شما را با شخصیت اعتیادی پررنگ می کند

ویژگی های فردی با شخصیت اعتیاد آور مانند دروغ، دستکاری و همیشه خواستن و نیاز بیشتر به همه در روابط ناموفق کمک می کند. بعلاوه، نیاز کم به تغییر و چیز جدید نیز می تواند باعث شود که روابط کوتاه مدت و دوار باشند. از این رو عمموما این مدل افراد در روابط خود دچار مشکلات بسیار زیادی خواهند شد.

جستجوی احساس

همانند فردی که به اعتیاد مبتلا است، شخص با شخصیت اعتیاد اغلب نیاز به احساس عجله در کار بعدی و پاداش دارد. آنها به دنبال بالاترین سطح موجود در روند فعالیتی شان هستند و اغلب برای ادامه احساس خوب به بیشتر از آن نیاز دارند. شخصی که به دنبال احساس است، شخصی است که دائماً به دنبال تجربیات جدید و منابع جدید هجوم آدرنالین است. یک مشکل اصلی در جستجوی احساس، میل مداوم به چیز متفاوت و جدید است که می تواند منجر به آزمایش مواد مخدر و الکل شود، که منجر به سو مصرف مواد شود.

روان رنجوری

نشانه هایی که شما را با شخصیت اعتیادی پررنگ می کند

روان رنجوری، نوعی وجود صفات یا علائم مشخصه روان رنجوری، یکی دیگر از صفات احتمالی فردی با شخصیت اعتیاد آور است. افراد مبتلا به روان رنجوری بالا معمولاً با احساسات منفی مانند خشم، غم، اضطراب و تحریک پذیری به چالش ها یا تهدیدها پاسخ می دهند. تحقیقات نشان داده است که افرادی که روان رنجوریسم بالایی دارند به احتمال زیاد از یک اختلال مصرف مواد رنج می برند.

رازداری

حفظ اسرار آنها برای شخص معتاد بسیار حیاتی است و همچنین از ویژگی های مشترک یک شخص با اعتیاد است. از این رو این مدل رفتار برای آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

ریسک پذیری و نشانه هایی که شما را با شخصیت اعتیادی پررنگ می کند

هیجان و هیجان مخاطره آمیز یکی دیگر از ویژگی های مشترک فردی با شخصیت اعتیاد آور است. صرف عمل انجام یک کار تکانشی و خطرناک آن هجوم دوپامین را فراهم می کند که باعث می شود فرد احساس لذت کند.

اگر فکر می کنید ممکن است شخصیتی اعتیاد داشته باشید، اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد شخصیت اعتیاد یا اعتیاد داشته باشید یا سوال دیگری دارید، متخصصان مجاز مرکز مشاوره همکده می توانند به شما کمک بسیاری کنند. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده حدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا