فوبیای دلقک – علل، عوارض و درمان

فوبیا یکی از مواردی است که در اکثریت افراد وجود دارد. برخی از تاده شوند. یکی از فوبیاهای که در ادامه می خواهیم بگوییم فوبیای دلقک است. در ادامه می خواهیم ببینیم که فوبیای دلقک – رس ها برای افراد عادی هستند. اما برخی از آن ها به قدری شدید می شوند که تبدیل به فوبیا می شوند. فوبیا در افراد مختلف متفاوت است. علائم فوبیا هم در افراد می تواند متفاوت باشد. برخی از فوبیا ها را اگر در افراد ببینید ممکن است باعث خنده شما شود. برای همین امر برخی افراد ممکن است مورد تمسخر قرار بگیرند. فوبیا ها قابل درمان هستند اما به شرطی که به زودی تشخیص علل، عوارض و درمان چگونه است. یا ما در ارتباط با ترس برخی از افراد حتی از دندان پزشکی هم صحبت کردیم.

ترس در زندگی نرمال است اما فوبیا یک نوع ترس بیش از حد است برای همین این امکان وجود دارد که اگر ما شخصی را ببینیم که دارای یک نمونه از این فوبیا ها است برایمان تعجب آور باشد. یکی از این ترس ها که امروز می خواهیم درباره آن حرف بزنیم ترس از زنان است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با فوبیای دلقک – علل، عوارض و درمان صحبت کنیم.

مردم دلقک ها را به یکی از دو روش درک می کنند: سرگرم کننده یا کاملاً وحشتناک

مردم دلقک ها را به یکی از دو روش درک می کنند: سرگرم کننده یا کاملاً وحشتناک. در یک نظرسنجی اخیر، 42 درصد از آمریکایی ها گفته اند که به نوعی از دلقک ها می ترسند. دلایل چنین ترس گسترده ای می تواند از چهره نقاشی شده و ناآشنا دلقک ها گرفته تا لباس های اغراق آمیز آن ها متفاوت باشد. به هر حال، یک چیز مسلم است: هراس دلقک مساله ای برای خنده نیست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

فوبیا ترس های شدیدی است که می توانید بر آن ها غلبه کنید. در اینجا درباره آن بیشتر بخوانید. امروزه می توانید ترس های خود را با درمان آنلاین از بین ببرید. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. در این مقاله، ما به فوبیای دلقک ها، علل، عوارض و درمان آن نگاهی می اندازیم.

فوبیا یا هراس از دلقک چیست؟

فوبیای دلقک

Coulrophobia یا “هراس دلقک” ترس شدید از دلقک ها است. اگر به این فوبیا مبتلا هستید، به احتمال زیاد دلقک ها وحشتناک و ترسناک هستند. اگر از دلقک ها وحشت دارید، ممکن است در مورد شبیه سازها یا شخصیت های دیگر که چهره خود را به شیوه ای مشابه نقاشی می کنند، همین احساس را داشته باشید. این احتمال وجود دارد که شما حتی در تصور یک دلقک احساس آسیب کنید. اما نگران نباشید، شما تنها نیستید. همان طور که مطالعه فوق نشان می دهد، تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی از ترس دلقک ها مشترکند. اگر چه ممکن است بتوانید با خود منطقی کنید که دلقک ها به هیچ وجه به شما آسیب نمی رسانند، اما دفع ترس دشوار است. فوبیا خود بسیار مداوم است، اگر چه درمان موثر امکان پذیر است.

چرا مردم فوبیای دلقک دارند؟

عوامل متعددی می توانند علت اصلی هراس دلقک افراد باشند. این بیماری می تواند در سنین اولیه شروع شود و در طول سال های آینده همراه شما باشد. آرایش و لباس دلقک در مورد برخی قسمت های بدن مانند بینی، پا و دست ها اغراق می کند. حتی آرایش به شما این حس را می دهد که فردی واقعی است اما کاملاً درست به نظر نمی رسد. برخی افراد این ویژگی ها را خنده دار می دانند، در حالی که برخی دیگر آن ها را کاملا نگران کننده و ناخوشایند می دانند. برای این افراد، تشخیص منظور و احساس واقعی یک دلقک دشوار است، زیرا حالت چهره او بر روی آن نقاشی شده است تا دائماً شاد به نظر برسد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علاوه بر این که دلقک ها غیر معمول به نظر می رسند، آن ها اغلب بسیار متفاوت از روشی که کودک از یک بزرگسال انتظار دارد رفتار کنند. این ویژگی های ضداجتماعی و خارج از دیوار می تواند احساس ناراحتی را بیشتر کند. در واقع، فیلم های معاصر از ایده “دلقک شیطانی” استفاده کرده اند تا این ترس را در روان جمعی و معاصر ما تقویت کند.

در خارج از صنعت سرگرمی، تصورات دیگری از شرور بودن دلقک ها وجود دارد. ب

در خارج از صنعت سرگرمی، تصورات دیگری از شرور بودن دلقک ها وجود دارد. برای مثال، در سال 2016، آمریکایی ها  وحشت زدگی گسترده ای از مشاهده دلقک های ترسناک را تجربه کردند. ویدئوها و داستانهای دلقک های شوم که سعی در فریب کودکان دارند به صورت آنلاین و در سراسر رسانه های اصلی منتشر شد. از آن زمان مشخص شد که بسیاری از حوادث و مشاهده های گزارش شده شایعات، شوخی ها و حقه بازی های کودکانه بوده است. به هر حال، ممکن است بسیاری از مردم هنوز از این موضوع کاملاً ناراحت باشند.

این فوبیا چگونه ایجاد می شود؟

فوبیای دلقک ها بیشتر از تجربیات دوران کودکی نشأت می گیرد. شاید شما در جوانی از یکی وحشت کرده اید و این ترس با شما باقی مانده و به مرور زمان بیشتر شده است. بسیاری از کودکان از دلقک ها می ترسند – و معمولاً به مرور زمان از سنین پایین به فوبیا مبتلا می شوند. در حقیقت، مطالعه ای از دانشگاه شفیلد، انگلستان، حدود 250 تا چهارده تا شانزده سال را مورد بررسی قرار داد و دریافت که همه از ایده ادغام تصاویر دلقک ها در دکوراسیون بیمارستان خوششان نمی آید. سایر علل هراس دلقک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عملکرد مغز – تصور می شود تغییرات در عملکرد مغز در ایجاد فوبیا نقش دارد.

محیط و ژنتیک – داشتن اعضای خانواده که از دلقک ها می ترسند می تواند باعث افزایش خطر انتقال ترس از طریق رفتارهای آموخته شده یا ژنتیک شود.

عوارض و علائم هراس دلقک

فوبیای دلقک

بسته به میزان و قدرت فوبیا، هر زمان که دلقکی را دیدید، ممکن است دچار اضطراب، ترس یا حملات وحشت خفیف شوید. برخی از علائمی که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • غش کردن
  • کف دست های عرق کرده
  • سبکی سر
  • دردهای شکمی
  • دهان خشک
  • تکان دادن
  • مشکلات تنفسی
  • احساس وحشت
  • از دست دادن ثبات روانی معمول
  • مشغله دلقک ها یا میم ها
  • حس غیر واقعی بودن
  • گریان
  • احساس ترس

همچنین ممکن است خود را برای جلوگیری از دیدن دلقک ها در هر شرایطی آماده کنید.

همچنین ممکن است خود را برای جلوگیری از دیدن دلقک ها در هر شرایطی آماده کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است از مهمانی های کودکان خودداری کنید یا از تماشای فیلم ها و نمایش های خاص خودداری کنید. علاوه بر این، وقتی می دانید که با موقعیتی روبرو خواهید شد که به طور بالقوه دلقک ها را درگیر خواهد کرد، ممکن است از خود فوبیا بترسید. ممکن است مضطرب شوید زیرا نگران نحوه واکنش خود هستید. ممکن است هنگام خواب بیدار در رختخواب بیفتید و در حالی که نگران ارتباط با دلقک یا علائم خود هستید بیدار شوید. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است زمان آن فرا برسد که به دنبال کمک و درمان متخصص باشید.

تشخیص فوبیای دلقک

فوبیای دلقک

اگر چه فوبیای دلقک در حال حاضر نه در انجمن روانپزشکی آمریکا DSM-5 و نه در سازمان بهداشت جهانی ICD-10 ذکر نشده است، اما هنوز هم می توان برای درمان کولروفوبیا درمان کرد. اگر ترس های شما زندگی شما را مختل می کند – به ویژه تا حدی فلج کننده – صحبت با یک درمانگر می تواند شما را در مسیر بهبود و غلبه بر این فوبیا قرار دهد. فوبیا ترس های شدیدی است که می توانید بر آن ها غلبه کنید. در اینجا درباره آن بیشتر بخوانید.

اطلاع از ابتلا به این نوع فوبیا

برای اطلاع از ابتلای شما به کولروفوبیا، چندین سوال در مورد علائم و مدت زمانی که آن ها را تجربه کرده اید از شما پرسیده می شود. در صورت تمایل به مراجعه به پزشک، سوالاتی در مورد سابقه پزشکی و داروهای مورد استفاده در حال حاضر از شما پرسیده می شود. تشخیص شما بر اساس این است که آیا علائم زیر را تجربه کرده اید یا نه:

  • هنگامی که نزدیک دلقک ها هستید، دچار حمله پانیک می شوید یا احساس استرس می کنید.
  • شما از دلقک ها ترس نامتناسبی داشته و می دانید غیر طبیعیه و از آن دوری می کنید

کارهایی که می توانید به تنهایی انجام دهید

چندین کار را می توانید برای شروع مبارزه با کولروفوبیا انجام دهید.

خود را آهسته با این ترس رو به رو کنید

سعی کنید آنلاین شوید و فیلم ها یا تصاویر دلقک های واقعی را بررسی کنید تا زمانی که نگاه آن ها کمتر برای شما وحشتناک شود. هر چه بیشتر خود را در معرض دید قرار دهید، راحت تر می توانید بر ترس خود غلبه کنید.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا