مدیریت رابطه دشوار

طبیعی است که گاهی اوقات در بین اعضای خانواده یک سو تفاهم، اختلاف نظر یا حتی خودخواهی تجربه کنید. که نیاز به مدیریت رابطه دشوار دارد. در حقیقت، چالش ها و دشواری ها چندان غیر معمول نیستند. اما، اگر متوجه شدید که روابط شما با اعضای خانواده – یا حتی به طور خاص فقط با یکی از اعضای خانواده – به ویژه دشوار است، ممکن است بخواهید کمی وقت بگذارید تا آن رابطه را از نزدیک بررسی کنید. ابتدا از خود بپرسید که آیا رابطه ناامن است یا مدیریت آن کمی ناجور است. اگر روابط خانوادگی شما دچار سو استفاده است، ممکن است بخواهید تعاملات خود را با این فرد محدود کنید. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که درگیری طولانی مدت با افراد و همچنین روابط منفی می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد.

از طرف دیگر، اگر فقط با منفی نگری، رفتار ناپسند، آزارهای اندک یا اعضای خانواده بیش از حد چشمگیر روبرو هستید، مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا این تعاملات برای شما استرس زا نباشد. در اینجا چند نکته در مورد مدیریت روابط دشوار با خانواده آورده شده است.در ارتباط با این موارد می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

چگونه یک رابطه دشوار را مدیریت کنیم؟

اگر در تلاش برای برقراری رابطه دشوار با یکی از اعضای خانواده هستید، این می تواند به تساوی شرایط بازی کمک کند و برخی از مشکلات را خنثی کند. با یادآوری به خود شروع کنید که هیچ کنترلی بر اعمال شخص دیگری ندارید، اما می توانید واکنش خود را تغییر دهید. به جای تمرکز بر روی مواردی که وجود آنها را دشوار می کند، کمی وقت بگذارید تا به آنچه در مورد اعضای خانواده خود می دانید فکر کنید. وقتی با هم باشید، احتمال اینکه اشتباهات آنها را صفر کنید، کمتر خواهد بود. در اینجا چند نکته دیگر برای مدیریت موثر یک رابطه دشوار آورده شده است.

پیشنهاد ملاقات در یک مکان بی طرف.

مدیریت رابطه دشوار

انتخاب محلی که هر دو احساس راحتی می کنید می تواند به ایجاد فضای آرام تری کمک کند. ملاقات در جمع اغلب باعث می شود که مردم بهترین رفتار خود را داشته باشند زیرا اکثر آنها دوست ندارند توجه را جلب کنند یا صحنه سازی کنند.

خود را از نظر ذهنی برای تعاملات آماده کنید.

اگر می دانید که گردهمایی شما در آینده برگزار می شود که در آن با اعضای دشوار خانواده تعامل خواهید داشت، این می تواند به آماده سازی خودتان از قبل کمک کند. به عنوان مثال، اگر عمه شما به طور منظم از انتخاب شغل شما انتقاد می کند یا سخنان بی احساس در مورد کمبود فرزند شما بیان می کند، به این فکر کنید که در صورت بروز این مسئله چگونه می توانید پاسخ دهید. آماده بودن زودتر از موعد به شما کمک می کند تا مکالمات دشوار و تعاملات را با استرس کمتری طی کنید.

همدل برای مدیریت رابطه دشوار

 بیشتر افراد دشوار اینگونه متولد نمی شوند. در عوض، آنها بر اساس تجربیات زندگی خود دارای رفتار دشوار شدند. به عنوان مثال، اگر یکی از اعضای خانواده شما زندگی سختی را پشت سر گذاشته باشد، ممکن است با تلخی، کینه و عصبانیت نسبت به آنچه زندگی برای آنها به وجود آورده است دست و پنجه نرم کند. سعی کنید به جای اینکه از رفتار آنها آزرده شوید، با دلسوزی به اوضاع نگاه کنید. اگرچه این رفتار بد آنها را بهانه نمی کند، اما مطمئناً به شما کمک می کند همه چیز را در منظر قرار دهید.

نحوه تعامل با یکی از اعضای خانواده دشوار

بسته به مسائل و مشکلات داغ اعضای خانواده شما، برقراری ارتباط ممکن است چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر سازگاری با آنها بسیار دشوار باشد. اگر آنها مستعد عصبانیت، دستکاری یا زورگویی هستند، ممکن است بخواهید بررسی کنید که آیا تعامل با این عضو خانواده به نفع شماست یا خیر. صرف خانواده بودن آنها به معنای این نیست که شما به نوعی مورد سو استفاده عاطفی قرار می گیرید. با این حال، اگر حضور یا تردد در یکی از اعضای خانواده شما بسیار دشوار است، اگر بخواهید با آنها ارتباط برقرار کنید، این نکات ممکن است کمک کند تعاملات شما کمی نرمتر پیش برود.

از موضوعات داغ یا موضوعات حساس پرهیز کنید

مدیریت رابطه دشوار

اگر صحبت های پیرامون دین، ​​سیاست یا پول معمولاً منجر به مشاجره شدید می شود، تمام تلاش خود را بکنید تا از این موضوع پرهیز کنید. اگر یکی از اعضای خانواده شما اصرار دارد در مورد مسائلی که باعث ناراحتی شما می شود بحث کند، فقط گوش دادن به صحبت های آنها را در نظر بگیرید. گاهی اوقات مردم دوست دارند در مورد موضوعات بی ثبات بحث کنند زیرا از درامی که پیرامون آنها است لذت می برند. اگر با آنها بحث نمی کنید یا سعی در اثبات یک نکته ندارید، ممکن است آنها از بحث خسته شوند. مطمئناً، اگر نظرات آنها بیش از حد برای شما زیاد شود، هیچ عیبی ندارد که خود را بهانه کنید و برای آزاد کردن سر خود بیرون بروید.

به احساسات خود توجه کنید

اگر زمان زیادی را با یکی از اعضای دشوار خانواده می گذرانید، اطمینان حاصل کنید که احساسات خود را حفظ می کنید. به سطح استرس خود توجه کنید و محدودیت های خود را بدانید. اگر احساس ناراحتی یا استرس ویژه ای دارید، تنفس عمیق یا سایر روش های آرام سازی را امتحان کنید. همچنین، به دنبال راه هایی باشید که بتوانید از استرس خود خلاص شوید مانند رفتن به دستشویی یا بیرون قدم زدن. اگر کل اوضاع بیش از حد زیاد شد، از کوتاه آمدن بازدید نترسید.

مدیریت رابطه دشوار با رفتار عمدی

اگر چه واکنش نشان ندادن وقتی كه خانواده ای حرفی خشن یا ناپسند می زند، بسیار چالش برانگیز است، اما مهم این است كه قبل از پاسخ دادن، مکث كنید. شما می خواهید مطمئن باشید که پاسخ شما آرام و سنجیده است. این نوع پاسخ نه تنها می تواند از بحث های غیر ضروری جلوگیری کند بلکه باعث می شود شما را به درام نکشاند.

از تلاش برای “اصلاح” موارد خودداری کنید

اگر در یک کار خانوادگی هستید و مشاجره ای روی می دهد یا اگر یکی از اعضای خانواده شما دچار بحران شده است، عجله نکنید و سعی کنید اوضاع را برطرف کنید. به همین ترتیب، سعی نکنید به نوعی عضو دشوار خانواده خود را اصلاح کنید. مگر اینکه آنها از شما مشاوره بخواهند، شما باید از فشار دادن آنها برای انجام کاری متفاوت خودداری کنید.

از خوشایند مردم پرهیز کنید

هنگام برخورد با اعضای خانواده دشوار، بسیار دوستانه است که به ویژه برای حفظ آرامش، مورد پسند مردم قرار گیرد. هر چقدر شرایط دشوار باشد به آنچه که هستی وفادار بمان.

چگونه با دینامیک خانواده سمی کنار بیاییم؟

مدیریت رابطه دشوار

اگر رابطه شما با یکی از اعضای خانواده دردناک یا توهین آمیز است، ممکن است بخواهید این موضوع را بررسی کنید که آیا می خواهید با این فرد ارتباط برقرار کنید یا خیر. گاهی اوقات سالم ترین کار این است که به جای تلاش برای حفظ یک رابطه ناسالم، بین خودتان فاصله بیاندازید. با این اوصاف، مواقعی پیش می آید که باید با این عضو خانواده تعامل داشته باشید، مانند عروسی یا مراسم خاکسپاری. در نتیجه، آماده بودن می تواند مفید باشد. 

در اینجا چند پیشنهاد برای پیمایش در این شرایط وجود دارد.

  • حد و مرز تعیین کنید. زودتر از موعد تصمیم بگیرید که چه چیزهایی را تحمل نخواهید کرد و اگر عضو خانواده از آن مرز عبور کند چه خواهید کرد. البته لازم نیست مرزهای خود را با آنها در میان بگذارید، مگر اینکه بخواهید. فقط اگر اعضای خانواده تان از یک خط عبور کردند اطمینان حاصل کنید که به آنها احترام می گذارید.
  • به خود اجازه ترک دهید. هرگز نباید خود را مجبور به تحمل بدرفتاری به خاطر خانواده کنید. اگر یکی از اعضای خانواده شما به طریقی از شما سو استفاده لفظی کرد یا شما را مورد آزار و اذیت قرار داد، به خود اجازه ترک دهید.
  • اطلاعاتی که به اشتراک می گذارید را انتخاب کنید. متأسفانه، اعضای خانواده سمی معمولاً قابل اعتماد نیستند. به همین دلیل مراقب باشید که چه اطلاعاتی را به اشتراک می گذارید. افرادی که از دیگران سو استفاده می کنند، اغلب از اطلاعات شخصی به نفع خود استفاده می کنند و حتی ممکن است اعتماد شما را بشکنند یا از این اطلاعات برای دستکاری شما به نوعی استفاده کنند.
  • صحبت با یک مشاور را در نظر بگیرید. مقابله با یک رابطه خانوادگی دشوار می تواند بسیار استرس زا باشد و از نظر احساسی به سختی قابل کنترل است . اطمینان حاصل کنید که از یک متخصص بهداشت روان کمک می گیرید. آنها ضمن اطمینان از مراقبت از سلامت روان، می توانند به شما کمک کنند بهترین راه را برای پیمایش روابط دشوار خانوادگی تعیین کنید.

سخن آخر

اگرچه ممکن است ناعادلانه به نظر برسد که شما هستید که می کوشید راه های مناسب برای روابط دشوار خانوادگی را پیدا کنید، اما بخاطر داشته باشید که تنها چیزی که می توانید در این شرایط کنترل کنید رفتار خودتان است. حتی اگر ممکن است عضو خانواده شما واقعاً آزار دهنده باشد یا برای شما چالشی باشد، شما نمی توانید آنها یا رفتار آنها را تغییر دهید. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که یاد بگیرید چگونه در این شرایط به طور موثر پیمایش کنید. در عین حال مدیریت رابطه دشوار داشته باشید.

از طرف مثبت، یادگیری نحوه کنار آمدن با روابط دشوار خانوادگی یا حرکت در پویایی چالش برانگیز خانواده می تواند در طولانی مدت به نفع شما باشد. هنگامی که برخی ابزار در زرادخانه خود دارید، تعاملات شما با یکی از اعضای خانواده دشوار، مالیات کمتری خواهد داشت.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا