کمک به دانش آموزان adhd از طریق والدین و مدارس

در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی یکی از اختلالات روانی پرداخته ایم. کمک به دانش آموزان adhd از طریق والدین و مدارس ممکن است. این اختلال می تواند با ویژگی های ما پیش برود. این در حالی است که رفع آن ممکن است نیاز به کمک داشته باشد. از این رو می توانید به متخصصان مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

مثالی برای adhd در دانش آموزان

کوین، دانش آموز باهوش و شاداب کلاس دوم، در مدرسه با مشکلات فوق العاده ای روبرو است. به نظر نمی رسد او به دستورات معلم خود توجه کند، به راحتی از فعالیت های اطرافش منحرف می شود، در ماندن در صندلی خود مشکل دارد و اغلب صحبت کردن در زمان کار یا تماس بدون اجازه با همکلاسی های خود، او را اذیت می کند. در نتیجه، کوین کارهای بسیار کمی انجام می دهد و به طور فزاینده ای در ریاضی و خواندن عقب می افتد. معلم و والدین کوین بسیار ناامید هستند و یکدیگر را به خاطر مشکلات کوین سرزنش می کنند. متأسفانه وضعیت کوین برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) بسیار معمول است. این بیماری چند درصد از دانش آموزان در کشور های مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر خوب فکر کنید، وضعیت کوین برای دانش آموزانی که با ADHD دست و پنجه نرم می کنند بسیار ایده آل نیست. پس از همه، از دانش آموزان انتظار می رود که بی سر و صدا بنشینند. در بیشتر مواقع منفعلانه گوش دهند و کارهای کاملی را که شامل تمرکز و تلاش مداوم است، انجام دهند. بنابراین نباید تعجب آور باشد که جوانان مبتلا به ADHD با چالش های طولانی مدت در مدرسه روبرو هستند و برای ترک تحصیل قبل از پایان دبیرستان در معرض ریسک بالای متوسط ​​قرار دارند.

استفاده از داروها در روند درمان

اگرچه داروهایی مانند Adderall و Ritalin ممکن است باعث بهبود کوتاه مدت در توجه و کنترل ضربه شوند. اما داروها معمولاً زمان از دست رفته آموزش را به دلیل رفتار نادرست جبران نمی کنند و همچنین منجر به پیشرفت های زیادی در مهارتهای تحصیلی یا اجتماعی نمی شوند. بنابراین، همکاری معلمان و والدین برای کمک به دانش آموزان مبتلا به ADHD در مواجهه با چالش های متعدد اجتماعی و تحصیلی در طول دوران مدرسه بسیار مهم است.

کمک به دانش آموزان ADHD از طریق والدین و مدارس

Help adhd students through parents and schools

در ادامه چند راه وجود دارد که کمک به دانش آموزان ADHD از طریق والدین و مدارس را ارائه می دهد. آن ها می توانند به کودک کمک کنند:

کمی منتظر باشید

معلمان و والدین هنگام برخورد با رفتارهای کودکان تمایل نشان می دهند. منتظر بمانید تا اتفاقی قبل از بازی رخ دهد (به عنوان مثال، سرزنش دانش آموز که بدون اجازه کاری انجام می دهد). با این حال، پیش بینی رفتار دانش آموزان قبل از بروز و سپس انجام کاری برای جلوگیری از آن بسیار موثر است. به عنوان مثال، دانش آموزی مانند کوین معمولاً هنگام ماندن در صندلی خود و اجتناب از اختلال در کلاس درس هنگام انجام تکلیف دچار مشکل می شود. معلمان می توانند تکالیف را برای جذاب تر شدن آنها تغییر دهند. می توانند تکالیف را به قطعات کوچکتری از کار تقسیم کنند تا “وقفه توجه” مختصری بین هر قطعه از یک تکلیف ایجاد شود.

کمک به دانش آموزان adhd با تاکید بر خوب دیدن

کمک به دانش آموزان adhd از طریق والدین و مدارس

بزرگسالان تمایل دارند که اختلالات و رفتارهای منفی کودکان را با تنبیه که کودکان را از موقعیت فوری دور می کند (مانند تایم اوت، در اتاق نگه داشتن و تعلیق) مدیریت کنند. اگرچه این ممکن است منجر به تسکین موقت برای بزرگسالان شود. اما فقط به کودکان می آموزد که چه کارهایی را انجام ندهند، نه آنچه بزرگترها از آنها می خواهند. در عوض، معلمان و والدین باید از استراتژی های موثر تری استفاده کنند که شامل پاداش دادن به دانش آموزان برای پیروی از قوانین، انجام کار آنها و کنار آمدن با همکلاسی ها و معلمان است. به عبارت دیگر، بزرگسالان باید “آنها را خوب ببینند”.

به عملکرد بپردازید

همه رفتارها دارای هدف هستند، حتی وقتی دانش آموزان از چرایی رفتار خود آگاه نیستند. به عنوان مثال، برخی از دانش آموزان مبتلا به ADHD مانند یک دلقک کلاس عمل می کنند تا توجه همسالان خود را جلب کنند. این امر با توجه به اینکه کودکان مبتلا به ADHD اغلب در ایجاد و حفظ دوستان مشکل دارند، تعجب آور نیست. در این مورد، معلمان می خواهند از یک استراتژی استفاده کنند که در آن دانش آموزان برای انجام کارهایی که معلمان از آنها می خواهند توجه دیگران را جلب کنند (به عنوان مثال، کار کامل). این ممکن است شامل آموزش همسالان باشد که در آن زوج دانش آموز با هم کار می کنند و برای تمرین مهارت هایی که معلم به آنها آموزش داده است به یکدیگر پاداش می دهند (به عنوان مثال، مجموعه معادلات ریاضی یا ایجاد طرح مقاله).

اعتصاب در نقطه اجرا

جوانان مبتلا به ADHD تمایل دارند “در زمان حال زندگی کنند”. آنها بیشتر به پرداخت های فوری و نه بلندمدت برای رفتار خود فکر می کنند. بنابراین، مداخلات باید در نقطه عملکرد (یعنی در “اکنون”) اجرا شوند. برای مثال، اگر معلمان نگران رفتار دانش آموز در کلاس علوم هستند که هر روز از ساعت 9 تا 10 صبح اتفاق می افتد، باید مداخله ای در کلاس علوم روزانه بین ساعت 9 تا 10 صبح انجام شود. مداخله در مرحله عملکرد موثر از درمان هایی است که در زمان ها و مکان های دور انجام می شود (به عنوان مثال، گفتگو درمانی هفته ای یکبار در مطب مشاور).

چالش های هدف، نه علائم

از آنجا که معلمان و والدین در نهایت علاقمندند دانش آموزان در عملکرد تحصیلی و اجتماعی خود رشد نشان دهند، ما باید مداخله را بر اساس شاخص های کلیدی پیشرفت اندازه گیری کنیم تا کاهش بی توجهی و بیش فعالی-تکانشگری. به عنوان مثال، مداخلات باید برای تکمیل تکالیف کلاس درس و تکالیف خانه و همچنین کسب مهارت های خواندن و ریاضیات پشتیبانی کنند.

استراتژی ها را حدس نزنید

کمک به دانش آموزان adhd از طریق والدین و مدارس

به جای اینکه حدس بزنید چه استراتژی ممکن است برای یک دانش آموز خاص مفید باشد. معلمان، والدین و سایر پرسنل مدرسه باید از داده های ارزشیابی (به عنوان مثال، مشاهدات در کلاس درس، مصاحبه والدین و معلم) برای تطبیق مداخلات برای پاسخگویی به نیازهای فردی دانش آموز استفاده کنند. به طور مشابه، داده ها باید پس از راه اندازی استراتژی ها جمع آوری شوند، به طوری که می توان بر اساس نحوه واکنش دانش آموز و/یا پیشرفت/دیدار با نقاط عطف تغییراتی ایجاد کرد.

زمان بسیار مهم است

با پیشرفت دانش آموزان در دبیرستان، بر پیگیری مستقل تکالیف و موعد مقرر آنه ، مطالعه برای آزمون ها و همچنین مدیریت زمان به نحو موثر در مدرسه و خارج از مدرسه تأکید بیشتری می شود. بدیهی است که دانش آموزان مبتلا به ADHD برای یادگیری این مهارت ها به حمایت بیشتری نیاز خواهند داشت. مربیگری در مدیریت زمان و مهارت های مرتبط (به عنوان مثال، دنبال کردن یک برنامه مشخص روزانه، ایجاد یک نمودار تکلیف، ثبت نام برای تدریس خصوصی) می تواند از منابع مختلفی از جمله معلمان، والدین، ​​روانشناس مدرسه یا حتی همسالان مسن تر ناشی شود.

کمک به دانش آموزان adhd با ارتباط و همکاری

به منظور کمک به موفقیت کودکان در مدرسه، معلمان به طور طبیعی در هدایت و مدیریت عملکرد دانش آموزان پیشگام هستند. با این حال، معلمان معمولاً روزانه بسیاری از نیازهای کلاس درس را برطرف می کنند. بنابراین ممکن است هنگام برخورد با دانش آموزان مبتلا به ADHD به کمک بیشتری نیاز داشته باشند. بنابراین، بسیار مهم است که معلمان به طور مرتب در مورد پیشرفت دانش آموزان با والدین ارتباط برقرار کنند. در این حالت والدین می توانند تلاش های معلم را تقویت کنند.

به همین ترتیب، برای والدین مهم است که معلمان را از قبل در مورد نیازهای ADHD و رفتارهای معمولی فرزندشان مطلع کنند. می توان از کارت گزارش روزانه رفتار در خانه برای تسهیل ارتباط استفاده کرد که در آن والدین به دانش آموزان برای دستیابی به اهداف روزانه مدرسه پاداش می دهند. در اینجا منبعی در مورد نحوه ایجاد یک کارنامه روزانه مدرسه-خانه آمده است.

تمرکز بر پیروزی های کوچک و تغییرات تدریجی

کمک به دانش آموزان adhd از طریق والدین و مدارس

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که معلمان و والدین مرتکب می شوند، تعیین اهداف غیر واقعی برای دانش آموزان مبتلا به ADHD است. به طور خاص، از دانش آموزان انتظار می رود که بلافاصله پس از امتحان یک استراتژی مداخله، انتظارات سطح پایه را برآورده کنند. یک تاکتیک موفق تر، تعیین اهداف کوتاه مدت است که فراتر از سطح فعلی عملکرد دانش آموز است. به عنوان مثال، اگر یک دانش آموز به طور معمول قادر است فقط 10 مورد از 20 مسئله ریاضی را تکمیل کند، ممکن است هدف اولیه ما تکمیل 11 یا 12 مسئله باشد. با پیشرفت دانش آموز، این هدف را می توان به تدریج در طول زمان به سمت بالا تنظیم کرد.

حقوق خود را بدانید

دانش آموزان مبتلا به ADHD ممکن است واجد شرایط حمایت و آموزش تخصصی باشند. والدین و معلمان باید دو گزینه ممکن را در نظر بگیرند. یکی حمایت تحصیلی ویژه از طریق یک برنامه آموزشی شخصی یا IEP و دیگری امکانات آموزشی (به عنوان مثال، صندلی های ترجیحی، کاهش حجم کار) از طریق یک برنامه بخش در اینجا منبعی در مورد حقوق آموزشی والدین و دانش آموزان آمده است.

منابع:

http://psychlearningcurve.org/helping-students-with-adhd/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا