اگر همسرتان به شما خیانت کرده است چطور رابطه تان را نجات دهید

 

نجات رابطه بعد از خیانت شاید یکی از سخت ترین کارها در زندگی مشترک باشد. بدون شک گذر از خیانت به عنوان یک فرد قربانی بستگی به این دارد که این خیانت حالا تمام شده یا هنوز ادامه دارد. اگر شک دارید که همسر شما هنوز هم ان مرد یا زن را می بیند در نقطه ی وحشتناکی قرار گرفته اید و مسلما این یکی از بزرگترین چالش هایی است که در روابط خود خواهید داشت. اگر این اتفاق برای شما افتاده است شاید بهترین نصیحت این باشد که کمی صبر کنید.

با آرامش (البته می دانیم این کار خیلی سخت است) مراقب هرگونه علامتی از خیانت در همسر خود باشید. قبل از اینکه او را در این مورد بازخواست کنید باید شواهد کافی به دست آورده باشید. در غیر این صورت او سعی می کند حرف شما را رد کرده و حتی شاید بگوید شما هستید که مشکل دارید. او خواهد گفت شما نمی توانید به کسی اعتماد کنید. تنها زمانی که اطمینان یافتید همسر شما دیگر خیانت نمی کند می توانید فرایند بهبود را شروع کنید. نجات یافتن بعد از خیانت یعنی بتوانید دوباره کنترل زندگی خود را به دست گیرید، تصمیم گیری کرده ( در زمان مناسب ) و بهبود یابید.

ده واکنش عادی بعد از اینکه متوجه خیانت همسر خود شدید.

اگر به خیانت همسر خود پی برده باشید شاید…
How to save your relationship if your spouse has cheated on you
  • گریه ی شدیدی خواهید کرد؛ حس می کنید هیچوقت نمی توانید از این قضیه بگذرید.
  • نمی توانید درست فکر کنید؛ تمرکز و جمع اوری اطلاعات در ذهن شما سخت خواهد شد.
  • از افراد دیگر دوری می کنند؛ کسانی که نمی خواهید در مورد این اتفاق چیزی به آن ها بگویید.
  • حس می کنید همه چیز به هم ریخته است؛ حتی نمی توانید تصمیم بگیرید از کجا باید شروع کنید.
  • برای چیزهای بی اهمیت عصبانی شده و می رنجید؛ حس می کنید همه چیز خیلی سخت و بد شده است.
  • حس عصبانیت و آسیب دیدن دارید؛ احساس می کنید شکست خورده اید و خیانت را عمیقا درک می کنید.
  • چیزهایی از رابطه تان برای شما یادآوری می شود؛ هرجا هستید و هر کاری می کنید رابطه ی خود را به یاد دارید.
  • همیشه احساس خستگی دارید و دچار مشکلات خواب شده اید؛ نمی توانید فکر به همسسرتان و آن زن یا مرد دیگر را از سرتان بیرون کنید.
  • حس می کنید چیزی را از دست داده اید؛ از دست دادن امنیت، اعتماد و رابطه ی شما، او قبلا برای شما همسری بوده که فکر می کردید او را خوب می شناسید.
  • شکه شوید؛ حس می کنید زمین زیر پایتان می چرخد. حتی اگر پرچم های قرمزی را دیده و شک کرده باشید که خیانتی در حال وقوع است شاید این حس را تجربه کنید.
جای تعجبی نیست که احساسات شما به هم ریخته باشند.

در طول بحران های ابتدایی باید سعی کنید آرام بوده و خودتان را بپذیرید. ببینید چطور واکنش نشان می دهید و بگذارید احساساتتان را خالی کنید. این چیزی است که به معنای نجات یافتن از خیانت می باشد. در طول چند روز تا چند هفته ی بعد توقع زیادی از خودتان نداشته باشید. سعی کنید در ابتدا با مدیریت فعالیت ها و مسئولیت های مهم و آشنا شروع کنید، مانند ادامه دادن کار خود یا دیدن بچه هایتان. همچنین مراقب هرگونه علامت فیزیکی بی دلیلی که ممکن است تجربه کنید باشید. این اتفاقات سخت باعث می شود بدن و ذهن شما برای نجات یافتن مبارزه کرده و با استرس زیادی برخورد داشته باشد.

فرایند بهبود خودش زمانی که مغز شروع به وفق دادن خود با حقیقت کرد آغاز می شود. کنار آمدن با این عدم تطابق تنها انتظار واقع گرایانه ای است که باید در این زمان از خودتان داشته باشید.

خبر خوب اینکه: درد خیانت برای همیشه نمی ماند. این احساسات وحشتناک به تدریج ناپدید خواهند شد، ما به شما قول می دهیم. شما از این روزها می گذرید.

چرا او این کار را کرد؟

این سوالی است که اغلب اوقات افرادی که در تلاش برای عبور از خیانت هستند می پرسند.

عاشق شدن مغز

اگر همسرتان به شما خیانت کرده است چطور  رابطه تان را نجات دهید

مغز دارای سه جریان است: یکی برای شهوت (تستوسترون)، یکی برای ارتباط (اوکسی توسین) و یکی برای عشرمانتیک (دوپامین)

از نظر تئوری هر فرد می تواند حسی رمانتیک و احساس اعتیاد به عشق یک فرد را داشته باشد. در همین زمان او می تواند به رابطه ی جنسی با فرد دیگری فکر کده و احساس نزدیکی زیادی با یک نفر دیگر داشته باشد.

اما در حقیقت این سه مورد در جایی به هم می رسند و برای یک نفر خواهند بود.

اما بیشتر اوقات جوابی که شما از همسرتان می شنید این است ” نمی دانم چطور این اتفاق افتاد، ما فقط باهم دوست بودیم، او باعث می شد وقتی با هم صحبت می کردیم من حس خوبی نسبت به خودم داشته باشم” یا ” من اقعا منظوری از این کار نداشتم” شاید این ارتباط تنها با یک خیانت عاطفی شروع شده است که این نیز می تواند برای شما بسیار ناراحت کننده باشد.

البته در همه ی موارد خیانت، فرد خائن یک دلیل یا توضیح را بهانه ای برای این کار نخواهد کرد. خیانت اغلب دردناک ترین بخش از یک رابطه است و این احتمال وجود دارد که همسر شما در کل انجام چنین کاری را تکذیب کند.

دلایلی که همسر شما نمی خواهد در مورد اتفاقی که افتاده صحبت کند.

اگر این خیانت تمام شده است شاید هربار که سعی می کنید در مورد چیزی که اتفاق افتاده با همسرتان حرف بزنید او ساکت می شود و این چندین دلیل دارد…

  • دلش برای آن فرد تنگ شده است. شاید شما دلتان برای او نسوزد اما همسرتان حس می کند عزیزی را از دست داده است.

با وجودی که شما نیاز دارید همسرتان کاملا در کنارتان حضور داشته باشد شاید او مشغول سوگواری برای کسی است که فکر می کرده عاشقش شده است. برای او اصلا دلسوزی نکنید.

تنها این مورد را در نظر داشته باشید تا بهتر بتوانید رفتار او را درک کنید.
  • روی چیزهای مثبت تمرکز کرده است. او شاید با خودش فکر می کند بهتر است روی آینده و انجام کاری مثبت تمرکز کند.
  • شما را درک نمی کند. او شاید درست متوجه نبوده و نمی فهمد شما چقدر نیاز دارید در مورد این موضوع صحبت کرده و به تمامی سوالاتتان جواب داده شود. 
  • احساس گناه می کند. شاید او برای کاری که با شما کرده احساس گناه دارد. او ممکن است وقتی با استرس شما و چیزهایی که خراب کرده است مواجه می گردد حس گناه پیدا کند.
  • نمی خواهد شما را بیشتر ناراحت کند. او می ترسد حتی با جواب دادن به سوال ها شما بیشتر ناراحت شوید.
  • هنوز خیانت می کند. این امکان وجود دارد که این خیانت هنوز واقعا تمام نشده باشد. در این مورد گذشتن از خیانت تقریبا غیرممکن است، حداقل در این زمان. شما باید برای نجات دادن رابطه ی خود از این خیانت تلاش بیشتری داشته باشید.
  • می خواهد توجه شما را به چیز دیگری جلب کند. او می خواهد مانع از پی بردن شما به شخصیت آن مرد یا زن شود. شاید او را می شناسید. او ممکن است یکی از اعضای خانواده یا دوستان یا حتی بهترین دوست شما باشد. این یعنی باید با یک خیانت دیگر نیز مواجه شوید، خیاتی دو برابر و مشکل دو برابر برای گذر از آن.

چگونه از خیانت نجات یابیم؟ آیا باید کنار هم بمانید یا نه؟

اگر همسرتان به شما خیانت کرده است چطور رابطه تان را نجات دهید

اگر همسر شما قبلا نیز خیانت کرده است تمامی آسیب های ناشی از دفعات قبل دوباره تحریک خواهند شد.

شما باید دقت کنید وقتی تمامی نیازهایتان به وضوح پایمال شده اند آیا ارزشش را دارد بازهم کنار هم بمانید؟ اگر این فرد به همسر قبلی یا هر دوست دیگری نیز خیانت کرده است باید این مورد را نیز در نظر داشته باشید.

البته همیشه درست نیست در میانه ی یک بحران تصمیم های بزرگی بگیرید که زندگی شما را تغییر می دهند. شاید حالا مغز شما نتواند تمام کاری که برای تصمیم گیری با فکر لازم است را درست انجام دهد.

بنابراین سلاحتان را زمین گذاشته و تا زمانی که کمی آرام شوید برای هر برنامه یا تصمیم گیری بزرگ صبر کنید.

نجات یافتن از خیانت یعنی شما تنها باید منتظر بمانید تا از این شک اولیه بهبود پیدا کنید. به خودتان زمان دهید تا اتفاقی که افتاده است را کمی در ذهنتان پردازش کنید.

تنها در این زمان است که شما می توانید به گزینه های مقابل خود فکر کنید. در شرایطی آرام تر، می توانید زمانی گذاشته و فکر کنید واقعا چه می خواهید، حس می کنید شادی شما در کجا خواهد بود و آیا می خواهید بازهم در کنار هم باشید.

بهبود و اعتماد کردن بعد از خیانت

طبیعی و عادی است که حالا احساس بدی داشته باشید. اما به این معنا نیست که شما از افسردگی رنج می برید.

البته اگر دچار افسردگی شده باشید بهبود شما کمی پیچیده تر خواهد شد. از این رو باید همین حالا کاری برای آن انجام دهید.

در هر شرایطی که هستید خوب از خودتان مراقبت کنید…

با غذای خوب به بدنتان تغذیه رسانی کنید. ورزش داشته باشید. اطمینان یابید به اندازه ی کافی می خوابید. می توانید مقاله هایی برای درمان افسردگی بدون استفاده از دارو مطالعه کنید تا به شما کمک کنند مراقب خودتان باشید. هرچه نیاز به حمایت دارید از دیگران کمک بگیرید.

تصمیم بگیرید به چه کسانی می توانید اعتماد کنید و از آن ها کمک بگیرید.

برخی از اطرافیان شما شاید در حمایت عاطفی بهتر باشند. برخی ممکن است بهتر بتوانند حمایتی عملی و نصایح مفید برای شما داشته باشند. دوستان خود را عاقلانه انتخاب کنید.

چگونه رابطه و ازدواج خود را از خیانت نجات دهید؟

به عنوان یک زوج چگونه می توانید بعد از خیانت بهبود یافته و اعتمادی که بین شما از بین رفته است را دوباره به دست بیاورید؟

نجات یافتن از خیانت به این معناست که هردو باید برای ساختن دوباره ی رابطه ی خود سخت تلاش کنید (برای این کار هردوی شما باید تصمیم بگیرید که می خواهید این رابطه را دوباره بسازید) البته کاری که باید از جانب هریک از شما انجام شود در مراحل اولیه متفاوت خواهد بود.

همانطور که قبل گفته شد شما برای گذر از این شوک تنها به زمان نیاز دارید. همچنین لازم است بدانید روابط همسر شما با مرد یا زن دیگر حتما به پایان رسیده باشد. درست از همان نقطه ی شروع، متوجه می شوید دوست دارید سوالات زیادی پرسیده و نیاز دارید تا شک و شبهه های شما از بین بروند.

اگر هریک از شما توجه زیادی به فرد دیگر داشته باشد مسلما به روال بهبود کمک بزرگی خواهد کرد.

نکاتی برای کمک به فرایند بهبود

  • روال های روزانه ی خود را تغییر دهید.
  • به یکدیگر بگویید برای چه چیزهایی ارزش قائلید.
  • تمام روزهای خوبی که با هم داشته اید را به خودتان یادآوری کنید.
  • در مورد خیانت حرف بزنید و بگذارید بار دیگر همدیگر را بهتر بشناسید.
  • با هم بیرون از خانه بروید، در نقاطی از شهر که قبلا نرفته بودید گشت بزنید.
  • در کنار هم تفریح داشته باشید. کاری کاملا جدید انجام دهید، به دنبال یک سرگرمی تازه باشید. این کار می تواند هورمون های نزدیکی به یکدیگر را بیشتر کند.
  • به هم توضیح دهید چه کارهایی باعث می شود حس کنید او شما را دوست دارد. نیازهای شما برای حس دوست داشته شدن می تواند کاملا متفاوت از نیازهای همسرتان باشد.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
professional-counselling.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا