اشتباهاتی که در حل اختلافات باید از آن دور باشید

عقل سالم (و البته تحقیقات) می گویند ارتباطات خوب می توانند روابط را بهبود بخشند. صمیمیت زوج ها را بیشتر کنند و باعث ایجاد اعتماد و حس حمایت بین آن ها شوند. برعکس این قضیه نیز درست است: ارتباطات ضعیف می تواند ارتباط بین شما را ضعیف کند، استرس ایجاد نماید. اعتماد بینتان را از بین برده و حتی باعث اهانت و تحقیر فرد مقابل شود. از آنجایی که اختلاف و بحث در هر رابطه ای اجتناب ناپذیر است. (و لزوما نشانه ی وجود مشکل نیست.) شما اگر دانش لازم را داشته و مهارت های مدیریت بحث با روشی سالم را بلد باشید می توانید مقدار قابل توجهی از این استرس را از بین برده و در عین حال روابط خود را قوی کنید. اشتباهاتی که در حل اختلافات باید از آن دور باشید چیست؟

در اینجا مثال هایی آورده شده است که چطور نگرش های منفی و مخرب و الگوهای گفتاری نادرست می توانند اختلافات بین زوجین را زیاد کنند. چقدر این ها برای شما آشنا هستند؟

اشتباهاتی که در حل اختلافات باید از آن دور باشید

کلا از بحث اجتناب می کنید.

جدا از اینکه بحث کردن باعث ایجاد ناامیدی و محرومیت در محیط ارام و محترمانه ی زندگی شما خواهد شد. برخی زوج ها ترجیح می دهند تا زمانی که به مرز انفجار می رسند به همسر خود حرفی نزنند. سپس انرژی خود را به شکلی مخرب و ناسالم آزاد می سازند. شاید به نظر برسد این روال با استرس کمتری همراه است. اما با زیاد شدن فشار و عصبانیت در هر سمت، دو زوج استرس بیشتری را تحمل کرده و نهایتا صحبت به یک دعوای بزرگتر منتهی خواهد شد. بیان اختلافات و حل کردن آن ها می تواند ساده تر از این ها باشد.

یادگیری مهارت های ارتباطی کمک می کند بتوانید صحبت های خود را راحت تر بیان کرده و در مقابل نیز تمایل بیشتری به شنیدن حرف های فرد مقابل خواهید داشت، بدون اینکه به یکدیگر هیچگونه بی احترامی کنید.

اشتباهاتی که در حل اختلافات باید از آن دور باشید – حالت دفاعی دارید

افراد تدافعی به جای اینکه با چشمان باز و تمایل قلبی به شکایت های همسر خود گوش دهند تا دیدگاه او را نیز متوجه شوند همیشه کار اشتباه خود را تکذیب کرده و سخت تلاش می کنند تا این احتمال که آن ها نیز می توانند باعث ایجاد مشکل شده باشند را از بین ببرند. تکذیب مسئولیت اشتباهات شاید در کوتاه مدت استرس را کم کند اما در طولانی مدت با مشکلات بزرگتری همراه خواهد شد، زمانی که فرد مقابل شما حس کند به حرف های او توجهی نمی شود و اختلافات حل نشده مانده و شروع به بزرگتر شدن کنند.

=اشتباهاتی که در حل اختلافات باید از آن دور باشید

اشتباهاتی که در حل اختلافات باید از آن دور باشید – کلی گویی زیاد

برخی افراد وقتی از موضوعی ناراحت می شوند با کلی کردن ماجرا از موضوع بحث خارج می شوند. از گفتن جملاتی با “تو همیشه …” یا “تو هیچوقت …” و مشابه این ها خودداری کنید. مثلا “تو همیشه دیر به خانه می آیی” یا “هیچوقت کاری که من از تو می خواهم را انجام نمی دهی”. کمی صبر کرده و با خودتان فکر کنید آیا واقعا این حرف شما حقیقت دارد. همچنین بحث های قبلی را وارد موضوع جدید نکرده و منفی نباشید. این ها موانعی در راه مهارت های حل سالم اختلافات بوده و سطح اختلاف و تنش بین شما را بیشتر خواهد کرد.

ترشحات ذهنی منفی شما می توانند مانعی برای ارتباطات سالم با دیگران بوده و سطح استرستان را افزایش دهند. کمی در این زمینه تحقیق کرده و ببینید کدام از رفتارها شبیه به شما است.

همیشه حق با شماست

اینکه پیش خودتان تصمیم بگیرید راه درست و غلطی برای نگاه کردن به تمامی قضایا وجود دارد و راه انتخابی شما همیشه راه صحیح است مسلما رفتاری آسیب رسان خواهد بود. از همسرتان انتظار نداشته باشید همه چیز را از دیدگاه شما ببیند و اگر او نظری مخالف شما داشت آن را یک حمله به شخصیتتان تلقی نکنید. به دنبال یک توافق در این زمینه بوده و به یاد داشته باشید برای همه چیز درست و غلط وجود ندارد و ممکن است دیدگاه هردو شما به نوعی درست باشد.

روانکاوی / خواندن ذهن

برخی افراد به جای اینکه در مورد احساسات و افکار شریک زندگی خود سوال کنند تصور می کنند خودشان، تنها بر اساس تفسیرهای نادرستی که از رفتار همسرشان دارند، افکار و احساسات او را می دانند و اغلب اوقات حدس آن ها اشتباه است. (برای مثال اگر همسرتان دیر کرده یعنی اهمیت زیادی نمی دهد تا به موقع سر قرار بیاید. یا فکر می کنید همسر شما تمایلی به رابطه ی جنسی ندارد در حالی که او واقعا خسته است.) این برداشت ها باعث ایجاد خصومت و عدم درک درست از یکدیگر خواهد شد. شما باید حتما به یاد داشته باشید که هریک از ما دیدگاه منحصر به فردی داریم و برای حدس زدن همه چیز تلاش نکنید. تنها کافی است واقعا به حرف های همسر خود گوش داده و بگذارید چیزی که در ذهن دارد را برای شما توضیح دهد.

اشتباهاتی که در حل اختلافات باید از آن دور باشید

اشتباهاتی که در حل اختلافات باید از آن دور باشید – فراموش می کنید درست گوش دهید

برخی افراد بین حرف های دیگران می پرند، چشم هایشان را می گردانند و حرف های بعدی او را حدس زده و بیان می کنند، به جای اینکه درست به حرف های فرد مقابل خود گوش داده و سعی در درک آن داشته باشند. این رفتارها باعث می شوند نتوانید دیدگاه همسر خود را درک کرده و او نیز در مقابل نمی خواهد گفته های شما را بشنود. اهمیت گوش دادن واقعی و یکدلی با فرد مقابل را دست کم نگیرید. مهارت های گوش دادن موثر را یاد گرفته و همواره در ذهن داشته باشید.

مقصر دانستن یکدیگر

بعضی افراد با انتقاد کردن از فرد دیگر و مقصر دانستن او می خواهند بحث را مدیریت کنند. آن ها پذیرش هرگونه ضعف از جانب خود را نوعی ضعف برای شخصیت و اعتبارشان دانسته و به هر قیمتی می خواهند مانع آن شوند و حتی تلاش می کنند فرد دیگر را برای مقصر بودن سرزنش کنند. به جای این کار سعی کنید اختلاف را فرصتی برای تحلیل اصل مشکل دیده، نیازهای هردو سمت را ارزیابی کرده و به راه حلی برسید که به هردوی شما کمک کند.

تلاش برای پیروز شدن در بحث

اگر افراد بخواهند روی برنده شدن دعوا تمرکز داشته باشند رابطه ی آن ها از هم می پاشد. بحث در رابطه باید بر اساس یک درک متقابل بوده و باعث رسیدن به توافق یا راه حلی شود که به نیازهای همه احترام بگذارد. اگر همواره سعی دارید اشتباهات فرد دیگر را اثبات کنید، احساسات او را به حساب نیاورده و در نقطه نظر خودتان بمانید باید بدانید تمرکز خود را در مسیر اشتباهی گذاشته اید.

اشتباهاتی که در حل اختلافات باید از آن دور باشید- حمله به شخصیت فرد مقابل

گاه برخی افراد هرگونه واکنش منفی ای را از جانب همسر خود دریافت کرده و به شخصیتشان حمله می شود. (برای مثال اگر مرد جوراب هایش را دور خانه می اندازد در مقابل به شخصیت او حمله کرده و او را تنبل و بی فکر می خوانید. یا زن می خواهد در مورد مشکلی در رابطه صحبت کند و شما او را کنترل گر یا پرتوقع می خوانید.) این ها باعث ایجاد دیدگاه منفی در هر دو سمت خواهند شد. یاد بگیرید به فرد مقابل خود احترام بگذارید حتی اگر رفتارش را دوست ندارید.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا