چطور خجالتی نباشیم

چطور خجالتی نباشیم؟ برای یک فرد خجالتی، ارتباطات اجتماعی می توانند همراه با تجربه ی اضطراب شدید و احساس دل پیچه باشد. اگر برای شما هم همینطور است نترسید.

 آیا شما هم یک فرد خجالتی هستید؟ آیا فکر داشتن مکالمه با یک غریبه باعث می شود حس کنید دل و روده ی شما به هم می پیچد؟ ایرادی ندارد. 

به خودتان اعتماد به نفس دهید.

چطور خجالتی نباشیم
  • در نظر بگیرید چه چیزی را می خواهید تغییر دهید و به چه دلیل؛ آیا مرتبا در بین حرف هایتان مکث های بد و غیرماهرانه ای داریدو یا با دیگر مشکلات درگیرید؟ 
  • از خودتان بپرسید واقعا می خواهید تا چه حد تغییر کنید؛ همه ی افراد روابط اجتماعی عالی ندارند و نمی توانند داشته باشند. وقت خود را با مقایسه کردنتان با دیگران هدر ندهید. هرگز به خودتان نگویید شما هم باید درست مانند آن ها باشید. 
  • شکلی جدید به افکار خود بدهید. کسانی که دچار اضطراب اجتماعی هستند اغلب رشته ای از افار منفی در سرشان می چرخد؛  ” من بسیار بی دست و پا به نظر می رسم “، ” هیچکس با من حرف نمی زند” یا ” من ادم احمق و خرفتی دیده می شوم ” همه ی این ها فکرهایی هستند که مکن است به شکل یک حلقه در ذهنتان تکرار شوند. همانطور که شاید خودتان هم بدانید این افکار همه منفی هستند و تنها باعث می شوند شما احساس خجالت کرده و منزوی بمانید.
  • سعی کنید بفهمید چه زمانی این افکار به سراغ شما می آیند و منطق ان ها را به چالش بکشید تا بتوانید عادت این افکار منفی را از بین ببرید؛ برای مثال تنها به این دلیل که در یک جمعیت عصبی می شوید یا در مهمانی راحت نیستید به این معنا نیست که احمق هستید. افراد دیگری که در این جمع هستند نیز شاید احساس اضطراب داشته باشند.
  • شکل دهی دوباره به افکار نه تنها به معنای داشتن چرخه ی مثبتی از افکار در مغزتان است بلکه داشتن دیدگاهی حقیقی تر را نیز شامل می شود؛ بسیاری از افکار منفی ریشه در باورهای غیرعقلانی دارند. شواهدی را پیدا کنید که افکار منفی شما را تخریب می کنند و راه دیگری برای نگاه کردن به این شرایط پیدا کنید.
  • توجهتان را به سمت بیرون جلب کنید نه روی خودتان. این یکی از مهم ترین جنبه های خجالت کشیدن و اضطراب اجتماعی است؛ بیشتر افراد این کار را از عمد انجام نمی دهند اما اغلب در طول مکالمات توجهشان به سمت خود کشیده می شود.  این کار باعث هشیاری زیاد نسبت به خود و حفظ چرخه ای از افکار می شود که مرتبا در حال گردش هستند. اغلب افراد با شما همدلی می کنند، احساس نزویکی و برقراری ارتباط به عنوان یک انسان ساده تر از چیزی است که فکرش را بکنید.
  • به افراد دیگر یا محیط اطراف خود توجه نشان دهید. افراد دیگر برای انجام کارهای خود مشغله ی زیادی دارند و در بیشتر موارد به شما فکر نمی کنند.
  • یک باور نادرست متداول این است که افراد خجالتی افرادی درونگرا هستند؛ در حقیقت افراد درونگرا از تنهایی خود لذت می برند و با گذراندن زمانی در تنهایی شارژ می شوند. 
  • ببینید کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند چطور در صحنه های اجتماعی خضور می یابند؛ بالاترین سطح از روابط خوب و خوشایند را تصور کنید. 

نقش مهارت های ارتباطی در ازدواج موفق | مرکز مشاوره همکده

صحبت کردن با افراد دیگر

چطور خجالتی نباشیم
  •  زبان بدن ما می تواند به دیگران اجازه دهد تا فرضیاتی در مورد ما قبل از صحبت کردن داشته باشند. در مقالات مشهوری نشان داده شده است چگونه حالات بدن یک تفکر جهانی در بین تمام موجودات زنده هستند، انسان ها، پستانداران و حتی پرندگان. اگر زمانی که احساس عدم امنیت دارید از عمد این حالات را به بدن خود بدهید ان را به تدریج باور خواهید کرد. این یعنی شما در هر شرایط قدرت زیادی برای کنترل سطح اعتماد به نفس خود دارید.
  • داشتن یک حالت بدنی برای دو تا پنج دقیقه می تواند شیمی مغز شما را هشیار کند؛ سطح تستوسترون را زیاد کرده و میزان هورمون استرس را کاهش دهد. حتی تصور کردن این حالات می تواند باعث شود احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته و کمک می کند کمی بیشتر خطر کنید.
چطور خجالتی نباشیم
  • خودتان را بیرون از این شرایط قرار دهید؛ بهترین راه برای ملاقات افراد این است که مرتبا به جاهایی بروید که در ان بتوانید با افراد دیگر برخورد داشته باشید. می توانید به یک مهمانی بروید یا یک دورهمی با دوستان. سعی کنید هرشب حداقل یک فرد جدید را ببینید.
  • از دوستانتان بخواهید شما را به افرادی جدید معرفی کنند؛ بعلاوه نیازی نیست نگران شناختن همه باشید زیرا فردی که می شناسید در این بین برای شما مانند یک سپر محافظ خواهد بود. برای چند لحظه با این فرد آشنا صحبت کرده و بعد به تدریج مکالمه را با دوستان مشترکتان ادامه دهد.
  • صحبت کردن را تمرین کنید. شاید عجیب به نظر برسد اما مقابل آینه ایستاده یا چشمان خود را ببندید؛ تصور کنید با یک نفر حرف می زنید. برخوردها و ارتباطات خود را مانند اینکه در فیلمی مشغول بازی هستید تمرین کنید. تصور کنید شما فردی در یک جمع غریبه هستید و بعد برای بودن در آنجا تمرین کنید.
  • اگر احساس راحتی داشته باشید ساده تر می توانید در این جمع بدرخشید. راه هایی پیدا کنید تا با افرادی که علایق و سرگرمی هایی مشابه شما دارند ارتباط برقرار کنید. 
  •  انجام کارهایی مانند داشتن مکالمه با افراد جدید یا پیدا کردن فرصتی برای ارتباط با دیگران را ادامه دهید. می توانید موفقیت های کوچک خود را جشن بگیرید، چه چند دستاورد جدید داشته باشید یا تنها با افکار منفی خود مقابله کرده اید.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.wikihow.com/Not-Be-Shy
منابع
lifehacker.comwikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا