نحوه برخورد با یک کودک نوپا عصبانی

کودکان در دوران بسیار حساسی از زندگی خود هستند. از این رو نحوه برخورد با یک کودک نوپا عصبانی بسیار مهم است. برای این که هر فرد بتواند با کودک خود به درستی رفتار کند باید نحوه آموزش و تربیت آن ها را بداند. شما اگر بخواهید در هر زمانی با کودک خود به روش های مختلف رفتار کنید باعث ایجاد تناقض در او می شوید. تناقض در رفتار می تواند در آینده کدوم تاثیر بسیار بدی بگذارد. برای مثال اگر شما هر چیزی که کودکان بخواهد برای او فراهم کنید و حتی اگر رفتار بد انجام دهد و باز هم از او حمایت کنید باعث می شود که او در ذهن خودش این اتفاق را ثبت کند.

این یعنی که او می داند اگر دفعه بعد همین کار را انجام دهد باعث می شود که به هدف خودش برسد. از آن سمت هم ممکن است کودک بابت هر رفتاری با خشم خانواده خود دچار شود این کار ه باعث می شود که کودک منزوی باشد. در مقاله امروز می خواهیم در ارتباط با نحوه برخورد با یک کودک نوپا عصبانی با شما صحبت کنیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نحوه برخورد با یک کودک نوپا عصبانی صحبت کنیم.

تلاش برای کنترل خشم در بزرگسالان می تواند به اندازه کافی استرس آور باشد.

تلاش برای کنترل خشم در بزرگسالان می تواند به اندازه کافی استرس آور باشد، اما تلاش برای کنار آمدن با یک کودک نوپا عصبانی می تواند مجموعه ای از چالش های جدید را ایجاد کند. موقعیت های بسیاری وجود دارد که می تواند کودک نوپا را عصبانی یا استرس دهد، اما درک و یا پیشگیری از آن همیشه کار ساده تری نیست.

یکی از اولین مراحل برخورد با یک کودک نوپا عصبانی چیست؟

با این حال، امید از دست نمی رود. یکی از اولین مراحل برخورد با یک کودک نوپا عصبانی درک برخی از اساسی ترین مواردی است که احتمال عصبانیت آن ها وجود دارد. هنگامی که این دانش را در  ذهن خود دارید، می توانید برای اداره و کمک به کودک نوپا عصبانی باشید.

چه چیزی کودکان نوپا را عصبانی می کند؟

نحوه برخورد با یک کودک نوپا عصبانی

کودکان نوپا کودکانی هستند که 1.5 تا سه سال دارند. همان طور که تصور می کنید، کودکان نوپا انبوهی از رشد ذهنی را در پیش دارند. این نه تنها بر آن چه آن ها را عصبانی می کند بلکه بر نحوه ابراز این خشم تأثیر می گذارد. معمولاً می دانید که یک کودک نوپا وقتی شروع به فریاد زدن، گریه کردن، یا عصبانیت می کند عصبانی است. طبق انجمن روانشناسی آمریکا، مواردی که معمولاً کودکان نوپا را عصبانی می کنند به شرح زیر است:

  • عدم توجه اطرافیان
  • مجبور هستید اسباب بازی ها یا دارایی های دیگری را که مورد علاقه آن ها است به اشتراک بگذارید
  • مشکل در ارتباط کلامی
  • خسته یا مریض بودن
  • عدم درک اطرافیان
  • مشکل با کنترل عاطفی
  • گرسنه یا تشنگی بودن
  • نیاز به تغییر پوشک آن ها است

درک آنچه کودکان نوپا را عصبانی می کند، می تواند استرس زیادی را ایجاد کند.

درک آن چه کودکان نوپا را عصبانی می کند، می تواند استرس زیادی را برای کسانی که مطمئن نیستند وقتی کودک نوپا جیغ می کشد، گریه می کند یا خشمگین می شود، آزاد کند. در موارد خاصی که مطمئن نیستید، می توانید به سادگی در لیست بالا بروید و ببینید کدام یک از راه حل ها ابتدا کودک نوپای عصبانی را آرام می کند.

إحساس از دست رفتن چیزی در کودک

یکی از موضوعات رایج در میان مواردی که کودکان نوپا عصبانی می کنند این است که احساس می کنند چیزی از دست رفته است. یکی دیگر از موضوعات تکراری عدم اطمینان کودکان نوپا در نحوه برقراری ارتباط با اطرافیان است. در چنین سنین جوانی، جیغ و گریه تنها چیزی است که می دانند.

برخورد با کودکان نوپا عصبانی

درک این که بچه های خشمگین و عصبانی کدام یک هستند، مرحله شماره یک است. در حال حاضر، قسمت بعدی می آید که با کودکان نوپا به روشی سالم و سازنده سروکار دارد. خوشبختانه چندین مرحله وجود دارد که می توانید انجام دهید.

تشویق رشد مثبت

این مراحل نه تنها به کودک نوپای شما کمک می کنند بلکه رشد مثبت را نیز تشویق می کنند، به ویژه با پیر شدن و پیشرفت در کودکی بالاتر.

از رفتار خود آگاه باشید

الگوی رفتاری باشید که می خواهید ببینید. کودکان نوپا از محیط خود و رفتارهای اطرافیان خود چیزهای زیادی می آموزند. کودکان بسیار جوان در این سن بسیار تأثیرپذیر هستند و چه خوب و چه بد، آنچه را که در اطراف خود می بینند تقلید می کنند.

کودکانی که در معرض بزرگسالان با خشم رو به رو می شوند؟

نحوه برخورد با یک کودک نوپا عصبانی

این به این معنی است که اگر یک کودک نوپا به طور مداوم در معرض بزرگسالانی قرار بگیرد که هنگام ناراحتی یا نارضایتی دیگران فریاد می زنند، فحش می دهند یا در غیر این صورت آن ها را می زنند، کودک نوپا به نوعی پاسخ می دهد.

نکته ای درباره نحوه برخورد با یک کودک نوپا عصبانی

به همین ترتیب، یک کودک نوپایی که به طور منظم در محیطی قرار دارد که خشم را به طور سازنده کنترل می کند، بسیار پذیراتر خواهد بود و خشم خود را از راه هایی که شامل جیغ و عصبانیت نیست، کنترل می کند.

قوانین را تنظیم و اجرا کنید

کودکان نوپا به طور طبیعی انسان های کنجکاوی هستند.

کودکان نوپا به طور طبیعی انسان های کنجکاوی هستند. آن ها توسط اشیا و مصنوعاتی که برای آن ها جدید است احاطه شده اند. آن ها می خواهند اکتشاف و یاد بگیرند، که هر دو رفتار طبیعی و سالم است. با این حال، موارد خاصی وجود دارد که این همیشه مناسب نیست. شما نمی خواهید یک کودک نوپا نزدیک اجاق گاز داغ شود یا چاقو را به پریز برق فرو کند. این جا است كه والدین و آموزش كودكان كودكان مناسب هستند.

نکته

توجه داشته باشید که این همیشه آسان نیست، اما وقتی قوانینی وضع و وضع می شود، هنگامی که کودک نوپا یاد گرفت که چه کاری می تواند انجام دهد و چه کاری نمی تواند انجام دهد، می توانید از بسیاری از انفجارهای عصبانیت جلوگیری کنید.

پاداش رفتار مثبت

پاداش دادن به رفتار مثبت یکی از بهترین راه ها برای مقابله با کودک نوپا عصبانی یا حتی جلوگیری از طغیان عصبانیت است، حداقل تا حدی همین راه است. درک این نکته مهم است که کودکان نوپا به طور حتم هم رفتار مثبت و هم رفتار منفی خواهند داشت.

پاداش دادن به نکات مثبت کودک نوپا شما را می آموزد

 چه کاری باید انجام دهد و چه کاری نباید انجام دهد و با گذشت زمان باعث کاهش رفتار منفی می شود. پاداش دادن به رفتار مثبت به این معنی نیست که کودک شما هرگز کارهایی را انجام نمی دهد که نباید انجام دهد.

مثالی در ارتباط با نحوه برخورد با یک کودک نوپا عصبانی

با این حال، خانواده یک بذر برای رشد سازنده و سالم می کارد. شما نیازی به پاداش دادن با هدیه یا آب نبات ندارید. این می تواند به همین سادگی باشد: ”تو در کار گذاشتن اسباب بازی هایت کار بزرگی کردی!” تعریف و تمجیدها را مخصوص آن چه کودک به تازگی بدست آورده است نگه دارید.

رفتار منفی صحیح

درست مانند پاداش دادن به رفتار مثبت، اصلاح رفتار منفی نیز برای رشد یک کودک نوپا ضروری است. اکنون، روش های زیادی وجود دارد که می تواند کودکان نوپا را از رفتارهای نامناسب منصرف کند. وقت استراحت و لغو امتیازات است

با گذشت زمان کودکان یاد می گیرند چه کار کنند؟

برخی از بهترین نمونه ها با گذشت زمان و ثبات، کودکان نوپا یاد می گیرند که چه کاری باید انجام دهند و چه کاری نباید انجام دهند. بعلاوه، آن ها قادر خواهند بود رفتارهای مثبت را با نتایج مثبت و رفتارهای منفی را با نتایج منفی مرتبط سازند.

موارد مهمی که باید در مورد کودکان نوپا به خاطر بسپارید

نحوه برخورد با یک کودک نوپا عصبانی

مطمئناً اقدامات خاصی وجود دارد که می توانید برای مقابله با خشم در کودکان نوپا انجام دهید. با این حال، ممکن است دریابید که آموزش عمومی و فرزند پروری کودکان نوپا می تواند برای بهبود رفتار کلی طراحی شود. از بسیاری نظرها، این می تواند در طولانی مدت موثر تر باشد. با این حال، برای آموزش موثر کودکان نوپا، موارد خاصی وجود دارد که باید مراقب آن ها بود.

گزینه های کنجکاوی خوب هستند

همان طور که قبلاً گفته شد، کودکان نوپا ذاتاً در مورد محیط اطرافشان کنجکاو هستند. همیشه شرایطی وجود دارد که این اتفاق را برای آن ها مهم جلوه دهد، اما موارد دیگری نیز وجود دارد که می توان به کودکان نوپا گزینه های خاصی داد و این باید مورد تشویق قرار گیرد.

انتخاب ها برای کودکان

اجازه دادن به کودکان نوپا برای انتخاب این که کدام داستان شبانه می خواهند برای آن ها خوانده شود یا انتخاب بین دو لباس برای پوشیدن در روز به آن ها کمک می کند تا در زمان های خاص تصمیم بگیرند و همچنین یک فضای باز برای آن ها فراهم می کند، بنابراین احساس محدودیت می کنند.  این می تواند در طولانی مدت ناامیدی، عصبانیت و خشم را کاهش دهد.

اشکالی ندارد که گاهی “بله” بگویید

نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که موارد زیادی وجود دارد که در آن  بله گفتن به کودک نوپای شما درست است.  

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا