چرا میل جنسی مردان کاهش می یابد ؟

میل جنسی کم، اصطلاحی است که برای توصیف کاهش میل جنسی استفاده می‌شود که می‌تواند با فعالیت جنسی فرد در تداخل باشد. کاهش میل جنسی می‌تواند باعث ایجاد تنش در رابطه، شک و احساس گناه از سوی هر دو زوج شود. اگر علت مشکل‌ساز مشخص شود اغلب قابل درمان است. علت کاهش میل جنسی مردان چیست؟

میل جنسی کم را نباید با اختلال نعوظ اشتباه گرفت، اگر چه این دو مشکل می‌توانند با هم همراه باشند. ارتباطات و صداقت در بین زوجین لازم است تا بتوانند علت احتمالی را شناسایی کنند. درمان‌ها متنوع بوده و شاید شامل جایگزینی هورمون، تغییرات در سبک زندگی، تغییر در دارو درمانی یا روان درمانی شود.

علل کاهش میل جنسی مردان

گاهی کاهش میل جنسی بر اثر یک فاکتور تنها ایجاد می‌شود، اما اغلب مواقع فاکتورهای متعددی هستند که باعث ایجاد این مشکل می‌شوند. دربین دلایل رایج می‌توان به کاهش سطح تستوسترون، داروها، افسردگی، بیماری‌های حاد و استرس اشاره کرد.

 کاهش تستوسترون 

چرا میل جنسی مردان کاهش می یابد ؟

کاهش سطح تستوسترون اغلب با افزایش سن مردان ایجاد می‌شود اما می‌تواند به دلایل متعددی روی مردان جوان نیز اثر بگذارد. تستوسترون هورمونی مردانه است که برای رشد، قدرت و میل جنسی ضروری است. اگر سطح کلی تستوسترون بدن به کمتر از 30 تا 35 نانوگرم در یک دهم لیتر برسد میل جنسی مرد کاهش خواهد یافت و گاه این کاهش به مقدار چشمگیری خواهد بود.

با وجودی که درمان جایگزینی تستوسترون می تواند در برگرداندن میل جنسی به مرد موثر باشد اما این درمان خطر لخته شده خون و سکته ی مغزی در مردانی که دچار اختلال های قلبی عروقی نهفته هستند را بالا می برد. اپنه ی خواب، جوش های پوستی و بزرگ شدن سینه ها نیز از عوارض جانبی متداول می باشند.

داروهای تاثیر گذار در کاهش میل جنسی

عوارض جانبی داروها از علل متداول کاهش میل جنسی در مردان است. این‌ها شامل تمامی کلاس‌های دارویی می‌شوند که با درجات متفاوت روی میل جنسی مردان اثر می‌گذارند. مقصرهای رایج داروهای ضدافسردگی، استاتین‌ها، مسدود کننده‌های بتا، داروهای ضد روان پریشی، داروهای ضد انعقاد خون و بنزودیازپین‌ها (داروهای آرام بخش، شل کننده ی عضلات …) هستند.

حتی داروهای بدون نسخه ای مانند سایمتیدین (کاهنده ی اسید معده) نیز اگر برای زمانی طولانی مصرف شوند می‌توانند مشکل ساز باشند. کنار گذاشتن یا تغییر دادن این داروها می‌تواند شرایط را برعکس کند، با این وجود اگر بیماری‌های شدیدی داشته باشید شاید این امکان میسر نباشد. تغییر در دوز دارو نیز ممکن است بتواند به شما کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاهش مشکلات جنسی و راه های افزایش لذت جنسی این مقاله را مطالعه بفرمایید.

افسردگی

چرا میل جنسی مردان کاهش می یابد ؟

افسردگی و کاهش میل جنسی در مردان دست در دست هم دارند. افسردگی اغلب باعث کاهش میل جنسی می‌شود اما می‌تواند از عوارض آن نیز باشد و شرایط را بدتر سازد. با وجودی که روان درمانی می تواند برای درمان افسردگی موثر باشد اما داروهای ضدافسردگی اغلب به جای بهبود میل جنسی مشکل را تشدید می‌کنند. تغییر در داروها یا کاهش دوز آن ها گاهی کمک خواهد کرد. برخی زوج‌ها بعد از رابطه‌ی جنسی دارو مصرف می‌کنند تا عوارض جانبی آن را کاهش دهند.

بیماری های شدید علت کاهش میل جنسی مردان

بیماری‌های شدید می‌توانند روی میل جنسی چه به شکل فیزیکی و چه عاطفی اثر بگذارند. این موضوع خصوصاً در شرایطی که بیماری با درد زیاد و خستگی همراه است صدق می‌‍کند، از جمله آرتروز، سرطان، سندروم خستگی شدید و فیبرومیالژیا.

در مورد بیماری‌های شدید و کاهش میل جنسی، به ندرت ارتباط مستقیمی بین علت و درمان وجود دارد. از یک طرف بیماری شدید همراه با افزایش خطر افسردگی است و از طرف دیگر می‌تواند مستقیماً با هورمون‌ها، وضعیت عصبی یا عملکرد عروق مرکزی مربوط به دستگاه جنسی مردان در تداخل باشد.

بعلاوه داروهایی که برای درمان بیماری‌های شدید استفاده می‌شوند (مانند داروهای قلبی یا شیمی درمانی) ممکن است مستقیماً روی میل جنسی مردان اثر داشته باشند. پزشک شما باید علت را چه از دیدگاه وجود بیماری و چه با فرض نبود آن بررسی کند. در برخی موارد نیاز به پزشکان متعددی خواهید داشت.

استرس و اختلالات خواب

چرا میل جنسی مردان کاهش می یابد ؟

استرس مرتباً حواس شما را پرت کرده و روی میل جنسی اثر بدی می‌گذارد. استرس محرکی برای تولید کورتیزول است، هورمونی که مانند یک سیستم آلارم در بدن فعالیت می‌کند. کورتیزول نه تنها باعث انعقاد رگ‌های خونی و ایجاد اختلال می‌شود بلکه می‌تواند منجر به کاهش چشم‌گیر در سطح تستوسترون شود.

استرس با بی خوابی و دیگر مشکلات خواب در ارتباط است و این می‌تواند خطر خستگی را زیاد کرده و علاقه‌ی شما به رابطه‌ی جنسی را کاهش دهد. حتی شواهدی نشان داده‌اند بالا رفتن سطح کورتیزول می‌تواند خطر آپنه‌ی خواب را زیاد کند، شرایطی که با کاهش تستوسترون روزانه‌ی بدن چیزی در حدود 10 تا 15 درصد همراه است.

درمان می‌تواند شامل تکنیک‌های مدیریت استرس و بهبود بهداشت خواب برای درمان مشکلاتی مانند بی خوابی باشد. اگر استرس همراه با اختلال اضطراب باشد نیاز به مصرف داروهایی وجود دارد و برخی از آن ها ( مانند بنزودیازپین ها ) شاید به جای تسکین کاهش میل جنسی، آن را بدتر کند.

برای آگاهی از باورهای غلط جنسی آقایان در رابطه جنسی این مقاله را مشاهده فرمایید.

تغییرات در زندگی

فاکتورهایی در زندگی هستند که می‌توانند به شکل قابل توجهی باعث کاهش میل جنسی در مردان شود. این مشکل به راحتی با تغییرات ساده یا کنار گذاشتن این رفتارها قابل درمان است. در بین آن‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • سیگار کشیدن نه تنها خطر اختلال نعوظ را بالا می‌برد بلکه به طور غیرمستقیم روی سطح تحریک نیز اثر خواهد داشت.
  • چاقی به طور مستقیم روی سوخت و ساز و عملکرد هورمون‌ها اثر دارد و نتیجه‌ی آن کاهش تستوسترون کلی و آزاد بدن است. در مقابل ورزش و کاهش وزن نه تنها باعث بهبود وضعیت روانی و سطح انرژی خواهند شد بلکه عملکرد جنسی و تصویر فردی شما از خودتان را بهتر خواهد کرد.
  • زیاده روی در مصرف الکل یا استفاده برای چندین سال آنزیم‌های مورد نیاز برای ترکیب تستوسترون از بیضه به کبد را تغییر مسیر داده و در نتیجه موجب کاهش سطح تستوسترون می‌شود.

در حالی که عوارض مضر این رفتارها مشخص هستند اما عاقلانه نیست کاهش میل جنسی را بدون مشورت با پزشک برای بررسی تمامی علت‌های احتمالی به سبک زندگی خود ارتباط دهید.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا