چیزهای غیرمنتظره ای که می توانند باعث تحریک اضطراب شوند

تحریک اضطراب از طریق عوامل مختلفی صورت می گیرد. اضطراب در نتیجه استرس های شدید روزانه ما ایجاد می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است.

اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که چیزهای غیرمنتظره ای که می توانند باعث تحریک اضطراب شوند؟ درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند.

علائم تحریک اضطراب اجتماعی و افسردگی  در افراد

همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چیزهای غیرمنتظره ای که می توانند باعث تحریک اضطراب شوند، صحبت کنیم.

تحریک اضطراب و علائم اضطراب اجتماعی و افسردگی چگونه است؟

حمله اضطرابی، حمله وحشت نیز نامیده می شود، اغلب به طور ناگهانی و بدون هشدار قبلی رخ می دهد. در مواقع دیگر، ممکن است ماشه ای باشد که شما متوجه آن می شوید، مانند سوار شدن در آسانسور شلوغ. علائم این اختلال اضطرابی می تواند کاملا نگران کننده باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حس قریب الوقوع عذاب
  • احساس وحشت شدید
  • احساسی که کنترل خود را از دست می دهید
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • احساس می کنید غش می کنید.
  • مشکل تنفس
  • احساس خفگی می کنید
  • بیش از حد هوا
  • لرزیدن
  • حالت تهوع
  • تعریق
  • احساس جدا شدن یا غیرواقعی بودن

لرزش یا لرزش دست ها و علائم تحریک اضطراب اجتماعی و افسردگی

لرزش یا لرزش دست ها یا سایر قسمت های بدن از علائم فیزیکی شایع مرتبط با اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) است. احساس عدم کنترل بر بدن نه تنها می تواند شدت لرزش شما را افزایش دهد، بلکه ممکن است علائم دیگر مربوط به اضطراب را بدتر کند. این علامت ناراحت کننده ممکن است در سایر اختلالات اضطرابی مانند اختلال هراس، هراس های خاص و آگورافوبیا نیز وجود داشته باشد. اگر به دلیل علائم اضطراب اجتماعی و افسردگی و یا اختلال اضطرابی دیگر دچار لرزش هستید، بدانید که گزینه های درمانی زیادی در دسترس است.

علل لرزش های عصبی و علائم تحریک اضطراب اجتماعی و افسردگی

تجربه اضطراب می تواند بدن شما را به سمت حالت جنگ یا گریز سوق دهد-پاسخی تکاملی به این معنی که شما را در مواقع احساس خطر ایمن نگه می دارد. این واکنش فیزیولوژیکی به تهدیدات محیط، هوشیاری شما را افزایش می دهد و بدن شما را برای اقدام فوری آماده می کند. هورمون های استرس مانند اپی نفرین (آدرنالین) و نوراپی نفرین به بدن شما هجوم می آورند که می تواند ضربان قلب، فشار خون و جریان خون به ماهیچه های شما را افزایش دهد. ماهیچه ها همچنین ممکن است هنگام آماده شدن برای انجام اقدامات سریع تنش داشته باشند، که می تواند منجر به لرزش شود.

راه های کاهش علائم تحریک اضطراب اجتماعی و افسردگی

علائم اضطراب اجتماعی و افسردگی هر دو متأسفانه از اختلالات شايع هستند و اغلب با يكديگر همبود هستند. علائم اضطراب اجتماعی و افسردگی آن‌ها ارتباط نزدیکی با هم دارند. متأسفانه، هر دو می توانند آن‌ها را به یک آسیب بزرگ کنند. یافتن راه‌هایی برای کنترل نتایج این اختلالات می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما یادگیری برخی از تکنیک‌های مدیریتی به شما شانس مبارزه عالی برای غلبه بر بدترین علائم را می‌دهد. در این‌جا چند راه برای کاهش اثرات اضطراب اجتماعی و افسردگی آورده شده است.

با خود مهربان باشید

مردم اغلب قدرت شفقت به خود را نادیده می گیرند. وقتی با خودتان مهربان باشید، به خودتان فکر مثبت می‌دهید که می‌تواند به شما کمک کند تا اثرات افسردگی و اضطراب اجتماعی را بهتر مدیریت و کنترل کنید. شما یاد خواهید گرفت که به خودتان اعتماد کنید و به خودتان اعتماد داشته باشید، حتی زمانی که اختلالات شما باعث ناراحتی شما شود. در این‌جا چند روش خاص وجود دارد که می توانید با خودتان مهربان باشید:

بهترین خود باشید وعلائم تحریک اضطراب اجتماعی و افسردگی را بشناسید

شما مسئول زندگی و سرنوشت خود هستید و مسئولیت جمع آوری دانش و اطلاعات در مورد اختلالات یا مواردی که ممکن است داشته باشید بر عهده شماست. در حالی که باید کمک حرفه ای داشته باشید، همچنین شایان ذکر است که چیزهای کمی به اندازه تبدیل شدن به خود اصلی شما قدرتمند هستند. لطفاً در مورد افسردگی و اضطراب اجتماعی مطالعه کنید، یاد بگیرید که چگونه آن‌ها را مدیریت کنید، با کسانی که به آن‌ها اعتماد دارید در مورد آن صحبت کنید، و از مدرسه، محل کار یا مکان های دیگری که به آن نیاز دارید درخواست کمک کنید.

چیزهای غیرمنتظره ای که می توانند باعث تحریک اضطراب شوند

گاهی اوقات می‌توان مشخص کرد که چرا احساس اضطراب می‌کنید، اما در مواقع دیگر ممکن است چندان واضح نباشد. بسیاری از چیزهای غافلگیر کننده می توانند باعث تحریک اضطراب شوند. وقتی صحبت از سلامت روانی شما به میان می‌آید چند نکته وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند. محرک های شما چیزهایی هستند که هر روز رخ می دهند و می توانند زمان اضطراب شما را توضیح دهند. محدودیت آن به محرک‌های خاص می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید در کدام بخش از زندگی‌تان می‌توانید از تغییر استفاده کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بیش از 40 میلیون بزرگسال در کشور های مختلف از یک اختلال اضطراب رنج می برند، که آن‌ها را به بیماری روانی اصلی تبدیل می کند. در این صورت، شما یا کسی که می شناسید ممکن است از آن رنج ببرید. درک محرک ها می تواند به شما در مدیریت آن‌ها کمک کند.

چند چیز غیرمنتظره که می تواند باعث تحریک اضطراب شود

بسیاری از محرک ها حول عادات سبک زندگی مانند تغذیه و فعالیت بدنی می چرخند. مشارکت‌کنندگان دیگر دارای وظایفی هستند که ممکن است مجبور به انجام آن‌ها باشید یا محیطی که وقت خود را در آن سپری می‌کنید. هنگامی که ایده‌ای در مورد آنچه می‌تواند باعث ایجاد تحریک اضطراب شود، به دست آوردید، می‌توانید تغییراتی را برای بهبود رفاه خود ایجاد کنید.

عدم فعالیت بدنی

شما شنیده اید که ورزش چقدر برای سلامت جسمانی مهم است. اما ممکن است ندانید که بر سلامت روان نیز تأثیر می گذارد. اندورفین‌هایی که در طول فعالیت بدنی آزاد می‌شوند می‌توانند به جلوگیری از ایجاد تحریک اضطراب کمک کنند. با این حال، زمانی که شما فاقد فعالیت بدنی هستید، برعکس این اتفاق می افتد. اضطراب شما به احتمال زیاد مشکل ساز خواهد شد و هر چه مدت طولانی تری بی حرکت بمانید بدتر می شود.

رسانه های اجتماعی

در حالی که رسانه های اجتماعی برای آرامش و سرگرمی در نظر گرفته شده اند، می توانند باعث ایجاد مشکلات شدید تحریک اضطراب شوند. مطالعات نشان می دهد که هر چه افراد در روز زمان بیشتری را صرف تماشای صفحه نمایش کنند، علائم اضطراب آن‌ها بدتر می شود. رسانه‌های اجتماعی باعث مقایسه نامطلوب خود با دیگران می‌شوند که منجر به اضطراب و کاهش احساس عزت نفس می‌شود. مسئله دیگری که رسانه های اجتماعی بیش از حد می توانند ایجاد کنند استرس و اضطراب زمانی است که رسانه های اجتماعی در دسترس نیستند. همچنین ممکن است پس از پیمایش در جدول زمانی خود، در خواب با مشکل مواجه شوید.

بهم ریختگی

ممکن است به نظر برسد چیزی جز ترجیح شخصی وجود درهم ریختگی در سرتاسر خانه شما نیست. با این حال، اینطور نیست، زیرا می تواند باعث اضطراب شما شود. باعث ناتوانی در استراحت یا تمرکز می شود و باعث تولید بیش از حد کورتیزول، هورمون استرس می شود. تصور کنید در خانه‌ای درهم و برهم زندگی می‌کنید که مدام شما را تحریک می‌کند و احساس خستگی می‌کند. این یک وضعیت ایده آل نیست، و می توان آن را به سادگی مرتب کرد. یک امتیاز این است که مرتب کردن می تواند علائم تحریک اضطراب را کاهش دهد.

گرما

 

وقتی هوا گرم است، ممکن است متوجه شوید که اضطراب شما شروع می شود. این به این دلیل است که باعث افزایش تنفس و ضربان قلب شما می شود. اگر به اندازه کافی برگشت کند، می تواند باعث حمله پانیک شود زیرا تنفس و ضربان قلب شما همچنان در حال افزایش است. گرما همچنین می‌تواند باعث کم‌آبی، تخلیه و ناتوانی در تمرکز شود. همه این چیزها می توانند باعث ایجاد اضطراب نیز شوند.

کافئین بیش از حد

در حالی که یک فنجان قهوه دیگر ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما می تواند باعث تحریک اضطراب شما شود. این شما را عصبی و پریشان می کند، و سپس به زودی علائم دیگر اضطراب را متوجه خواهید شد. مقدار بیش از حد کافئین همچنین می‌تواند باعث ایجاد واکنش جنگ یا گریز شود. این باعث می‌شود مغز شما فکر کند که چیزی اشتباه است و به اضطرابی که قبلاً تجربه می‌کنید

می‌افزاید.

کارهای زیادی که برای انجام دادن دارید

زمانی که وظایف کاری، وظایفی برای دویدن و خانه ای برای تمیز کردن دارید، مضطرب خواهید شد. اگر چیز دیگری به آن اضافه کنید، مانند داوطلب شدن در مدرسه فرزندتان، در این کار زیاده روی خواهید کرد. هر کسی نقطه شکستی دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یاد بگیرید که وقتی کسی از شما چیزی می خواهد به درخواستی نه بگویید. به آن بگویید که دوست دارید، اما در حال حاضر کارهای زیادی برای خود دارید. صداقت در مورد این که چرا نمی توانید کمک کنید، کار را آسان تر می کند. این بدان معناست که شما نیز باید با خودتان صادق باشید و زمانی که نمی توانید از پس هیچ چیز دیگری بر بیایید، بپذیرید.

قند خون پایین و تحریک اضطراب

حذف وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌ها زمانی که مشغول هستید می‌تواند به اضطراب شما کمک کند. حتی اگر احساس گرسنگی نمی کنید، وقتی غذا نمی خورید، قند خونتان پایین می آید. قند خون پایین می تواند باعث اضطراب شود و اضطراب می تواند باعث شود که احساس کنید گرسنه نیستید. به این چرخه پایان دهید و حتی اگر فکر می کنید گرسنه نیستید، غذا بخورید. به علاوه، مطمئن شوید که در طول روز کاری خود به چه چیزی می پردازید.

تنهایی

وقتی زمانی را به تنهایی سپری می کنید، بیشتر احتمال دارد که یک دوره تحریک اضطراب داشته باشید.

سخن آخر

مواردی که باعث تحریک اضطراب می شود را در مقاله امروز مورد بررسی قرار دادیم و ویژگی های آن را برای شما گفتیم.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا