چند پیامد فکری منفی وقتی که بدترین اتفاق خواهد افتاد

پیامد فکری منفی آسیب های زیادی به افراد می زند. به طور کلی هر چه قدر شما ذهنیت منفی بیشتری داشته باشید سلامت روانی شما بیشتر آسیب می بیند. طبیعتاً هر چقدر که بخواهیم منفی بافی کنیم حتی اگر به کارما هم اعتقاد نداشته باشید فشار های روانی بسیاری را تحمل می کنید. از این رو بهتر است مثبت فکر کنید و برای موفقیت در زندگی خود تلاش کنید.

موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. در واقع شما برای موفقیت در زندگی نیاز به برقراری ارتباط دارید. شما می توانید فردی را پیدا کنید که تمام عمر بخواهد تنها باشد. تنهایی می تواند آسیب های روانی مختلفی را به افراد وارد کند. در مقاله های قبل در ارتباط با افکار منفی و اثراتت آن بر افراد صحبت کردیم. روابط به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می شوند. گاهی أوقات شما ممکن است ناخواسته وارد یک رابطه منفی شوید. برخی زمان ها هم خودتان باعث ایجاد این رابطه منفی می شوید. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند پیامد فکری منفی وقتی که بدترین اتفاق خواهد افتاد،  چگونه است.

روابط و تاثیرات پیامد فکری منفی

پزشکان و روان شناسان می گویند که افراد باید در رابطه به این فکر کنند که هر حرف آن ها ممکن است چه آسیبی را به فرد مقابل وارد کند. آن ها اگر مشکلی که در خودشان دارند یا اگر رفتار های منفی دارند بخواهند وارد رابطه کنند می توانند آسیب جدی را به همسر خود و رابطه خود وارد کنند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند پیامد فکری منفی وقتی که بدترین اتفاق خواهد افتاد، صحبت کنیم.

پیامد فکری منفی چه مشکلاتی به همراه دارد؟

تفکر منفی می تواند به مشکلاتی مانند اضطراب اجتماعی، افسردگی، استرس و عزت نفس پایین کمک کند. کلید تغییر افکار منفی خود این است که درک کنید اکنون چگونه فکر می کنید (و مشکلات ناشی از آن)، سپس از استراتژی هایی برای تغییر این افکار یا ایجاد تأثیر کمتر آن ها استفاده کنید. افکار، عواطف و رفتارهای ما همگی به هم مرتبط هستند، بنابراین افکار ما بر احساس و رفتار ما تاثیر می‌گذارند. بنابراین، اگر چه همه ما هر از گاهی افکار غیر مفیدی داریم، مهم است که بدانیم وقتی آن ها ظاهر می‌شوند چه کاری انجام دهیم تا اینطور نشویم. راشل گلدمن، دکترا، روانشناس و استادیار بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، توضیح می دهد که اجازه دهید مسیر روزگار ما را تغییر دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درمان اغلب می تواند برای تغییر پیامد فکری منفی مفید باشد. اما همچنین می توانید یاد بگیرید که چگونه الگوهای فکری خود را تغییر دهید. این مقاله برخی از مراحلی را که می توانید برای تغییر افکار منفی خود بردارید، مورد بحث قرار می دهد.

ذهن آگاهی و خودآگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی ریشه در مدیتیشن دارد. این تمرین جدا کردن خود از افکار و احساسات و مشاهده آن ها به عنوان یک ناظر بیرونی است. ذهن آگاهی قصد دارد رابطه شما را با افکارتان تغییر دهد. سعی کنید افکار و احساسات خود را به عنوان اشیایی ببینید که از کنار شما شناور هستند و می توانید متوقف شوید. و مشاهده کنید یا اجازه دهید این افکار از ذهن شما عبور کنند.

از تأثیر افکارتان بر احساسات و رفتارتان آگاه شوید. افکار خود را رعایت کنید از خود بپرسید که آیا این فکر مفید است؟ این فکر در ذهن شما چگونه است؟

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

یک مطالعه نشان داد که افرادی که درگیر تمرین ذهن آگاهی بودند، پس از قرار گرفتن در معرض تصاویر منفی پیامد فکری منفی کمتری را تجربه کردند. این  نشان می دهد که ذهن آگاهی ممکن است تأثیر تفکر منفی را کاهش دهد.

پیامد فکری منفی خود را شناسایی کنید

همان طور که افکار خود را مشاهده می کنید، روی شناسایی و برچسب زدن به تحریفات شناختی و منفی بافی کار کنید. به عنوان مثال، اگر تمایل دارید خود را در هر موقعیتی به عنوان یک موفقیت یا شکست کامل در نظر بگیرید، پس درگیر تفکر «سیاه و سفید» هستید. سایر الگوهای تفکر منفی عبارتند از:

نتیجه گیری سریع

این تحریف شامل ایجاد فرضیاتی در مورد آنچه دیگران فکر می کنند یا ایجاد فرضیات منفی در مورد چگونگی وقوع رویدادها است.

فاجعه‌سازی

این الگوی تفکر منفی با این فرض مشخص می‌شود که بدترین نتیجه ممکن بدون در نظر گرفتن احتمالات محتمل‌تر و واقعی‌تر اتفاق می‌افتد.

تعمیم بیش از حد

این الگو با تمایل به اعمال آن چه در یک تجربه اتفاق افتاده در تمام تجربیات آینده مشخص می شود. این می تواند تجربیات منفی را اجتناب ناپذیر جلوه دهد و به احساس اضطراب کمک کند.

برچسب زدن

وقتی افراد به خود برچسب منفی می زنند، بر احساس آن ها در مورد خود در زمینه های مختلف تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، شخصی که خود را به عنوان «در ریاضی بد» می‌داند، اغلب نسبت به فعالیت‌هایی که شامل آن مهارت است، احساس منفی می‌کند.

جملات با کلمه “باید” برای پیامد فکری منفی

تفکری که با جملات “باید” مشخص شده است تنها با فکر کردن در مورد آن چه “باید” انجام دهید به دیدگاه منفی کمک می کند. چنین اظهاراتی اغلب غیر واقعی است و باعث می شود افراد نسبت به توانایی خود برای موفقیت احساس شکست کنند و بدبین شوند.

استدلال عاطفی و پیامد فکری منفی

این شامل این است که فرض کنیم چیزی بر اساس پاسخ عاطفی شما به آن درست است. به عنوان مثال، اگر شما عصبی هستید، استدلال عاطفی شما را به این نتیجه می رساند که باید در خطر باشید. این می تواند احساسات منفی را تشدید کند و اضطراب را افزایش دهد.

چند پیامد فکری منفی وقتی که بدترین اتفاق خواهد افتاد

همانطور که در حال طوفان فکری برای راه حل هستید، باید نکات مثبت و منفی را در نظر بگیرید. اما اگر در هر موقعیتی بدترین را فرض کنید چه؟ شما به اندازه کافی تجربه دارید که بدانید دنیا تماماً دارای اتفاقات مثبت نیست. وقتی می‌بینید که چیزهای خوب غالباً بر بدی‌ها برتری دارند، دیدگاه بهتری خواهید داشت. متأسفانه، پیامد فکری منفی بسیار آسان تر از تفکر مثبت است.

روانشناسان این پدیده ذهنی را سوگیری منفی می نامند. این بدان معناست که انسان‌ها بیشتر روی جنبه‌های منفی تمرکز می‌کنند، حتی زمانی که حال آن‌ها مطلوب‌ هست. جای تعجب نیست که رسانه های خبری تعداد زیادی از مردم را به آخرین پیامد فکری منفی خود در مورد عذاب و غم وابسته کردند. اما شما باید به نوعی آگاه باشید و در عین حال از آن‌چه می شنوید استفاده نکنید.

چند روش شگفت‌انگیز که وقتی پیامد فکری منفی را دارید به خودتان آسیب می‌رسانید

خفگی توسط یک دیدگاه منفی می تواند بر شما و همه افراد حلقه شما تأثیر بگذارد. این فراتر از بیان بدترین چیزها است. در این‌جا چند پیامد نامطلوب وجود دارد که تصور کنید بدترین اتفاق خواهد افتاد.

وقتی بدترین اتفاق را فرض می کنید، تفکر و خلاقیت را محدود می کند

وقتی بدترین چیزها را در مورد زندگی خود تصور می کنید، محدودیت های غیرضروری برای پتانسیل خود ایجاد می کنید. آنقدر به گفتن «نمی‌توانی» عادت می‌کنی که نمی‌توانی کاری انجام دهی. همانطور که پیامد فکری منفی را که انتظار داشتید می بینید، احساس می کنید نگرش منفی خود را توجیه می کنید.

مثالی در ارتباط با این زمینه

آزمایش کلاسیک با کک ها را در یک ظرف شیشه ای در نظر بگیرید. اگر مقداری کک را داخل یک ظرف شیشه ای بگذارید و درب آن را ببندید، آنها سعی می کنند فرار کنند. هر بار که می پرند، به دیواره ظرف می کوبند و زود خسته می شوند. پس از مدتی، می توانید درپوش را بردارید و کک ها فرار نمی کنند. اگرچه اکنون که پوشش وجود ندارد، می توانند به سرعت بیرون بپرند، اما نمی توانند پیامد فکری منفی خود را کنترل کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به همین ترتیب، پیامد فکری منفی می تواند از بسیاری جهات، از جمله خلاقیت، شما را محدود کند. این باعث می شود تعجب کنید که چرا باید همیشه تلاش کنید. در واقع، تنها محدودیت‌هایی که در پتانسیل‌های خود دارید، محدودیت‌هایی هستند که بر روی خودتان اعمال می‌کنید.

افزایش تمایل به اضطراب و افسردگی

مقاله ای که توسط تحقیقات و درمان رفتاری منتشر شد، در مورد تفکر منفی تکراری و سلامت روان بحث می کند. با علائم اضطراب و افسردگی مرتبط است. استرس بی مورد می تواند سلامت روان شما را به خطر بیندازد. اگر به صدمات و شکست‌های گذشته فکر کنید، می‌تواند شما را در اتفاقات غلیظی از ناامیدی بپیچد. سپس، ممکن است بدترین چیزها را در مورد آینده خود تصور کنید، که می تواند باعث اضطراب بی پایان شود. خوشبختانه، از طریق درمان شناختی رفتاری و سایر درمان ها، می توانید یاد بگیرید که پیامد فکری منفی خود را کنترل و از شر ذهنیت منفی خلاص شوید.

زمانی که شما پیامد فکری منفی را فرض کنید، روابط بین فردی به خطر می افتد

اگر همیشه بدترین را فرض کنید، لذت از هر رابطه ای دشوار است. روابط با خانواده و دوستان شما ممکن است تیره شود زیرا شما همیشه فکر می کنید که آن‌ها علیه شما هستند. چنین فرضیاتی می تواند شما را چنان پارانوئید و ناآرام جلوه دهد که حتی عزیزان فاصله خود را حفظ کنند. روابط عاشقانه اغلب دوام ندارند زیرا این طرز فکر اعتماد و صمیمیت را تضعیف می کند. ممکن است دائماً نگران باشید که شریک زندگی تان خیانت می کند یا عشق خود را نسبت به شما از دست می دهد. برخی از این بی اعتمادی ممکن است ناشی از روابط ناموفق باشد که در گذشته داشتید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چنین پیامد فکری منفی همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلات شدید در محل کار شود. اگر فرض کنید که همکارانتان همگی دروغگو هستند و سعی می کنند شما را اخراج کنند، نتیجه خوبی نخواهد داشت. همچنین ممکن است با سرپرستان و مشتریان خود مشکل داشته باشید. حسابدار جوانی را در نظر بگیرید. او یک فرد باهوش است که در کلاس خود فارغ التحصیل است. او یک بورس تحصیلی دریافت کرد و یک مسیر رایگان به دانشگاه انتخابی خود دریافت کرد.

می توان فکر کرد که با شکرگزاری از زندگی موفق خود لذت می برد. با این حال، طی سال‌ها، او دارای  پیامد فکری منفی است. رئیسش چندین بار از او برای ترفیع در شرکتش پشیمان شد.

اگر همیشه بدترین را فرض کنید، استرس را افزایش می دهید و مهارت های مقابله ای خود را مختل می کنید.

حفظ ذهنیت مثبت همیشه به این معنا نیست که دنیای شما عالی است. آن‌ها مواقعی هستند که شما احساس ناراحتی می کنید و نمی دانید به کجا مراجعه کنید. با این حال، خوش بینی شما ابزاری کارآمد برای کمک به مقابله بهتر با استرس است. برعکس، پیامد فکری منفی در هر موقعیتی می تواند توانایی های مقابله ای شما را محدود کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا