چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم؟

در روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. روان شناسی به ما می گوید که چه قوانینی را باید رعایت کنیم تا از لحاظ روحی روانی قوی باشیم. یکی از این راه ها غلبه بر نقاط ضعف خودمان است. در واقع ما در مرحله اول باید بپذیریم که مشکلاتی داریم و آن ها را حل کنیم. حل این مشکلات می تواند با کمک روان شناسان باشد. نکته دیگر این است که ما چگونه در برابر این مشکلات ایستادگی داشته باشیم. یکی از این مشکلات شک کردن است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم.

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. شادی انواع مختلفی دارد و واکنشی در بدن است که باعث ایجاد هورمون های خوب در بدن خواهد شد. هورمون ها در بدن به خصوص هورمون های شادی بسیار می تواند باعث موفقیت و پیشرفت شما شود. در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم صحبت کنیم.

شک بر خود به عنوان “عدم اطمینان به موارد مختلفی تعریف می شود

چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم؟

شک به خود به عنوان “عدم اطمینان به قابلیت اطمینان انگیزه ها، شخصیت، اندیشه و غیره” تعریف می شود. به عبارت دیگر، شک و تردید در خود بدان معناست که شما خود را باور ندارید. شک به خود به سمت ذهنیت های منفی گرایش پیدا می کند. ممکن است با یک شکست کوچک شروع شود. اما این یک شکست می تواند شما را از بین ببرد و اعتماد به نفس شما را از بین ببرد. ممکن است شروع به تمرکز بر شکست کنید. سپس شروع به رشد و گسترش می کند. در نهایت، می تواند شما را از استفاده از فرصت های زیاد زندگی باز دارد.

مثالی در ارتباط با این زمینه

ما این را در زمین فوتبال می بینیم. یک بازیکن دفاعی شروع فوق العاده ای برای یک بازی دارد و سپس آن ها یک دفع را انجام می دهند. هنگامی که آن ها در حاشیه نشسته اند می توانید روی صورت بازیکنان مشاهده کنید که روی این توپ گیری متمرکز شده اند. این کار شروع به تاثیرگذاری بر اعتماد به نفس آن ها می کند. وقتی دوباره وارد بازی می شوند، هنوز آن رهگیری را به خاطر می آورند. آن ها شروع به “بازی بی خطر” می کنند و سعی نمی کنند پرتاب هایی را که باید انجام دهند، انجام دهند. اعتماد به نفس آن ها از بین رفته است و شک به خود جایگزین آن شده است.

هر فردی شک و تردید در خود را تجربه می کند. این یک فرایند طبیعی است. با این حال، نباید ذهنیت شما را مصرف کند. هنگامی که شک به خود بر زندگی شما تأثیر می گذارد، به مشکلی تبدیل شده است که باید برطرف شود.

شک به خود منجر به چه چیزی می شود؟

اگر از شک و تردید در خود رنج می برید، به احتمال زیاد فرصت های پیش روی شما را خراب می کنند. وقتی اعتماد به نفس ندارید و به توانایی های خود اعتماد ندارید، خارج شدن از محدوده راحتی خود و ریسک کردن دشوار است. این می تواند منجر به عدم دنبال فرصت هایی شود که کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد. افرادی که با شک و تردید به خود دست و پنجه نرم می کنند، اغلب احساس می کنند گیر کرده اند. آن ها ممکن است از موقعیتی که در آن قرار دارند خوششان نیاید، اما آن قدر به خود اعتماد ندارند که چیز جدیدی را امتحان کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در صورت عدم درمان، شک به خود می تواند منجر به اختلالات روانی شود. افرادی که دچار شک و تردید فراگیر هستند ممکن است در تصمیم گیری دچار مشکل شوند و اعتماد به نفس پایینی را تجربه کنند. این می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود. با این حال، ممکن است بر شک به خود غلبه کنید و زندگی کامل داشته باشید.

چگونه بر شک و تردید خود غلبه کنیم

چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم؟

1. کسی را پیدا کنید و با او صحبت کنید

اولین قدم برای غلبه بر شک و تردید در خود، صحبت با فردی است که به او اعتماد دارید. این ممکن است یک دوست، یک عضو خانواده یا یک متخصص بهداشت روانی باشد. بسیاری از مردم از گفتگو با یک درمانگر بیزارند. با این حال، شک به خود کیفیت زندگی را کاهش می دهد. هنگامی که به کمک مورد نیاز خود دست یافتید، می توانید تجربیات جدیدی را تجربه کرده و زندگی ای را که در آرزوی آن بوده اید آغاز کنید. یک متخصص می تواند به شما کمک کند تا مسیر اعتقاد و اعتماد مجدد خود را طی کنید.

2. مقدار زمانی را که با افراد منفی می گذرانید محدود کنید

وقت خود را با افرادی بگذرانید که می توانند نکات مثبت را در موقعیت شما ببینند. آخرین چیزی که هنگام مبارزه با شک و تردید به خود احتیاج دارید این است که در کنار افراد منفی باشید که قصد دارند شما را به سمت پایین بکشند. مدت زمانی را که با افرادی می گذرانید که تمایل دارند در شرایط مختلف فقط بدی ها را ببینند، کاهش دهید. به دنبال گذراندن وقت با افرادی باشید که خوش بین هستند. امید آن ها در حال از بین رفتن بر شما خواهد بود.

3. گذشته را رها کنید

آیا به دلیل عدم موفقیت در گذشته با شک و تردید در خود مبارزه می کنید؟ شما تنها نیستید. همه این شک را دارند. اگر به موفق ترین افراد جهان نگاه کنید، خواهید دید که معمولاً فهرستی طولانی از شکست ها در گذشته آن ها وجود دارد. اما آن ها اعتماد به نفس دارند که به راه خود ادامه دهند. آن ها اجازه نمی دهند شکست های گذشته آن ها را عقب نگه دارد.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به کوبی برایانت نگاه کنید. او به عنوان یکی از بزرگترین بازیکنان NBA در تمام دوران شناخته می شود. او لیست بلند بالایی از دستاوردها دارد، از جمله برخی از موفقیت هایی که هیچ بسکتبالیست دیگری به دست نیاورده است. نگاه کردن به او و مشاهده موفقیت های زندگی او آسان است، اما یک آمار وجود دارد که بسیاری از مردم به آن توجه نمی کنند. کوبی برایانت بیش از سایر بازیکنان NBA ضربات خود را از دست داده است. اگر او ضربه های از دست رفته را قطع می کرد، چه اتفاقی می افتاد؟ اگر همیشه روی چیزهایی که درست پیش نمی رفت تمرکز می کرد نمی توانست به آن میزان از موفقیت برسد.

شاید شما خود را در بخشی از زندگی شکست داده اید یا شخص دیگری را در گذشته ناامید کرده اید. اگر تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط انجام داده اید و هنوز احساس می کنید در آن گیر کرده اید، وقت آن رسیده است که خود را ببخشید و به جلو حرکت کنید.

4. ردیابی موفقیت خود را برای ایجاد اعتماد به نفس آغاز کنید

چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم؟

با افزایش اعتماد به نفس، شک و تردید در خود از بین می رود. اما اگر نمی دانید از کجا شروع کنید، ایجاد اعتماد به نفس زمانی که به خودتان شک دارید دشوار است. خبر خوب این است که هرکسی می تواند اعتماد به نفس خود را افزایش دهد. با ردیابی موفقیت های خود هر روز شروع کنید. هر شب قبل از این که سرتان به بالش بخورد، سه موفقیتی را که در طول روز به دست آوردید بنویسید. آن ها نیازی به موفقیت های بزرگ ندارند و هنگامی که شما شروع به کار می کنید، به احتمال زیاد این طور نخواهد بود.

وقتی برای اولین بار این تمرین را انجام دادید، موفقیت های روزانه شما می تواند به همین سادگی باشد که مثلاً من امروز سرکار رفتم، من با خانواده ام شام خوردم و قبض تلفن را پرداخت کردم. این موارد جزء کارهایی است که شما در طول آن انجام داده اید و آن را به صورت روزانه انجام خواهید داد.

نکته

هنگامی که این فرایند اتفاق می افتد، اعتماد به نفس شما به آرامی شروع به افزایش می کند و شک و تردید به خود نیز شروع به محو شدن می کند. این به شما کمک می کند از فرصت جدیدی استفاده کنید، که به نوبه خود موفقیت های بزرگتری را برای ردیابی به شما می دهد. اما صرف نظر از جایی که شروع می کنید، مهم این است که شروع کنید.

5- نگران دیگران نباشید

اگر دچار شک و تردید در خود هستید، ممکن است احساس کنید دیگران در مورد شما قضاوت می کنند. ما تصور می کنیم که مردم به آن چه ما انجام می دهیم بسیار بیشتر از آن چه واقعاً اهمیت می دهند اهمیت می دهند.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا