ترس از مارها

ترس یکی از مواردی است که در دنیا ما به شدت وجود دارد. ترس ها تا جایی که زندگی ما را مختل نکند می تواند عادی و مفید باشد. حتی گاهی اوقات ترس های ما باعث پیشرفت می شوند. برخی از ترس ها در دنیای امروزی ممکن است برای شما جالب و تمسخر آمیز باشد. ترس ها اگه بیش از حد باشد باعث ایجاد فرآیندی به نام فوبیا می شود. خیلی از فوبیا ها و ترس ها می توانند عادی باشند. اما برخی از فوبیا ها و ترس ها هستند که زندگی ما را مختل می کند و باعث آزار و اذیت ما می شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که ترس از مارها: چند راه برای کنار آمدن با آن ها چگونه است.

ترس و فوبیا حتی برای افراد بزرگسال هم وجود دارد و ممکن است ریشه در کودکی داشته باشد. ترس ها و فوبیا ها می تواند در طول زندگی اگر کنترل نشود همراه فرد بماند. بهتر است برای درمان آن ها با مشاور یا درمانگر مشورت کنید. ما در ارتباط با فوبیاهای ارتفاع یا ترس از پرواز برای شما صحبت کردیم و گفتیم که این گونه افراد چه ویژگی های دارند. یا ما در ارتباط با ترس برخی از افراد حتی از دندان پزشکی هم صحبت کردیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ترس از مارها: چند راه برای کنار آمدن با آن ها صحبت کنیم.

ترس از مارها چیزی است که مارها برای کمک به آن ها در زنده ماندن در طبیعت توسعه داده اند

ترس از مارها

ترس چیزی است که موجودات بیولوژیکی برای کمک به آن ها در زنده ماندن در طبیعت توسعه داده اند. این یک واکنش احساسی است که به شما کمک می کند تعیین کنید آیا یک اقدام احتمالاً عواقب خطرناکی دارد یا خیر. همه احساس ترس می کنند، اما گاهی اوقات ما ترس را در شرایطی تجربه می کنیم که در آن موجه نیست. شاید شایع ترین ترس در میان انسان ها – چیزی که ما از قرون تکامل به ارث برده ایم – ترس از مار باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

Ophidiophobia ترس از مارهاست. این می تواند در درمان مورد توجه قرار گیرد. همین امروز ترس های خود را با یک درمانگر آنلاین برطرف کنید.

درک ترس از مارها: Ophidiophobia

ترس از مارها به طور گسترده ای رایج است و اعتقاد بر این است که شایع ترین هراس موجود است. تقریباً دو سوم بزرگسالان در جهان هنگام برخورد با مارها نوعی اضطراب را تجربه می کنند. در حال بحث بر سر این است که آیا این ترس آموخته است یا از نظر بیولوژیکی در طول میلیون ها سال تکامل شکل گرفته است، شواهدی به شدت نشان می دهد که این یک ویژگی موروثی است.

برای برخی ترس ترس از مارها این قدرت را دارد که توانایی تفکر منطقی را نادیده بگیرند

صرف نظر از علت اصلی آن، برای برخی ترس از مار این قدرت را دارد که توانایی تفکر منطقی را نادیده بگیرد. به عنوان مثال، هنگامی که یک مار به طور یک حیوان خانگی به طور ایمن در قفس قرار می گیرد، کسی که از مار می ترسد ممکن است از ورود به خانه بترسد. در مواردی که حتی پیشنهاد یا تصویر یک مار می تواند واکنش شدید ایجاد کند، گفته می شود که آن شخص از افیدیوفوبیا رنج می برد. شاید حدود 10 درصد از بزرگسالان به نوعی افیدیوفوبیا مبتلا هستند. افراد مبتلا به افیدیوفوبیا معمولاً ویژگی هایی مانند:

  • ترس از مارها شدیدتر و بیشتر از درجه عادی ترس است
  • گریه و فریاد هنگام مشاهده فیلم یا تصویر یا تماس با مار؛ حملات وحشت، از جمله لرزش، تعریق دست، ضربان قلب تند و غیره
  • اجتناب از مکان هایی که مارها در آن ها شناخته شده است (به عنوان مثال، جنگل، باغ وحش و غیره)
  • اجتناب از فعالیت های سرگرم کننده (شنا، پیاده روی و …) به دلیل احتمال برخورد با مار

وقوع ترس از مارها بسیار شایع است

از آن جا که وقوع افیدیوفوبیا بسیار شایع است، مقالات زیادی از جمله مطالعات موردی در مورد این موضوع وجود دارد. این خبر خوبی برای کسانی است که به دنبال غلبه بر ترس خود هستند. مردم هر روز با کمک متخصصان بهداشت روان از طریق بسترهای پشتیبانی آنلاین مانند بر ترس خود از مار غلبه می کنند. توجه به این نکته ضروری است که برای غلبه بر ترس خود از مارها نیازی به تشخیص افیدیوفوبیا ندارید.

چند راه مقابله با ترس از مارها

ترس از مارها

کنار آمدن با ترس های شما می تواند یک فرایند فوق العاده استرس زا باشد. از شما می خواهد با چیزی که شما را وحشت زده می کند رو به رو شوید. شما باید بیاموزید که شجاع باشید وقتی همه چیز در بدن شما خلاف این را نشان می دهد.

روش هایی برای کنار آمدن با ترس از مار

سال ها است که روش هایی ابداع شده است (ترس از مارها احتمالاً به هزاره های قبل برمی گردد) که به شما کمک می کند با افییدیوفوبیای خود  کنار بیابید و بر آن غلبه کنید.

ترس خود را روی کاغذ بیان کنید

نحوه برخورد با ترس خود یک امر شخصی است که از شما می خواهد در افکار و احساسات خود عمیق شوید. برای بسیاری، استفاده از یک مجله برای ثبت افکار خود مفید است. این می تواند به شما کمک کند “دلیل” ترس خود را بشناسید و در هنگام بوجود آمدن آن بهتر درک کنید. در مورد هدفی که در ابتدا می نویسید زیاد نگران نباشید. به سادگی از نوشتن به عنوان راهی برای بیرون کشیدن همه چیز از ذهن خود استفاده کنید. سرانجام، نوشتن آن ممکن است به شما کمک کند بفهمید که چرا ترس شما از مارها به شیوه ای ظاهر می شود.

مارها را بهتر بشناسید

اساس بخش بزرگی از ترس انسان ناشناخته است. ما این توانایی را داریم که با تخیل خود جاهای خالی را پر کنیم. اگرچه این ممکن است هنگام اجتناب از شکارچیان در گذشته تکاملی ما مفید باشد، اما همچنین می تواند باعث شود که ما موجودی کوچک را به یک هیولای وحشتناک تبدیل کنیم. اطلاعات غلط بسیاری از فوبیاها را آگاه می سازد و با درک بهتر واقعیت مارها، می توانید بسیاری از این ناراحتی و نگرانی را از بین ببرید.

راهنمایی و پشتیبانی دریافت کنید

این مهم است که کسی را داشته باشید که در مورد مسائل شما با او صحبت کند. سرانجام، ممکن است تصمیم بگیرید که در زمینه مواجهه یا حساسیت زدایی یک کار حرفه ای با خود داشته باشید. در هر صورت، اولین قدم این است که راحت تر بتوانید ترس خود را بیان کنید. مطمئن شوید که در سکوت ترس خود رنج نمی برید.

درمان حرفه ای برای افیدیوفوبیا یا ترس از مار

با کمک یک متخصص، میزان موفقیت بسیار بالاتری در غلبه بر ترس خود از مارها خواهید داشت. اگر چه هر درمانگری رویکرد کمی متفاوت خواهد داشت، اما برخی از روش ها معمولا استفاده می شود.

بازسازی شناختی در ترس از مار

در این فرایند، یک درمانگر به شما کمک می کند تا به باورهای خود در مورد مارها نگاه کنید و سعی کنید آن ها را به صورت عینی ارزیابی کنید. این روش مشابه آن چه قبلاً در بخش “مارها را بهتر بشناسید” توضیح داده شد. براساس این فرض است که باورهای غلط و ناشناخته ها ریشه اکثر ترس ها هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

Ophidiophobia ترس از مارها است و این می تواند در درمان مورد توجه قرار گیرد. همین امروز ترس های خود را با یک درمانگر آنلاین برطرف کنید.

درمان از طریق مواجهه با ترس

ترس از مارها

این بخش درمان “مواجهه با ترس های شما” است. با شروع عادت به فیلم های مار یا مارهای اسباب بازی، به تدریج با افکار و تصاویر مارها راحت تر خواهید شد. نگران نباشید، شما بسیار آهسته شروع خواهید کرد و سطح راحتی شما با مارها به تدریج افزایش می یابد تا این که در نهایت بتوانید زمان خود را با یک مار واقعی بگذرانید. زمان و تلاش زیادی می طلبد، اما ارزشش را دارد.

یادگیری آرامش در ارتباط با این زمینه

با حل شدیدترین جنبه های افیدیوفوبیا (معمولاً با گذراندن مراحل شرح داده شده در بالا) بسیاری از افراد متوجه می شوند که می توانند ترس خود را به سطح قابل کنترل برسانند. بقیه کارها از طریق کنترل احساسات و تمرینات آرام سازی انجام می شود. به عنوان مثال، ممکن است هنگام تماشای تصاویر مارها روی تنفس دیافراگمی کار کنید یا به موسیقی آرامش بخش گوش دهید. با گذشت زمان، پاسخ ترس شما با یک واکنش آرامش بخش جایگزین می شود.

برای ترس از مار به دنبال کمک باشید

برای بسیاری، یادگیری صحبت کردن و درک بهتر ترس هایشان اولین قدم در مسیر زندگی بهتر است. سایت های مختلف مکانی عالی برای شروع است زیرا می توانید بدون هیچ زحمتی برای خروج از خانه به یک مشاور آنلاین متصل شوید. داشتن مکانی که بتوانید برای کنترل استرس ناشی از افیدیوفوبیا به آن جا بروید، می تواند همان چیزی باشد که برای گذراندن یک روز سخت به آن نیاز دارید.

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا