چگونه گفتار درمانی می تواند به کودکان مبتلا به سندرم داون کمک کند؟

گفتار درمانی یک مسئله مهم است. کودکان مبتلا به سندروم داون در کشور های مختلف وجود دارند. این کودکان فشارهای زیادی را تحمل می کنند. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. گفتار درمانی برای کودکان مبتلا سندروم داون مهم است. برای تربیت فرزندان خود شما می توانید از روان شناسان مختلف کمک بگیرید. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. مشاوران تربیتی برای کودکان می توانند بسیار موثر باشند.

شما چه بخواهید چه نخواهید کودکان امروزی نیاز های بسیار زیادی از کودکان در سالیان گذشته دارند. طبیعتاً شما در سن کودکی خود نیازهای کمتری نسبت به کودکان امروزی داشتید. در دنیای روان شناسی درمان های متفاوتی وجود دارد. برخی از این درمان ها را ممکن است تجربه کرده باشید. برخی هم برای شما تازگی دارند. هر چیز مهمی در زندگی هزینه دارد. هزینه تربیت فرزند احتمالا زیاد است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه گفتار درمانی می تواند به کودکان مبتلا به سندرم داون کمک کند؟

گفتار درمانی و کودکان مبتلا سندروم داون

چگونه گفتار درمانی می تواند به کودکان مبتلا به سندرم داون کمک کند؟

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه گفتار درمانی می تواند به کودکان مبتلا به سندرم داون کمک کند؟ صحبت کنیم.

سندروم داون برای کودکان چالش برانگیز است

سندرم داون می تواند بیان کلمات خود را برای کودک چالش برانگیز کند. این بر توانایی شنیدن و درک او تأثیر بگذارد. مداخله زبانی زودهنگام از طریق گفتار و زبان درمانی می تواند زندگی را تغییر دهد.

سندرم داون چیست؟

سندرم داون که تریزومی 21 نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که نوزاد با یک نسخه اضافی از کروموزوم 21 متولد شود. سه نوع سندرم داون وجود دارد:

  • فرآیند تریزومی 21 کامل
  • تریزومی موزاییکی 21
  • فرآیند تریزومی انتقالی 21

تفاوت های رشدی مشابه در درجات مختلف بین این سه نوع وجود دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افراد نوروتیپیک با دو نسخه از هر یک از 23 کروموزوم به دنیا می آیند که از هر والدین یک نسخه دریافت کرده اند. بنابراین، هر سلول در بدن انسان عصبی دارای 46 کروموزوم است، به استثنای سلول های اسپرم و تخمک. در سندرم داون، یک کروموزوم اضافی یا بخشی از یک کروموزوم وجود دارد.

کروموزوم ها و گفتار درمانی

کروموزوم ها مانند کدی هستند که نحوه رشد و تکامل فرد را کنترل می کند. داشتن یک کروموزوم اضافی، نحوه رشد و یادگیری کودک را تغییر می دهد.

چگونه سندرم داون بر گفتار و زبان تأثیر می گذارد

چگونه گفتار درمانی می تواند به کودکان مبتلا به سندرم داون کمک کند؟

از آنجایی که افراد مبتلا به سندرم داون با کد DNA کمی متفاوت متولد می شوند، به روشی منحصر به فرد رشد می کنند. برخی از این تفاوت ها می توانند بر گفتار و زبان تأثیر بگذارند. به عنوان مثال:

  • وزن ماهیچه های صورت کم می تواند بیان را به چالش بکشد.
  • یک زبان نسبتاً بزرگ نسبت به اندازه دهان آن ها می تواند ایجاد صداها را سخت تر کند.
  • عفونت های مکرر گوش به دلیل وجود مایع در گوش می تواند شنوایی را مختل کند.
  • یادگیری کندتر و کنترل آن با گفتار درمانی
  • توانایی های یادگیری کندتر می تواند نقاط عطف رشد، از جمله نقاط عطف گفتار را به عقب براند.

این تفاوت ها باعث می شود که زبان دریافتی (آن چه کودک می فهمد) قوی تر از زبان بیانی (آن چه کودک می گوید) باشد. چندین درمان پیشگیرانه وجود دارد که می توانند در مراحل اولیه برای کمک به پر کردن این شکاف انجام شوند.

با حمایت مناسب، کودکان مبتلا به سندرم داون می توانند نیازهای خود را بهتر بیان کنند و اضطراب کمتر و اعتماد به نفس بیشتری را تجربه کنند.

تغذیه درمانی

کودکان مبتلا به سندرم داون اغلب دارای تفاوت‌های آناتومیکی و فیزیولوژیکی در ناحیه دهان و گلو هستند. این بر تغذیه، بلع و مهارت‌های حرکتی دهان تأثیر می‌گذارد.

اگر کودک شما در زمان غذا خوردن مشکل دارد یا به نظر می رسد در بلع مشکل دارد. تغذیه درمانی در کنار گفتار درمانی  می تواند به حل این مشکلات کمک کند و در عین حال از رشد صحیح زبان نیز حمایت کند. تغذیه درمانی که توسط آسیب شناس گفتار زبان یا پزشکان انجام می شود می تواند به تقویت ماهیچه های صورت لازم برای مفصل کمک کند.

سندرم داون و کم شنوایی در کودکان

تقریباً دو سوم کودکان مبتلا به سندرم داون از دست دادن شنوایی را تجربه می کنند. مشکلات شنوایی در دوران کودکی بر رشد زبان تأثیر می گذارد و اغلب می تواند مورد توجه قرار نگیرد.

کودکان مبتلا به سندرم داون مستعد عفونت های مکرر گوش هستند. عفونت گوش به دلیل تجمع مایع در پشت پرده گوش ایجاد می شود که شنوایی را دشوار می کند. کانال‌های گوش کوتاه‌تر و باریک‌تر که مشخصه سندرم داون است، بیشتر مستعد تجمع مایعات هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برای جلوگیری از این مشکل انجام آزمایشات شنوایی منظم ضروری است. عفونت گوش با آنتی بیوتیک قابل درمان است. با این حال، اگر عفونت گوش یک مشکل عود کننده است، پزشک کودک شما ممکن است لوله‌های گوش با جراحی را پیشنهاد می دهد.  این فرایند با کمک گفتار درمانی مایعات را به درستی تخلیه کرده و از عفونت‌های بعدی جلوگیری می‌کند.

فواید زبان اشاره

چگونه گفتار درمانی می تواند به کودکان مبتلا به سندرم داون کمک کند؟

زبان اشاره می تواند از رشد گفتار و زبان در کودکان مبتلا به سندرم داون حمایت کند، زمانی که از آن به عنوان یک ابزار انتقالی استفاده شود. زبان اشاره می تواند به عنوان یک سیستم ارتباطی اولیه برای کودکان ناشنوا یا کم شنوا مورد استفاده قرار گیرد. این به کودکان مبتلا به سندرم داون کمک می کند تا نیازهای خود را بیان کنند و در عین حال از آن ها در مسیر توسعه زبان شفاهی حمایت می کند.

در سن 10 تا 12 ماهگی، کودکان مبتلا به سندرم داون می فهمند که گفتار درمانی نوعی ارتباط است. بدون هر گونه مشکل شنوایی، آن ها می توانند آن چه را که به آن ها گفته می شود درک کنند. با این حال، آن ها اغلب از نظر جسمی یا عصبی آماده صحبت کردن تا نزدیک به دو یا سه سالگی نیستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

زبان اشاره به کودکان پیش کلامی راهی برای بیان نیازهای خود می دهد و در نتیجه اضطراب و ناراحتی را کاهش می دهد. هنگامی که زبان اشاره همراه با حرکات و زبان گفتاری استفاده می شود، به کودکان دارای تاخیر رشد کمک می کند تا صحبت کنند.

والدین و سایر مراقبان باید به طور همزمان صحبت کنند و امضا کنند. هر زمان که امضا کردید، کلمه را نیز با صدای بلند بگویید. کودک شما به احتمال زیاد تا زمانی که آماده صحبت شود با علائم پاسخ می دهد.

سایر پشتیبانی های و گفتار درمانی  برای کودکان

همراه با علائم و حرکات، تابلوهای ارتباطی و مصنوعی از سیستم های گفتار درمانی می توان برای کمک به پر کردن شکاف زبان استفاده کرد. تابلوهای ارتباطی از تصاویری ساخته شده اند که کودکان می توانند برای بیان نیازهای خود به آن ها اشاره کنند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، یک زبان اشاره ممکن است به معنای “گرسنگی” باشد در حالی که تصویر دیگر نیاز به استفاده از توالت را نشان می دهد. در حالی که کودک در ابتدا اشاره می‌کند، بزرگسال باید صحبت کند و حالت او را بفهمد. مثلاً به حالت «گرسنگی» اشاره کند و در عین حال بگوید: «گرسنه‌ای؟ من برایت خوراکی می‌آورم».

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سیستم های گفتار درمانی می تواند برای کودکانی که گفتار آن ها به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد مفید باشد. یک آسیب شناس زبان گفتار یا یک متخصص ارتباطات تقویتی می تواند به خانواده شما کمک کند تا یکی از آن ها را راه اندازی کند و به کودک شما آموزش دهد که از آن استفاده کند.

عوامل محیطی و توسعه گفتار درمانی در کودکان مبتلا به سندروم داون

والدین و مراقبان می توانند با محاصره کردن زبان نوزادان از بدو تولد به بهترین وجه از رشد زبانی آن ها حمایت کنند. برای گفتار درمانی کودکان می توانید:

  • هر روز 15 دقیقه یا بیشتر با صدای بلند صحبت کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه گفتار درمانی می تواند به کودکان مبتلا به سندرم داون کمک کند؟

کودکان مبتلا به سندروم داون اغلب سطحی از تأخیر شناختی دارند، بنابراین مهم‌ است که آن ها را تا حد امکان در معرض گفتار درمانی قرار دهیم و تجربیات چندحسی ارائه دهیم. مانند اجازه دادن به آن ها در دست گرفتن و مزه کردن یک غذا در حالی که کلمه را با صدای بلند تکرار می‌کنند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا