چگونه روانشناس به کاهش وزن شما کمک می کند ؟

افراد زیادی با کنترل وزن خود مشکل دارند. تقریباً از هر شش کودک در امریکا یک نفر دچار چاقی است. افراد به شکل‌های متفاوتی دچار اضافه ‌وزن می‌شوند، از جمله دوران بهبود بعد از جراحت یا مشکلات سلامت و یا افزودن تدریجی وزن با زیاد شدن سن. برای کاهش وزن بسیاری از افراد روی کم خوردن و ورزش بیشتر تمرکز می‌کنند. اما جنبه‌ی مهمی از کنترل وزن درک و مدیریت افکار و رفتارهایی است که می‌تواند با کاهش وزن در تداخل باشد. کمک به کاهش وزن توسط روانشناس بسیار اصولی است.

مراجعه به روانشناس برای کنترل وزن

چگونه روانشناس به کاهش وزن شما کمک می کند ؟

روانشناسان متخصصانی برای کمک به افراد هستند تا تغییراتی در رفتار و روال زندگی آن‌ها ایجاد کنند که با کاهش وزن همراه شوند. آن‌ها در جلسات خصوصی یا به شکل تیمی با افراد و خانواده‌ی آن‌ها کار می‌کنند، اغلب در این مراجعات باید متخصص سلامت روان و خدمات درمانی در کنار هم باشند. گاهی یک روانشناس برای کنترل وزن بیماری تلاش می‌کند که پزشک، متخصص رژیم غذایی یا دیگر متخصصان سلامت، ارجاع داده است.

کسانی که از متخصص روان‌شناس برای کاهش وزن کمک می‌گیرند از کودک تا بزرگ‌سال متغیر هستند. این افراد شامل کسانی می‌شوند که تنها با مدیریت وزن خود مشکل دارند یا افرادی که مشکلات وزنی در آن‌ها مرتبط با بیماری‌های شدیدی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی یا دیگر شرایطی همچون افسردگی یا اختلالات غذایی است.

دیدار اولیه با روانشناس اغلب شامل صحبت در مورد سابقه‌ی شما و نگرانی‌ هایتان است.

این موارد شاید شامل اهداف کنترل وزن، تلاش‌های قبلی برای کاهش وزن، سابقه‌ی درمانی، سطح استرس، شرایط کنونی زندگی و حمایت‌های اجتماعی شما مانند خانواده یا دوستان باشد.

روانشناس برای کمک به شما باید در مورد عادات و رفتارهایتان در مورد غذا خوردن، کاهش وزن و تصویر بدنی شما که شاید مطابق با اهداف کاهش وزنتان نباشد بداند. باورهای ناسالم متداولی که بیماران بیان می‌کنند عبارت‌اند از: باید حتماً بشقاب غذای خود را تا ته بخورند، بعد از غذا نیاز به دسر دارند، وقتی کاهش وزن آن‌ها موفق نیست احساس شکست می‌کنند. برخی رفتارهای عادی بین افراد عبارت است از: بعد از ورزش کردن هر چیزی که می‌خواهند می‌خورند، استفاده از غذا برای تطابق با احساس استرس یا کسل بودن، خوردن غذا حتی زمانی که گرسنه نیستند.

این نوع رفتارها و باورها اغلب مانع تلاش‌های شما برای کاهش وزن هستند. روانشناس به بیمار در مورد چالش‌های او برای ایجاد انتخاب‌های غذایی سالم و تشخیص محرک‌هایی که باعث این انتخاب‌ها می‌شوند کمک می‌کند. یک روانشناس میزان اضطراب، افسردگی و اختلال‌های غذایی مانند اختلال بینگ در بیمار را بررسی می‌کند. این‌ها شرایطی هستند که باعث مشکلات وزنی می‌شوند.

کمک به کاهش وزن توسط روانشناس – ایجاد برنامه‌ی درمانی

چگونه روانشناس به کاهش وزن شما کمک می کند ؟

در پایان اولین جلسه، روانشناس اغلب تصویری کامل از بیمار خود خواهد داشت. آن‌ها باید بدانند بیمار چه کارهایی را درست انجام داده و باید ادامه دهد و همچنین نیازها و مشکلات مربوط به مدیریت وزن فرد را تشخیص می‌دهند. بعد از دیدار اولیه، باید روانشناس و بیمار برای جلسات بعدی برنامه‌ریزی کرده و شروع به ساخت یک برنامه‌ی درمانی جدید خواهند کرد. 

برنامه‌های درمانی برای هر فرد متفاوت بوده و باید مختصر باشند. این برنامه اغلب شامل آموزش رفتارهای نظارت فردی، تغییر باورهای قدیمی، ساخت مهارت‌های تطابقی جدید و ایجاد تغییراتی در خانه و محل کار برای حمایت از اهداف سلامت است. روانشناس به بیمار کمک می‌کند موانع خود برای کاهش وزن را بیان کرده، راه‌های مثبت برای تغییر عادات ناسالم را تشخیص داده و مهارت‌های جدید و راه‌هایی برای تفکر پیدا کند.

بسیاری از روانشناسان هر بار روی یک رفتار سلامت تمرکز دارند. برای مثال اگر برای فرد بعدازظهرها زمان سختی برای حفظ عادات غذایی سالم باشد، روانشناس از بیمار می‌خواهد لیستی از  غذاهایی که در این وقت از روز می‌خورد را تهیه کرده و همچنین یادداشتی از محیط اطراف او ، احساس خود زمان خوردن و طرز فکر خود تهیه کند. این فاکتورها اطلاعات مهمی به شما می‌دهند در مورد اینکه چه چیزی باعث عادات غذایی شده و به بیمار و روانشناس کمک می‌کند راهی برای بیان رفتارهای خود بیابند.

چگونه روانشناس به کاهش وزن شما کمک می کند ؟ | مرکز مشاوره همکده

پیشرفت و بهبود

حتی بعد از چند جلسه اغلب بیماران متوجه تغییرات می‌شوند. برای مثال، بیمار با باورهای قدیمی خود در مورد غذا برخورد کرده و برای ایجاد عاداتی جدید تمرین می‌‌کند که از اهداف او در سلامت حمایت کنند.

بیمار و روانشناس باید باهم ارزیابی کنند چقدر درمان ادامه خواهد یافت. افرادی که دچار نگرانی شدید یا افسردگی، اختلال‌های غذایی یا مشکلات جدی در سلامت فیزیکی هستند شاید نیاز به درمان‌های طولانی‌تر یا با فواصل کمتری داشته باشند. هدف نهایی کمک به افراد برای ایجاد مهارت‌هایی جدید است تا بتوانند زندگی سالمی داشته باشند.

تغییر در عادات غذایی

نکات زیر را در نظر داشته باشید تا در تغییر رفتارها و افکار غذایی ناسالم به شما کمک کنند:

کمک به کاهش وزن توسط روانشناس – نظارت بر رفتارها

 تحقیقات نشان داده‌اند کسانی که چیزهایی که در طول روز می‌خورند را می‌نویسند در کاهش وزن موفق ‌تر خواهند بود. افکار، احساسات و اطلاعات خود در مورد محیط را بنویسید، مانند اینکه کجا، چه زمانی و چه چیزی می‌خورید. این کار کمک می‌کند رفتارهای غذایی خود را تشخیص داده و نقاطی که باید تغییر کنند را بشناسید.

سطح فعالیت خود را دنبال کنید

این فاکتور بخش مهم دیگری در نظارت بر خود است. این نظارت نه ‌تنها شامل میزان ورزش شما می‌شود بلکه بررسی می‌کند چه مقدار از روز را به‌ جای نشستن یا عدم فعالیت تحرک دارید. یک تاکتیک مؤثر استفاده از گام شمار برای ثبت تعداد گام‌هایی است که هرروز برمی‌دارید.

خوردن وعده‌های غذایی منظم

اغلب بیماران با این فکر که کالری دریافتی را کم می‌کنند یا می‌توانند کالری‌ها را برای بعد نگه دارند از خوردن صبحانه صرف ‌نظر می‌کنند. اما نخوردن وعده‌های غذایی اصلی می‌تواند سوخت‌ و ساز بدن را کند کرده، شما را مستعد عادات غذایی بینگ در آینده نموده و تأثیری منفی روی سلامتتان داشته باشد.

تمرین خوردن با حضور ذهن

تحقیقات نشان داده‌اند کسانی که مشکلات خوردن دارند اغلب توجه نمی‌کنند وقتی چیزی می‌خورند آیا واقعاً گرسنه هستند. روانشناس می‌تواند به شما کمک کند ورزش‌های تمرکز ذهنی را یاد بگیرید تا آگاهی خود از میزان گرسنگی را بالا برده و از خوردن لذت بیشتری ببرید.

کمک به کاهش وزن توسط روانشناس – درک چیزهایی که با غذایتان همراه می‌کنید

چگونه روانشناس به کاهش وزن شما کمک می کند ؟

برخی رفتارها یاد گرفته شده و برای ما عادی هستند. گاه ممکن است افراد برخی احساسات، تجربیات یا فعالیت‌های روزانه را با رفتارهایی خاص همراه سازند. برای مثال اگر در حین دیدن تلویزیون چیزی می‌خورید مغز شما ارتباطی بین غذا و تلویزیون ایجاد می‌کند. شاید گرسنه نباشید اما در ذهن شما تلویزیون و خوردن با هم همراه هستند. بنابراین وقتی تلویزیون نگاه می‌کنید ناگهان احساس می‌کنید دوست دارید چیزی بخورید. می‌توانید این عادت را با نخوردن زمان تماشای تلویزیون بشکنید.

احساسات خود را بشناسید

اینکه بدانید زمان خوردن تنقلات، پرخوری یا انتخاب غذایی ناسالم از نظر عاطفی چه حسی دارید اهمیت بالایی دارد. حس خود را تشخیص دهید: کسل بودن، استرس یا ناراحتی؟ بیماران باید بفهمند آیا واقعاً گرسنه‌اند یا به یک حس واکنش نشان می‌دهند. اگر گرسنه نیستید راه دیگری برای تأمین نیازهای خود پیدا کنید.

کمک به کاهش وزن توسط روانشناس – تغییر افکار و احساسات ناسالم

تقویت رفتارهای سالم برای رسیدن به اهداف مدیریت وزن اهمیت زیادی دارد. اغلب اوقات افراد در مورد تغییر عادات سالم خود افکار و احساساتی منفی دارند و این فرایند را به شکل تنبیه می‌بینند. برخی افراد خصوصیت «همه یا هیچ‌ چیز» دارند و کاهش وزن را به شکل روشن یا خاموش بودن رژیم غذایی می‌بینند. روانشناس با شما همکاری می‌کند تا احساسات منفی خود را شرح داده و راه‌هایی برای پاداش دادن به خود جهت تغییرات سالم در عادات غذایی پیدا کنید.

منابع
apa.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا