راه رسیدن به آرامش درونی چیست؟

به دنبال شادی و ارامش درونی برای خودتان هستید؟ صلح و آرامش درونی یعنی با وجود مشکلاتی که در زندگی فعلی خود دارید (مالی، مشکلات روابط، از دست دادن یک عزیز، …) حس شادابی، سلامت عاطفی و تکامل در زندگی خود داشته باشید. می توانید با پذیرش خودتان و جهانی که در آن هستید، شرکت در تمرکز دهنی و مدیتیشن به این ها دست یابید. راه رسیدن به آرامش درونی چیست؟

تمرین پذیرش

چگونه به صلح و آرامش درونی برسید

راه رسیدن به آرامش درونی – یک لیست شخصی داشته باشید.

پذیرش خودتان برای ارتقای صلح و آرامش درونی ضروری است زیرا باعث می شود با چیزهایی که در زمان حال برای ما اتفاق می افتند مشکلی نداشته باشیم، بدون اینکه به عواقب ان فکر کنیم. اگر تنها در فکر اجتناب از این درد باشید تنها شرایط را بدتر خواهید کرد. می توانید تمرین پذیرش خود را با داشتن یک لیست شخصی از اینکه که هستید، شبیه چه کسی می باشید، چه حسی درون خود دارید و چه کارهایی انجام می دهید شروع کنید.

  • یک لیست از شخصیت خود، خصوصیاتی که دارید (چه خصوصیات مثبت و چه ان هایی که می خواهید رویشان کار کنید)، کارها و ظاهرتان تهیه کنید. باید هریک از این ها و هر بخش از لیستی که برای خودتان تهیه کرده اید را بپذیرید؛ حتی چیزهایی که زیاد بابتشان خوشحال نیستید. اگر نیاز باشد خودتان را برای اشتباهاتتان ببخشید و روی چیزی تمرکز کنید که می توانید امروز برای بهتر کردن خودتان انجام دهید.
  • یک لیست از اهدافتان تهیه کنید. داشتن رویاها و اهداف چیزی است که باعث می شود در پذیرش شخصیت خود انگیزه داشته باشیم. برای خودتان اهدافی شخصی مشخص کرده و هر روز به سمت ان ها حرکت کنید. برخی مثال ها برای اهداف شخصی عبارتند از: کاهش وزن، تغذیه ی سالم تر، داشتن یک سرگرمی جدید ( مانند نواختن یک وسیله ی موسیقی)، یا کمتر دیدن تلویزیون. در یک روال روزانه از خودتان بپرسید آیا کارهایی که حالا انجام می دهید در راستای اهداف و ارزش های شما هستند.
  • برای پذیرش خود خصوصیات منفی تان را با خصوصیاتی مثبت جایگزین کنید، مثلا شاید فکر می کنید شما به قدر کافی قدتان بلند نیست و از این رو نمی توانید قدی که دارید را بپذیرید. می توانید با فکر کردن ابزاری در مورد قدتان به تمرین پذیرش خود بپردازید. قد شما چه معنایی یا اهدافی را می تواند برایتان داشته باشد؟ آیا کمک می کند فعالیت هایی را انجام دهید که فردی با قد بلندتر قادر به انجام آن نیست؟ قدتان چه فوایدی برای شما داشته است؟

روی چیزهایی تمرکز کنید که برای داشتن آن خوشحالید.

یک راه برای تمرین پذیرش زندگی خود این است که به جای تمرکز روی چیزهایی که ندارید روی چیزهایی که دارید تمرکز کنید.

چگونه به صلح و آرامش درونی برسید
  • یک لیست از تمام چیزهایی که در زندگی برای شما مهم هستند تهیه کنید، این ها می تواند شامل موارد زیر باشد: خانواده، دوستان، سقفی که بالای سرتان دارید، غذای کافی برای خوردن، تحصیلات، دولت، قانون ها، طبیعت، راه ها و حمل و نقل. به یاد داشته باشید برخی افراد در جهان شاید به چیزهایی که ما خیلی سطحی می دانیم دسترسی کمی داشته باشند.
  • می توانید یک لیست از چیزهایی که سپاس گزار آن هستید تهیه کرده و ان را در اینترنت با دیگران به اشتراک بگذارید.

راه رسیدن به آرامش درونی – سعی نکنید روی چیزهایی که نمی توانید تغییر دهید کنترلی داشته باشید.

به عنوان انسان اغلب دوست داریم دیگران را کنترل کنیم (اینکه چه کار می کنند یا چطور این کار را انجام می دهند) ما دوست داریم همسرمان انسان خوبی باشد یا رییسمان رفتار بهتری داشته باشد، خانه ی ما تمیزتر باشد یا ترافیک کمتر شود. علت این است که از ناشناخته ها می ترسیم یا نمی توانیم روی آن کنترلی داشته باشیم، از جمله مرگ و میر. متاسفانه ما اغلب نمی توانیم روی این ها کنترل داشته باشین. در نهایت باید بدانید ما نمی توانیم طرز فکر، احساس یا کارهای دیگران را کنترل کنیم.

  • تنها روی چیزهایی که می توانید کنترل کنید تمرکز داشته باشید. از خودتان بپرسید ” در این شرایط می توانم چه کار کنم” اگر نمی توانید چیزی را تغییر دهید آن را پذیرفته و بعد از ان بگذرید.

شرکت در تمرکز ذهنی

روی زمان حال تمرکز کنید.

تمرکز دهنی می تواند آرامش درونی ما را زیاد کند. تمرکز ذهنی یعنی اگاه بودن از زمان حال، به جای اینکه در مورد اینده یا گذشته فکر کنید. فکر کردن در مورد گذشته می تواند باعث وضعیت روحی افسرده یا احساس پشیمانی شود و فکر کردن در مورد آینده می تواند اضطراب و نگرانی شما را زیاد کند. حضور کامل در زمان حال می تواند احساس رضایت برای شما ایجاد کند.

  • می توانید برای زمان حال قدردان باشید. می توانید در مورد اتفاقاتی که اطراف شما می افتد نقاط مثبت را پیدا کنید. برای مثال اگر در خانه هستید از پنجره به آسمان آبی نگاه کنید. می توانید از دیدن این آسمان برای چه چیزهایی خوشحال باشید؟ شبیه به چه چیزی به نظر می رسد؟ ایا ابر، پرنده یا هواپیمایی را در آسمان می بینید؟
راه رسیدن به آرامش درونی – میزان اگاهی خود را افزایش دهید.

تمرکز ذهنی در مورد افزایش هشیاری از خودتان و جهان اطرافتان است. می توانید با تمرکز و کنترل میزان توجه خود هشیاری بیشتری داشته باشید.

  • زمانی را گذاشته تا نگاهی به دنیای اطراف خود کرده و به چیزها و افرادی دقت کنید که نزدیک شما هستند. روی یک شی خاص تمرکز کرده و ببینید برای شما شبیه به چه می رسد – روی شکل، رنگ، قالب و هدف. سپس آن را لمس کنید: چقدر نرم، سفت یا پر از برامدگی است؟ چشمان خود را بسته و دستانتان را روی شی بکشید. شبیه به چه چیزی به نظر می رسد؟ ایا گرم است یا سرد؟ متوجه چه چیزهای جدیدی را آن شده اید که قبلا ندیده بودید؟
مراقب افکار خود باشید.

دقت کنید چه فکرهایی به ذهن شما می رسد، مانند ابرهایی که از آسمان می گذرند، بدون اینکه قضاوتش کنید، ان را نپذیرید یا ان را دنبال کنید. تنها بگذارید به سادگی از ذهنتان عبور کنند.

  • وقتی فکری به ذهنتان رسید به آن دقت کرده و بعد بگذارید از ان رد شوید.
  • یک راه برای دور شدن افکار ترک کردن ان هاست. چشمان خود را بسته و ان را مانند طوفانی در نظر بگیرید که در حال رد شدن است. وقتی تصور می کنید فکری منفی است بگذارید برود تا جایی که دیگر نتوانید آن را ببینید.
در تمرینات تمرکز ذهنی شرکت داشته باشید.

تکنیک های تمرکز ذهنی راهی عالی برای تمرین تمرکز ذهنی هستند.

  • یک تکینک تمرکز ذهنی زمانی است که تکه ای غذا می خورید (میوه، شکلات و…) به جای اینکه تنها آن را داخل دهانتان گذاشته و بجوبید در ابتدا رنگ آن را دیده و به شکل غذا دقت کنید. سپس تکه ی کوچکی از ان را بجوید. هر تکه را آرام خورده و دقت کنید چه مزه ای داشته و چه حسی در دهان شما ایجاد می کند.
  • می توانید به یک پیاده روی برای تمرکز ذهنی بروید. این یعنی قدم بزنید و در همین حین به هرچیزی که در حین راه رفتن به چشمتان می آید دقت کنید. می توانید در حین کار به فیزیک بدن خود نگاه کنید و ببینید در زمان حرکت کردن چه حسی به شما می دهد ( در ماهیچه ها، دست ها و پاها)
  • می توانید با انجام جستجو در گوگل یا گذاشت ویدئوهایی در یوتیوب می توانید بیشتر به تمرین تمرکز ذهنی بپردازید.

مدیتیشن راه رسیدن به آرامش درونی

یک محیط ارام برای خود پیدا کنید.

مدیتیشن اغلب همراه با اندیشه  و تفکری آرام است. در ابتدا محیط خوبی را برای مدیتیشن پیدا کنید. می تواند یک اتاق آرام و پرارامش باشد، یک علفزار آرام یا نشستن در کنار تپه ای از چوب ها. اگر می توانید خودتان را از بقیه ی دنیا جدا کنید.

  • می توانید قبل از خواب این کار را برای خود انجام دهید.
از بین بردن عوامل پرت کننده حواس و راحت بودن.

درب ها و پنجره ها را بسته و نورهای شدید را حذف کنید، اطرافتان را مرتب کنید و نور و صداهای را حذف کنید. یک شمع با رایحه ی ملایم را در صورت تمایل روشن کنید.

  • زمانی را برای تنهایی خودتان بگذارید. می توانید یک علامت  “مزاحم نشوید” را روی درب اتاق خود بزنید.
  • اگر دوست دارید می توانید به یک موسیقی آرام و لذت بخش گوش کنید. موسیقی های هارپ و دارای گیتار یا پیانو آرامش بخش هستند. در صورت امکان موسیقی همراه با شعر گوش نکنید زیرا می تواند حواس شما را پرت کرده و تمرکز را برایتان دشوار سازد.
  • روی تخت، صندلی یا روی چمن ها راحت بنشینید. می توانید به شکل چهارزانو و راحت بنشینید.
چشمان خود را بسته و شروع به مدیتیشن کنید.

مدیتیشن می تواند با چشمان باز یا بسته انجام شود اما اگر در ان تازه کار هستید برای حذف عوامل پرت کننده ی حواس انجام ان با چشمانی بسته ساده تر خواهد بود.

  • وقتی شروع به مدیتیشن کردید به چیز دیگری به جز حس درونی خود فکر نکنید (هرچیزی که برای شما مهم است) اگر تصاویر یا افکاری ذهنتان را منحرف می کنند می توانید از کلمات تشویق کننده برای تمرکز استفاده کرده یا حواستان را به مدیتیشن برگردانید.
  • طبیعی است حواستان به جای دیگری پرت شود- زیاد به خودتان سخت نگیرید. ایده های درخشانی ممکن است از ذهن شما تراوش کنند.
  • بعد از مدیتیشن، می توانید هر فکر یا احساسی که می تواند برای شما مفید یا جالب باشد را ضبط کنید. زمان و تاریح را برای مرور پیشرفت خود یادداشت کنید.
تمرین تصور یا تجسم ذهنی.

انواع دیگری از مدیتیشن وجود دارد مانند تجسم یا شبیه سازی که اثبات شده برای همه مفید هستند. سعی کنید چیزی که تصور می کنید یا طرز فکر خود را کنترل کنید. خروجی این کار می تواند در زندگی روزانه و دستیابی به اهدافتان به شما کمک کند.

چگونه به صلح و آرامش درونی برسید
  • چشمان خود را بسته و خود را در جایی ارام و ساکت تصور کنید. این مکان می تواند اتاق خواب، ساحل یا میانه ی باغچه باشد. دقت کنید در این محیط ارام چه حسی دارید. آیا جای شما گرم، راحت و آرام است؟ چه صدایی را می شنوید؟ چه چیزی را می بینید؟ فکر کنید در این جای آرام چه چیزی را استشمام می کنید. می توانید برای مدتی انجا مانده و وقتی اماده اید چشمان خود را باز کنید. باید ببینید در این محیط امن چه حسی دارید. می توانید هر زمان حس کردید آرامش ندارید از تجسم استفاده کنید.
  • تصور کنید یک روز صبح از خواب بلند می شوید و اطرافتان جادو شده است؛ هر مشکلی که داشته اید در طول شب حل شده اند. تصور کنید خودتان و محیط اطرافتان شبیه به چه چیزی هستند. کجا قرار دارید؟ چه حسی دارید؟ چه کسانی اطراف شما هستند؟ صدایی را می شنوید؟ چه کاری انجام می دهید؟ این تمرین تجسم کمک می کند بتوانید اهدافی مشخص کرده و به ان برسید.
مدیتیشن برای کارهای هنری راه رسیدن به آرامش درونی

تحصیلات هنری آرامش درونی شما را زیاد کرده و کمک می کند احساس آرامش و رضایت داشته باشید. تمرکز هنری در زمان مدیتیشن کمک می کند به شما الهام شده و حس آرامش و راحتی داشته باشید.

  • یک کار هنری ار انتخاب کرده (نقاشی، مجسمه سازی و…) و برای پنج دقیقه روی ان تمرکز کنید. می توانید در این کار هنری چه چیزی ببینید؟ چه احساساتی را تجربه می کنید؟ داستانی به ذهن شما می رسد؟ چه افکاری به ذهنتان می رسند؟
منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا