کارساز نبودن مدیتیشن چرا اتفاق می افتد؟

آیا تا به حال به این سوال فکر کرده اید که چرا مدیتیشن ممکن است برای شما کارساز نباشد؟ در دنیای غرب، رویکرد مدیتیشن اغلب افراد را از مزایای بالقوه مدیتیشن باز می دارد. مدیتیشن برای از بین بردن استرس و ترس کمتر موثر است. هرچه افراد بیشتر تمایل داشته باشند که افکار و تجربیات دشوار را باز کنند، کمتر از آنها رنج می برند. در ذهن آگاهی فرد نه تنها آرام و شاد است، بلکه هوشیار و بیدار است. مدیتیشن فرار نیست؛ این یک رویارویی آرام با واقعیت است. در این مقاله از وب سایت همکده ما به این سوال پاسخ می دهیم که کارساز نبودن مدیتیشن چرا اتفاق می افتد؟ مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

کارساز نبودن مدیتیشن چرا اتفاق می افتد؟

از مدیتیشن در تمام اشکال مختلف آن می توان فواید زیادی به دست آورد: از دعای متفکرانه مسیحی، تا ذکر صوفی (سرود خواندن)، تا تکنیک های بودایی ویپاسانا و ساماتا. تحقیقات نشان می دهد که این نوع برنامه های روزانه می تواند به کاهش استرس، تقویت تمرکز، افزایش خودآگاهی، ارتقای سلامت عاطفی و تقویت سیستم ایمنی کلی کمک کند. اینها حقایق علمی هستند. اما واقعیت دیگری وجود دارد: مهم است که چرا این کار را انجام می دهید! و فرهنگ معاصر برای دریافت این پیام مشکل دارد.

در زمینه طبیعی خود، مراقبه بخشی از سنت های معنوی و خردمندی است که عمل مبتنی بر ارزش، شفقت برای دیگران و رشد اخلاقی را ترویج می کند. با این حال، در دنیای غرب، آنها اغلب به عنوان اقدامات بهداشتی تبلیغ می شوند. این خوب است، اما می تواند به طور خطرناکی به ارتقای خودخواهانه آرامش شخصی بر رشد معنوی نزدیک شود. از قضا، زمانی که روش ها وجود داشته باشند، دیگر مزایایی را که وعده داده بودند ارائه نمی کنند.

مدیتیشن و روان درمانی

زمانی که بحث کارساز نبودن مدیتیشن می شود، باید موارد بسیاری را بررسی کنیم. یکی از آن ها در زمینه روان درمانی است. مدیتیشن اغلب در زمینه روان درمانی اجرا می شود، جایی که نتایج امیدوارکننده ای را برای افرادی که با افسردگی، اختلالات اضطرابی و حتی اختلالات مصرف مواد دست و پنجه نرم می کنند، نشان داده است. وب سایت های سلامت محور دلایل زیادی برای شروع مدیتیشن به شما می دهند. خوشبختانه، به دلیل آن پیوند، مدیتیشن در حال حاضر کانون توجه علم رفتاری است. سال به سال، هفته به هفته، ما در حال به دست آوردن درک بهتری از فرآیندهای پشت مراقبه هستیم. اکنون می دانیم که چرا برخی از افراد از مدیتیشن سود می برند، در حالی که برخی دیگر هرگز این کار را نمی کنند.

و این قدرتمندترین تقسیم‌کننده‌ای است که تاکنون دیده‌ام: هدف و قصد. این به معنای واقعی کلمه با هزاران مطالعه در مورد انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و ذهن‌آگاهی به‌عنوان یک فرآیند، صرف‌نظر از سنت معنوی یا روش خاص، کاملاً مطابقت دارد.

مطالعاتی در تمرینات مدیتیشن و مراقبه

اخیراً تیمی از محققان دانشگاه ایالتی نیویورک در آلبانی تمرین مراقبه حدود 100 نفر را مورد مطالعه قرار دادند تا تأثیر دلایل مدیتیشن افراد را بر اینکه آیا از مزایای مدیتیشن پیروی می کنند یا خیر ارزیابی کردند. در حقیقت میزان کارساز نبودن مدیتیشن یا بهبود شرایط روانی با این کار را می توان به دقت مورد مطالعه قرار داد.

تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان برای مدیریت احساسات دشوار یا رهایی از استرس یا ترس مدیتیشن می‌کردند، در حالی که بقیه شرکت‌کنندگان با هدف بازکردن بهتر و پذیرش هر فکر و احساسی که ممکن است ایجاد شود، مراقبه کردند. افرادی که در گروه دوم قرار داشتند، تمام مزایای مورد انتظار مدیتیشن را دریافت کردند: اضطراب کمتر، نگرانی کمتر، افسردگی کمتر و آگاهی ذهنی بهتر. در واقع کسانی که در گروه اول بودند مدیتیشن را برای مدیریت احساسات دشوار و کاهش استرس یا ترس پیش بردند. البته مزایای خاصی هم برای این کار دیده شد.

تمرین متفکرانه برای خلاص شدن از شر استرس و ترس کمتر این تأثیر را دارد. اگر تمایلی به داشتن آن ندارید، آن را دریافت کرده اید. اگر تمایلی به از دست دادن آن ندارید، آن را از دست داده اید. در مقابل، هرچه بیشتر تمایل داشته باشید که این افکار و تجربیات دشوار را باز کنید، کمتر احتمال دارد که از آنها رنج ببرید.

مدیتیشن دانشی است که نمی توان آن را عادی دانست

همان طور که می دانید در این مقاله ما می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که کارساز نبودن مدیتیشن چرا اتفاق می افتد؟ به یک معنا، این دانشی است که شما نمی توانید به روش عادی از آن استفاده کنید. شما نمی توانید ذهن خود را فریب دهید. شما نمی توانید وانمود کنید که با هدف باز کردن مدیتیشن انجام می دهید، در حالی که مخفیانه امیدوار هستید که احساسات دشوار شما از بین برود.

ذهن شما متوجه دروغ می شود، متوجه می شود و دور دیگری از ترس را به سیستم تزریق می کند. تنها راه برای دسترسی واقعی به مزایای خرد معنوی و تمرین متفکرانه در همه اشکال آن، فروتنی بیشتر است: پذیرفتن تمرین‌ها و همراه با آن‌ها تجربیات دشواری که ممکن است در راه باشند – بدون هیچ برنامه پنهانی. در خانه خودم، مادرم می‌گفت: «عزیزم، آن را به خدا بسپار». بگذار باشد. در لحظه بمانید. رها کردن را امتحان کنید.

پیچیدگی شرایط در کنار مفهوم های خاص دشوار است و تمرین کردن آن حتی سخت تر هم می باشد. در واقع باید گفت چرا از چیزی که حس بدی دارد استقبال می کنید؟ در ادامه به این سوال پاسخ اساسی می دهیم.

چرا از چیزی که حس بدی دارد استقبال می کنید؟

کارساز نبودن مدیتیشن در شاخه های مختلفی دیده می شود. اما پاسخ کوتاه این است که احساسات دشوار اغلب در آنجا با ما روبرو می شوند که برایمان مهم است. آنها پژواک گذشته ما در زمان حال هستند و مکان هایی که از آنها دوری می کنیم یا می چسبیم برای ما مهم هستند. ما هنوز دوست داریم حتی بدانیم عشق وقتی از دست می‌رود چقدر دردناک است. ما هنوز زندگی می کنیم حتی با دانستن اینکه زندگی چقدر می تواند محدود باشد. هر چه بیشتر بتوانیم از تجربیات بدون اجتناب یا چسبیدن استقبال کنیم، هرچه بیشتر بتوانیم کاری را که واقعاً مهم است انجام دهیم شرایط برای ما بهتر خواهد شد.

مدیتیشن و تمرینات آن

تمرین متفکرانه توانایی ما را برای باز شدن در برابر آسیب پذیری – برای اینکه بتوانیم تجربه خود را تجربه کنیم – آموزش می دهد که تقریباً در هر زمینه ای از زندگی یک مهارت مهم است. مدیتیشن ابزاری برای خلاص شدن از شر چیزهای دشوار نیست. این راهی است برای یادگیری بهتر درگیر کردن کل زندگی. شما می توانید بیاموزید که هر چه را که دارید احساس کنید، به هر آنچه فکر می کنید فکر کنید، هر آنچه را که حس می کنید حس کنید، هر آنچه را که به خاطر می آورید به خاطر بسپارید بدون اینکه تحت تسلط احساسات، افکار، یا احساسات یا خاطرات خود باشید. این کار سختی است (از لحاظ تلاشی سخت نیست، اما به معنای دشوار حفظ هوشیاری و تعادل) – و این یک تمرین مادام العمر است.

پذیرش در روند تحقیقات

همان گونه که ار ابتدای مقاله گفتیم می خواهیم بدانیم کارساز نبودن مدیتیشن چرا اتفاق می افتد؟ در این راستا قصد داریم به بررسی پذیرش در روند تحقیقات بپردازیم. تحقیقات نشان داد که پذیرش بخش مهمی از سلامت روانی است. در حالی که همتایان آن، اجتناب (تلاش برای اجتناب از افکار و احساسات منفی) و چسبیدن (چنگ زدن به دنبال چیزهای “خوب” و نگه داشتن آن در جای خود مانند پروانه ای با سنجاق است.) تقریباً در تمام مسائل سلامت روان، از افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد و حتی اختلالات شخصیتی دخیل است.

توجه به دنیای شگفت انگیز میانجی گری تمرین متفکرانه خلاص شدن از شر تجربیات شما نیست. منظور این است که خودتان را قوی کنید و ثابت بمانید. حتی در حضور باران، رعد و برق و امواج متلاشی کننده، ثابت و حضور داشته باشید. همانطور که راهب و فعال صلح اخیراً از دنیا رفته، Thích Nhất Hạnh می گوید: «در ذهن آگاهی، فرد نه تنها آرام و شاد است، بلکه هوشیار و بیدار است. مدیتیشن فرار نیست؛ این یک رویارویی آرام با واقعیت است.»

نگاهی نهایی بر مدیتیشن و کارساز نبودن آن

در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما به این سوال پاسخ دادیم که کارساز نبودن مدیتیشن چرا اتفاق می افتد؟ ما باید در این زمینه نکات مهم بسیاری را بررسی کنیم. در حقیقت مدیتیشن شاخه ای عمیق و در عین حال پیچیده است که می تواند مبارزه با ترس و اضطراب را به ما نشان دهد. این که بدانیم چگونه با ترس و اضطراب مبارزه کنیم یقینا قدمی بزرگ برای ما خواهد بود. شاید برخی افراد تصور کنند که ساده ترین عمل مراقبت از خود مدیتیشن است اما این گونه نیست. مدیتیشن در ساختار خود دارای پیچیدگی ها و چالش های بسیار زیادی است. از این رو باید با اطلاع دقیق از آن پیش رفت.

در این میان مشاوران و متخصصان هم می توانند کمک زیادی به افراد کنند. از این رو شما می توانید به مشاوران مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. شما می توانید برای مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی هم اقدام نمایید.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا