کمک والدین به فرزندان در مشکلات رفتاری چگونه است؟

کمک والدین به فرزندان در مشکلات رفتاری کودکان منجر به اتفاقات ویژه ای می شود. این کار باعث می شود تا کودکان بتوانند به راحتی در زندگی پیش بروند. در عین حال به خانواده و والدین نیز کمک بسیار زیادی می کند. از این رو در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی کمک والدین در مشکلات رفتاری می پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با متخصصان ما در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

مشکلات رفتاری کودکان با یک مثال ویژه

سوزی کوچک به تازگی مهد کودک را شروع کرده است. در چند روز اول مدرسه، معلم متوجه شد که وقتی از سوزی خواسته می شود در کلاس درس دستورالعمل را رعایت کند، بسیار سرکش است. سوزی در مدرسه عصبانی می شود. بر سر بچه های دیگر فریاد می زند. از طرف مدرسه با والدین او تماس می گیرند. زیرا شرایط در کلاس سخت شده است. پدر و مادر سوزی در شرایط سختی هستند. آن ها نمی دانند چرا سوزی اینگونه رفتار می کند. آنها در خانه برای پیروی از دستورالعمل ها مشکل دارند. به نظر می رسد وقتی او در کنار بزرگسالان است به دیگران احترام نمی گذارد. پاسخ سوزی همیشه این است: نه من انجام نمی دهم. اغلب اوقات اوضاع به گونه ای افزایش می یابد که سوزی دارای خشم و عصبانیت است.

همچنین توسط والدینش ذکر شد که سوزی در ماه اول مدرسه هیچ دوستی پیدا نکرده است. او کارهایی را انجام می داد تا بچه های دیگر را آزار دهد. او نسبت به همکلاسی های خود همدلی نداشت. حتی آنها را به خاطر کارهایی که انجام می دادند سرزنش می کرد. این در حالی است که سوزی مسئولیت کارهای بد خود را نیز بر عهده نمی گیرد. مدرسه سوزی را به روانشناس کودک ارجاع می دهد. والدین امیدوارند که روانشناس بفهمد چرا سوزی اینگونه رفتار می کند و بتوانند از او کمک مورد نیاز خود را دریافت کنند. پس از ملاقات روانشناس، والدین و معلم پاسخ هایی دریافت کردند. روانشناس پرسید آیا والدین تا به حال در مورد اصطلاح “اختلال نافرمانی مخالف” چیزی شنیده اند؟ در ادامه توضیح داد که این اختلال به اختصار ODD نامیده می شود.

کمک والدین به فرزندان در مشکلات رفتاری شامل موارد بسیاری می شود. تمامی این گزینه ها را در ادامه بیان می کنیم.

اختلالات و مشکلات رفتاری در کودکان

Parents help their children with behavioral problems

مورد سوزی تنها یک نمونه از اختلال رفتاری دوران کودکی است. چندین اختلال رفتاری و عاطفی عمده وجود دارد که می تواند در دوران کودکی خود را نشان دهد.DSM  یک راهنمای تشخیصی است که توسط متخصصان سلامت روان برای ارزیابی اختلالات رفتاری و عاطفی استفاده می شود. شایع ترین اختلالات عمده رفتاری و عاطفی که می تواند در دوران کودکی رخ دهد، که توسط DSM تعریف و طبقه بندی شده است عبارتند از:

  • اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)
  • مشکل نافرمان مخالف (ODD)
  • اختلال طیف اوتیسم (ASD)
  • مشکل اضطراب
  • Bisorder دوقطبی

داشتن درک کلی از این اختلالات می تواند به والدین کمک کند تا تشخیص دهند که آیا مشکلی در رفتار فرزندشان وجود دارد یا خیر. در ادامه برای کمک والدین به فرزندان در مشکلات رفتاری مسائل مختلفی را بررسی می کنیم.

علائم اختلال رفتاری و تشخیص

تشخیص یک اختلال رفتاری مستلزم یک متخصص است که در DSM تحصیل کرده باشد. DSM “راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی” است. این راهنما دستورالعمل ها و معیارهای تشخیص برای هر اختلال سلامت روان را به متخصصان سلامت روان ارائه می دهد. اگر فکر می کنید که فرزند شما ممکن است از اختلال رفتاری رنج ببرد، لطفاً با پزشک مراقبت های اولیه خود مشورت کرده و برای مراجعه به روانشناس درخواست راهنمایی کنید. یک روانشناس متخصص در تشخیص اختلالات رفتاری در ارائه پاسخ ها و دستورالعمل های روشهای درمانی خاص به شما بسیار مفید خواهد بود. در این راستا برای کمک والدین به فرزندان در مشکلات رفتاری، مرکز مشاوره همکده اعتبار بسیاری دارد. می توانید به متخصصان ما در این مرکز مراجعه کنید.

اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و کمک والدین به فرزندان

کمک والدین به فرزندان در مشکلات رفتاری

اجازه دهید داستان دیگری را با شما در میان بگذارم … دیلون یک پسر سالم با انرژی زیاد، نگرش شاد و به نظر می رسد باهوش است. او در حال حاضر در کلاس سوم است و مشکلات اصلی او در مدرسه خود را نشان داده است. او با تمرکز در کلاس مشکل دارد. والدینش رفتار او در یک سال گذشته را بیش فعال و بی توجه توصیف می کنند. دیلون یک مورد کلاسیک ADHD است. در کل سه نوع ADHD وجود دارد: بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری. برخی از رفتارهای مرتبط با تشخیص بیش فعالی عبارتند از:

  • لرزش
  • مشکل در نشستن های زیاد
  • صحبت مداوم
  • بازی با دست ها و اشیا کوچک
  • بی حوصله بودن

البته موارد دیگری نیز وحود دارد. با اطلاع از این گزینه ها می توان برای کمک والدین به فرزندان در مشکلات رفتاری اقدام نمود. هیچ آزمایشی به تنهایی وجود ندارد که تشخیص ADHD را تعیین کند. در عوض، ارزیابی الگوهای رفتاری است. در نهایت، این به والدین بستگی دارد که آیا می خواهند فرزندشان دارویی برای این اختلال مصرف کند.

اختلال نافرمان مخالف (ODD)

برای کمک والدین به فرزندان در مشکلات رفتاری گزینه ها را یکی یکی بررسی می کینیم. درمان ODD اغلب شامل درمان و آموزش برای والدین و کودک است. درمان کودک به تنهایی موثر نیست. والدین نقش مهمی در زندگی فرزندان خود ایفا می کنند، بنابراین توانایی آنها در تربیت فرزندان به نحوی که رفتارها و علائم ODD را اصلاح کند ضروری است. اگر کودک مبتلا به ODD درمان مناسب را دریافت نکند، ممکن است اختلال سلوک ایجاد شود.

اختلال رفتار یکی دیگر از تشخیص های DSM است، اما این مورد بیشتر در نوجوانانی مشاهده می شود که قبلاً تشخیص داده شده یا علائم ODD را نشان داده اند. اختلال رفتار مانند رساندن ODD به سطح دیگری است. تفاوت اصلی بین ODD و اختلال سلوک در نقش کنترل است.  کودکان در این حالت اصولا با کنترل شدن مبارزه می کنند.

اختلال طیف اوتیسم (ASD)

کمک والدین به فرزندان در مشکلات رفتاری

دختر دیگری به نام کیت در 12 ماهگی علائم تاخیر در رشد را نشت است. او به طور کلی با افراد از جمله والدین خود تماس چشمی برقرار نمی کند. به ندرت لبخند می زند و علاقه نشان می دهد. هنوز هیچ کلمه ای صحبت نمی کرد و به نظر می رسید که روابط اجتماعی او با سایر بچه های هم سن و سال او متفاوی به تعامل دیگران نشان نمی دهد. در سن 2 سالگی، والدینش او را گوشه گیر و در دنیای خودش توصیف می کنند. در این سن، او فقط یک کلمه پاسخ می گوید و واژگان او فقط به تعداد انگشت شماری از کلمات محدود می شود. هنگام بازی، او روی یک شیء بسیار متمرکز است.

در حال حاضر، او روی یک طبل اسباب بازی ثابت شده است و تمایلی به بازی یا حتی نگه داشتن اسباب بازی دیگر ندارد. او طبل را در همه جا حمل می کند و روی این شی ثابت شده است. او کودکی است که ASD دارد. والدین او در ارزیابی او در سنین جوانی عاقلانه عمل کردند، زیرا آنها می توانند درمان ها و مداخلات را در اوایل رشد خود به او ارائه دهند. برای کمک والدین به فرزندان در مشکلات رفتاری اطلاع از این طیف اهمیت زیادی دارد.

تنوع یا طیف وسیعی از رفتارها و شدت علائم مرتبط با ASD وجود دارد. به دلایلی طیف نامیده می شود. از آنجا که برخی از کودکان می توانند یک مورد خفیف ASD داشته باشند، به عنوان عملکرد بالا در نظر گرفته می شود. در حالی که سایر کودکان با تشخیص ASD می توانند علائم شدیدتری مانند جهش و اختلالات حسی را به طور منظم داشته باشند و متعاقباً عملکرد ضعیفی در نظر گرفته شوند.

کمک والدین به فرزندان در اختلال اضطراب

اختلال اضطراب فراگیر (GAD) شرایطی است که کودکان می توانند در صورت نگرانی شدید نسبت به روابط خانوادگی، دوستی ها، کار در مدرسه و/یا فعالیت های برنامه درسی اضافی دچار آن شوند. با تشخیص GAD، زندگی روزمره آنها تحت تأثیر اضطراب قرار می گیرد و می تواند بر خواب، روابط، کارهای مدرسه و توانایی شرکت در فعالیتهای اجتماعی تأثیر منفی بگذارد. برخی دیگر از علائم GAD عبارتند از:

انواع دیگری از اختلالات اضطرابی وجود دارد که می توان آنها را در دوران کودکی تجربه کرد. اینها می تواند شامل اختلال هراس، اختلال اضطراب جدایی و فوبیا باشد. اختلالات اضطرابی با ارزیابی یک متخصص بهداشت روان که از DSM برای تشخیص معیار استفاده می کند، تشخیص داده می شود. درمان اولین اقدام برای کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی است. بسیاری از کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی از دارو استفاده می کنند (معمولاً کوتاه مدت 6 ماه تا یک سال.)

برای بسیاری از کودکانی که به دلیل اضطراب خود به درستی درمان می شوند، می توانند به طور کامل بر اضطراب غلبه کنند. هر کودکی متفاوت است، اما کمک حرفه ای می تواند این احتمال را افزایش دهد که کودک بر اضطراب خود غلبه کرده و بتواند فعالیتهای عادی خود را از سر بگیرد. یک دوره زمانی مناسب برای نتایج درمان و مشاهده نتایج مثبت چشمگیر، تقریباً شش ماه تا یک سال است.

کمک والدین به فرزندان در مشکلات رفتاری افسردگی

کمک والدین به فرزندان در مشکلات رفتاری

افسردگی دوران کودکی با احساس تنهایی، اندوه و/یا ناامیدی مشخص می شود. این بیماری در دوران کودکی اغلب شبیه افسردگی بزرگسالان است. با این حال، یک تفاوت عمده این است که غم در کودکان اغلب به عنوان تحریک پذیری نشان داده می شود. افسردگی بر کل کودک از جمله رفتار، تعاملات اجتماعی، افکار، سلامت جسمانی و بهزیستی روانی او تأثیر می گذارد. برای لیست کامل علائم مرتبط با افسردگی در کودکان سایر مقالات وب سایت همکده را مطالعه کنید.

افسردگی در کودکان بهتر است با یک متخصص بهداشت روانی تشخیص داده شود. آنها می توانند کودک را با توجه به معیار تشخیص DSM ارزیابی کنند تا مشخص شود آیا کودک از نظر بالینی افسرده است. برنامه درمانی شامل درمان زمانی است که کودک افسرده است. در برخی موارد، داروها نیز توصیه می شود. کمک والدین به فرزندان در مشکلات رفتاری با راه های درمان مشخص می شود.

اختلال دو قطبی

اختلال دوقطبی در کودکان معمولاً در سنین نوجوانی ظاهر می شود، اما مواردی وجود دارد که کودکان جوانتر تشخیص داده می شوند. کودکان مبتلا به این اختلال چرخه های رفتار شیدایی و سپس چرخه افسردگی را از خود نشان می دهند. علائم اختلال دوقطبی در کودکان و بزرگسالان مشابه است با این حال تفاوت هایی هم دارد.

منابع:

https://www.lifehack.org/846368/child-behavior-problems

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا