مدیریت اختلاف فرهنگی در ازدواج

مدیریت اختلاف فرهنگی در ازدواج

ازدواج با فردی از نژاد یا قومیت دیگر به معنای تفاوت های فرهنگی است، تفاوت ها خوب است البته تا زمانی که زیاد نباشند. زوج های زیادی در سراسر جهان هستند که تصمیم می گیرند با فردی با فرهنگ، ایمان یا نژاد متفاوت ازدواج کنند. این زوج ها اغلب افرادی بسیار قوی هستند اما باید در مشکلات مشترک زیادی باهم شریک شوند و مدیریت اختلاف فرهنگی در ازدواج خود را در دست گیرند.

ازدواج با یک نژاد مختلف مانند چیزی که در فیلم های هالیودی نمایش داده می شود زیبا نیست، مثل داستان پرنسس زیبای انگلیسی که از دست محافظان قصر فرار کرده و عاشق یک خبرنگار آمریکایی می شود. شاید بتوان گفت ازدواج بین نژادی یکی از لغات محرک در زبان است.

این کلمه را به خاطر واکنش های قوی ( چه مثبت یا منفی ) که دریافت می کند محرک می نامند. در دنیای جهانی شده ی امروز ازدواج بین فرهنگ های مختلف چیز غیرمنتظره ای نیست زیرا برقراری ارتباط با افرادی از فرهنگ و زمینه ی نژادی متفاوت اصلا کار سختی نخواهد بود. بیش از 37 درصد از مردم آمریکا با فردی ازدواج میکنند که ایمان یا فرهنگ متفاوتی از خودشان دارد.

ازدواج کردن با فردی از یک فرهنگ متفاوت خود چالش های مختلفی را به همراه خواهد داشت اما می تواند به شما فرصت هایی ارزشمند برای رشد شخصی تان بدهد. همه ی زوج ها برای زندگی با هم نیاز به تغییرات و ارتقاهایی در زندگی خود دارند اما وقتی این خصلت تطبیقی در مورد مذهب یا فرهنگ باشد لایه ی دیگری به فرایند درک و گسترش رابطه افزوده خواهد شد.

همه چیز در زندگی ما بر اساس فرهنگمان الگوبرداری می شود. چه این مسئله در مورد نگهداری از فرزندان باشد، وعده های غذایی یا تصورات پایه برای توصیف خودمان.  وقتی چیزی به شکل یک تفاوت بزرگ خود را نشان دهد می تواند وقتی رابطه وارد یک فشار شود تبدیل به سدی سمج و پایدار گردد. در زیر لیستی از مواردی آورده شده است که زوج هایی که فرهنگ های مختلف دارند باید در نظر داشته و از آن برای برگرداندن ازدواج خود به مسیر درست کمک بگیرند.

درک کامل فرهنگ جدید

مدیریت اختلاف فرهنگی در ازدواج

اگر با فردی ازدواج می کنید که فرهنگی کاملا متفاوت از فرهنگ خودتان دارد خود را برای برخورد با غیرمنتظره ها اماده کنید. شاید فکر کنید شما تحقیقاتتان را انجام داده اید اما هنوز چیزهای زیادی هستند که درست درک نمی کنید. وقتی این چنین شرایطی خود را نشان می دهد نترسیده یا دلسرد نشوید. بلکه سعی داشته باشید تفاوت های بین این دو فرهنگ را یاد بگیرید واین حقیقت را بپذیرید که همیشه چیزهایی هستند که فراتر از درک شما می باشند. مثل اینکه چرا زن هندی شما صبر زیادی در مقابل رفتار خانواده اش دارد یا چرا شوهر فرانسوی تان توقع دارد حتی وقتی برای خرید یک روزنامه می روید آرایش داشته باشید.

درک و گسترش دادن

روابط بین فرهنگ های مختلف به شما فرصت می دهد بتوانید فهم عمیقی از فرهنگ های دیگر به دست آورید. می توانید فستیوال هایی که برای همسر شما مهم هستند یا مراسم های مذهبی او را جشن بگیرید. زمانی را برای شناخت خانواده ی او بگذارید. غذاهایی از کشور اصلی او امتحان کنید. لزومی ندارد حتما با تمامی مراسم و خصوصیات فرهنگی او خودتان را تطابق دهید. با این وجود تمایل به درک فرهنگ همسرتان نشان دهنده ی عشق و احترام به اوست.

به تفاوت ها احترام بگذارید.

 تفاوت های فرهنگی زیادی وجود داشته و شما نباید زیاد روی ان ها تمرکز کنید. اما این تفاوت ها نباید نادیده نیز گرفته شوند. اگر تفاوتی در دیدگاه هایتان با یکدیگر نمودار شد به جای اینکه بخواهید یکدیگر را قضاوت کنید سعی در درک هم داشته باشید.

به دنبال نقاط مشترک باشید.

مدیریت اختلاف فرهنگی در ازدواج

با وجودی که اگاهی از تفاوت های فرهنگی اهمیت دارد اما باید به دنبال زمینه های مشترک نیز باشید. علایق، ارزش ها و باورهای مشترکتان را پیدا کنید. شما لازم نیست در همه چیز با همسرتان مشترک باشید. با این وجود به اشتراک گذاشتن ارزش های کلیدی ( مانند صداقت، سخت کوشی، خیرات و …) کمک می کنند بتوانید تنش را در رابطه ی خود کاهش دهید.

چیزی که برای شما بیشترین اهمیت دارد را حفظ کنید.

با وچودی که درک فرهنگ همسرتان اهمیت دارد شما نباید برای کنار گذاشتن بخشی از باورهای سنتی و فرهنگی خود که برایتان اهمیت دارند تحت فشار باشید. ارتباطات در فرهنگ های مختلف نیاز به تغییرات دارد اما نباید یکی از طرفین را مجبور به ترک بخش های اصلی هویت خود کرد.

فرضیه سازی نکنید.

شاید شما فردی با فرهنگی متفاوت را ملاقات کرده باشید. اما او به نظر می رسد فردی کاملا برون گرا باشد. نباید اجازه دهید موضوعات کلیشه ای به شما درکی از همسرتان بدهند. به جای این کار بگذارید اطلاعاتی که مستقیما از او دریافت می کنید ( در مورد شخصیت او و عقایدش) اطلاعات شما برای شناختش باشند. بعلاوه شاید بخشی از خصوصیات فرهنگی او برایش مهم تر ( یا بی اهمیت تر ) باشند بنابراین باید بدانید چه چیزی برای او بیشترین اهمیت را دارد. با دقت در مورد توقعات او از یک رابطه یا ازدواج صحبت کنید، چیزهایی که بتوانند تحت تاثیر سبک تربیتی شما قرار گیرند. این فاکتورها شامل دیدگاه او نسبت به نقش جنسیت، صمیمیت، مسائل مالی و تعطیلات باشد.

صبور باشید.

با وجودی که امروزه روابط با فرهنگ های دیگر در جامعه بیشتر قابل قبول است هنوز هم بسیاری از خانواده ها در این مورد سخت گیرند، خصوصا در مراحل ابتدایی این رابطه. برخی والدین به شدت مقابل این مورد سختگیرند تا جایی که ممکن است رابطه با فرزندشان را قطع کنند. اما به مرور زمان اغلب خانواده ها این رابطه را خواهند پذیرفت. اغلب نگرانی در مورد اینگونه روابط ( و خصوصا ازدواج با نژادی متفاوت ) برای تحت تاثیر قرار گرفتن فرزندان این زوج است.

حتی در دنیای امروزی اینگونه بچه ها هنوز با چالش های خاصی برخورد دارند. مثلا باید مراسم های مختلفی را برگذار کرده و با فرهنگ های متفاوت پرورش داده می شوند. اگر برای این رابطه خانواده تان با شما مخالفت کردند سعی نکنید واکنش زیادی داشته باشید. به جای ان با صبوری به ان ها بگویید که به همسر شما و چیزهایی که برای او ارزش دارند احترام بگذارند. خوشبختانه ان ها به مرور مانند شما همسرتان را دوست خواهند داشت.

برای اینده برنامه ریزی کنید.

تفاوت های فرهنگی اغلب زمانی که ازدواج می کنید یا بچه دار می شوید شدیدتر خواهند شد. وقتی رابطه ی شما جدی شده است باید تصمیم های مهمی در مورد محل برگزاری مراسم عروسی، ماسم های مذهبی و چگونه بزرگ کردن بچه ها بگیرید. برای مثال اگر همسر شما گاهی به کلیسا می رود اما شما ترجیح می دهید همچنان دین خود را دنبال کنید سه انتخاب خواهید داشت:

  • به تنهایی در مراسم های مذهبی شرکت کنید.
  • یک هفته در میان به مراسم هریک بروید.
  • هر هفته هردو به هردو مراسم بروید.

تفاوت های فرهنگی می توانند روی تصمیم های والدین نیز اثر بگذارند مانند قانون گذاری برای کودک، کمک به کودک برای شناخت و درک خصوصیات فرهنگی و اینکه چه زبانی در خانه صحبت شود.

فرهنگ ما بخشی از دیدگاهمان نسبت به جهان است و این دیدگاه روی دیدن همه چیز اثر خواهد داشت، از جمله روابط. دوست داشتن همسرتان یعنی دوست داشتن او به عنوان همان فردی که هست و فرهنگ او نیز بخشی از شخصیتش می باشد. با وجودی که تفاوت های فرهنگی می توانند چالش های زیادی همراه داشته باشند این چالش ها با روابطی محترمانه و حمایتی به راحتی قابل مدیریت هستند.

مدیریت اختلاف فرهنگی در ازدواج| مرکز مشاوره همکده

خودتان و خانواده تان در مورد فرهنگ مقابل اطلاعات کسب کنید.

این کار می تواند مانع از بروز بسیاری از اختلافات شود. از همسر خود سوال کنید. در مورد توقعات و مسائل عادی در فرهنگ او تحقیق کنید.

به چالش کشیدن باورهای غلطی که در فرهنگ خودتان دارید.

به عنوان یک زوج در مورد باورهای یکدیگر صحبت کنید و شواهدی که حمایتی برای این باورها هستند را به هم بگویید. اگر باورهایی دارید تنها به این دلیل که خانواده به شما گفته اند یا جامعه آن را باور دارد با احترام و به ارامی در مورد ان ها صحبت کنید و باورهای غلط خود را کنار بگذارید.

نقاط مثبت و منفی دو فرهنگ را بررسی کرده و تصمیم بگیرید کدام بخش ها برای رابطه ی شما بهتر هستند.

با همسرتان در مورد نقاط قوت و نقاط ضعف فرهنگتان حرف بزنید. 

غلبه بر موانع زبانی

شاید هردو شما زبان دوم مشترکی بلد باشید که مانع از بروز برداشت اشتباه و سوءتفاهم شود اما وقتی خویشاوندان یا والدین یکدیگر را می بینید ممکن است با مشکل مواجه شوید. مشابه همین قضیه برای زبان صحبت کردن کودکان شما وجود خواهد داشت و البته اگر سعی کنید شما هم می توانید زبان جدیدی را یاد بگیرید. این کار تنها کمک می کند بهتر بتوانید همسر خود را درک کنید و از جمع شدن در خانواده لذت ببرید. درست است که در زمان ترجمه برخی چیزها تغییر خواهند کرد بنابراین بهتر است ابتدا عبارات کوتاه را بگویید و به تدریج جملات خود را کامل کنید. نیازی نیست حتما به کلاس های زبان بروید، همسرتان از اینکه معلم شما باشد خوشحال خواهد شد.

مناسبت های مذهبی

مذهب بخش حساسی در هر فرهنگ است. این جنبه از اختلاف اغلب تا زمانی که زوج بچه دار شوند دلیلی برای اختلاف جدی نخواهد بود. شاید همسر مسلمان شما بخواهد نام یکی از رهبران دینی خود را روی کودک بگذارید و یا شوهر مسیحی تان بخواهد هر یکشنبه کودکان را به کلیسا ببرد و این باعث می شود شما برای طرز بزرگ شدن کودک خود احساس راحتی نداشته باشید. به یاد داشته باشید حتما بعد از شناخت کامل باورهای مذهبی فرد مقابل با او ازدواج کنید. بگذارید کودکان خودشان شرایط را درک کنند و بحثی جزئی در مورد دینی که کودکان باید دنبال کنند داشته باشید.

با مکالمه سعی کنید خود را با فرهنگ فرد دیگر تطابق دهید.

مدیریت اختلاف فرهنگی در ازدواج

این کار نیاز به تشویق و تواضع دارد. همچنین باید بخواهید برای برآورده کردن نیازهای شریک زندگی تان بخشی از علایق خود را کنار بگذارید.

حفظ ارتباط با خانواده

شاید خانواده ی شما با ذهنی باز پذیرای خبر ازدواج شما با فردی از فرهنگ یا مذهب متفاوت نباشند. همواره ارتباط خود با خانواده تان را حفظ کنید حتی اگر در ابتدا برای این کار مقاومت کنند. اغلب خانواده ها به مرور زمان شرایط را می پذیرند. کاری که باید انجام دهید صحبت کردن با آن هاست، نه اینکه بخواهید برای پذیرش ازدواج شما بخواهید توهین یا بی احترامی کنید. 

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
maritalcounseling.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا