رفتار کاتاتونیک: چه عواملی باعث آن می شود و چقدر مضر است؟

رفتار ها بسیاری از بخش های مختلف زندگی ما را می سازد. از آن جا که رفتار ها در روان شناسی شامل بخش های مختلف است. از این رو بیشتر روان شناسان در این باره صحبت می کنند که رفتار ها باید به گونه ای باشد که حتی با وجود خطرناک بودن آن بتواند باعث پیشرفت فرد شود. رفتار ها انواع مختلفی دارند برخی از آن ها را برای شما در مقاله های قبل گفتیم وبرخی هم تازگی دارند.

نکته مهم این است که افراد باید بتوانند از طریق راه و رفتار درست قدرت خود را بالا ببرند. یکی از رفتار های منفی  که می خواهیم در ارتباط با آن صحبت کنیم رفتار کاتانوتیک است. این رفتار می تواند در طولانی مدت به افراد آسیب بزند. برای مثال هنگامی که فردی این رفتار را انجام می دهد باید یک نگاه به گذشته او انداخته شود. در روان شناسی کوچک ترین نکته ها می تواند نشانه های مهمی داشته باشد. اما باید در نظر داشت که آیا این نکات واقعا روی فرد تاثیر گذاشته یا تلقین است. 

رفتار کاتاتونیک

شاید قبلاً اصطلاح کاتاتونیا را شنیده باشید. اما دقیقاً رفتار کاتاتونیک چیست؟ آیا چیزی وجود دارد که باعث آن شود یا علل بالقوه متعددی وجود دارد؟ آیا مضر است، چه در کوتاه مدت و چه در دراز مدت؟ این ها سوالاتی است که با بررسی این پدیده بالقوه نگران کننده، آن ها را کشف خواهیم کرد.

رفتار کاتاتونیک چیست؟

رفتار کاتاتونیک: چه عواملی باعث آن می شود و چقدر مضر است؟

اصطلاحات “کاتاتونیا” و “رفتار کاتاتونیک” گاهی به جای یکدیگر استفاده می شوند. آن ها به مواردی اشاره می کنند که فرد در رفتار واکنشی خود نسبت به محیط اطراف خود کاهش چشمگیری داشته باشد. معمولاً، هنگامی که شخصی رفتار کاتاتونیک از خود نشان می دهد، در این صورت شما سفتی حرکتی را در او مشاهده می کنید، منفی گرایی، خفقان یا لجبازی.

نکته ای در ارتباط با رفتار کاتاتونیک

با این حال، در حالی که بیشتر مردم فکر می کنند کسانی که کاتاتونیک هستند، برای دنیا مرده اند، اما گاهی اوقات آن ها نیز نوعی هیجان بی هدف را نشان می دهند. شکی نیست که این علائم می تواند برای شخصی که آن ها را به نمایش می گذارد ناتوان کننده باشد و همچنین برای خانواده و دوستانشان ترسناک باشد.

چه عواملی باعث رفتار کاتاتونیک می شود؟

چندین شرایط مختلف می تواند منجر به رفتار کاتاتونیک شود. برخی از آنها شامل اختلال افسردگی اساسی، اختلال دوقطبی و اختلال اسکیزوافکتیو است. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی می توانند هر از چند گاهی علائمی پیدا کنند و برخی دیگر از شرایط پزشکی و داروها نیز می توانند دلیل آن باشند. بیایید برخی از علائم مرتبط با این بیماری را بررسی کنیم.

آیا رفتار کاتاتونیک یک حرکت احمقانه است؟

این همان چیزی است که با شنیدن عبارت “catatonic” به ذهن بسیاری می رسد. ممکن است شخصی که دچار اتفاق شده است، آگاه باشد یا حداقل چشمانش باز باشد حتی اگر بی پاسخ باشد. چشمانشان نیز ممکن است بسته باشد.

در رفتار کاتاتونیک، بدن سفت و سخت می شود

بدن آن ها احتمالاً سفت و سخت به نظر می رسد، انگار که به صورت تخته سفت هستند. به نظر نمی رسد که آن ها می توانند حرکت کنند یا حتی چشمک بزنند. آن ها هر چقدر دیگران در اطراف آن ها را وادار به این کار کنند، آن ها صحبت نمی کنند و پاسخ نمی دهند. اگر درمان نشود، این می تواند ساعت ها یا حتی روزها ادامه داشته باشد. هرچه زودتر بتوانید یک فرد کاتاتونیک را توسط پزشک معاینه کنید، بهتر است.

حرکات غیر ارادی

کاتانیا همچنین می تواند با انجام حرکات غیر ارادی عجیب و غریب توسط فرد آشکار شود. آن ها ممکن است ساعت ها در موقعیت‌ هایی به نظر برسند که بسیار ناراحت کننده هستند و هیچ تمایلی به حرکت در وضعیتی طبیعی ندارند.

یک فرد کاتاتونیک ممکن است یک سری حرکات به ظاهر غیرمنطقی را تکرار کند

یک فرد کاتاتونیک ممکن است یک سری حرکات به ظاهر غیرمنطقی را تکرار کند، یا ممکن است تعجب هایی را ایجاد کند که به نظر می رسد هیچ محرک بیرونی به عنوان علت وجود ندارد. ممکن است آن ها در یک الگوی مکرر سرعت بگیرند و در صورت قطع شدن، آشفته می شوند. همچنین ممکن است تکرارهای طوطی مانند کلمات یا عبارات وجود داشته باشد. این همان چیزی است که اکولالیا نامیده می شود.

سایر علائم مرتبط با اسکیزوفرنی

افرادی که اسکیزوفرنی دارند و علائم کاتاتونیک را نشان می دهند، می توانند چندین مورد دیگر داشته باشند که احتمالاً هم برای خودشان و هم برای هر کسی که ممکن است آن ها را مشاهده کند نگران کننده است. آن ها ممکن است توانایی کمتری در ابراز احساسات داشته باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آن ها ممکن است در مراقبت از خود مشکلات اجتماعی و مشکلات اجتماعی داشته باشند. آن ها احتمالاً دارای مشکلات شناختی هستند. توهم و گمان نیز ممکن است.

در حال تشخیص علائم این اختلال

رفتار کاتاتونیک: چه عواملی باعث آن می شود و چقدر مضر است؟

اگر کسی علائم کاتاتونیک را نشان می دهد، اسکیزوفرنی یکی از اولین مواردی است که به دلیل راهی که یکی اغلب با دیگری دارد مشکوک می شود. با این حال، همان طور که اشاره کردیم، شرایط خاص دیگری می تواند منجر به آن شود. اما چگونه یک پزشک می تواند تشخیص دهد که چه چیزی باعث ایجاد آن شده است؟

ارزیابی های روان شناختی و آزمایشات پزشکی

قبل از این که پزشک با اطمینان بگوید چه اتفاقی با شخصی که کاتاتونیک است اتفاق می افتد، یک سری ارزیابی های روانشناختی و آزمایشات پزشکی لازم است. هیچ آزمایش آزمایشگاهی خاصی وجود ندارد که بتواند به طور قطعی بگوید کاتاتونیک است یا نه. درعوض، پزشک بر اساس عملكرد یك فرد آن را اعلام می كند.

آزمایشات برای رد برخی از موارد واضح تر مانند مواد مخدر یا الکل

ابتدا آزمایشات برای رد برخی از موارد واضح تر مانند مواد مخدر یا الکل انجام می شود. اگر فرد از هیچ یک از این موارد استفاده نکرده باشد، در مرحله بعدی باید برخی آزمایش های عصبی انجام شود. EEG و MRI یک روش استاندارد برای کسی است که کاتاتونیک شده است. ضایعه ای در مغز ممکن است باعث ایجاد آن یا الگوهای غیرمعمول امواج مغزی شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در ارزیابی روانپزشکی همچنین بخشی از سوالاتی که پزشک از فرد می پرسد وجود دارد. آن ها باید صبر کنند تا این کار انجام شود تا زمانی که علائم کاتاتونیا فروکش کند تا جایی که فرد شفاف باشد.

نکته دوم در ارتباط با این زمینه

پزشک احتمالاً مواردی مانند مدت زمان بروز علائم و این که آیا سابقه این اتفاق با سایر اعضای خانواده وجود دارد را می پرسد. برخی شواهد از سابقه خانوادگی در گرایش به نمایش علائم کاتاتونیک نقش دارد.

خطر تشخیص اشتباه وجود دارد

مطمئناً خطای تشخیص اشتباه با کاتاتونیا وجود دارد. مشکل از این طریق باعث خرابی عملکردهای حرکتی بدن انسان می شود. این می تواند باعث شود کاتاتونیا مانند چیز دیگری مانند Tourette’s Syndro به نظر برسد من یا دیسکینزیای تاخیری ممکن است لازم باشد که یک پزشک روزها یا هفته ها طول بکشد تا بتواند به طور دقیق کسی را به عنوان کاتاتونیک طبقه بندی کند.

دارو

متداول ترین روش های درمان کاتاتونیک از طریق تجویز داروهای مختلف است. بنزودیازپین هایی مانند Ativan وجود دارند که به نظر می رسد نتایج خوبی دارند. آن ها سیستم عصبی مرکزی را درمان می کنند و افرادی که اضطراب دارند کاندیداهای اصلی آن ها هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آن ها داروهایی سریع عمل می کنند، بنابراین کسی که کاتاتونیک است، ممکن است علائم را سریعاً از بین ببرد و شروع به استفاده از آن ها کند. با این حال، فیزیولوژی همه متفاوت است، بنابراین نباید انتظار کسی را داشته باشید. برای برخی از افراد، آرامش طولانی تر ممکن است باشد.

بحث در مورد استفاده از داروهای ضد روان پریشی برای درمان کاتاتونیا وجود دارد.

رفتار کاتاتونیک: چه عواملی باعث آن می شود و چقدر مضر است؟

بحث در مورد استفاده از داروهای ضد روان پریشی برای درمان کاتاتونیا وجود دارد. در موارد نادر، ممکن است علائم را بدتر کند. متأسفانه، این چیزی است که با علم پزشکی همراه است. فقط به این دلیل که چیزی برای ده نفر یا بیست نفر کار می کند، هنوز هم همیشه دور از دسترس هستند. هنوز هم بهترین کار این است که آن چه را که برای اکثر دیگران کار کرده است امتحان کنید و به بهترین ها امیدوار باشید. اگر داروهای ضد روان پریشی مثر نباشند، گزینه های دیگری نیز وجود دارد.

ECT

ECT زمانی به عنوان الکتروشوک درمانی شناخته می شد. این احتمال دیگری برای کسی است که کاتاتونیک است، اگر چه پزشکان معمولاً فقط در صورت عدم موفقیت در تلاش برای احیای مجدد فرد، آن را امتحان می کنند. ایده این است که تکان خوردن در سیستم عصبی مرکزی باعث می شود مغز فرد “ریست شود”.

نکته

از دوز پایین استفاده می شود تا آن جا که ممکن است برای فرد غیرتهاجمی باشد. این معمولاً برای بیدار کردن فرد از حالت و بازگشت وی به وضوح کافی است تا آزمایش های دیگر با همکاری آن ها انجام شود.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا