چگونه ناملایمات دوران کودکی به مغز آسیب می رساند

ناملایمات دوران کودکی می تواند در آینده و بزرگسالی آسیب هایی را برساند. مغز همه انسان ها شامل بخش های مختلفی است که می تواند برای هر فرد قابلیت های خاصی ارائه دهد. خانواده ها باید تمرکز خاصی بر تربیت فرزندان خود داشته باشند. این که در دوران کودکی چه نوع روش مراقبتی را برای کودکانتان انجام دهید بسیار مهم است. آزار عاطفی در دوران کودکی باعث ایجاد اختلالات روانی می شود. طوری که حتی این شخص خصوصا اگر زن باید در آینده و در ازدواج خودش دچار مشکلاتی خواهند شد. نحوه درمان  آزار عاطفی در دوران کودکی نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است ناملایمات دوران کودکی است.

اختلالات مختلف در دنیا و ناملایمات دوران کودکی

هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم اختلالات جنسی است. اعتیاد جنسی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات جنسی شوند. ورزش یکی از راه هایی است که به ما در هر مشکلی می تواند کمک کند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم نارسایی جنسیتی خود را بهبود ببخشید. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت داشته باشید. تشخیص و مدیریت بیماری می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید.

ناملایمات دوران کودکی – اختلالات روانی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه ناملایمات دوران کودکی به مغز آسیب می رساند، صحبت کنیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تصدیق سابقه شخصی سوء استفاده شجاعت زیادی می طلبد.

چگونه ناملایمات دوران کودکی مغز را تغییر می دهد؟

آزار عاطفی در دوران کودکی و بی توجهی در دوران کودکی می تواند منجر به تغییرات دائمی در مغز انسان در حال رشد شود. به نظر می رسد این تغییرات در ساختار مغز به اندازه کافی قابل توجه است که به طور بالقوه باعث ایجاد مشکلات روانی و عاطفی در بزرگسالی می شود، مانند اختلالات روانی و سوء مصرف مواد. حدود 14 درصد از افراد در کشور های مختلف گزارش می دهند که در دوران کودکی خود سوء استفاده عاطفی یا بی توجهی را تجربه کرده اند. سوء استفاده عاطفی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • توهین، ناسزا گفتن یا فحش به کودک
  • تهدید به آسیب جسمی کودک

ایجاد وحشت یا ایجاد احساس ترس در کودک

ناملایمات دوران کودکی شامل ناتوانی در برآوردن نیازهای عاطفی کودک است. این می تواند شامل عدم موفقیت در موارد زیر باشد:

  • به کودک ایمان داشته باشید
  • یک خانواده صمیمی ایجاد کنید
  • کاری کنید که کودک احساس خاص یا مهم بودن کند
  • پشتیبانی ارائه دهید
  • کمک کنید تا کودک موفق باشد

چگونه ناملایمات دوران کودکی به مغز آسیب می رساند

سختی های دوران کودکی وقتی بالغ می شوید، تأثیر خود را متوقف نمی کند. در عوض، اثرات آن شما را تا بزرگسالی همراهی می‌کنند و اوضاع را کمی پیچیده‌تر از آن چه در غیر این صورت می‌شد، می‌سازند. ممکن است متوجه شوید که کمی بیش از حد با شرایط سلامت عاطفی و جسمی دست و پنجه نرم می کنید. ممکن است احساس کنید هر چقدر هم که تلاش کنید هیچ پیشرفتی ندارید. با این حال، روانشناسان توضیح می دهند که لازم نیست به این روش زندگی کنید. یادگیری درمان ناملایمات دوران کودکی می تواند به شما امید، پاسخ و بینش مثبت بدهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ناملایمات دوران کودکی از مواجهه با رویدادهای مزمن، غیرقابل پیش بینی و استرس زا ناشی می شود. هر چه کودک با حوادث بیشتری روبرو شود، سختی در ذهن او بیشتر خواهد شد. این موقعیت های ناخوشایند، تجربیات نامطلوب دوران کودکی نامیده می شوند و بیش از نیمی از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهند. حتی با وجود درصد نگران کننده ای از کسانی که تحت تأثیر ناملایمات دوران کودکی قرار گرفته اند، اخبار همگی بد نیستند. در حالی که می تواند عواقب شدید بسیاری بر مغز داشته باشد، تحقیقات بیشتر نشان می دهد که کاری وجود دارد که می توانید در مورد آن انجام دهید. هنگامی که متوجه مضرات ناملایمات بر مغز خود شدید، می توانید تغییراتی را برای معکوس کردن اثرات آن آغاز کنید.

بی توجهی نسبت به کودکان

ناملایمات دوران کودکی بسیاری از موقعیت‌ها را توصیف می‌کند که در آن کودک بی‌توجهی یا سوء استفاده عاطفی را تجربه می‌کند. این تجربیات نامطلوب دوران کودکی (ACE) فراتر از چالش‌های معمولی دوران رشد است و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رشد کودک با یک پدر و مادر بیمار روانی
  • داشتن والدین الکلی
  • عدم وجود والدین به دلیل طلاق، ترک یا فوت
  • سوء استفاده عاطفی یا غفلت از هر نوع
  • تجربه آزار جنسی یا فیزیکی
  • تحقیر کلامی
  • چالش های خانگی
  • خشونت خانگی نسبت به مادرشان
  • عضویت یک خانواده جنایتکار

چگونه ناملایمات دوران کودکی به مغز آسیب می رساند؟

کودکان تجربیات نامطلوب دوران کودکی را از محیطی که والدین برای آن ها ایجاد می کنند، تجربه می کنند. چیزهایی که کودک در اطراف آن ها بزرگ می شود به شدت بر همه چیز در مورد زندگی و طرز فکر او تأثیر می گذارد. موقعیت های نامطلوب با آن ها باقی می ماند و آن ها را تا بزرگسالی دنبال می کنند. کودکان همچنین از طریق زیست شناسی این تجربیات را دریافت می کنند و از زمانی که باردار شدند بر آن ها تأثیر می گذارد. مادر سختی‌ها را از زندگی‌اش به بارداری منتقل می‌کند و هورمون‌های استرس او بر رشد جنین تأثیر می‌گذارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هنگامی که یک کودک سختی را تجربه می کند، بر ذهن، سیستم ایمنی و پاسخ استرس فیزیولوژیکی او تأثیر می گذارد. بسیاری از افراد کودک را به خاطر نگرش بد یا مشکلات رفتاری سرزنش می کنند. اما این مسائل نشان دهنده سطوح بالای ناملایمات است. مشکلات می‌تواند با رشد کودک همراه باشد و تا بزرگسالی نیز بر او تأثیر بگذارد. علاوه بر این، ناملایمات دوران کودکی به مغزهای در حال رشد آسیب می زند و خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی، بیماری قلبی، سرطان و شرایط سلامت روان را افزایش می دهد. مردم احتمالاً تا زمانی که بالغ نشوند از این بیماری ها رنج نخواهند برد. اما همه این ها از ناملایماتی است که در کودکی تجربه می کنند.

تحقیقات درباره تاثیرات مشکلات دوران کودکی

با کمال تعجب، تحقیقات نشان می دهد که ترومای دوران کودکی نیز می تواند در ایجاد بیماری نقش داشته باشد. دانشمندان ارتباطی بین ناملایمات در دوران کودکی و بیماری جسمی در بزرگسالان کشف کردند. تعداد تجارب نامطلوب یک کودک، احتمال بیشتری دارد که در بزرگسالی به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشد. احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که با چهار یا بیشتر تجربه نامطلوب مواجه شده اند، دو برابر بزرگسالان هستند. علاوه بر این، هر تجربه خطر ابتلا به یک بیماری خودایمنی را در زنان تا 20 درصد افزایش می دهد. بین مشکلات روحی و جسمی، یافتن راهی برای درمان ناملایمات ضروری است.

چند تاثیر شگفت انگیز ناملایمات دوران کودکی بر مغز

در این جا برخی از پیامدهای احتمالی آسیب ناشی از تجربه ناملایمات دوران کودکی آورده شده است.

ناملایمات دوران کودکی می تواند باعث تغییرات اپی ژنتیک شود

موقعیت های نامطلوب مکرر در دوران کودکی باعث می شود که پاسخ استرس فیزیولوژیکی شما بیش از حد افزایش یابد. توانایی شما برای پاسخگویی مناسب در آینده را حتی پس از بزرگسالی از بین می برد. این تغییرات اپی ژنتیک باعث می‌شود که ژن‌های شما کار خود را برای تنظیم پاسخ استرس شما انجام ندهند.

التهاب

وقتی پاسخ استرس شما زیاد باشد، باعث التهاب می شود. التهاب می تواند باعث شود که شما نسبت به استرس های روزانه بیش از حد واکنش نشان دهید و التهاب را حتی بدتر کند. التهاب می تواند منجر به بیماری های مزمن در زندگی شود، بنابراین کاهش آن ضروری است.

ناملایمات دوران کودکی ممکن است بر اندازه مغز تأثیر بگذارد

دانشمندان کشف کردند که وقتی مغز به طور مزمن تحت استرس است، هورمونی ترشح می کند که هیپوکامپ شما را کوچک می کند. هیپوکامپ بخشی از مغز شما است که احساسات و حافظه را پردازش می کند و به مدیریت استرس کمک می کند. افرادی که در دوران کودکی موقعیت‌های نامطلوب‌تری را تجربه کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر کوچک شدن قرار دارند. علاوه بر این، موقعیت‌های نامطلوب بر روی قبل رفتار آن ها تاثیر می‌گذارد.  قشر پیشانی، بر مهارت های تصمیم گیری و خود تنظیمی تأثیر می گذارد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا