برای بهبود رابطه با همسرتان چه راهکارهایی را پیش می گیرید؟

برای بهبود رابطه با همسرتان چه راهکارهایی را پیش می گیرید؟ داشتن یک رابطه ی عمیق با همسرتان نیاز به زمان و تلاش دارد. با صبر، مهربانی و گوش دادن به یکدیگر از همان ابتدای رابطه پایه های یک ارتباط عمیق و صمیمی را می سازید. با وجودی که نمی توانید کسی را برای این کار مجبور کنید اما می توانید برای ساخت ارتباطاتی باز و بدون قضاوت گام هایی فعالانه بردارید. به یاد داشته باشید مکالمات شما باید هم شوخی و هم جدی باشند. وقتی برای مکالمه فضای راحتی داشته باشید به ارتباط عاطفی خود غذارسانی کرده و راه های عاشقانه برای وارد کردن احساسات خود در کارهایتان خواهید داشت. در نهایت راه هایی برای بهبود روحیه ی یکدیگر پیدا کنید تا اطمینان یابید رابطه ی شما عمیق تر می شود.

بهبود مکالمات

  1. مکالماتی باز و راحت داشته باشید. افکار، رویاها و ایده های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارید.
برای بهبود رابطه با همسرتان چه راهکارهایی را پیش می گیرید؟
به او در مورد رویاها و آرزوهایی که برای آینده دارید بگویید، از جمله آینده ای که در کنار اوست. روی نشان دادن حالات غیرکلامی در مکالمات نیز کار کنید، مانند اینکه هر از گاهی او را در بغل بگیرید.، نزدیک او بنشینید یا به او خیره شده و لبخند بزنید.
  • سعی کنید روزانه چند دقیقه در مورد موضوعات شخصی مانند رویاها، آرزوها و ترس های جدی خود حرف بزنید.
  • او را نیز تشویق کنید تا رویاهای خود را با شما به اشتراک بگذارد اما او را مجبور به بیان کردن افکار یا احساساتش نکنید.
  • از او بپرسید ” فکر می کنی پنج سال دیگر در چه جایگاهی باشی؟ مهم ترین چیزهایی که دوست داری در زندگی به ان ها برسی چه هستند؟ چه چیزهایی برای تو باارزش تر بوده و به کارهایت انگیزه می دهند؟”
  1. دقت کرده و سعی کنید نحوه ی نشان دادن محبت در همسر خود را درک کنید.
  • هدیه خریدن
  • گنجاندن شما در برنامه های آینده
  • پیشنهاد تعمیر کردن برخی وسایل برای شما
  • از طریق کارها، مانند رفتن به شهربازی یا بازی های ورزشی یا حتی موزه
  1. قضاوت نکنید.
جوی سالم و بدون قضاوت ایجاد کنید. شما نمی توانید بدون گوش دادن بی قید و شرط و گذاشتن خودتان در جای فرد دیگر او را بشناسید. سعی کنید دیدگاه او را درک کرده و تشویقش کنید تا هر ترسی که دارد را با شما در میان بگذارد، حتی اگر احمقانه یا ساده باشد.
  • اطمینان یابید او برای تحت تاثیر قرار دادن شما می تواند شخصیت واقعی خود را در کنارتان داشته باشد.
  • باید بدانید در اغلب جوامع مردانگی تعریفی دارد که باعث می شود فرد ترس ها و احساسات خود را با شما در میان نگذارد. بدانید اغلب مردان می خواهند مشکلات را خودشان حل کنند تا اینکه با شما در میان بگذارند.
  • سعی کنید بگویید ” باید بدانی می توانی به من اعتماد کرده و من اصلا تو را قضاوت نخواهم کرد. ما برای زمانی طولانی از حالا کنار هم خواهیم بود و من در هر شرایطی تو را دوست دارم. تو هیچوقت نباید برای ترس ها و تردیدهایت خجالت بکشی،همانطور که می بینی من ترس هایم را با تو در میان می گذارم”.
  1. برای بهبود رابطه با همسرتان چه راهکارهایی را پیش می گیرید؟ در مورد افکار و احساسات یکدیگر کنجکاو باشید.
مرتبا در مورد یکدیگر چیزهای جدید یاد بگیرید. به او نشان دهید که شما به زندگی شخصی اش علاقه مندید و می خواهید در مورد شخصیت او بیشتر بدانید. در مورد سوالاتی که می توانید از او پرسیده و چیزهایی که نمی دانید فکر کنید.
  • از او بپرسید ” چه کسی بیشترین تاثیر را در زندگی تو داشته؟ چرا؟”
  • سعی کنید بپرسید ” شادترین دوران کودکی تو چه زمانی بود؟ سخت ترین دوران برای تو کی بوده است؟
  • حتما از او در این مورد سوال کنید که در همسر خود دنبال چه خصوصیاتی هستی؟ چگونه می توانم همسر بهتری برای تو باشم؟”
  • بپرسید ” مهم ترین ارزش ها برای تو چه هستند؟ چرا این ارزش ها برای تو مهم بوده و چگونه آن را در کارهای خود وارد می کنی؟”
  1. مکالماتی شاد و ساده داشته باشید.
برای بهبود رابطه با همسرتان چه راهکارهایی را پیش می گیرید؟
در حالی که نباید از صحبت در مورد موضوعات جدی اجتناب کنید و باید روزانه مکالمات خوبی با هم داشته باشید اما در کل زیاد مکالمات خود را جدی نکنید. می توانید مکالمات خنده داری در مورد تخیلات خودتان داشته باشید. افزودن موضوعات تازه و جالب باعث می شود مکالمه ی شما تبدیل به یک وظیفه ی روزانه نشود.
  • در مورد روزتان با هم حرف بزنید خصوصا موضوعات احمقانه ای که در روز برای شما اتفاق افتاده اند. در مورد چیزهای خنده داری که دیده اید یا کارهای احمقانه ای که در فضای مجازی به چشمتان خورده است باهم صحبت کنید.
  • او همسر خود سوالاتی خنده دار کنید که کمک می کند یکدیگر را بهتر بشناسید. می توانید بپرسید”اگر می توانستم یک شخصیت کارتونی باشم کدام را دوست داشتی؟” یا ” اگر می توانستی نیرویی خارق العاده داشته باشی چه قدرتی را انتخاب می کردی؟”
  • از حس شوخ طبعی خود استفاده کنید: مکالماتی شاد داشته و با یکدیگر شوخی کنید تا کمک کند هردو بتوانید در صحبت با یکدیگر پیش بروید.

برای بهبود رابطه با همسرتان چه راهکارهایی را پیش می گیرید؟ ایجاد یک ارتباط عاطفی عمیق

  1. خودتان و احساساتتان را بشناسید.

برای ایجاد یک ارتباط عاطفی عمیق با فردی دیگر باید حتما احساسات خودتان را درک کرده و بپذیرید. شاید بخواهید احساسات خود را ساکت کرده و یا در زمان تجربه ی حسی عمیق ان را ندید بگیرید. اما باید بدانید حتما زمانی را برای پردازش احساسات خود در نظر بگیرید و از منطق برای درک این تجربه استفاده کنید.

  • از نظر عاطفی با خودتان صادق بوده و سعی کنید واکنش عاطفی خود در هر شرایط را درک کنید.
  • آوردن دلیل برای تجربیات عاطفی کمک می کند احساسات خود را سرکوب نکرده و احساسات فرد مقابلتان را نیز بهتر درک کنید.
  • وقتی حس می کنید احساسی عاطفی دارید از خودتان بپرسید ” چه حسی را من الان تجربه می کنم؟ ” ان را برای خودتان نامگذاری کنید، مثلا ” این حس خشم است که من دارم. من احساس عصبانیت می کنم چون فکر می کنم همسرم به حرف های من گوش نمی دهد. “
  1. برای بهبود رابطه با همسرتان چه راهکارهایی را پیش می گیرید؟ ببینید در زمان ایجاد ارتباط حالت دفاعی داشته اید؟

اگر برای ایجاد ارتباطی عمیق با همسر خود مشکل دارید لحظه ای شرایط را با خودتان چک کنید. آیا حس می کنید حالت تدافعی دارید یا از نظر عاطفی در کنار او نبودید؟ این یک واکنش طبیعی در زمان عمیق تر شدن روابط است، خصوصا اگر در گذشته اعتماد شما آسیب دیده باشد.

به نظر می رسد سالم ترین راه برای حفاظت از خودتان مقابل اسیب دیدن رها کردن خودتان از این درد است اما این کار مانع از ارتباط شما با کسی می شود که دوستش دارید.
  • آسیب پذیر بودن وضعیت سختی است اما اگر شما و همسرتان هردو برای صمیمیت بیشتر با یکدیگر تلاش می کنید نتیجه ارزش این زحمت را خواهد داشت. 
  • به احساسات خود در هر سطحی که هستند دقت داشته باشید. احساساتی که او برای نشان دادن حس خود استفاده می کند را یاد بگیرید. وقتی فضایی راحت و امن برای مکالمه ایجاد کردید هردو برای به اشتراک گذاشتن احساسات خود اطمینان خواهید داشت. این یعنی هردو احساسات مثبت و منفی خود را بیان می کنید، در نتیجه مهم است که هریک به هردو جنبه از احساسات فرد دیگر واکنش مناسب داشته باشید.
  • اگر همسرتان روز بدی داشته و عصبانی یا ناراحت است به او تشر نزنید. سعی کنید رفتار او را به خودتان نگیرید، بیشترین تلاشتان را بکنید تا کسی باشید که می تواند به او کمک کرده یا اگر نیاز دارد به او فضای لازم برای آرامش بیشتر را بدهید.
  • سعی کنید به فرد دیگر کمک کنید تا احساسات شما را بهتر بشناسد. بگویید ” وقتی من از محل کار به خانه می رسم اغلب خیلی خسته هستم و از اینکه ممکن است کمی ساکت باشم عذر می خواهم” یا ” چهارشنبه ها روز کاری من خیلی طولانی است و می خواهم بدانی وقتی به خانه می رسم تنها یک بغل کردن کوچک برای من خیلی خوب خواهد بود”.
  1. به دنبال احساساتی باشید که او نشان نمی دهد.
همزمان با شناخت بهتر همسر خود با او حس همدردی داشته باشید تا بتوانید بهتر نیازهای عاطفی او را درک کنید. به او گوش داده و چیزهایی که نمی گوید را مانند چیزهایی که به زبان می آورد بشنوید. این کار سخت بوده و به زمان نیاز دارد اما باید یاد بگیرید احساسات او را بشناسید. اگر از چیزی عصبانی است ببینید چطور با احساسات عمیق خود ارتباط برقرار می کند.
  • آیا او خواهر و برادر دارد؟ شاید او وقتی جوان تر بوده هیچوقت برای خودش اتاق و این فضای شخصی را نداشته یا هر فضای شخصی دیگری که حس می کند متعلق به خودش تنهاست.
  • برای مثال شاید نسبت به داشتنن فضای شخصی خود خیلی حساس بوده و وقتی شما وسایلش را به هم می ریزید خیلی ناراحت می شود. نباید نتیجه بگیرید که او چیزی را مخفی می کند بلکه سعی کنید همه چیز را از دیدگاه او ببینید. 
  • سعی کنید به عمق کارها دقت داشته و ببینید کارهای او چطور احساسات عمیقش را بیان می کنند، سپس تلاش کنید او را قانع سازید که درکش کرده و از زندگی عاطفی او حمایت می کنید. بگویید ” من کاملا متوجهم که تو نیاز به فضایی برای خودت داری. تو با دو برادر بزرگ شدی و تنها چند سال با هم تفاوت سنی داشته اید. شاید قبلا زیاد فضای شخصی برای خودت نداشته ای. پس حتما باید بدانی راحت بودن تو در این زمان برای من اهمیت دارد.”
  1. برای بهبود رابطه با همسرتان چه راهکارهایی را پیش می گیرید؟ هر زمان می توانید ارتباط عاطفی را دوباره برقرار کنید.
برای بهبود رابطه با همسرتان چه راهکارهایی را پیش می گیرید؟
هر رابطه فراز و نشیب هایی دارد و همه ی ما گاهی از همسرمان فاصله می گیریم. وقتی حس کردید از نظر عاطفی از هم دور شده اید سعی کنید در اولین فرصت این قضیه را حل کنید. سعی کنید اگر نمی خواهد او را مجبور به حرف زدن نکنید اما تلاش داشته باشید تا قبل از گذشتن زمانی زیاد این پیوند عاطفی را ترمیم کنید.
  • یک یا دو روز بعد از حل اختلاف شرایط را چک کنید. مثلا چیزی شبیه به این بگویید ” می دانم در این مورد حرف زدیم، فقط می خواهم مطمئن شوم همه چیز حل شده و تو دیگر هیچ حس خشم و عصبانیتی نسبت به این اتفاقات نداری”.
  • بگویید ” من می دانم الان در بهترین شرایط نیستیم اما دوست دارم زمانی گذاشته و در مورد احساساتمان با هم حرف بزنیم. و امیدوارم تو به احساسات من اهمیت بدهی. بیا با هم صحبت کنیم تا بتوانیم این شرایط و واکنش یکدیگر را بهتر درک کنیم”.
  • اگر باهم دعوا می کنید از عدم ارتباط عاطفی به عنوان یک سلاح استفاده نکنید. اگر حس می کنید او فاصله ی عاطفی را ابزاری برای مبارزه می داند به او بگویید این کار را نکند. به او بگویید شما به نیازش برای داشتن فضایی شخصی احترام می گذارید اما دوست دارید زمانی را در کنار هم باشید تا بتوانید به عنوان یک زوج در مورد احساساتتان با یکدیگر حرف بزنید.
منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا