ویروس کرونا در کودکان

ویروس کرونا در کودکان

با خبرهای زیادی که این روزها در مورد کرونا ویروس و کویید – 19 می شنویم، بیماری ای که ویروس باعث ایجاد آن می شود، مادرها و پدرها تنها با شنیدن این جزئیات خبری کمی آرامش بیشتر پیدا می کنند: تا کنون به نظر می رسد بیماری در نوزادان و کودکان بسیار خفیف تر خود را نشان می دهد.

با وجود این گفته، و اینکه تا این زمان واکسنی برای این بیماری شناخته نشده است، بازهم والدین باید هرکاری که می توانند برای محافظت از کودک خود مقابل بیماری انجام دهند.

چگونه از کودک خود مقابل کرونا ویروس و کویید-19 محافظت کنیم؟

متخصصان در این باره می گویند ” کودکان نیز در صورت تماس ویروس با چشم ها، دهان و بینی در معرض این ویروس قرار می گیرند.

گفته می شود بهترین راه برای محافظت از کودکان در مقابل بیماری کویید – 19 این است که نگذاریم با افرادی که برای این ویروس بیمار شده اند. (یا احتمال دارد بیمار باشند.) تماس داشته باشند:

  • از رفتن به محیط های شلوغ اجتناب کنید. هر زمان جایی شلوغ بود نگذارید کودک در ان حضور داشته باشد.
  • از افرادی که بیمار هستند دور بمانید. باید کودک شما از هرکسی که تب دارد یا سرفه می کند دور باشد، از جمله اعضای خانواده.

شستن دست ها و پیشگیری از کرونا ویروس برای کودکان

چطور دست های او را بشوییم. متخصصان سلامت به والدین پیشنهاد می دهند مرتبا دست ها کودک را بشویند، با آب گرم و صابون و برای حداقل بیست ثانیه. این کار را می توان با خواندن شعری برای آن ها انجام داد تا بتوانند برای بیست ثانیه منتظر بمانند.

چه زمان دست های کودک را بشوییم. کودکان باید دست های خود را بعد از رفتن به دستشویی، بعد از عطسه، سرفه یا دست زدن به بینی، قبل از خوردن غذا ( یا حتی میان وعده ها ) و فرا بعد از بیرون آمدن از اتاق بازی بشویند.

کودکانی که از این کار اجتناب می کنند. اگر کودک شما نمی خواهد دستان خود را بشوید و یا زمانی که از او می خواهید این کار را انجام دهد خیلی ناراحت می شود، شاید دادن جایزه ای کوچک بتواند به شما کمک کند، مانند یک استیکر، که بعد از هربار شستن دست ها به او داده می شود. آن ها را زمانی که دست های خود را می شویند برای این کار خوب تشویق و تحسین کنید. همچنین اینکه والدین خود مرتب دست هایشان را بشویند و یک مدل برای فرزند خود باشند نیز کمک خواهد کرد.

اگر آب و صابون در دسترس ندارید بهترین گزینه ی بعدی برای شما ضدعفونی کننده های دست می باشد.

دیگر نکات پیشگیری از کرونا ویروس برای خانواده ها

در زمان عطسه و سرفه کردن مراقب باشید. همه ی افراد در خانواده ی خود را تشویق کنید به جای کف دستان خود در آرنج عطسه کنند و بعد از هربار دستان خود را بشویند. همچنین اگر از دستمال کاغذی استفاده می کنند بعد از یک بار مصرف آن را داخل سطل بیندازند.

دست ها را از صورت خود دور نگه دارید. والدین باید مرتبا به کودکان خود یادآور شوند که تا حد ممکن از دست زدن به صورت خود اجتناب کنند. متخصصان سلامت می گویند می توانید یک اسباب بازی به کودک خود بدهید تا دست های او پر باشند و به صورتش نزند اما باید حتما این اسباب بازی را مرتبا بشویید.

همه چیز را تمیز نگه دارید. سطوح و اسباب بازی هایی که کودک مرتبا با آن در تماس است را زیاد تمیز کنید، خصوصا زمانی که جای دیگری می روید یا نزدیکی شما فردی بیمار است.

به نگرانی ها و اضطراب او توجه داشته باشید. صحبت کردن در مورد این مسائل در خانواده کمک می کند بتوانید ترس های کودک خود را شناخته و حقیقت را برای او توضیح دهید. همچنین این کار زمانی که مدرسه ها تعطیل شده اند، فردی در خانواده بیمار شده است یا اتفاقی افتاده که باعث تغییر در روال عادی زندگی شده است به خانواده ها کمک خواهد کرد.

کودکان برای تصمیم گیری در مورد احساسی که باید نسبت به کویید – 19 داشته باشند به شما نگاه خواهند کرد. اگر شما احساس آرامش و آمادگی داشته باشید به احتمال زیاد ان ها نیز همانطور خواهند بود.

کودکانی که مشکلی در سلامت خود دارند.

آسم: کودکان مبتلا به آسم در صورت ابتلا به کویید – 19 یا هر بیماری تنفسی دیگر علائم شدیدتری خواهند داشت، از جمله آنفولانزا. تا کنون نشانه های زیادی نبوده است که کودکان مبتلا به آسم در نتیجه ی کرونا ویروس علائم سختی را تجربه کنند اما باید نسبت به این ویروس هشیار بود. والدین باید با دقت مراقب فرزند خود باشند و در صورت نیاز او را به پزشک نشان دهند تا وضعیت کودک ارزیابی شده و اطمینان حاصل گردد که داروها برای او اثر کرده اند.

دیابت: تاکنون هیچ گزارشی نبوده است که کودکی مبتلا به دیابت وضعیت خیلی بدتری را نسبت به هم سن های خود در مقابل کرونا ویروس داشته باشد. اما کنترل کردن نکته ای کلیدی است. کودکانی که دیابت ان ها به درستی مدیریت شده باشند در خطر بالاتری برای ابتلا به کویید – 19 قرار ندارند. اما کنترل ضعیف دیابت می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند، در نتیجه والدین و پزشکان باید با دقت کودکان خود را تحت نظر داشته باشند.

ویروس کرونا در کودکان | مرکز مشاوره همکده

کودکان و خانواده ها می توانند باهم خطر کرونا ویروس را کاهش دهند.

با وجودی که هنوز چیزهای زیادی است که باید در مورد ویروس کرونا بدانیم، اما به نظر می رسد کویید – 29 عوارض جدی کمتری برای سلامت کودکان نسبت به بزرگسالان دارد، و این خبری خوشحال کننده است. اما بازهم لازم است از بیماری برای کودکان پیشگیری کرده و به جلوگیری از ابتلا به ویروس کمک کنیم. خانواده هایی که بچه دارند می توانند باهم تلاش کنند تا این خطر را کاهش دهند.

آیا کودکان نیز بیمار می شوند؟

ویروس کرونا در کودکان | مرکز مشاوره همکده

بله کودکان نیز به کرونا ویروس مبتلا می شوند اما اغلب علائم خفیف تری از بیماری را تجربه خواهند کرد. کودکان نیز به کرونا ویروس مبتلا می شوند اما اغلب علائم شدیدی را تجربه نخواهند کرد.

شواهد به دست امده تا زمان حال نشان می دهند، حداقل در چین، بسیاری از کودکان بیمار شده و علائم بسیار خفیفی داشته اند یا اصلا هیچ علامتی از بیماری نشان نداده اند. این الگو در اغلب ویروس های تنفسی دیگر که به سادگی منتقل می شوند نیز در میان کودکان دیده می شود.

کودکان زمانی که مبتلا به این ویروس می شوند ممکن است اصلا علامتی از خود نشان ندهند و حتی اگر علامتی در ان ها نمودار شود بسیار خفیف خواهد بود و به همین دلیل خوشبختانه بیماری های شدید و مرگ در بین کودکان تقریبا نادر است.

آیا کودکان می توانند ویروس را منتقل کنند و چه ارزیابی هایی را باید در نظر داشت؟

ویروس کرونا در کودکان | مرکز مشاوره همکده

تنها به این دلیل که کودکان علائم شدید را تجربه نمی کنند یا حتی اصلا علامتی ندارند به این معنا نیست که با کرونا ویروس در تماس نخواهند بود. به احتمال زیاد بیشتر موارد ابتلا در کودکان اصلا گزارش نمی شود زیرا علائم آن ها بسیار کم و خفیف است ولی می توانند دیگران را آلوده کنند.

فرض را باید بر این گذاشت که کودکان می توانند ویروس را منتقل کنند. این خاصیتی شبیه به دیگر بیماری های تنفسی مانند آنفولانزاست. البته ای ویروسی متفاوت است و می تواند متفاوت عمل کند. احتمال داده می شود کودکان در پخش ویروس ها نقش بزرگی داشته باشند، از جمله کویید -19

با مثبت شدن تست ویروس کرونا در افرادی در جامعه اغلب مدارس تعطیل می شوند.این نوعی از فاصله ی اجتماعی است، درست مانند محدود شدن سفرها که به امید کم شدن شیوع بیماری انجام می شود.

اما چرا کودکان بیمار نمی شوند؟

دقیقا مشخص نیست چرا کودکان علائم شدیدی را تجربه نمی کنند.

بدون داشتن نتایج تست خون، ممکن نیست بتوان وجود بیماری در بین کودکان را ارزیابی کرد. اینکه کودکان در این بین چه نقشی دارند و آیا واقع کودکان کمتر در معرض خطر بوده و شرایط متفاوتی دارند.

نرخ حمله در بین کودکان بسیار کم است و این چیزی است که تحقیقات را دشوار می کند. کودکانی که آلوده به ویروس شده اند اغلب با تماس با بزرگسالان بیمار در خانواده شناخته می شوند. سیستم ایمنی آن ها می تواند در این بین نقش داشته باشد.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
edition.cnn.comedition.cnn.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا